Overstappen van Apple naar Windows

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1214182

Topicstarter
Hi,

Ik ga binnenkort overstappen van mijn MacBook Pro naar een laptop met Windows 10 (Lenovo Ideapad 330).

Ik vraag me af hoe ik deze overstap zo makkelijk mogelijk kan maken.
Iets specifieker:

- Kan ik mijn documenten zonder problemen overzetten?
Ik gebruik nu office voor mac. Het zijn gewoon .docx bestanden als ik het goed heb.
Kan ik deze op Windows (met office) dan gewoon weer openen?

- Mijn foto's staat nu opgeslagen in de Foto's-applicatie. Ik wil deze graag overzetten naar een normale mappenstructuur op Windows. Hoe zijn ze uit de applicatie te krijgen zodat ik gewoon een mapje/mappen met bestanden heb?

- En hoe zet ik deze bestanden het makkelijkste over van de MacBook naar de nieuwe laptop? Een harde schijf? Of zijn ze aan elkaar te linken?

En andere tips waar ik rekening mee moet houden, hoor ik ook graag.

Dank en groet!

Beste antwoord (via Anoniem: 1214182 op 22-05-2019 15:35)

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:02
Hoeveel data gaat het om?

je hebt inderdaad meerdere opties,
1. Via het netwerk kopiëren naar de nieuwe laptop. Bij voorkeur allebei met een kabel aansluiten zodat het lekker snel gaat.
2. USB stick / Hardeschijf --> Deze moet dan wel exFAT geformateerd zijn.
3. Dropbox o.i.d. --> dit gaat via internet dus veruit de langzaamste optie. Als het om niet zo veel data gaat mogelijk wel de makkelijkste.

don't mind me

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gargantua
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-06 23:59
Goedemiddag, heb je al op internet rondgekeken?

De meeste vragen worden via allerlei websites al beanwoordt, Office is geen probleem, Foto's zijn uit de app Foto's te exporteren (via menu) en overzetten bestanden is ook te doen, zie link:

https://blog.computercrea...n-os-x-naar-windows-10-1/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ik ben geen mac gebruiker, maar kun je je bestanden niet gewoon op een usb stick of externe hdd gooien? :/

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor jullie antwoorden. Dat was dus mijn vraag, want ik ben op dit vlak echt een leek.
Qua harde schijf is de bestandsindeling voor een schijf voor mac zover ik weet niet hetzelfde als voor windows. Daar begrijp ik echt weinig van, daarom de vraag of dat ook op een andere manier kan (en zo niet, in simpele taal hoe dat dan wel moet). De foto en videobestanden zijn sowieso te groot voor USB.

En ik heb uiteraard al van van alles gelezen op internet, maar ik kwam daar eigenlijk niet zo goed uit, omdat het niet altijd mijn specifieke vraag betrof, of de antwoorden mij te ingewikkeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:43
Anoniem: 1214182 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:13:
De foto en videobestanden zijn sowieso te groot voor USB.
Wat bedoel je hiermee?

Bestanden delen kan via SMB (netwerk verbinding, traag): https://support.apple.com/kb/PH25346?locale=en_GB
Of via schijf (bijvoorbeeld een exFAT geformatteerde externe harde schijf, sneller): https://support.apple.com...-computers-dskutl1010/mac

exFAT is leesbaar / schrijfbaar voor zowel Mac OS als Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-06 09:44
Wintervacht schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:10:
Ik ben geen mac gebruiker, maar kun je je bestanden niet gewoon op een usb stick of externe hdd gooien? :/
Mac en Windows gebruiken een ander format van schijf indeling, als je de schijf formateerd voor Windows zal Mac deze niet herkennen en andersom ook niet.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
mauricebaan schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:26:
[...]

Mac en Windows gebruiken een ander format van schijf indeling, als je de schijf formateerd voor Windows zal Mac deze niet herkennen en andersom ook niet.
Andersom wel, maar macOS mag geen NTFS schrijven, dan moet je royalties aan MS betalen. exFAT daarentegen kan wel (maar dat kostte dacht ik ook royalties dus da's wel gek).

Makkelijker is gewoon file sharing op je Mac aan zetten, dat is gewoon SMB3 en werkt ook met Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-06 09:44
johnkeates schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:27:
[...]

Andersom wel, maar macOS mag geen NTFS schrijven, dan moet je royalties aan MS betalen. exFAT daarentegen kan wel (maar dat kostte dacht ik ook royalties dus da's wel gek).

Makkelijker is gewoon file sharing op je Mac aan zetten, dat is gewoon SMB3 en werkt ook met Windows.
gewoon dropbox account aanmaken of kort een abbo nemen op stackIP of iets in die richting. weet je zeker dat het werk en ook makkelijk werkt.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FritsYpeij schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:24:
[...]

Wat bedoel je hiermee?

Bestanden delen kan via SMB (netwerk verbinding, traag): https://support.apple.com/kb/PH25346?locale=en_GB
Of via schijf (bijvoorbeeld een exFAT geformatteerde externe harde schijf, sneller): https://support.apple.com...-computers-dskutl1010/mac

exFAT is leesbaar / schrijfbaar voor zowel Mac OS als Windows
Ik bedoel USB-stick, als reactie op Wintervacht.

Moet zeggen dat er hier veel termen gestrooid worden die voor iemand met nauwelijks verstand van computers niet echt makkelijk te begrijpen zijn ;)

Ik ga me eens in exFAT verdiepe en file sharing verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Anoniem: 1214182 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:29:
[...]

Ik bedoel USB-stick, als reactie op Wintervacht.

Moet zeggen dat er hier veel termen gestrooid worden die voor iemand met nauwelijks verstand van computers niet echt makkelijk te begrijpen zijn ;)

Ik ga me eens in exFAT verdiepe en file sharing verdiepen.
Er zijn ook USB sticks tot tegenwoordig 1 of 2 TB, lijkt me erg stug dus, is maar wat je er voor uit wilt geven :P
Daarnaast heb je de mogelijkheid externe hdd nog, of cloud opslag als onedrive, googledrive of een ftp servertje opzetten.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:02

je hebt inderdaad meerdere opties,
1. Via het netwerk kopiëren naar de nieuwe laptop. Bij voorkeur allebei met een kabel aansluiten zodat het lekker snel gaat.
2. USB stick / Hardeschijf --> Deze moet dan wel exFAT geformateerd zijn.
3. Dropbox o.i.d. --> dit gaat via internet dus veruit de langzaamste optie. Als het om niet zo veel data gaat mogelijk wel de makkelijkste.

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:43
Ik denk dat de simpelste oplossing is om inderdaad een eenvoudige USB3 harde schijf (zoals deze: pricewatch: WD Elements Portable USB 3.0 1TB Zwart) te kopen. En deze volgens het artikel dat ik linkte te formatteren naar exFAT. Dan heb je 1TB aan capaciteit die je kan gebruiken om je data van Mac naar Windows te verhuizen.
En je hebt meteen een backupschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hier kan ik zeker iets mee, dank jullie wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 14:31
Pindakaas schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:34:

Dropbox die al op een computer staat in hetzelfde netwerk synct lokaal: https://help.dropbox.com/syncing-uploads/lan-sync-overview

Als je dus Dropbox op je Macbook hebt (al) en straks Dropbox op Windows installeert is die zo klaar over je lokale netwerk.
Pagina: 1