RFXCOM-XL hoe aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UpperCase
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-01-2021
HI,

Ben bezig me te oriënteren op Domotica. Al zoekende op internet lijkt een keuze voor RFXCOM-XL met Domoticz en goede combinatie. We hebben behoorlijk wat KAKU stekkers, Nodon en Fibaro ohja ook nog een Somfy gestuurd zonnescherm.

Maar voordat ik overga tot aanschaf (toch 110 euro) wil ik graag weten hoe het aan te sluiten en of ik het werkend ga krijgen. Ik ben namelijk niet een elektronica techneut..

Ik lees veel over Raspberry Pi, en die heb ik niet, maar weinig over de werking met W10. Voorts lees ik steeds dat je de RFXCOM op een PC moet aansluiten......maar die gaat nog wel eens uit en dan werkt het volgens mij niet.....toch?
Kan je de RFXCOM ook aansluiten op een SAN of aan de Wifi Router?

Hebben jullie nog tips voor een leek?

MvG UC

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamunave
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-07 12:06
Hey,

Ik heb zelf een RFlink met een Raspberry Pi, zelfde principe, iets goedkoper ;)
Voordeel van de RFXCOM is dat je hem via USB kan aansluiten op een NAS (als dat ding Node-Red of Domoticz kan draaien), NUC, server of Pi.

RFlink setje mét Pi kost je 111,50€
https://www.nodo-shop.nl/...k-raspberry-pi-3-kit.html

Om eerlijk te zijn, dit soort dingen sturen de meeste mensen aan via een Pi of linux, laat W10 varen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31
Voor domotica moet je systeem continu beschikbaar zijn. Beste kan je de RFXtrx433XL aansluiten op een Raspberry PI ,NUC, Synology of QNAP NAS.
Je kunt dan naast 433.92MHz ook Somfy RTS en de MCZ pellet stove bedienen.

En met de DSMR P1 optie in de RFXtrx433XL kan je de smart meter gegevens ook nog eens in Domoticz krijgen zie: http://www.rfxcom.com/Transceivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:09

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Die RFX moet je zien als een kastje die data kan ophalen en doorsturen. In dit geval dus van een Kaku (etc) protocol. Hij ontvangt dat en stuurt het direct door. Hij kan niet opslaan.
Daarom moet er een systeem aan vast die altijd aanstaat. Dit kan een win10 pc zijn, maar dat is vaak niet heel handig. bv wegens stroomgebruik of het feit dat elke reboot dus betekent dat je data mist.

Dat is de reden dat mensen op zoek gaan naar een dedicated 'server' hiervoor. Een computer die altijd aan kan staan en enkel voor deze taak is ingesteld. Daarom kiezen mensen voor een raspberry pi: goedkoop, laag stroomverbruik dus ideaal voor dit soort continue aan-toepassingen.

PVoutput