Opstartprobleem na vervangen HDD naar SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Ik heb een HP Pavilion Power 15-cb091nd . Daar zat een 1TB HDD schijf in en een 250gb SSD kaart waar windows op stond. Mijn laptop gebruikte ik voor studie en downloadde ook films. Ik had de hardeschijf opgedeeld in 2 volumes. 1 volume gebruikte ik voor de films en de originele volume gebruikte ik voor school. Kon dan tijden opstarten kiezen met een dualboot.

Het opgesplitst volume was altijd extreem traag. Heb hier ooit een topic over gehad, maar was nooit opgelost. Nu kwam ik op het idee om mijn HDD schijf te vervangen voor een SSD 1TB Samsung 860 QVO 1TB 2,5 inch.
De HDD schijf die eruit kwam heb ik een externe schijf van gemaakt zodat ik die kon gebruiken als opslag. Alles leek goed te gaan totdat ik mijn laptop op startte. https://ibb.co/R6hY5Sd dat scherm kreeg ik.
Kon wel via F9 in mijn orginele windows komen. Heb een bootable recovery USB gemaakt van windows, maar dit werkte niet. Via apparaatbeheer zie ik wel dat de nieuwe SSD schijf herkent word. Na veel pielen maar besloten de gesplitste schijf te verwijderen. Na opstarten bleek dat blauwe scherm nog aanwezig te zijn en heeft het niets geholpen.

Zit eraan te twijfelen om gewoon een compleet schone installatie eroverheen te gooien, maar wil natuurlijk wel weten of dit werk. Graag advies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:31
Ik heb dit laatst ook gehad. De recovery partitie staat dan nog op de andere schijf. Zolang je deze niet nodig hebt* zou je gewoon moeten kunnen starten. Ik kon ook geen manier vinden om dit te herstellen.
Er is iets speciaal aan hoe OEMs hun image laden waardoor ze data op alle schijven zetten.

Een nieuwe installatie zou dit natuurlijk oplossen, maar dan moet je wellicht wel eerst de schijven volledig wissen met DBAN o.i.d.

*Je hebt onder andere hem nodig als je naar de veilige modus wilt starten, of voor systeemherstel.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 22-05-2019 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Belangrijke vraag: hoe heb je windows op die SSD gekregen? Clean install of heb je het volume gewoon gekopiëerd?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jeroen3 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:04:
Ik heb dit laatst ook gehad. De recovery partitie staat dan nog op de andere schijf. Zolang je deze niet nodig hebt zou je gewoon moeten kunnen starten. Ik kon ook geen manier vinden om dit te herstellen.
Er is iets speciaal aan hoe OEMs hun image laden waardoor ze data op alle schijven zetten.

Een nieuwe installatie zou dit natuurlijk oplossen, maar dan moet je wellicht wel eerst de schijven volledig wissen met DBAN o.i.d.
Vreemd. Ik denk als ik de schijf niet gesplitst had, dat dan het probleem niet was geweest. Het dualboot menu gaf ook geen volume aan. Dan zou een volledige nieuwe installatie het beste zijn denk ik.
Wintervacht schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:12:
Belangrijke vraag: hoe heb je windows op die SSD gekregen? Clean install of heb je het volume gewoon gekopiëerd?
Heb de schijf gekloond met een programma. Weet zo even niet welke. Maar ik denk dat dat het probleem ook was. Toen ik de schijf gesplitst had, toen had ik erna windows op geinstalleerd. Ik weet niet of die met klonen alleen de bestanden overzet of ook de windows. Ik heb geprobeerd met recovery USB de schijf te herstellen, maar dit werkte niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2019 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Verwijderd schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:21:
[...]

Vreemd. Ik denk als ik de schijf niet gesplitst had, dat dan het probleem niet was geweest. Het dualboot menu gaf ook geen volume aan. Dan zou een volledige nieuwe installatie het beste zijn denk ik.
[...]

Heb de schijf gekloond met een programma. Weet zo even niet welke. Maar ik denk dat dat het probleem ook was. Toen ik de schijf gesplitst had, toen had ik erna windows op geinstalleerd. Ik weet niet of die met klonen alleen de bestanden overzet of ook de windows. Ik heb geprobeerd met recovery USB de schijf te herstellen, maar dit werkte niet.
Dan is de kans aanwezig dat de master boot record nog op de HDD staat, terwijl hij wil booten van de SSD.
In dat geval is Windows opnieuw installeren op de SSD de makkelijkste oplossing. Of gewoon sowieso de makkelijkste oplossing eigenlijk.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik inderdaad al. Ik heb nu 2 SSD schijven in mijn laptop. 1 van 1TB en 1 van 250GB. Op de 250GB schijf staat nu windows op geïnstalleerd en deze werkt ook. Alleen de opgesplitste volume werkt niet. De laptop is ingesteld dat de gegevens opgeslagen word op de 1TB schijf en verder windows draait op de 250GB SSD schijf toch?

