Red Hat 8 op Macbook Pro (mid 2017)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingegno
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-06 15:02
Wil een dual-boot hebben op mijn Macbook Pro van mid 2017 (met touchbar), huidige OSX behouden en daarnaast graag Red Hat 8 op gooien. Blijf nu echter tegen enkele problemen aanlopen.

Boot vanaf USB en moet dan troubleshooting selecteren, vervolgens Install Red Hat in basic mode. Als ik gewoon install Red Hat selecteer krijg ik een zwart scherm en niets meer.

Anyhow, nadat ik dus via dat omweggetje wil booten, krijg ik gewoon netjes de installatiescherm. Selecteer mijn taal en moet vervolgens de partitioning bepalen. Hier gaat het mis.

Heb op OSX niveau eerst een aparte partitie gemaakt van mijn SSD (er zit 1 SSD in trouwens van 1TB), deze partitie Linux genoemd en 200GB aan ruimte gegeven (dit via disk utility trouwens). Heb verschillende partitie formats geprobeerd, op internet (waar men vaak eerder Ubuntu ofzo neemt but soit) wordt aangegeven er een MS-DOS format op aan te houden. Dit heb ik dus ook gedaan, daarnaast ook ex-fat en Mac Os extended Journaled geprobeerd gewoon om te zien of het zou werken.

Maar wanneer ik dus bij mijn installatie de partitionering op auto zet geeft ie allerlei errors aan en dat iets met storage device niet klopt. Wanneer ik hiernaar kijk lijkt de installeer de gehele schijf te zien en heb ik niet de optie om bv alleen de specifieke partitie te selecteren.

Dus dan kies ik voor custom partitioning, daarin ziet ie alle partities eigenlijk als "unknown". Hier probeer ik dan de desbetreffende partitie te 'deleten' (selecteren en daarna op het - tekentje onderaan klikken), dan lijkt ie het 'vrij' te geven, kan ik mount points aanmaken en verschillende sized opgeven. Klik ik op done maar blijft foutmeldingen generenen.

Failed to find a suitable storage device
Error checking storage configuration

Iemand die mij met wat tips op weg kan helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 21:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is er een heel specifieke reden om het direct op je MBP te draaien? Je kan het veel beter in een VM draaien.

Wil je hoe dan ook, tegen (waarschijnlijk) beter weten in, het toch op je hardware direct draaien, kijk dan eens heel goed in welke boot modus je de installatie start. Het ziet er namelijk naar uit dat je via EFI* modus start en mijn ervaring is dat, ondanks Linux het ondersteund, het gewoon een vieze rotzooi is omdat Apple er z'n eigen ding mee doet en alles wat een open source OS verwacht (zoals standaarden) zo goed als niet aanwezig is.

Zou je namelijk in Bootcamp modus, of MBR/BIOS 'emulatie/compatibility' modus starten, dan zou je de MacOS partitie helemaal niet moeten zien. En zou je ook minder issues moeten hebben.

* Niet te verwarren met UEFI wat op een PC is. Functioneel lijkt het op elkaar, maar qua implementatie zijn er genoeg verschillen voor gedonder.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingegno
Hero of Time schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 20:18:
Is er een heel specifieke reden om het direct op je MBP te draaien? Je kan het veel beter in een VM draaien.

Wil je hoe dan ook, tegen (waarschijnlijk) beter weten in, het toch op je hardware direct draaien, kijk dan eens heel goed in welke boot modus je de installatie start. Het ziet er namelijk naar uit dat je via EFI* modus start en mijn ervaring is dat, ondanks Linux het ondersteund, het gewoon een vieze rotzooi is omdat Apple er z'n eigen ding mee doet en alles wat een open source OS verwacht (zoals standaarden) zo goed als niet aanwezig is.

Zou je namelijk in Bootcamp modus, of MBR/BIOS 'emulatie/compatibility' modus starten, dan zou je de MacOS partitie helemaal niet moeten zien. En zou je ook minder issues moeten hebben.

* Niet te verwarren met UEFI wat op een PC is. Functioneel lijkt het op elkaar, maar qua implementatie zijn er genoeg verschillen voor gedonder.
Heb ook gewoon VMWare Fusion op dat ding waarmee ik wat virtualiseer. Dat kan wel gewoon. :)

Wil RH nu eigenlijk voor de gein ook fysiek hebben, vooral omdat ik wat meer wil spelen met de KVM (die ik trouwens ook wel gewoon werkend heb gekregen via VMware Fusion). Met 16G aan RAM wordt het toch wel krapjes bij 2-3 virtual machines (hoe miniem ik het ook doe).

Grootste reden nu is eigenlijk dat ik het niet los kan laten tot het werkt :+

Wanneer ik de Macbook aanzet en options direct ingedrukt hou zie ik dus inderdaad een uefi boot option (oftewel mijn bootable USB eigenlijk). Hoe zou dit dan anders moeten?

