Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-11 21:13
Goedenmiddag,

ik heb een vreemd probleem met grafana
ik monitor mijn elektra verbruik e.d. en geef dit weer in grafana.
alleen krijg ik met dezelfde formule verschillende uitkomsten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zQGPgxHa5qPRPZf4A4soOYqe/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DAJxe4eI7GNGkePVxTGgsvgX/thumb.jpg

ik begrijp er niks van en kom er ook niet uit waarom hij verschillende waarde's weergeeft
ook ljikt het erop dat hij de waardes verdubbelt.
mijn kwh meter geeft 1000 pulsen per kw af
dit zou inhouden dat ik het getal door 1000 zou moeten delen alleen in grafana moet dit door 2000 om in de buurt te komen.

hierbij ook een link naar snapshot van mijn grafana pagina er zitten wel meer foute berekeningen in die ik er op dit moment niet uit kan krijgen.

https://snapshot.raintank...7YPB3NZ1guVdiWPkJJoqLiOSk

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-11 15:00
Het is vaak erg zoeken in Grafana om de juiste formules te vinden.

Probeer in ieder geval eenheden scherp te houden: (k)W voor vermogen, (k)Wh voor totaal opgewekte energie. Jouw kWh meter geeft ongetwijfeld 1000 pulsen per kWh af.

Je gebruikt nu 'sum' dus ik vermoed dat je een grafiek met opgewekte kWh probeert te tonen.

Mijn tellers doen 2000 pulsen per kWh. Ik gebruik daarvoor de volgende formule:
code:
1
SELECT cumulative_sum(difference(mean("value")))  / 2000 FROM "electricity" WHERE ("group" = '6') AND $timeFilter GROUP BY time($__interval) fill(linear)

- Neem het gemiddelde van de waardes over het interval (mean)
- Neem het verschil met het vorige interval (difference)
- Tel deze verschillen steeds bij elkaar op (cumulative_sum)
- Deel door 2000 om van pulsen naar kWh te gaan, in jouw geval dus 1000.

Voordeel van het eerst nemen van het verschil en daarna weer het totaal optellen is dat je altijd het totaal tot het begin van de grafiek laat zien. Als ik dus een jaar als periode selecteer zie ik de opgewekte kWh in dat jaar, als ik een dag selecteer juist over die dag.

Verder filter ik per groep omdat ik per groep in de meterkast 1 kWh meter heb hangen.

Voor het tonen van het vermogen gebruik ik de volgende formule:
code:
1
SELECT difference(mean("value")) *2000000/$__interval_ms FROM "electricity" WHERE ("group" = '6') AND $timeFilter GROUP BY time($__interval) fill(linear)

Neem weer het gemiddelde en daarna het verschil. Dan houd je het aantal tikken sinds het vorige $__interval over. Vermenigvuldig dan met 2000000 en deel door $__interval_ms om het gemiddelde vermogen in Watt te krijgen over de het betreffende interval.

Vergeet trouwens niet de "fill(linear)" in beide gevallen anders krijg je rare resultaten als er metingen wegvallen.

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-11 21:13
@-Pieter-471

Bedankt voor je reactie,
ik ben er gister even mee aan de slag gegaan maar krijg het helaas niet voor elkaar.
ik krijg met jou formules helemaal verkeerde waardes in grafana/

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-11 15:00
Dan is jouw database misschien gevuld met andere waardes dan bij mij. Ik houd in influxdb het totaal aantal pulsen bij (uitgelezen en bijgehouden met eigen electronica).
Wat staat er bij jou voor getallen in je database?