In mijn BIOS kan ik verder niks instellen dat hij via andere schijf moet draaien. Staat alleen in de BOOT setup mijn 25GB SSD schijf.

Nu ik de HDD schijf heb vervangen in SSD. werkt het dan nog wel samen? de 2 schijven. Dus als ik windows opnieuw installeer op de orginele schijf, slaat hij dan nog automatisch de gegevens op, op mijn nieuwe SSD schijf? Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Vind het beetje lastig uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Als je Windows opnieuw installeert dan is het weer helemaal standaard. Eventuele instellingen die je gemaakt hebt met betrekking tot standaard opslaglocaties zijn dan weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke dan is goed. Dan ga ik alles opnieuw installeren. Is het dan het beste om windows te installeren op de originele SSD schijf (250GB) of de nieuwe SSD schijf (1TB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:28

Tazzios

..

Op de snelste, dat zal de 1TB SSD zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt. hoe zit het dan met de 250gb schijf? zal die nog gebruikt worden? of als de 1TB schijf vol is, dan word die vanzelf gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

zal die nog gebruikt worden? Nee
of als de 1TB schijf vol is, dan word die vanzelf gebruikt? Nee

Moet je dus zelf regelen. Je kan bijvoorbeeld de lokatie van je documenten maar naar de andere schijf laten verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tazzios schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:12:
zal die nog gebruikt worden? Nee
of als de 1TB schijf vol is, dan word die vanzelf gebruikt? Nee

Moet je dus zelf regelen. Je kan bijvoorbeeld de lokatie van je documenten maar naar de andere schijf laten verwijzen.
Hoe zit het normaal geregeld dan? normaal draaid windows op mijn SSD schijf: 256 GB PCIe® NVMe™ M.2 SSD. Hoe gebruikt mijn laptop eerst die 1TB HDD schijf?

Is die M.2 schijf sowieso niet sneller als mijn nieuwe SSD schijf?

Edit: heb het al gevonden. Mijn M.2 schijf is stuk sneller als mijn nieuwe SSD; Lezen is : 1200mb/s en schrijven 800mb/s. Mijn nieuwe schijf is dat niet. Dus windows zal gewoon geïnstalleerd worden op mijn m.2 schijf.

Ik hoef die SSD niet in te stellen in BIOS volgensmij. kan die optie niet zien. Gewoon alles verwijderen en dan windows opnieuw installeren en dan moet alles weer werken?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2019 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Verwijderd schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:14:
[...]
Hoe zit het normaal geregeld dan? normaal draaid windows op mijn SSD schijf: 256 GB PCIe® NVMe™ M.2 SSD. Hoe gebruikt mijn laptop eerst die 1TB HDD schijf?

Is die M.2 schijf sowieso niet sneller als mijn nieuwe SSD schijf?
Windows maakt bij installatie een c schijf en zet alles op, zo simpel.
Opstart volgorde in bios. Tip, verwijder bij het installeren van windows de 2e schijf zodat de boot sector ook op de windows schijf komt.

NVME kwa aansluiting sneller maar grote SSD`s kunnen uit meerdere chips tegelijk lezen en verder heb je nog wat leeftijdsverschil. Indien je zeker wilt weten moet je benchmarks opzoeken of zelf draaien. Of je het verschil ook daadwerkelijk gaat merken is een 2e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tazzios schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:25:
[...]

Windows maakt bij installatie een c schijf en zet alles op, zo simpel.
Opstart volgorde in bios. Tip, verwijder bij het installeren van windows de 2e schijf zodat de boot sector ook op de windows schijf komt.

NVME kwa aansluiting sneller maar grote SSD`s kunnen uit meerdere chips tegelijk lezen en verder heb je nog wat leeftijdsverschil. Indien je zeker wilt weten moet je benchmarks opzoeken of zelf draaien. Of je het verschil ook daadwerkelijk gaat merken is een 2e.
Oke. Ik verwijder gewoon al mijn schijven als ik de installatie opstart via usb, zodat er maar 1 grote schijf over blijft. Als het klopt maakt hij dan zelf de schijven overnieuw aan. Heb er nu nog 3. Recovery (H), Data(A:) en Windows (C:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

dat zijn partities OP je schijf.
Ik bedoel haal de 1TB uit je laptop indien je op de 250GB windows gaat installeren, of andersom. Dat voorkomt dat de master boot record op de andere schijf kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah zo, ja dat kan. Je kan toch ook kiezen op welke schijf Windows geïnstalleerd word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb besloten windows opnieuw te installeren. Er staat nu nog steeds een dualboot menu in als ik de laptop opstart. Komt dit omdat de 1TB schijf er nog in zat terwijl windows installeerde?

