Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Na lang zoeken is het me nog niet helemaal duidelijk of dit lukt:

- Op een deelkantoor heb ik 3x 1 gbps netwerkverbinding beschikbaar.
- De achterliggende router kan ik niet configureren.
- Het is niet nodig dat de aangesloten apparaten op hetzelfde netwerk zitten (behalve de mesh 3 AP's)
- Nu kan ik dus 3 switches neerzetten met een aantal verbonden devices. 1 voor de wifi AP's, 2 voor elk een deel van de bedrade aansluitingen. Dus:
• Switch 1
  • Wifi mesh AP 1
  • Wifi mesh AP 2
  • Wifi mesh AP 3
• Switch 2
  • x workstations
• Switch 3
  • x workstations
Maar kan dit ok op één 24-poorts switch? (in plaats van 3 losse switches) Dus kan ik op een managed switch, de switch opdelen (bijvoorbeeld met VLANs) in meerdere switches? (zonder dat ik de achterliggende router beheer?)
Dus:
  • Poort 1-12: workstations en 1x 'externe verbinding'
  • Poort 13-20: workstations en 1x 'externe verbinding'
  • Poort 20-24: 3x Wifi mesh AP en 1x 'externe verbinding'
Ik ben niet zeker of dit met alleen het instellen van 3 VLAN's op de switch gaat werken, omdat er ook wordt aangegeven dat je verkeer vanaf de router tagged moet worden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:25

lier

MikroTik nerd

Je ontkomt er niet aan om dit op router niveau te regelen. Je zou ervoor kunnen kiezen om een router toe te voegen waarmee een scheiding in het netwerk gemaakt kan worden. Verre van ideaal. Overigens maakt het niet uit of je meerdere switches inzet of een grote.

Waarom wil je het opdelen? Is er iemand anders die wel de router kan configureren?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als je router 3 ethernet poorten heeft waarop die drie netwerken naar buiten komen, kan dat.

In de switch maak je 3 vlans aan, A, B en C. Voor alle poorten X stel je in dat ze X untagged zijn, en de andere vlans zijn getagged, of bij voorkeur niet gekoppeld. Dan gedraagt die switch zich als 3 afzonderlijke switches, en kun je de 3 kabels uit de router inprikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik schat zo dat een 24 ports managed switch veel meer dan drie keer zo duur is dan een 8 of zelfs 12 ports unmanaged switch. Dus waarom zou je 't willen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
@Brahiewahiewa
8 poorts unmanged is €20 - 25 ( x3 )
24 poorts managed is ongeveer €95, dus het prijsverschil van €20 is te overzien .

Verder lijkt 24 poorts me iets flexibeler in te zetten, qua aantal poorten per segement / VLAN, mochten we de netwerkindeling in de toekomst aanpassen.

@Mijzelf
Bedankt, ik ga het op deze manier proberen.

@lier
Ook bedankt, hopelijk lukt het op de manier van Mijzelf. Ik wil dit liever niet via de router doen, omdat die extern beheerd wordt. Eenmalige aanpassingen krijg ik misschien voor elkaar. Maar als er later iets niet juist werkt, ben ik dan afhankelijk van die derde partij om problemen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddled
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 11:18
Zijn de drie verbindingen die binnenkomen vanaf de router ook drie verschillende netwerken? Of werkt de router ook als switch en zijn dit drie poorten die in eenzelfde netwerk zitten? Kan je eventueel zien door te kijken of de subnetten op de drie verschillend zijn of niet.

Als ze op de router in 1 netwerk zitten, dan gaat met VLAN's werken of meerdere switches zetten niks uithalen. Verkeer kan dan via de router toch nog tussen VLAN/switch wisselen. Enige oplossing dan is om zelf ook een router te zetten of om een aanpassing te vragen op de router om dit op te delen.
Pagina: 1