Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik ben vorige week verhuisd naar een nieuw studentenhuis. Ps4 met draad aangesloten aan de router, echter merk ik dat de verbinding weg valt af en toe. Op de router knippert het LED licht van de aangesloten LAN poort, maar ook van de WAN poort. Hoe krijg ik een stabiele verbinding via bedraad internet?

Relevante software en hardware die ik gebruik

De router in kwestie is een Sitecom WLR-8001 v1.01, die aangesloten staat aan een Ziggo Connectbox. De Sitecom router draait op de meeste recente versie. Alle internet gebruikte internet kabels zijn Cat 5e.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

In eerste instantie dacht ik dat het lag aan de LAN poort die ik gebruikte in de router. De Ps4 gaf bedraad als downloadsnelheid 4Mbps aan, terwijl Ookla 130Mbps aangaf. Andere LAN poort gebruikt, kwam ik op 40Mbps. Terwijl WiFi een hogere snelheid haalt. Andere ethernet kabel geprobeerd en die haalt tussen de 70 en de 90Mpbs. Probleem opgelost dacht ik, maar niet dus. Als ik downloads aan heb staan en tijdens games, merk ik dat het internet significant daalt of zelfs wegvalt. Zelfs als ik op de router zie bij de DHCP status dat er bijna geen andere internet gebruikers zijn.

Op de Sitecom router knipperen de lampjes van de door mij gebruikte LAN poort, maar ook die van de WAN poort. Heb al een powercycle uitgevoerd, router 30 seconden van de stroom gehaald en er terug in gestopt. Het knipperen van de LED lichtjes stopt voor een paar minuten, maar is al snel weer terug.

De Ziggo Connectbox in bridgemodus zetten is geen optie, de huisbaas gebruikt deze zelf ook voor wifi in haar kantoor. Aan de Ziggo Connectbox zijn drie routers aangesloten. Een voor iedere verdieping, waar in totaal 10 mensen gebruik van maken. Ik weet dat het knipperende lichtje geen probleem op zich zelf is, maar een indicatie van. Is het 'probleem' bij de WAN poort de veroorzaker bij mijn LAN poort?

Ben zelf een redelijke leek in dit onderwerp, mocht dat nog niet gebleken zijn. Hopelijk heb ik relevante informatie gegeven.

Bij voorbaat bedankt,

Jan de Beunhaas

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Verwijderd welkom op Tweakers.

Klinkt als een NAT, achter NAT probleem. In welke range deelt de Connectbox zijn IP's uit en in welke range je eigen Sitecom router?

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 22-05-2019 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@rens-br De range van de Sitecom router zit tussen de: 192.168.1.100 en de 192.168.1.200. De range van de Connectbox durf ik niet met zekerheid te zeggen. Als ik op de wifi van de Connectbox in 'cmd' de opdracht 'ipconfig' geef, dan krijg ik als IPv4 adres 192.168.178.27. Dus ik denk niet in de zelfde range?

Ik hoop dat dit antwoord geeft op je vraag. Ik kan namelijk niet op de Connectbox inloggen, de huisbaas heeft het standaard wachtwoord gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:52:
Als ik op de wifi van de Connectbox in 'cmd' de opdracht 'ipconfig' geef, dan krijg ik als IPv4 adres 192.168.178.27. Dus ik denk niet in de zelfde range?
Je zit dan waarschijnlijk niet in dezelfde range, dus dat zou elkaar 'in principe' niet in de weg moeten zitten. Overigens heb je bewust twee routers achter elkaar geplaatst, bijvoorbeeld om te zorgen dat andere niet bij je apparatuur kunnen of maakt je dat niks uit? In het laatste geval zou ik de Sitecom namelijk instellen als Access Point.

Wat mij ook net te binnen schiet. Heb je ook problemen als je de Sitecom er tussenuit haalt en de PS4 direct aansluit op de Connectbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rens-br schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:59:
[...]

Je zit dan waarschijnlijk niet in dezelfde range, dus dat zou elkaar 'in principe' niet in de weg moeten zitten. Overigens heb je bewust twee routers achter elkaar geplaatst, bijvoorbeeld om te zorgen dat andere niet bij je apparatuur kunnen of maakt je dat niks uit? In het laatste geval zou ik de Sitecom namelijk instellen als Access Point.

