Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:53
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar ervaringen/advies..
Er zijn al aardig wat topics hierover te vinden, en grotendeels heb ik ook al gelezen.
Leek me toch handiger om zelf even 1 aan te maken.

Over mezelf;
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alvast bedankt voor het meedenken! O+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 17:06
Volgens mij wordt dit ook op het Saxion aangeboden, neem daar ook is een kijkje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 14:54

OverloadOfRed

Bla, blabla

Ik zit zelf in het eerste jaar deeltijd HBO ict op Windesheim Zwolle. Ik heb mijn mening (alom positief) vaak hier in soortgelijke topics geplaatst.
Ik ben vooral erg tevreden met de begeleiding, de leraren zijn betrokken en antwoorden ook buiten de reguliere deeltijddagen vaak snel als je toch ergens vastloopt. De dinsdagavond is vooral in de eerste module (halfjaar) gebruikt, de 2e module heb ik tot nu toe wat minder de dinsdagavond vrij hoeven maken.
De groepen indeling ben ik erg tevreden over. Leren van anderen klinkt als een hippe term die maar in het rond gestrooid wordt, maar ik moet zeggen dat ik het fijn ben gaan vinden.

Ik hoor het graag als je vragen hebt, mag ook in pm als je specifieke vragen hebt.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
EPICOSAURUS schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:25:
Volgens mij wordt dit ook op het Saxion aangeboden, neem daar ook is een kijkje.
Deventer/Enschede is mij net te ver..
OverloadOfRed schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:55:
Ik zit zelf in het eerste jaar deeltijd HBO ict op Windesheim Zwolle. Ik heb mijn mening (alom positief) vaak hier in soortgelijke topics geplaatst.
Ik ben vooral erg tevreden met de begeleiding, de leraren zijn betrokken en antwoorden ook buiten de reguliere deeltijddagen vaak snel als je toch ergens vastloopt. De dinsdagavond is vooral in de eerste module (halfjaar) gebruikt, de 2e module heb ik tot nu toe wat minder de dinsdagavond vrij hoeven maken.
De groepen indeling ben ik erg tevreden over. Leren van anderen klinkt als een hippe term die maar in het rond gestrooid wordt, maar ik moet zeggen dat ik het fijn ben gaan vinden.

Ik hoor het graag als je vragen hebt, mag ook in pm als je specifieke vragen hebt.
De avond maak ik mij niet zo heel veel zorgen om.
Het gaat mij meer om de volledige werkdag die ik dan op school zou zitten.

Hoe heb jij dit geregeld met jouw werkgever?
En moet je buiten de contactdagen om nog veel afspreken met projectleden?

Weet je trouwens ook al welk uitstroomprofiel je wilt kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

jordeeeh schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:04:
[...]

De avond maak ik mij niet zo heel veel zorgen om.
Het gaat mij meer om de volledige werkdag die ik dan op school zou zitten.

Hoe heb jij dit geregeld met jouw werkgever?
En moet je buiten de contactdagen om nog veel afspreken met projectleden?

Weet je trouwens ook al welk uitstroomprofiel je wilt kiezen?
De volledige vrijdag heb ik vrij. Ik had nog geen ICT baan dus bij mijn nieuwe werkgever heb ik dit tijdens het sollicitatieproces aangegeven. Je kan er wel op rekenen dat je de dinsdagmiddag/avond het eerste jaar vrij moet plannen.

Als je buiten je contacturen niet bereid bent om uren in je projecten of school te steken gaat een deeltijd opleiding je zuur af. Je zal toch echt avonden en weekenden moeten opofferen om te werken aan je school, je krijgt in principe dezelfde stof als een voltijd opleiding maar dan in minder contacturen. Dit moet ook wel als je een volwaardig HBO papiertje binnen wil slepen. Misschien ben ik hierin wat hard maar leg je verwachting niet op '1 dag school dus ik hoef maar 1 dag met school bezig'.

Ik heb Software Engineering gekozen, de eerste keuze doe je al na een halfjaar. In de eerste paar maanden krijg je van alles wat mee, daarna is het beslismoment. Je kan volgens mij nog wel wisselen tot het einde van het eerste jaar, maar dat zou ik niet aanraden omdat je dan toch al wel wat lessen van de andere richting hebt gemist. Je kan alle richtingen volgen via de online leeromgeving maar contacturen met de specifieke docenten heb je dan natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
OverloadOfRed schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:10:
[...]

