Wie heeft ervaring met multiplatform video editing software?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:55
Wie heeft veel ervaring met gratis multiplatform video edting software?

Ik ben geen power user op dat gebied. Het gaat mij om incidenteel simpel en snel een video bewerken.

Ik gebruik een nieuw Intel Core i5 HP desktop systeem (geleverd eind 2018) met 8GB RAM en een 24inch HP beeldscherm met een resoltie 1920x1080 pixels.

Ik kom van Windows Moviemaker en die beviel op zich prima, maar wordt al jaren niet meer ontwikkeld. Bovendien vind ik het prettig om te werken met software die voor meerdere OS'en verkrijgbaar is.

Ik werk nu met Openshot, maar dat heeft een aantal nadelen ten opzichte van Moviemaker. Ten eerste heb je voor het toevoegen van titelframes een externe editor nodig (Openshot vraagt hierbij om GIMP). Je maakt dus eerst een afbeelding met een tekst in GIMP, die sla je op als bestand, dat bestand importeer je vervolgens in Openshot en zodoende verkrijg je een titel frame. Op zich vind ik dat nog wel te doen, maar het zou fijn zijn als dit in de video editor ingebouwd zit zoals dat met Moviemaker het geval was.

Wat ik echt vervelend vind is dat Openshot enorm slecht werkt qua video overgangen toevoegen. Dat werkt niet prettig en de resultaten zijn gewoon ronduit slecht :( Met Moviemaker was dit altijd een fluitje van een cent.

Voordeel van Openshot is verder wel dat het het werken met een green screen (chromakey) ondersteund :9 , maar hier heb ik nog geen werkervaring mee.

Ik ben nu benieuwd naar wat andere gratis multiplatform pakketten op die vlakken kunnen. Ik kom via Google op dit lijstje met adviezen (de meesten hiervan hebben ook een versie voor Windows) uit, maar ik heb geen ervaring met die editors en ik wil ook niet lukraak gaan experimenteren, want het zijn er best veel om uit te kiezen.

Beste antwoord (via Uruk-Hai op 25-05-2019 11:18)

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Ik zou de video's van Christopher Barnatt (Explaining Computers) maar eens raadplegen...

YouTube: Free Graphics & Video Software

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:43
DaVincy Resolve?

[ Voor 3% gewijzigd door sig69 op 22-05-2019 10:08 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
DaVincy Resolve staat op plek 8 in het door mij gelinkte lijstje met adviezen, maar ik vraag hier niet enkel om namen van programma's, ik vraag om advies van mensen die al veel ervaring hebben met de programma's in het lijstje. Of desnoods een programma dat er niet in staat, maar wel goede ervaringen oplevert en eveneens gratis en multiplatform is.

[ Voor 32% gewijzigd door Uruk-Hai op 22-05-2019 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:43
Ik opende je link en daar staat een grote kop "Best Free Video Editing Software for Linux", en jij zoekt multi platform dus niet verder gekeken..
Anyway, mijn ervaringen met Resolve zijn vrij beperkt, ik maak alleen af en toe wat simpele timelapse filmpjes en dat werkt perfect. Ik zocht overigens ook een vervanger voor Movie Maker en de stap is dan best groot, maar er is enorm veel over te vinden.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad goed om concreter te maken wat je precies bedoelt met multiplatform. iMovie is multiplatform want zowel MacOS als iOS :+ Je bedoelt Lin+Win en met beide aan het zelfde project kunnen werken?

Op https://alternativeto.net...movie-maker/?license=free kan je een lijst zien met direct ook een duiding van Windows / Linux.

Zeg ik zonder enige relevante ervaring met video editing anders dan basic splitsen, samenvoegen, transcoderen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Wat ik bedoel met multiplatform is multiplatform op computers en laptops, dus Windows, MacOS en Linux.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Ik zou de video's van Christopher Barnatt (Explaining Computers) maar eens raadplegen...

YouTube: Free Graphics & Video Software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik ben nu aan het spelen met Davinci Resolve 15. Wat dat programma in elk geval veel beter kan dan Openshot is even snel en simpel een mooie vloeiende overgang tussen twee stukjes film invoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Davinci Resolve laat bij mij regelmatig bij het opstarten mijn hele pc bevriezen :'(
Pagina: 1