Wat mij ook net te binnen schiet. Heb je ook problemen als je de Sitecom er tussenuit haalt en de PS4 direct aansluit op de Connectbox?
Ik heb niet bewust gekozen voor twee routers achter elkaar, dit was al toen ik hier kwam wonen. Naast mij is er een andere jongen die gebruik maakt van een LAN poort in de Sitecom router. Als ik er een Access Point van zou willen maken, moet ik dat natuurlijk ook even bij hem voorschieten!? (Ik weet niet goed wat dat gaat betekenen, maar dat is zelf wel uit te zoeken :) )

Helaas zijn alle poorten in de Connectbox gebruikt en staat die te ver van mijn kamer dat een rechtstreekse kabel een reële oplossing is ben ik bang :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:13:
Ik heb niet bewust gekozen voor twee routers achter elkaar, dit was al toen ik hier kwam wonen. Naast mij is er een andere jongen die gebruik maakt van een LAN poort in de Sitecom router.
Ah ik begrijp dat het niet jouw Sitecom router is?
Als ik er een Access Point van zou willen maken, moet ik dat natuurlijk ook even bij hem voorschieten!? (Ik weet niet goed wat dat gaat betekenen, maar dat is zelf wel uit te zoeken :) )
Je merkt er in feite niks van. Echter zijn alle apparaten die achter de Sitecom stonden nu ook te benaderen vanuit de apparatuur wat 'voor' de Sitecom zit. Maar aangezien jullie nu ook al gebruik maken van de wifi van de Connectbox, maakt dat dus helemaal niks uit.
Helaas zijn alle poorten in de Connectbox gebruikt en staat die te ver van mijn kamer dat een rechtstreekse kabel een reële oplossing is ben ik bang :'(
Ik bedoelde meer als test tijdelijk de Sitecom er tussen uit te halen en dus de PS4 direct aan te sluiten op de kabel die nu vanuit de Connectbox komt.

Overigens doe ik vrij veel aannames gebaseerd op wat 'karige' informatie. Zou je dus even een tekening / netwerk overzicht kunnen toevoegen van het hele netwerk (dus de connectbox, de 3 routers, switches, apparaten, etc)? Dan is het een stuk duidelijker te zien hoe alles verbonden en aangesloten zit.

Om ook nog even terug te komen een stukken tekst uit je OP:
Ik weet dat het knipperende lichtje geen probleem op zich zelf is, maar een indicatie van.
Over het algemeen betekenen knipperende lampjes geen probleem, maar het feit dat er netwerk verkeer is. Niks aan de hand dus.
Als ik downloads aan heb staan en tijdens games, merk ik dat het internet significant daalt of zelfs wegvalt. Zelfs als ik op de router zie bij de DHCP status dat er bijna geen andere internet gebruikers zijn.
Dit is het DHCP status van de Sitecom? Die geeft alleen verkeer weer van de Sitecom en alles er achter en kan dus niets zien van de andere twee routers en hun verkeer. Voor hetzelfde geldt is iemand anders op dat moment torrents aan het downloaden.

[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 22-05-2019 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als eerste wil ik je bedanken voor alle tijd en moeite, ik waardeer het echt enorm.
rens-br schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:21:

Ah ik begrijp dat het niet jouw Sitecom router is?
Nee klopt, dit is niet mijn router! Ik heb geen persoonlijke router in dit studentenhuis.
Je merkt er in feite niks van. Echter zijn alle apparaten die achter de Sitecom stonden nu ook te benaderen vanuit de apparatuur wat 'voor' de Sitecom zit. Maar aangezien jullie nu ook al gebruik maken van de wifi van de Connectbox, maakt dat dus helemaal niks uit.
Oke, dan is dit zeker de moeite waard om het uit te zoeken. Dit zou als ik het goed begrijp, door van de Sitecom router nu een Access Point te maken, de instabiliteit van de verbinding moeten reduceren?
Ik bedoelde meer als test tijdelijk de Sitecom er tussen uit te halen en dus de PS4 direct aan te sluiten op de kabel die nu vanuit de Connectbox komt.
Dit zou ik later uit kunnen proberen op een geschikter moment. Mocht de instabiliteit zijn verdwenen, dan ligt het 'probleem' tussen de Sitecom en mijn Ps4?
Overigens doe ik vrij veel aannames gebaseerd op wat 'karige' informatie. Zou je dus even een tekening / netwerk overzicht kunnen toevoegen van het hele netwerk (dus de connectbox, de 3 routers, switches, apparaten, etc)? Dan is het een stuk duidelijker te zien hoe alles verbonden en aangesloten zit.
Ik heb snel een plaatje in Visio in elkaar geknald. Kan alleen geen foto's via het foto album uploaden, omdat ik daar nog niet genoeg karma punten voor heb. Ik hoop dat het zo werkt. Het is een simpele tekening, volgens mij is het ook niet gecompliceerder dan dit.

