Nieuwe PC voor Simulator games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartMijnen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20-11-2023
Hallo beste Tweakers,

Mijn naam is Mart en ik ben op zoek naar een nieuwe PC. Dit is hard nodig omdat ik nieuw op mijn school laptop game maar ik wil school en privé graag gescheiden houden. Ook is mijn school laptop niet heel speciaal en heeft het maar een standaard videokaart aan boord. Daarom ben ik opzoek naar een nieuwe PC. De games die ik het liefst speel zijn Simulator games.

Ik hoop dat ik jullie voldoende heb geïnformeerd ;)

Met vriendelijke groeten,

Mart Mijnen :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn nieuwe PC vooral voor games gebruiken met name Simulator games. Denk hierbij aan Train Simulator 2019, Euro Truck Simulator 2, Grand Theft Auto V, etc.)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget voor mijn nieuwe PC ligt Tussen de €1200 en €1500

Ik heb al wat rond gekeken op het internet al een PC samengesteld nu is mijn vraag of deze samenstelling voldoet aan mijn bovenstaande eisen?

Moederbord - Asus ROG STRIX B360-G Gaming 1151 socket
Processor - Intel Core I7 8700
Geheugen - Corsair DDR4 LPX 2X8GB
Voeding - Corsair 750Wx
SSD - Samsung EVO 1TB
M.2 SSD - Samsung 500GB
Koeling- NZXT Kraken x62 waterkoeling
Behuizing - NZXT H400 Black/Red Medi Tower
Videokaart - ASUS ROG 2060 A6 Gaming

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop op een goed advies waar ik wat mee kan.

[ Voor 22% gewijzigd door MartMijnen op 06-06-2019 09:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Heb je zelf al gekeken naar componenten? Er wordt wel eigen inzet verwacht op Tweakers.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Even zelf iets samenstellen, desnoods met hulp van andere topics. Kijk bijvoorbeeld naar
Gaming PC €1400 - €1500

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

En niet alleen andere topics, denk ook aan de best Buy Guides. Bijvoorbeeld:
reviews: Desktop Best Buy Guide - Maart 2019 (€1000)
of
reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2019 (€1500)

[ Voor 30% gewijzigd door MadMarky op 22-05-2019 13:29 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartMijnen
Bedankt voor jullie reactie! Sorry helemaal vergeten heb een PC samengesteld en toegevoegd aan het bericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:55

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Van de games die je noemt, is Train Simulator het meest veeleisend (al zou je dat niet zeggen als je de graphics van die game vergelijkt met andere games :X).

Met een 2060 moet het echter wel goed komen als je op 1920x1080 speelt; je kunt dan alle instellingen makkelijk op max zetten. Op de meeste trajecten zul je dan het grootste deel van de tijd minimaal 40fps halen (met uitschieters ver naar boven), alleen tijdens het laden van het volgende stukje scenery en op volgebouwde secties (de stations van Keulen, Frankfurt en München zijn bekende voorbeelden) zal de fps fors inkakken (<25fps). Helaas doe je daar niet veel aan; zelfs met een 2080Ti gebeurt dat. Dat ligt aan de engine.

Kijk ook eens naar ReShade.me om de game er wat beter uit te laten zien op je nieuwe PC.

Ook interessant: Train Simulator gedijt het beste op een CPU met een goede single thread performance (de engine is wel multithreaded, maar maakt daar niet optimaal gebruik van). Een Intel-CPU is daarom aan te bevelen, of een Ryzen 3 (Zen2) als je nog even geduld kunt opbrengen.

Je noemt hem niet, maar Train Sim World draait als een zonnetje op een 2060 (die heeft een veel beter geoptimaliseerde engine namelijk).

Als je alleen Duits rijdt, is ZUSI3 Hobby Edition de ultieme simulator (rechtstreeks afkomstig uit de simulatoren die DB gebruikt voor de opleiding van haar machinisten, maar dan aangepast voor consumentengebruik). Die vraagt véél minder van je PC dan Train Simulator.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@MartMijnen in Handleiding Pricewatch staat hoe je eenvoudig je systeem in een klikbaar lijstje krijgt met koppeling naar producten in de Pricewatch, dus met prijzen erbij.