De volledige vrijdag heb ik vrij. Ik had nog geen ICT baan dus bij mijn nieuwe werkgever heb ik dit tijdens het sollicitatieproces aangegeven. Je kan er wel op rekenen dat je de dinsdagmiddag/avond het eerste jaar vrij moet plannen.

Als je buiten je contacturen niet bereid bent om uren in je projecten of school te steken gaat een deeltijd opleiding je zuur af. Je zal toch echt avonden en weekenden moeten opofferen om te werken aan je school, je krijgt in principe dezelfde stof als een voltijd opleiding maar dan in minder contacturen. Dit moet ook wel als je een volwaardig HBO papiertje binnen wil slepen. Misschien ben ik hierin wat hard maar leg je verwachting niet op '1 dag school dus ik hoef maar 1 dag met school bezig'.

Ik heb Software Engineering gekozen, de eerste keuze doe je al na een halfjaar. In de eerste paar maanden krijg je van alles wat mee, daarna is het beslismoment. Je kan volgens mij nog wel wisselen tot het einde van het eerste jaar, maar dat zou ik niet aanraden omdat je dan toch al wel wat lessen van de andere richting hebt gemist. Je kan alle richtingen volgen via de online leeromgeving maar contacturen met de specifieke docenten heb je dan natuurlijk niet.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. :)

Dat het dagelijks meerdere uren kost ben ik me zeker van bewust. Ik bedoelde meer dat op het moment dat je op de andere dagen ook echt fysiek moet afspreken met projectleden.
Lijkt me niet heel handig als je daarvoor nog het halve land door moet rijden, maar misschien valt dit dus mee?

Kan ik de conclusie trekken dat je momenteel ook een functie als software engineer hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

jordeeeh schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:30:
[...]

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. :)

Dat het dagelijks meerdere uren kost ben ik me zeker van bewust. Ik bedoelde meer dat op het moment dat je op de andere dagen ook echt fysiek moet afspreken met projectleden.
Lijkt me niet heel handig als je daarvoor nog het halve land door moet rijden, maar misschien valt dit dus mee?

Kan ik de conclusie trekken dat je momenteel ook een functie als software engineer hebt?
Gelukkig maar :) Fysiek afspreken is verder niet nodig, de meeste dingen kan je ook op afstand met goede afspraken uitvoeren.
Dit is verder aan jezelf en aan je projectgroep om te beslissen. Ik heb het in ieder geval de afgelopen tijd 1x gedaan omdat het voor het onderdeel wat handiger was om fysiek te meeten.

Momenteel geen SE baan, maar een wat meer algemene support functie bij een ICT bedrijf. Het hebben van een relevante baan is verder niet verplicht, maar geadviseerd omdat het optrekken aan je collega's en studiegenoten een groot onderdeel is van het leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
Hi,

Ik sluit me aan bij @OverloadOfRed .. Momenteel zit in ik het 3e jaar (IDS) op Windesheim.. Ik ga Dinsdag middag/avond naar school (oude rooster nog) en een enkele keer op de donderdag avond. Qua project is het met elkaar afstemmen en skype meetingen houden. Vaak na de lessen ook nog even koppen bij elkaar steken en goed contact houden met de docent.

Ik vind persoonlijk de contact uren erg fijn, kan je tenminste ook nog vragen i.p.v. alles zelf uitzoeken. Kan veel tijd schelen :)

@jordeeeh mocht je vragen heb, let me know :)

[ Voor 3% gewijzigd door Zaratrass op 24-05-2019 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Hanze hogeschool ook nog een optie voor jou? Ik weet niet waar je vandaan moet komen, maar ik doe zelf op de hanze hogeschool een deeltijd opleiding hbo ict business/it management. Dat is 1x in de week naar school van 13:30 tot een uur of 19:00.

Ik koos toen zelf tussen windesheim en hanze als opties. Windesheim vond ik te veel contactmomenten hebben (2x per week). Nu vind het ideaal zo 1x in de week naar school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
@Zaratrass Dan heb je t beter voor elkaar qua tijden dan nu.
Ik vind een hele dag voor deeltijd een rare keuze. Dan zijn middagen/avonden toch veel praktischer.

@hypz Ik werk in Emmeloord, dus Groningen is ook een uur+ rijden.
Op welke dag moet jij naar school?

