Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp gevraagd bij samenstellen van een desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marcus_V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik zou jullie hulp willen vragen bij het samenstellen van een desktop PC. Ik wil wel al meegeven dat ik niet heel veel verstand heb van dit onderwerp, dus het kan voorkomen dat ik onlogische dingen roep. Alvast excuus daarvoor.

Ik wil een desktop PC samenstellen dat als voornaamste doel heeft om tekst te verwerken, te browsen, te streamen en wellicht een lichte game te kunnen spelen. Ik ga er dus niet zelf aan tweaken of overclocken. Misschien ben ik dus opzoek naar net iets beter dan een budgetsysteem.
Aangezien de desktop voornamelijk voor werkdoeleinden wordt gebruikt zijn (opstart)snelheid en opslag belangrijk.
Een aanvullende wens is dat er op de desktop 2 monitors kunnen worden aangesloten in verband met het soort werkzaamheden (veel vergelijkingen).
Ik zit niet heel erg op een budget. Ik zoek een desktop waarbij ik bovengenoemde taken zonder haperingen kan uitvoeren zonder dat ik teveel voor zaken betaal die ik niet gebruik. Een mooie bijkomstigheid zou zijn als hij stil was, maar dat is geen harde vereiste.
Los hiervan doe ik onderzoek naar 2 gelijksoortige beeldschermen, maar zal ik niet in deze samenstelling opnemen.

In eerste instantie heb ik getwijfeld of ik niet, als leek, gewoon voor een kant en klare desktop moest gaan. Het lastige hieraan vind ik dat, omdat ik twee schermen zou willen, dan meteen in een hoger segment terechtkom, terwijl veel van de componenten dan overkill zijn. Vandaar dat ik nu om hulp vraag.

Als uitgangspunt heb ik BBG Budgetsysteem - Mei 2019 genomen, en daar enkele aanpassingen in gedaan. Mijn vraag aan jullie is of dit een beetje logisch is, goed samenwerkt en toekomstproof is.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 85,95€ 85,95
1MoederbordenASRock Fatal1ty X370 Gaming-ITX/ac€ 122,50€ 122,50
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 33,22€ 33,22
1Geheugen internG.Skill Value F4-2400C15D-8GNT€ 39,99€ 39,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 44,95€ 44,95
1Solid state drivesCrucial BX500 960GB€ 110,50€ 110,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 437,11

Ik twijfel het meest over het moederbord. Deze heb ik puur gekozen omdat het 2 HDMI aansluitingen heeft ten behoeve van het dubbele scherm. Maar misschien zijn daar wel betere alternatieven voor.

[ Voor 3% gewijzigd door Marcus_V op 22-05-2019 10:51 ]

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar DAA. Vul verder je topicstart nog even aan met de vragen uit DAA beleid.

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-11 23:46
Ik neem aan dat je met streamen het kijken van streams bedoelt? Het zelf streamen van games is misschien wat teveel gevraagd voor deze build. Daarnaast is het misschien ook goed om na te denken over wat voor schermen je aan gaat sluiten. Zijn het 2 Full HD schermen dan gaat dat zonder meer lukken met het moederbord wat je gekozen hebt. Maar wil je later bijvoorbeeld toch upgraden naar 2x 4K op 60 Hz, dan gaat dat niet lukken want dan heb je HDMI 2.0 nodig. Is er verder een specifieke reden dat je per se 2x HDMI nodig hebt? Hebben je monitoren geen andere aansluitingen zoals bijvoorbeeld DisplayPort of DVI? Dat gezegd hebbende heb ik een lijstje gemaakt met een ander moederbord en heb ik gekozen voor een m.2 SSD aangezien die wat makkelijker in te bouwen is, scheelt je weer wat kabeltjes en is bovendien iets sneller dan een normale SATA SSD. Prijs ontloopt elkaar niet veel en bovendien is het moederbord wat ik gekozen heb iets goedkoper.