Kun je verder nog toelichten waarom je voor deze onderdelen gekozen hebt?
Zomaar een paar dingen die me opvallen:
- De processor is niet van de laatste generatie
- De voeding is flink overbemeten voor jouw onderdelen.
- De waterkoeling die je hebt gekozen is duur en past maar met moeite in die kast. Kan zijn dat je het voor de cleane looks doet, maar luchtkoeling is beduidend goedkoper.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartMijnen
@Heroic_Nonsense Bedankt voor je uitleg. Train Sim World heb ik er niet bij gezet, maar die game wil ik ook zeker gaan spelen. vooral als straks daar een editor voor uit en er Nederlandse treinen en routes voor zijn.

@MadMarky Ik heb voor die onderdelen samengesteld met een klasgenoot en hij zij dat het goede onderdelen zijn en goed bij elkaar passen. De processor is dus niet van de laatste generatie, welke raad jij dan aan? Die waterkoeler heb ik gekozen omdat ik ook voor een NZXT case gekozen heb, leek mij het mooi om dan ook van het zelfde merk een waterkoeler te nemen. Raad jij dan een andere aan? Ik heb ook een waterkoeler gevonden van Corsair de H100i.

Nogmaals bedankt voor jullie reactie`s!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als processor zou je voor de pricewatch: Intel Core i5-9600K Boxed kunnen kaan, deze is goedkoper én zelfs iets sneller per core dan de i7-8700 uit je startpost.

Voor de koeling zou je ook een pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition kunnen nemen van €50 ipv die Kraken x62 van €150. Koelt even goed als je niet gaat overclocken.
Als je reviews van je kast leest zul je zien dat zo'n 280mm radiator maar met moeite past en NZXT best wel gammele software meelevert. Een Corsair H100i is dan misschien een betere optie, zowel qua software als qua installatie (240mm).

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

MadMarky schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 23:23:
Als processor zou je voor de pricewatch: Intel Core i5-9600K Boxed kunnen kaan, deze is goedkoper én zelfs iets sneller per core dan de i7-8700 uit je startpost.

Voor de koeling zou je ook een pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition kunnen nemen van €50 ipv die Kraken x62 van €150. Koelt even goed als je niet gaat overclocken.
Als je reviews van je kast leest zul je zien dat zo'n 280mm radiator maar met moeite past en NZXT best wel gammele software meelevert. Een Corsair H100i is dan misschien een betere optie, zowel qua software als qua installatie (240mm).
Waarom Intel als je voor minder geld meer cores kan krijgen bij AMD? Zeker met simulatie is cpu power belangrijk. En dan heb ik het niet eens over virtuele cores, maar echte. Dit zomaar Intel-aanraden moet echt eens stoppen :/

De Ryzen 7 2700 bv.

[ Voor 3% gewijzigd door Racing_Reporter op 09-06-2019 01:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:28
Racing_Reporter schreef op zondag 9 juni 2019 @ 01:08:
[...]
Waarom Intel als je voor minder geld meer cores kan krijgen bij AMD? Zeker met simulatie is cpu power belangrijk. En dan heb ik het niet eens over virtuele cores, maar echte. Dit zomaar Intel-aanraden moet echt eens stoppen :/

De Ryzen 7 2700 bv.
Zeker met simulatie games is single core cpu power belangrijk, hierom dus ook liever een intel.

Dit zomaar overal Ryzen 2600(X)/2700(X) aanraden moet nu echt weer stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mootjee
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:25
mitsumark schreef op zondag 9 juni 2019 @ 01:33:
[...]

Zeker met simulatie games is single core cpu power belangrijk, hierom dus ook liever een intel.

Zomaar lol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

mitsumark schreef op zondag 9 juni 2019 @ 01:33:
[...]

Kom maar met het bewijs, zou ik zeggen. Het is makkelijk roepen, maar onder de streep scheelt het euro's en je moederbord kan tenminste nog een tijdje mee, i.t.t. bij Intel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Racing_Reporter schreef op zondag 9 juni 2019 @ 02:05:
[...]

Kom maar met het bewijs, zou ik zeggen. Het is makkelijk roepen, maar onder de streep scheelt het euro's en je moederbord kan tenminste nog een tijdje mee, i.t.t. bij Intel.
Intel is niet altijd duurder / te duur, een 9400F is bv alsnog beter en goedkoper dan jouw suggestie (2700).
Een 9600k is weer 15% sneller en na overklok zelfs 30%, wel weer een stuk duurder inderdaad (en wellicht wat overkill).

Veel, of zelfs de meeste kopers schaffen gewoon eenmaal een setje moederbord/processor aan en kopen beiden nieuw over 4-8 jaar, er zijn maar weinig mensen die upgraden binnen hetzelfde platform.

Raar dat ik opeens met bewijs moet komen, maar jij in je eerdere post niet...