En zijn de projecten op de Hanze in groepsverband, of net als het NHL binnen jouw eigen bedrijf? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
jordeeeh schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 15:45:

@hypz Ik werk in Emmeloord, dus Groningen is ook een uur+ rijden.
Op welke dag moet jij naar school?

En zijn de projecten op de Hanze in groepsverband, of net als het NHL binnen jouw eigen bedrijf? :)
Ik ga op maandag naar school van 13:30 tot een uur of 7 of 8 meestal. We hebben vooral individuele opdrachten eigenlijk, niet echt in groepsverband. Daar ben ik wel blij mee want ik heb er een hekel aan van anderen afhankelijk te zijn, zitten altijd wel mensen die niet echt meewerken bij groeps opdrachten.

Verder op het werk hoef ik niet echt bepaalde opdrachten speciaal te doen vanuit school, maar je moet wel verschillende competenties aantonen dat je daar op het werk aan gewerkt hebt d.m.v. bijvoorbeeld aanleveren van documenten daarover in een portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
hypz schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 20:40:
[...]

Ik ga op maandag naar school van 13:30 tot een uur of 7 of 8 meestal. We hebben vooral individuele opdrachten eigenlijk, niet echt in groepsverband. Daar ben ik wel blij mee want ik heb er een hekel aan van anderen afhankelijk te zijn, zitten altijd wel mensen die niet echt meewerken bij groeps opdrachten.

Verder op het werk hoef ik niet echt bepaalde opdrachten speciaal te doen vanuit school, maar je moet wel verschillende competenties aantonen dat je daar op het werk aan gewerkt hebt d.m.v. bijvoorbeeld aanleveren van documenten daarover in een portfolio.
Dat afhankelijk zijn heb ik eigenlijk ook niet zo'n trek in.

https://www.studiekeuze12...ol-groningen-hbo-bachelor
De cijfers hier zijn echter een stuk minder positief dan bijvoorbeeld NHL..

Helaas nog steeds geen reactie gehad (1,5 week) van leraar van het NHL.
Is dit normaal voor een hogeschool?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb bij de NHL de opleiding "Business IT & Management" in deeltijd gedaan. Dit heb ik tussen 2009 en 2012 gedaan. Toen was het nog zo dat je op maandag en donderdagavond tussen 18:30 en 22:00 uur aanwezig moest zijn. Daarnaast moest je redelijk veel thuis doen.

Veel van de opdrachten moesten inderdaad bij het eigen bedrijf gedaan worden. Het is natuurlijk niet zo dat een bedrijf altijd op de resultaten van je opdrachten zit te wachten.

1,5 week geen reactie is niet normaal. Helaas zijn leraren soms net mensen en er zit redelijk wat verschil tussen de verschillende leraren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
jordeeeh schreef op maandag 27 mei 2019 @ 09:47:
[...]
Dat afhankelijk zijn heb ik eigenlijk ook niet zo'n trek in.
In de dagelijkse praktijk ben je in de uitvoering van je werk ook afhankelijk van andere mensen. Dat is waarom het in een HBO opleiding zit, om te leren hoe je samenwerkt. En dat gaat niet altijd goed - maar dat gaat het in de praktijk ook niet. Dus hoe ga je daar mee om?

Over jouw vraag. Ik zou niet al teveel inzitten over de kosten voor jouw werkgever. Als je nog geen HBO hebt gedaan financiert de overheid het grootste deel van jouw HBO opleiding, waardoor het je werkgever maar een paar duizend euro kost. Die ze kunnen aftrekken. Dus ga je niet schuldig voelen over dat bedrag, een paar duizend euro is peanuts vergeleken met andere opleidingen, trainingen en coaches.

Dan de dagen dat je op de school zit. Stel je voor dat je dinsdag tot 21:30 op school zit, en dan nog naar huis moet. Ik heb zo het idee dat je de woensdag erna ontzettend moe bent. Dat gaat zeker geen productieve dag zijn. Ik weet dat de HU op vrijdagavond en zaterdag les geeft, met ééns in de twee weken een lesdag. Dus de ene keer vrijdag, dan twee weken niks, dan zaterdag. Het voordeel daarvan is dat je waarschijnlijk de dag erna niet hoeft te werken, en even kan bijkomen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
HielkeJ schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:50:
Ik heb bij de NHL de opleiding "Business IT & Management" in deeltijd gedaan. Dit heb ik tussen 2009 en 2012 gedaan. Toen was het nog zo dat je op maandag en donderdagavond tussen 18:30 en 22:00 uur aanwezig moest zijn. Daarnaast moest je redelijk veel thuis doen.

