ASUS laptop start niet op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 09:02

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
Mijn vriendin heeft een ASUS UX301L

Echter start hij niet meer op.
Als ik op de power button klik gaat het licht van de power button branden en die van caps lock. Echter gebeurt er niets. Om de lcihten van beide toetsen uit te zetten moet ik de power button enkele seconden indrukken

Wat ik al gedaan heb.
Externe monitor aangesloten om te kijken of het een probleem met scherm was.
Power button minutenlang ingedrukt houden.
f2 en poer toets ingedrukt houden
escape en power toets ingedrukt houden

accu losgemaakt. en aangesloten op stroom en powerknop indrukken (zelffde resultaat)
CMOS losgemaakt en terug aangesloten.
Geheugen is vastgesoldeert en kan niet losgemaakt worden.
er zitten 2 SSD's in. daar heb ik niets mee gedaan.

Je komt dus ook niet in BIOS helaas. Ik dacht dat het een SSD probleem was maar dat lijkt er niet op.

Iemand een idee of een goede gok wat ik nog kan proberen?
...

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Ik ben geen kenner maar ik lees dat men in zo'n geval aanbeveelt om zo kaal mogelijk op te straten. Dus zou ik toch eens de SSD's ook los nemen.
Het zou immers de SSD interface kunnen zijn, of het geheugen of zelfs het mobo.
Kijk dan of je iets kunt met deze link naar "piep"codes:
https://www.computerhope.com/beep.htm

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
Ja dat is echt het laatste wat ik kan proberen. SSD is het enige wat niet los geweest is. Er zijn er twee gemonteerd.
(aangezien ik dezelfde laptop heb zou ik zelf de SSD's kunnen omwisslelen maar kinda spooky altijd om een werkende laptop open te maken. )

Geheugen en mobo, als dat stuk is dan is het einde verhaal helaas :(

Thanks voor de bijdrage.

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Laptop komt niet door de POST, dus alles qua storage enz. kan je uitsluiten (tenzij het om corrosie/kortsluiting gaat).

Lijkt me een DC-DC probleem of firmware probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-05 23:00
Van stroom af en van de accu af, en paar keer powerknop drukken, een paar minuten wachten, en power er weer op, met extern beeldscherm.

bios af en aangesloten? hoe dat dan?, je kan niets zien als je geen beeld hebt om in de bios te komen. bios kan je alleen updaten en resetten namelijk.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dread

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
Wow bonuspunten voor Mel33. Ik bedoelde de CMos battery. (ga het aanpassen)
Ik heb er niet erg veel verstand van, mijn pc bouw dagen liggen echt een decennium geleden. Heb eerst veel youtube vids bekeken wat wat is als je de laptop openhaalt :)

Maar mijn gok is idd dat ik niet door de post kom.

Ik ga vanavond nog eens alles openmaken en @Mel33 raad opvolgen. Deze raad zag ik ook online verschillende keren voorbijkomen. Ik heb alles van de stroom afgehaald en ook accu maar niet de powerknop ingedrukt om een reset te doen.

@johnkeates Wat is een DC-DC probleem? Als ik het zo op google opzoek lijkt het een converter te zijn die op het moederbord zit. Mbt de firmware: er is echt niets te veranderen momenteel omdat hij helemaal niets doet behalve licht geven op de power en capslock knop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-05 23:00
Door de power knop te drukken, zorg je ervoor dat alle stroom uit de machine is, en dus alle chips een koude start mogelijkheid geeft.

En door 2 beelschermen aan te sluiten zal hij tem 1 ervan moeten kiezen.
Aangezien er wel lampjes gaan branden enz, start hij dus wel iets op, haal idd alle hdd en ssd los en usb
dan moet je een post zien.

Ook kan er een flatcable los zitten waardoor je geen beeld hebt, of de kaart stuk, of de ram is ook een probleem.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Als twee LED's branden en er verder niks gebeurt start je firmware niet. Die LED's gaan in power-on-reset aan, en gaan uit zodra de CPU de BIOS of UEFI code gaat uitvoeren. Als dat niet lukt blijven ze dus aan.

Dat is vooral bij Phoenix firmware een indicator. Die kan je vaak nog wel via een rescue loader herflashen als de bootblock nog werkt. Bootblock is een soort van BIOS-preloader die basic I/O, EEPROM access en CPU registers initialiseert en cache-as-RAM inzet maar verder niks doet. Kan vaak vanaf USB dan firmware herstellen. Firmware probleem refereert hier aan een corrupte firmware, kapotte EEPROM of kapotte security chip. (SPS of IME)

Bij het opstarten gebeurt er een korte pre-POST-test, die duurt enkele milliseconden en doet alleen maar wat checks om te kijken of na PS_ON de PWR_GOOD lijn mee komt. Als dat faalt blijft de CPU in reset hangen en stopt je laptop. Als dat goed gaat start de BOOTROM in de CPU, die laadt via de IME of SPS de security loader, en die laadt dan weer de EEPROM. Ergens in die stappen gaat het dus mis. Nadat de EEPROM toegang werkt en de firmware start met laden krijg je dat je LED's iets kunnen gaan doen, en je scherm bijv. aan gaat. Als dat al niet gebeurt kom je dus nooit op het punt dat je firmware aan het uitvoeren is.

[ Voor 41% gewijzigd door johnkeates op 23-05-2019 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
Mel33 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:07:
Van stroom af en van de accu af, en paar keer powerknop drukken, een paar minuten wachten, en power er weer op, met extern beeldscherm.
Dat toch nog even gepronbeerd.

Ook geprobeerd met de SSD's eruit verwijderd maar geen enkele verandering.

Pagina: 1