Van simulator games zijn lastig benchmarks te vinden, wel is overal te lezen dat ze vooral single threaded zijn.

Een andere game uit de TS die wel vaak gebenchmarkt wordt:
Afbeeldingslocatie: https://img.purch.com/r/711x457/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9GL1QvODM2NDg5L29yaWdpbmFsL0dyYW5kLVRoZWZ0LUF1dG8tVi1GUFMtMTkyMHgxMDgwLURYMTEtVWx0cmEtU2V0dGluZ3MucG5n

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 09-06-2019 02:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gravitar
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Racing_Reporter schreef op zondag 9 juni 2019 @ 02:05:
[...]

AMD heeft toegezegd AM4 tot en met 2020 te ondersteunen. Het is nog maar de vraag of er binnen nu en een jaar een CPU uitkomt die dermate beter is dan de 2/3XXX dat het het überhaupt waard is om te upgraden. Je roept zelf ook maar wat, ja veel simulaties zijn gebaat bij CPU kracht, maar er is meer dan corecount hoor. Zoals @mitsumark al aangeeft, veel simulaties zijn gebaat bij goede singlethread prestaties, ook de spellen die multi threaded zijn

@MartMijnen Ik mis de gewenste resolutie en framerate. Als je bijvoorbeeld 1440p@60hz wil spelen zou AMD best een overweging kunnen zijn.Ik krijg echter niet de indruk dat je wil gaan overklokken, dus als AMD al een overweging is, ga dan voor een X model. Een non X op stock voor gaming moet je gewoon niet willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

mitsumark schreef op zondag 9 juni 2019 @ 02:32:
[...]
Intel is niet altijd duurder / te duur, een 9400F is bv alsnog beter en goedkoper dan jouw suggestie (2700).
Een 9600k is weer 15% sneller en na overklok zelfs 30%, wel weer een stuk duurder inderdaad (en wellicht wat overkill).

Veel, of zelfs de meeste kopers schaffen gewoon eenmaal een setje moederbord/processor aan en kopen beiden nieuw over 4-8 jaar, er zijn maar weinig mensen die upgraden binnen hetzelfde platform.

Raar dat ik opeens met bewijs moet komen, maar jij in je eerdere post niet...

Van simulator games zijn lastig benchmarks te vinden, wel is overal te lezen dat ze vooral single threaded zijn.

Een andere game uit de TS die wel vaak gebenchmarkt wordt:
[Afbeelding]
Prijzen zijn ongeveer vergelijkbaar, zocht ik net op. AMD is marginaal goedkoper (heb je een 1700X), 240 ipv 250 euro met budget 4*-beoordeeld moederbord voor beiden. Geen idee hoe goed je een 9400F kan overklokken, maar afgezien daarvan ben ik erggg benieuwd wat voor simulaties onze vrolijke vriend eigenlijk bedoelt. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en die extra cores pakken, het kan alleen maar beter worden in feite en zo ongelofelijk veel ontlopen ze elkaar nou ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
1700X is een nog veel slechter idee voor gaming.
Hoe bedoel je simulaties? De beste man heeft het over simulatie games.
Denk hierbij aan Train Simulator 2019, Euro Truck Simulator 2, Grand Theft Auto V, etc.)
Daarbij heb je niks aan extra cores.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 10-06-2019 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

mitsumark schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:48:
1700X is een nog veel slechter idee voor gaming.
Hoe bedoel je simulaties? De beste man heeft het over simulatie games.
Denk hierbij aan Train Simulator 2019, Euro Truck Simulator 2, Grand Theft Auto V, etc.)
Daarbij heb je niks aan extra cores.
Oh wow, had ik dat lijstje even gemist... Slordig van me. Nog steeds niet de meest heftige games trouwens.

Even Civ 6 erbij pakken.

https://www.tomshardware....-1700x-review,4987-4.html
https://www.tomshardware....-2700x-review,5571-6.html

AMD komt weldegelijk in de buurt, maar is niet per se beter. Ach ja, can't go wrong with either one of them, I think :)

[ Voor 5% gewijzigd door Racing_Reporter op 11-06-2019 00:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patjeduhde
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-09-2022
ryzen is gwn goed voor streamen en workstation loads en intel moet je gwn altijd kiezen als je puur voor de fps gaat in games ondanks de prijs

veel games hebben een voorkeur op intel en zijn daar ook 't best voor geoptimaliseerd (zoals pubg)
en intel heeft sws betere gaming performance vanwege hogere clockspeeds
Pagina: 1