Veel van de opdrachten moesten inderdaad bij het eigen bedrijf gedaan worden. Het is natuurlijk niet zo dat een bedrijf altijd op de resultaten van je opdrachten zit te wachten.

1,5 week geen reactie is niet normaal. Helaas zijn leraren soms net mensen en er zit redelijk wat verschil tussen de verschillende leraren.
Waarschijnlijk hebben ze dan die 2 avonden naar een middag en een avond verplaatst.
Beviel de opleiding inhoudelijk wel?

Snap dat het soms wat langer kan duren, misschien van de week nog maar even een keer achteraan bellen.
Widow schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:32:
[...]

In de dagelijkse praktijk ben je in de uitvoering van je werk ook afhankelijk van andere mensen. Dat is waarom het in een HBO opleiding zit, om te leren hoe je samenwerkt. En dat gaat niet altijd goed - maar dat gaat het in de praktijk ook niet. Dus hoe ga je daar mee om?

Over jouw vraag. Ik zou niet al teveel inzitten over de kosten voor jouw werkgever. Als je nog geen HBO hebt gedaan financiert de overheid het grootste deel van jouw HBO opleiding, waardoor het je werkgever maar een paar duizend euro kost. Die ze kunnen aftrekken. Dus ga je niet schuldig voelen over dat bedrag, een paar duizend euro is peanuts vergeleken met andere opleidingen, trainingen en coaches.

Dan de dagen dat je op de school zit. Stel je voor dat je dinsdag tot 21:30 op school zit, en dan nog naar huis moet. Ik heb zo het idee dat je de woensdag erna ontzettend moe bent. Dat gaat zeker geen productieve dag zijn. Ik weet dat de HU op vrijdagavond en zaterdag les geeft, met ééns in de twee weken een lesdag. Dus de ene keer vrijdag, dan twee weken niks, dan zaterdag. Het voordeel daarvan is dat je waarschijnlijk de dag erna niet hoeft te werken, en even kan bijkomen.
Het afhankelijk zijn van andere mensen is niet zozeer het probleem. Maar om met mensen die je niet zo vaak ziet en waar jouw resultaten ook afhankelijk zijn maakt t soms lastig.
In de praktijk kom ik dit inderdaad ook tegen, maar dan kan je wat makkelijk iemand er op aanspreken.

Kosten maak ik me ook niet zo'n zorgen om, maar wel om die ene volledige dag.
En dat met die vermoeidheid is inderdaad wel een dingetje.

Thanks voor de suggestie, ik zal eens naar de HU kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
jordeeeh schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 07:58:
[...]

Waarschijnlijk hebben ze dan die 2 avonden naar een middag en een avond verplaatst.
Beviel de opleiding inhoudelijk wel?

Snap dat het soms wat langer kan duren, misschien van de week nog maar even een keer achteraan bellen.
Ja, achteraf is de opleiding wel goed bevallen :) Het is natuurlijk maar net wat je er van verwacht. Het ging mij voornamelijk om het papiertje aan het einde.

Ik vond de avonden nu al heel lang duren. Ik kan mij voorstellen dat er als je er van 16:00 tot 22:00 moet zitten, dat er helemaal geen einde aan lijkt te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexji
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:18
Hier zelf nadat ik na een stage bij mij huidige werkgever ben blijven hangen geswitched van voltijd ICT naar deeltijd op Windesheim in Zwolle.

Afgestudeerd in 2015 dus mijn ervaring is misschien niet meer helemaal relevant.

Ik ben echt supertevreden met hoe het op Windesheim geregeld was met deeltijd. Wij hadden niet hele grote groepen, bijna allemaal al voltijd aan het werk in ons vakgebied wat echt superfijn was qua delen van ervaringen. Een enorm (!) verschil qua mentaliteit tussen de vol- en deeltijdstudenten.

Ik kan alleen maar beaamen dat het op Windesheim erg goed geregeld is (was?). 2 avonden per week aanwezig zijn, altijd iedereen benaderbaar voor vragen en vaak coulance (wat mij betreft soms iets té) qua inleveren van opdrachten als het niet uitkomt qua werk.

Ben daar echt enorm geholpen door bepaalde docenten die meer moeite hebben gedaan dan ik zou hebben verwacht (vooral qua motivatie en planning).
Pagina: 1