Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Joey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-11 11:19
Hi Tweakers!

Sinds weken heb ik heel random reboots, zowel met idle als onder load. In de logboeken van Windows zie ik Error 41 (63) terug, zonder BugCodes of aanwijzingen waar het aan kan liggen.

Heb het internet afgestruind en ook Tweakers, maar het heeft nog niet tot een oplossing geleid.

Ik heb mijn SSD en HDD beiden gewiped en opnieuw geïnstalleerd. BIOS gereset (CMOS en jumpers) en opnieuw geflasht. De ram slots getest en memtest gedraaid. Elk kabeltje losgehaald en opnieuw aangesloten. Voeding getest met een voltmeter, voltages zien er op niveau en stabiel uit. Alles stofvrij gemaakt. Temperaturen van alles zijn in orde. Ook zonder videokaart (GTX 1060 6GB) doet het probleem zich voor.

Eergisteren wilde ik mijn pc opstarten, toen direct een bootloop (nog vóór de bios).

Het systeem is vrij oud:
mobo: pricewatch: Asus P8B75-M
cpu: i5 2500
4x 4GB DDR3 RAM

Dus heeft een van jullie een gouden tip over wat ik kan doen? Ik wacht nu op de Ryzen 3000 voor een upgrade/nieuwe build, dus wil nu niet te veel geld eraan uitgeven.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

Joey schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:02:
Hi Tweakers!

Sinds weken heb ik heel random reboots, zowel met idle als onder load. In de logboeken van Windows zie ik Error 41 (63) terug, zonder BugCodes of aanwijzingen waar het aan kan liggen.

Heb het internet afgestruind en ook Tweakers, maar het heeft nog niet tot een oplossing geleid.

Ik heb mijn SSD en HDD beiden gewiped en opnieuw geïnstalleerd. BIOS gereset (CMOS en jumpers) en opnieuw geflasht. De ram slots getest en memtest gedraaid. Elk kabeltje losgehaald en opnieuw aangesloten. Voeding getest met een voltmeter, voltages zien er op niveau en stabiel uit. Alles stofvrij gemaakt. Temperaturen van alles zijn in orde. Ook zonder videokaart (GTX 1060 6GB) doet het probleem zich voor.

Eergisteren wilde ik mijn pc opstarten, toen direct een bootloop (nog vóór de bios).

Het systeem is vrij oud:
mobo: pricewatch: Asus P8B75-M
cpu: i5 2500
4x 4GB DDR3 RAM

Dus heeft een van jullie een gouden tip over wat ik kan doen? Ik wacht nu op de Ryzen 3000 voor een upgrade/nieuwe build, dus wil nu niet te veel geld eraan uitgeven.
Bij random reboots zijn de eerste verdachte altijd Geheugen fouten , temperatuur die ergens te hoog word. of de PSU.

Temp's kun je meten/terug redeneren, maar is niet heel waarschijnlijk als het onder idle net zo vaak gebeurd als onder load. Geheugen heb je al getest. BLijft de PSU over.
Ik ga er van uit dat die net zou oud is als de rest van het systeem ? Want dan is het ook niet heel onwaarschijnlijk dat ie "op" begint te raken.

Als je aangeeft toch al te wachten op de ryzen 3000. Dan bestel vast een PSU daarvoor, en bouw die in je huidige systeem in. Kun je die alvast uitsluiten, en uiteindelijk wil je die waarschijnlijk toch vervangen

[ Voor 7% gewijzigd door heuveltje op 22-05-2019 14:11 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Joey
Allereerst bedankt voor je snelle reactie!

Goede tip van je, niet aan gedacht. Maar ik heb voor mijn oudere moederbord nog wel een 4-pins aansluiting nodig en die zitten niet (meer) bij de huidige PSU's..

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

Joey schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:19:
Allereerst bedankt voor je snelle reactie!

Goede tip van je, niet aan gedacht. Maar ik heb voor mijn oudere moederbord nog wel een 4-pins aansluiting nodig en die zitten niet (meer) bij de huidige PSU's..
Eigenlijk is de huidige 8 pins aansluiting, gewoon een 4 pins met nog 4 pinnen erlangs. Vaak zijn deze dan ook opslitbaar. Dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Maar anders heb je voor 2E een verloopje :
https://www.informatique....2jXwCPEAQYAyABEgJYg_D_BwE

Hmm das verloopje de andere kant uit, zie zo snel geen 8 naar 4 (wel evt nog molex naar 4 pins)
Maar zoals gezegd, volgens mij hebben bijna alle PSU's nog wel een 4 pin mogelijkheid, Maar vraag dat vooral even na bij iemand die er dieper inzit :)

[ Voor 16% gewijzigd door heuveltje op 22-05-2019 14:41 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Joey
Ah weer wat geleerd.

Ga ik daar even mee aan de slag, bedankt!