[ Voor 5% gewijzigd door Ingegno op 22-05-2019 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Laatste keer dat ik met een MBP heb gewerkt was toen Apple nog 17" versies maakte. Lang geleden dus. Heb toen met rEFInd alles gedaan. En Debian Testing. Dus wat meer recente software met betere ondersteuning voor Apple hardware. Red Hat is gemaakt om op PCs en servers te draaien. Een MBP is nou niet echt hetzelfde te noemen.

Ik had toen ook flink wat gezeik met de videokaart erin en geluid werkte ook niet ideaal. De boel ombouwen naar BIOS mode en zo goed als alle issues waren opgelost voor mij. Maar dat was dus jaren geleden en mogelijk dankzij rEFInd.

Als je dus geen aparte bootloader kan gebruiken, bespaar jezelf de hoofdpijn en kopzorgen en neem gewoon normale hardware om RH8 op te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-09 11:46
Ik dual boot al geruime tijd macOS met Ubuntu/Kubuntu/Elementary OS en momenteel POP!_OS. Met deze besturingssytemen gaat het eigenlijk altijd goed op mijn macBook Pro van 2015, alle drivers zijn aanwezig en werken.

Kort samengevat:
- maak inderdaad eerst wat ruimte vrij voor je OS.
- installeer reFind: http://www.rodsbooks.com/refind/ als je een aangepast boot menu wilt waarin je kunt kiezen tussen macOS en je Linux-distributie.
- maak een USB-installer voor je distro.
- herstart de pc en houd de alt-toets ingedrukt zodat je kunt opstarten van de pc.
- kies bij de installatie niet voor een standaardverdeling maar voor 'aangepast' waarbij je minimaal ruimte voorziet voor boot, SWAP en '/'. Zorg dat de bootloader geïnstalleerd wordt op de door jou gekozen partitie.
- laat de installatie zijn werk doen.
- je Mac start nu altijd op in je Linux-distro.
- houd alt ingedrukt om terug naar mac te kunnen booten.
- configureer opnieuw reFind en je kunt dual booten met een keuzescherm.

Zelf configureer ik niet altijd reFind maar houd ik gewoon de alt-toets ingedrukt als ik niet naar Linux wil booten.

Veel succes! Laat het maar horen als het niet lukt.

Edit: denk er ook aan dat MacBooks een (uit het hoofd, mogelijk ga ik hier de mist in) APFS gebruikt als bestandssysteem en dat dat als een soort van container werkt. Je moet dus niet in die container gaan ruimte vrij maken en een nieuwe partitie maken maar erbuiten.

[ Voor 10% gewijzigd door Aegir81 op 23-05-2019 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Aegir81 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 20:28:
Edit: denk er ook aan dat MacBooks een (uit het hoofd, mogelijk ga ik hier de mist in) APFS gebruikt als bestandssysteem en dat dat als een soort van container werkt. Je moet dus niet in die container gaan ruimte vrij maken en een nieuwe partitie maken maar erbuiten.
Dan moet dat in nieuwe versies zijn verandert, want ik weet niet beter dan dat ze HFS+ gebruiken als filesystem. Bij APFS denk ik eerder aan een typo voor AFS, het netwerk filesystem dat Apple gebruikt (denk vergelijkbaar met NFS).
Maar ik kan nu juist degene zijn die de mist in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingegno
Aegir81 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 20:28:
Ik dual boot al geruime tijd macOS met Ubuntu/Kubuntu/Elementary OS en momenteel POP!_OS. Met deze besturingssytemen gaat het eigenlijk altijd goed op mijn macBook Pro van 2015, alle drivers zijn aanwezig en werken.

Kort samengevat:
- maak inderdaad eerst wat ruimte vrij voor je OS.
- installeer reFind: http://www.rodsbooks.com/refind/ als je een aangepast boot menu wilt waarin je kunt kiezen tussen macOS en je Linux-distributie.
- maak een USB-installer voor je distro.
- herstart de pc en houd de alt-toets ingedrukt zodat je kunt opstarten van de pc.
- kies bij de installatie niet voor een standaardverdeling maar voor 'aangepast' waarbij je minimaal ruimte voorziet voor boot, SWAP en '/'. Zorg dat de bootloader geïnstalleerd wordt op de door jou gekozen partitie.
- laat de installatie zijn werk doen.
- je Mac start nu altijd op in je Linux-distro.
- houd alt ingedrukt om terug naar mac te kunnen booten.
- configureer opnieuw reFind en je kunt dual booten met een keuzescherm.

Zelf configureer ik niet altijd reFind maar houd ik gewoon de alt-toets ingedrukt als ik niet naar Linux wil booten.

Veel succes! Laat het maar horen als het niet lukt.

Al die stappen exact op die manier doorlopen gisteren, helaasch.

Uitzondering van de aparte container, maar ook dat wilt niet helpen (net geprobeerd). Ziet gewoon geen geldige schijf om naar toe te schrijven. Zou nog kunnen proberen met externe maar meh. Geef het voor nu op. Misschien leuk in de toekomst echt mee te knoeien, voor nu hou ik het alsnog op VMWare.
Pagina: 1