Excel begroting per maand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissDenise
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-06-2022
Hallo allen,

Ik ben bezig met het op orde maken van mijn financiën, mezelf op budget zetten en zien waar mijn geld allemaal heen gaat. Nu ben ik dat gaan doen in een excel sjabloon “tweemaandelijks budget voor thuis” vond de kleurtjes wel nice en een duidelijke start layout. Er zaten zeer veel fouten in het bestand die ik er uit heb gehaald (denk aan onjuiste verwijzingen en typ en layout fouten).

Het bestand bestaat uit een Dashboard blad (hier kan je zien hoeveel inkomsten/uitgaven je hebt per halve maand en je totalen), een uitgaven en inkomsten blad met tabellen voor inkomsten en uitgaven (voor het gemak; kolom A is datum inkomsten, B omschrijving, C bedrag, E datum inkomsten, F categorie, G omschrijving en H bedrag), een budgetrapport blad (overzicht van uitgaven per categorie met beschrijving) welk je adhv een draaitabel en tijdlijn kan aanpassen naar je gewenste periode voor overzicht.

Ik heb extra bladen gemaakt voor mijn verschillende rekeningen en een balans/begroting toegevoegd zodat ik limieten in kan stellen voor bepaalde categorieën. Deze begroting wil ik graag elke maand hebben waarbij de uitgaven van de maand ervoor dus niet meer mee gaan tellen.
Voor een algemene begroting (en wat ik in eerste instantie had) is de formule die ik gebruik;

=ALS(*categorie*="";"";1*(SOMMEN.ALS(UitgavenRek1[BEDRAG];UitgavenRek1[BESCHRIJVING];*locatie categorie*)+SOMMEN.ALS(UitgavenRek2[BEDRAG];UitgavenRek2[BESCHRIJVING];*locatie categorie*)))

In het bestand doen ze iets in het dashboard met: Uitgaven[DATUM];"<="&DtmEinde;Uitgaven[DATUM];">="&DtmBegin waardoor je een maandelijks overzicht krijgt hierin.

Ik weet niet waar de verwijzingen vandaan komen of hoe ze erbij komen. Na lang zoeken kwam ik bij datumnotaties uit en verwijzingen hiertussen, maar het werd me niet duidelijker. Ik gebruik de nieuwste Excel.
Is er iemand die mij kan assisteren met het juiste stukje code te bemachtigen zodat mijn balans per maand kan gaan _/-\o_ _/-\o_

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via MissDenise op 22-05-2019 11:20)

• Unusable
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-06 15:55
Ik hoop dat je het volgende bedoeld, ik heb voor het gemak nu de maand even laten uitschrijven in een ander rij ernaast. Als je nu voor maand feb/mrt/april het bedrag wilt hebben doe je het volgende:

=som.als(A2:A10;2;C2:C10)
Waarbij A2:A10 de maand is waarover het gaat. (dit kun je ook tot het eind van je tabel doen)
Waarbij de 2 de maand nu is dit kun je ook voor maand 3 en 4 doen of combinatie van jaarmaand
Waarbij de C2:C10 het bedrag is wat er moet worden opgeteld.(dit kun je ook tot eind van je table doen)

mnd datum bedrag
2 1-feb 50
2 2-feb 100
2 4-feb 500
2 8-feb 30
3 6-mrt 20
3 8-mrt 500
3 9-mrt 30
4 10-apr 100
4 11-apr 200

feb 680
mrt 550
april 300

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Waar hoort mijn topic?
Ik verplaats je topic dus even van Programming naar Client Software Algemeen

[ Voor 50% gewijzigd door RobIII op 22-05-2019 01:24 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:35

Reptile209

- gers -

Misschien is het nog vroeg, maar ik heb geen idee wat je vraag nu precies is. Wat lukt er nu concreet niet? :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dobey
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 07:08
Reptile209 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 06:29:
Misschien is het nog vroeg, maar ik heb geen idee wat je vraag nu precies is. Wat lukt er nu concreet niet? :)
Ik dacht hetzelfde :) .. Doe anders even een voorbeeld als print screen of sluit het Excel document bij (met fictieve getallen).

[ Voor 5% gewijzigd door Dobey op 22-05-2019 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissDenise
In mijn tabblad “balans” heb ik een categorie boodschappen (vb) waar ik niet meer dan 200 per maand aan wil uitgeven; ik zit nu in de maand mei en bedragen worden keurig opgeteld volgens het eerstgenoemde stuk code. Echter wanneer het straks juni is zal excel met de huidige code ook de bedragen van mei meenemen. Ik wil graag dat het het bedrag telt van de huidige maand en niet van alle maanden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Unusable
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-06 15:55
Ik hoop dat je het volgende bedoeld, ik heb voor het gemak nu de maand even laten uitschrijven in een ander rij ernaast. Als je nu voor maand feb/mrt/april het bedrag wilt hebben doe je het volgende:

=som.als(A2:A10;2;C2:C10)
Waarbij A2:A10 de maand is waarover het gaat. (dit kun je ook tot het eind van je tabel doen)
Waarbij de 2 de maand nu is dit kun je ook voor maand 3 en 4 doen of combinatie van jaarmaand
Waarbij de C2:C10 het bedrag is wat er moet worden opgeteld.(dit kun je ook tot eind van je table doen)

mnd datum bedrag
2 1-feb 50
2 2-feb 100
2 4-feb 500
2 8-feb 30
3 6-mrt 20
3 8-mrt 500
3 9-mrt 30
4 10-apr 100
4 11-apr 200

feb 680
mrt 550
april 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissDenise
Hier een linkje naar hoe het eruit ziet. In het tabje balans heb ik per categorie/ beschrijving een criteriumbereik en criterium proberen toe te voegen (Maand(Uitgaven[DATUM];5) en Uitgaven[DATUM];MAAND(5), de eerste zegt dat ik iets fout doe en de tweede geeft niet t goede antwoord (het bedrag veranderd weer in 0)

[ Voor 14% gewijzigd door MissDenise op 22-05-2019 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-06 01:41

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

MissDenise schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:43:
Hier een linkje naar hoe het eruit ziet. In het tabje balans heb ik per categorie/ beschrijving een criteriumbereik en criterium proberen toe te voegen (Maand(Uitgaven[DATUM];5) en Uitgaven[DATUM];MAAND(5), de eerste zegt dat ik iets fout doe en de tweede geeft niet t goede antwoord (het bedrag veranderd weer in 0)

https://quotedanookniet ;)
Als ik zo het document bekijk heb ik inzage in je financiële zaken?
Misschien even aanpassen naar fictieve getallen?
Of is dit al fictief?

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 22-05-2019 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissDenise
Het is opgelost, ik heb een maand toegevoegd in mijn uitgaventabel zoals unusable heeft geadviseerd. Na enig zoeken over hoe ik dat dan moest doen :P Dank voor alle hulp!

[ Voor 138% gewijzigd door MissDenise op 22-05-2019 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 16:02
MissDenise schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:09:
Het is opgelost, ik heb een maand toegevoegd in mijn uitgaventabel zoals unusable heeft geadviseerd. Na enig zoeken over hoe ik dat dan moest doen :P Dank voor alle hulp!
Nu nog een mooie draaitabel erbij en je kunt al die codes ook vergeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLRev0lution
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05 08:07
Verander ook even de instellingen van het delen van het document. Volgens mij kan iedereen nu nog steeds je gegevens inzien :)

PSN/XBL/Steam: NLRev0lution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 20:43
Yip
Pagina: 1