https://photos.app.goo.gl/Sdmbgi9josZ1VT9V8
Om btw ook nog even terug te komen een stuk tekst uit je OP:

Over het algemeen betekenen knipperende lampjes geen probleem, maar het feit dat er netwerk verkeer is. Niks aan de hand dus.
Ik heb in de handleiding van de Sitecom zitten kijken. Daarin wordt wel aangegeven dat er een 'continuesly lid LED light' moet zijn voor de LAN poort. Is dit niet algemeen? Ik heb hiervoor het een en het ander op Google gezocht, daar wordt grotendeels wel een knipperend lampje bij een LAN of WAN poort als indicator van een probleem gezien. Of ik heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd? Dat is namelijk meer dan mogelijk :P

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2019 15:19 . Reden: Woord weggelaten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:17:
Dit zou als ik het goed begrijp, door van de Sitecom router nu een Access Point te maken, zou de instabiliteit van de verbinding moeten reduceren?
Ja zeker, het is niet nodig om een router-achter-een-router te plaatsen en dat kan prima werken, maar het kan ook gekke problemen opleveren.
Mocht de instabiliteit zijn verdwenen, dan ligt het 'probleem' tussen de Sitecom en mijn Ps4?
Denk dat vooral gewoon aan de Sitecom.
Ik heb snel een plaatje in Visio in elkaar geknald. Kan alleen geen foto's via het foto album uploaden, omdat ik daar nog niet genoeg karma punten voor heb. Ik hoop dat het zo werkt. Het is een simpele tekening, volgens mij is het ook niet gecompliceerder dan dit.

Het was handig geweest om ook de typenummers en de ip-ranges van alle apparaten te vermelden, maar kan mij voorstellen dat je die niet weet van alle apparaten.
Ik heb in de handleiding van de Sitecom zitten kijken. Daarin wordt wel aangegeven dat er een 'continuesly lid LED light' moet zijn voor de LAN poort. Is dit niet algemeen?
De meeste ethernet poorten hebben 2 aansluitingen. Eentje brand continue om de link aan te geven en de ander knippert bij het verwerken van data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:17:

Je hebt zeker geen idee wat er aan random router 1 en/of 2 hangt...

Ik vermoed namelijk simpelweg dat die connectbox het niet helemaal trekt vanwege te veel connecties tegelijkertijd... Als er 2 mensen aan bijv zo'n random router 1 of 2 aan het torrenten zijn, dan betwijfel ik serieus of die connectbox dat nog wel leuk vind...

Helemaal met Nat over Nat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rens-br schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:21:

Het was handig geweest om ook de typenummers en de ip-ranges van alle apparaten te vermelden, maar kan mij voorstellen dat je die niet weet van alle apparaten.
Gomez12 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:27:

Je hebt zeker geen idee wat er aan random router 1 en/of 2 hangt...

Ik vermoed namelijk simpelweg dat die connectbox het niet helemaal trekt vanwege te veel connecties tegelijkertijd... Als er 2 mensen aan bijv zo'n random router 1 of 2 aan het torrenten zijn, dan betwijfel ik serieus of die connectbox dat nog wel leuk vind...

Helemaal met Nat over Nat
Dit zou ik uit moeten zoeken. Ik denk dat de andere hier wel aan mee willen werken, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Dus ik moet dit heel even op hold zetten, kom hier later op terug. Heel erg bedankt beide. Dit zorgt bij mezelf ook voor een beter begrip wat er hier gaande is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
"NAT achter NAT probleem", "teveel connecties", sinds wanneer zijn we hier aan het gokken in plaats van gericht naar een probleem te zoeken?

De enige informatie die we hebben is dat TS verbinding maakt via een "Sitecom WLR-8001" (die niet eens bestaat), die weer verbinding maakt via een connectbox. En dit cryptische stukje:
De Ps4 gaf bedraad als downloadsnelheid 4Mbps aan, terwijl Ookla 130Mbps aangaf. Andere LAN poort gebruikt, kwam ik op 40Mbps. Terwijl WiFi een hogere snelheid haalt. Andere ethernet kabel geprobeerd en die haalt tussen de 70 en de 90Mpbs.
Hoe wordt de 4 Mbps gemeten? Waar draai je Ookla? Hoe wordt de 40 Mbps gemeten? Connect je via WiFi naar de connectbox of naar de "Sitecom WLR-8001"? Hoe wordt de 70/90 Mbps gemeten?