1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 79,-€ 79,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 109,95€ 109,95
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 32,95€ 32,95
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 51,90€ 51,90
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 110,-€ 110,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 423,79

• Marcus_V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-12-2024
JEROENrgfgf schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:54:
Ik neem aan dat je met streamen het kijken van streams bedoelt? Het zelf streamen van games is misschien wat teveel gevraagd voor deze build. Daarnaast is het misschien ook goed om na te denken over wat voor schermen je aan gaat sluiten. Zijn het 2 Full HD schermen dan gaat dat zonder meer lukken met het moederbord wat je gekozen hebt. Maar wil je later bijvoorbeeld toch upgraden naar 2x 4K op 60 Hz, dan gaat dat niet lukken want dan heb je HDMI 2.0 nodig. Is er verder een specifieke reden dat je per se 2x HDMI nodig hebt? Hebben je monitoren geen andere aansluitingen zoals bijvoorbeeld DisplayPort of DVI? Dat gezegd hebbende heb ik een lijstje gemaakt met een ander moederbord en heb ik gekozen voor een m.2 SSD aangezien die wat makkelijker in te bouwen is, scheelt je weer wat kabeltjes en is bovendien iets sneller dan een normale SATA SSD. Prijs ontloopt elkaar niet veel en bovendien is het moederbord wat ik gekozen heb iets goedkoper.

1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 79,-€ 79,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 109,95€ 109,95
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 32,95€ 32,95
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 51,90€ 51,90
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 110,-€ 110,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 423,79
Dank je wel voor het meedenken. De desktop en schermen zullen het meest gebruikt worden voor werkdoeleinden en daarmee de weergave van office. Ik denk dus dat ik genoeg ga hebben aan HD schermen. De reden dat ik dit moederbord koos is omdat ik aannam dat als je twee schermen aansluit je dit bij voorkeur via dezelfde type aansluiting doet om kwaliteitsverschil te minimaliseren.
Als ik kijk naar HD schermen bij een willekeurig electronica concern dan hebben die vaak een HDMI aansluiting. Vandaar mijn keuze voor 2 HDMI poorten in het moederbord.

Of is misschien mijn aanname verkeerd en is dat verschil niet zichtbaar?

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-11 23:46
Marcus_V schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:08:
[...]

Dank je wel voor het meedenken. De desktop en schermen zullen het meest gebruikt worden voor werkdoeleinden en daarmee de weergave van office. Ik denk dus dat ik genoeg ga hebben aan HD schermen. De reden dat ik dit moederbord koos is omdat ik aannam dat als je twee schermen aansluit je dit bij voorkeur via dezelfde type aansluiting doet om kwaliteitsverschil te minimaliseren.
Als ik kijk naar HD schermen bij een willekeurig electronica concern dan hebben die vaak een HDMI aansluiting. Vandaar mijn keuze voor 2 HDMI poorten in het moederbord.

Of is misschien mijn aanname verkeerd en is dat verschil niet zichtbaar?
HDMI, DVI en DisplayPort zijn allemaal digitale signalen. Dus ondanks dat de ondersteunde resolutie en refresh rate kunnen verschillen (welke ook nog afhankelijk zijn van de gebruikte versie), ga je geen verschil zien als je jouw ene beeldscherm aansluit via HDMI en de andere via DisplayPort. Het analoge videosignaal VGA vind je ook nog wel eens op moederborden en daar zie je wel degelijk verschil als je twee beeldschermen zou gebruiken met bijvoorbeeld 1 VGA en 1 DVI.

Maar zoals ik eerder aangaf, misschien ga je nu nog voor Full HD maar als je later toch naar 4K 60 Hz wilt kies je liever een moederbord welke HDMI 2.0 of DisplayPort 1.2 ondersteunt. Dan hoef je tegen die tijd ook geen aparte videokaart aan te schaffen.