Windows 10 heeft ook een andere layout gekregen. taakbalk is nu wit en alles oogt anders. Hoe kan dit?

EDIT: Op omverklaarbare wijze is het dualboot verdwenen. Dus dit is goed. nu snap ik alleen niet waarom die 1TB niet-toegewezen is? toen ik de laptop kocht was die namelijk al wel in gebruik.

EDIT: Ik heb opnieuw mijn 1TB opgedeeld en windows geinstalleerd. Nu is dezelfde foutmelding als voorheen weer terug. Op 1 of andere manier word ie niet bootable denk ik. erg vervelend. hoe kan ik dit nu weer oplossen?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2019 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Zoals ik al aangaf. Eerst de schijven volledig wipen met DBAN of killdisk.
*Na een paar minuten is het al genoeg gewiped, alleen de eerste paar MB is van belang.

[ Voor 41% gewijzigd door jeroen3 op 22-05-2019 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja idd. wat vreemd is. Soms kan ik wel in de windows van de opgesplitste volume en soms ook niet. Dan zegt ie winload.efi is missing. Als ik het daarna opnieuw probeer dan lukt het in 1x wel. Dus je raad me toch aan om alles te wissen, dan de nieuwe SSD eruit halen. erna windows installeren op de originele SSD schijf en dan SSD schijf terug erin plaatsen. Daarna weer de schijf opsplitsen en dan moet het werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Een interessant probleem, maar wat omschrijf je alles slecht. Er is (voor mij) geen touw aan vast te knopen ook al lees ik de hele draad.

Waar heb je eigenlijk dualboot voor? Waar moet die 2e install naar verwijzen? Die verwees eerst naar de HD van 1 TB? Die opgesplitst was?

Als je een disk gaat clonen van HD naar SSD kan je sowieso problemen verwachten en al helemaal met boot volumes.

Ik zou eerst een kale install doen op de 256 GB ssd. ZONDER de 2e SSD aan te sluiten.
Is die klaar, dan pas de 2e SSD aansluiten.
Vervolgens daar een nieuwe partitie op aanmaken en daar opnieuw een kale install starten (voor je dualboot). Windows zorgt dan voor een correct bootmenu.

Ben je daarna klaar ga je pas je 2e partitie aanmaken op je 2e schijf.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ben inderdaad geen meester in uitleggen. Ik gebruik een dualboot, omdat ik ook films download. Vroeger haalde ik wel eens een virus binnen en dan leidde heel mijn computer eronder. Reclame ook enzo. Ik en mijn vriendin gebruiken mijn laptop ook voor school. Dus alles moet goed blijven werken. Daarom had ik besloten een dualboot te maken.

Toen ik de laptop zat er 2 hardeschijven in. Een SDD m.2 250GB schijf waar windows op stond en een 1TB HDD schijf.

Ik had toen 400gb van de HDD schijf gepakt en daar windows op geinstalleerd. Dit werkte goed, maar was natuurlijk een stuk trager als mijn SSD schijf. Dit vond ik goed vervelend, dus heb ik een nieuwe SSD gekocht en mijn HDD gekloond naar de SSD . Dit was gelukt en toen had ik de nieuwe SSD in de laptop gezet. Vanaf dat moment kreeg ik problemen.

Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Als je doet wat Psy zegt gaat het goed. Windows installeren terwijl er al een installatie aanwezig is geeft al snel problemen. Dus de SSD met de eerste installatie fysiek verwijderen, dan pas je tweede installatie uitvoeren op de tweede schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jeroen3 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 20:55:
Zoals ik al aangaf. Eerst de schijven volledig wipen met DBAN of killdisk.
*Na een paar minuten is het al genoeg gewiped, alleen de eerste paar MB is van belang.
Dit werkte helaas niet. Paar min laten draaien. heb toen de nieuwe SSD eruit gehaald. Windows geïnstalleerd op de originele en na de installatie de andere schijf erin gedaan. Geen idee wat ik nu moet doen.