Ik zal een geheimpje verklappen: er zit geen verschil tussen de LAN-poorten. Als je op de ene poort 4 of 130 Mbps meet, en op de andere poort 40 Mbps, dan moet je de meting eerst maar eens herhalen, en daarbij zoveel mogelijk omgevingsfactoren uitsluiten. Zorg bijvoorbeeld dat je tijdelijk de enige gebruiker van het internet bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GlowMouse schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:18:
De enige informatie die we hebben is dat TS verbinding maakt via een "Sitecom WLR-8001" (die niet eens bestaat), die weer verbinding maakt via een connectbox.
https://www.sitecom.com/n...router-x8/wlr-8100/p/1621

Hier de desbetreffende router.
En dit cryptische stukje:
Hoe wordt de 4 Mbps gemeten? Waar draai je Ookla? Hoe wordt de 40 Mbps gemeten? Connect je via WiFi naar de connectbox of naar de "Sitecom WLR-8001"? Hoe wordt de 70/90 Mbps gemeten?
Ookla wordt gedraaid op mijn laptop, via de WiFi.

De 4Mpbs wordt gemeten via mijn Ps4, die verbonden is met een ethernet kabel.
Het zelfde geldt voor de 40Mbps. De 70/90 Mbps is ook gemeten via de Ps4 met ethernet kabel, maar ik heb verschillende metingen gedaan, waarvan de uitslag viel tussen de 70 en de 90Mbps.
Ik zal een geheimpje verklappen: er zit geen verschil tussen de LAN-poorten. Als je op de ene poort 4 of 130 Mbps meet, en op de andere poort 40 Mbps, dan moet je de meting eerst maar eens herhalen, en daarbij zoveel mogelijk omgevingsfactoren uitsluiten. Zorg bijvoorbeeld dat je tijdelijk de enige gebruiker van het internet bent.
Dat is wat ik zelf ook zeer frappant vond, dat er per keer dat ik meet zoveel verschil zit in de download snelheid. Dit zou inderdaad niet uit moeten maken per poort. Gaf het alleen aan om het verhaal zo compleet mogelijk te maken. Maar blijkbaar zorgde het voor meer verwarring dan duidelijkheid.

Dat was ook het probleem in kwestie, de instabiliteit van het bekabelde internet.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2019 21:42 . Reden: Toevoeging gedaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
GlowMouse schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:18:
"NAT achter NAT probleem", "teveel connecties", sinds wanneer zijn we hier aan het gokken in plaats van gericht naar een probleem te zoeken?
Sinds het om een probleem gaat waar de gebruiker praktisch geen invloed over heeft.
Verwijderd schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 21:40:
[...]
De 4Mpbs wordt gemeten via mijn Ps4, die verbonden is met een ethernet kabel.
Het zelfde geldt voor de 40Mbps. De 70/90 Mbps is ook gemeten via de Ps4 met ethernet kabel, maar ik heb verschillende metingen gedaan, waarvan de uitslag viel tussen de 70 en de 90Mbps.
Via mijn PS4, dat is erg vaag of je moet de standaard ps4-netwerktest bedoelen, maar die zegt iets over verbinding tussen jou en ps-netwerk niet tussen jou en internet.
[...]
Dat is wat ik zelf ook zeer frappant vond, dat er per keer dat ik meet zoveel verschil zit in de download snelheid. Dit zou inderdaad niet uit moeten maken per poort. Gaf het alleen aan om het verhaal zo compleet mogelijk te maken. Maar blijkbaar zorgde het voor meer verwarring dan duidelijkheid.

Dat was ook het probleem in kwestie, de instabiliteit van het bekabelde internet.
Het nadeel (en de reden van het gokken) is dat er minimaal 9 simpele zeer bepalende oorzaken zijn (en dat is als 10 man je internet deelt, qua devices is het nog veel en veel meer) waarop jij waarschijnlijk geen tot weinig invloed hebt.
Als iedereen vol aan het downloaden is (met slechts 1 device per gebruiker) dan heb jij op dat moment max (met ideale verdeling) 10% van de internet verbinding tot je beschikking. Zijn er 5 minuten 5 klaar dan heb jij opeens 50% tot je beschikking.

En met Steam/ps4/xbox/digitale downloads/netflix etc kan dat idd betekenen dat je internet heel erg schommelt omdat er gewoon heel erg veel overheen gaat. In een normaal huishouden heb je niet snel 5 consoles en daarnaast 5 pc's met steam staan, maar in een studentenhuis gaat dat iets sneller en is je schommeling dus ook veel groter.

Wil je echt je snelheid (/de snelheid die het huis binnenkomt) weten dan moet je bij alles afkoppelen van de ziggo connectbox behalve jouw pc en dan gaan meten. Elke andere meting wordt verstoord door je huisgenoten.

[ Voor 4% gewijzigd door Gomez12 op 22-05-2019 22:20 ]

Pagina: 1