Vind het raar dat alles soms wel werkt en als ik de laptop opnieuw opstart dan werkt het weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Dat is nu het genot van Windows 10.
Maar je moet de bootloader van alle schijven wissen, allemaal die je wilt gebruiken in de pc. Dus beide ssd’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jeroen3 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:27:
Dat is nu het genot van Windows 10.
Maar je moet de bootloader van alle schijven wissen, allemaal die je wilt gebruiken in de pc. Dus beide ssd’s.
Hoe bedoel je? Ik heb alle schijven helemaal leeg gemaakt via de installatie van windows. DBAN werkt niet voor SSD blijkaar en killdisk was 4x vergroot toen ik hem opstartte via mijn BIOS. Kon maar 1 hoekje zien van het progamma.

Ik zie dat beide schijven ook op primair staan. in verkenner staat boven 1 schijf ook een windows logo en bij de andere niet. Zie afbeeldingen
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6l5jab9ubtx.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/be1h1b9.jpg

Ik kan ook niet begrijpen waarom die op mijn oude HDD deze problemen niet had? maar goed, ik val in herhaling volgensmij :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2019 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 20:04:
[...]

Hoe bedoel je? Ik heb alle schijven helemaal leeg gemaakt via de installatie van windows.
Windows maakt hem dus niet helemaal leeg. Daarom mijn suggestie om de partitietabel te wipen.
Maar als dat niet goed werkt weet ik het ook niet meer. Ubuntu wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb ook geen idee meer. de stort wellicht? heel windows loopt ook niet lekker. loopt ook ontzettend stroef. Kon net download map niet opnemen in internet explorer. dan hing alles vast. Kon ook niet afsluiten. Bleef op het scherm afsluiten staan. na 15min maar met knop gedaan. Grote puinhoop is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan niet met DBAN of iets anders in mijn bios komen. Bios herkent de USB niet. Heb alles geprobeerd. Heeft iemand toevallig nog een idee? geen idee wat ik nu moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-09 13:13
Met Diskpart zou het wel moeten kunnen om je schijf te cleanen. Windows command line tool voor harde schijven. Met wat googlen zou je wel iets moeten kunnen vinden. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het voor elkaar gekregen. Het werkt!! Wat ik gedaan heb is het volgende:

1TB schijf eruit gehaald en windows geïnstalleerd op de m.2 SSD. Alle updates en alles geïnstalleerd en toen laptop uit gezet en de m.2 SSD schijf eruit en de 1TB SSD erin. Daarop windows en updates en alles geinstalleerd en toen laptop uit gezet en de m.2 SSD schijf er weer in gezet.

Nu als de laptop opstart moet ik op esc drukken en F9 en dan krijg ik mijn bootmenu te zien. Op deze manier kan ik kiezen welke schijf ik wil starten.

allemaal super bedankt voor jullie hulp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ondanks dat er opstartproblemen bij kwamen kijken valt dit topic vierkant in het domein van Opslagtechnologie, dus ik verplaats het even:

Move PMG -> OT

Verder vraag ik me af of je dualboot oplossing wel zo doelmatig is. Aparte Windows-installs is leuk, maar zoals je gemerkt hebt met je gedonder in dit topic kan iedere install prima bij de andere schijf en daar de nodige zaken beinvloeden. Dat geldt dus ook voor eventuele virussen of andere malware. Als jij een keer op een foute link klikt en ransomware binnenhaalt die je schijf versleutelt, doet hij dat net zo goed met die van je vriendin :o

Allicht handig om eens een andere oplossing die wel werkt uit te werken. Denk aan:
- de ranzige krochten van het internet zitten inderdaad vol troep. Verdiep je een beetje in de materie, zorg dat je zelf tools en kennis klaar hebt om in te grijpen als het fout gaat.
- is dat te hoog gegrepen, simpelweg niet met een computer die mission-critical is (schoolwerk vriendin) dat soort sites bezoeken. Dat kan ook prima met een oude PC, allicht eentje die Linux draait (doorgaans minder kwetsbaar).
- is een tweede computer niet haalbaar, gebruik een LiveUSB stick om van te booten als je de ranzige dingen wilt doen. Die raakt het bestandssysteem van je laptop niet aan dus is het ook veilig.
- backups, backups, backups. Gelukkig heb je nu een mooie externe schijf die je daarvoor kunt gebruiken. Je kunt instellen dat er automatisch een backup wordt gedaan van de 'My Documents' folders iedere keer dat je die schijf aansluit. Stel dat in. Sluit de schijf regelmatig (wekelijks, bij veel werk dagelijks) aan, maar trek het als het klaar is los om te voorkomen dat het net zo hard meeversleuteld wordt.

In plaats van dualboot kun je dan gewoon twee verschillende gebruikersprofielen gebruiken onder een enkele install. Zet daarbij file encryption aan. In praktijk exact even veilig als wat je nu doet, maar een stuk makkelijker in beheer.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1