Stadsverwarming van woning i.c.m. vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:45
Ha tweakers,

Ik heb een vraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen. Wij hebben onlangs een 'nieuwe' woning gekocht. In deze woning bevindt zich stadsverwarming (helaas).. Daarbij hebben wij onlangs vloerverwarming laten installeren. Nu wij in de opstartfase zitten krijgen we de pomp niet verder dan 30 graden..

Nu probeer ik in zijn geheel de boel op te warmen en hoewel dit lukt, krijg ik hem niet voorbij de 30 graden. Ik probeer nu überhaupt de boel te begrijpen en hoe dit werkt. Om dit aan te sluiten wil ik eerst snappen hoe de boel werkt en daarnaast een slimme thermosstaat koppelen. Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen :)

In de woning beneden komen er 3 draden uit de muur: zwart, blauw en bruin. Op deze draden zit 230V en geen thermosstaat aangesloten (op dit moment loze draden uit de muur dus).
Als ik boven kijk, dan komen daar uit de muur ook diezelfde drie draden. Deze zitten inderdaad gekoppeld aan het netstroom. Deze draden zijn verder gekoppeld naar een klep. Dit ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BKvxtLC/20190521-211114.jpg

Linksboven zie je de kabels lopen. De witte kabel bovenin loopt naar het netstroom. Op het rode ding staat scs thermic 3e20g1.
  • Is dat rode jaren 80 ding de stadswarmteregelaar? Het ziet er erg ouderwets uit en als ik zoek op de naam en het nummer kom ik weinig verder op google...
  • Pal ernaast zit een circulatiepomp (Biral NRB 11S-1). Moet ik het zo zien dat deze het water rondpompt en dat het rode ding bepaalt hoeveel water er door het systeem loopt?[/i]
  • Ik heb van mijn vorige woning een Tado slimme thermosstaat. Ik had gehoopt deze te kunnen koppelen, maar die max 24V aan. Als ik deze hierop aansluit dan is mijn thermosstaat direct overleden. Hoe kan ik alsnog een slimme thermosstaat aansluiten? Ik lees vooral dat je gebonden bent aan Honywell (b.v. de EvoHome). Is dat zo of is er toch een manier om mijn Tado aan te sluiten? :)
Mijn dank is groot!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Gokje dat dat de klep is om water van het warmtenet je verwarmingsinstallatie in te laten komen?

Maar vloerverwarming wil je niet te warm stoken, die van mij staat op 26 graden geloof ik en da's warm genoeg om het huis warm te houden. En ik heb de meest simpele thermostaat, voor vloerverwarming is er i.m.o. niets slims nodig aangezien ik die meestal gewoon op een vaste temperatuur laat.

Maar als je het systeem net hebt laten installeren (de vloerverwarming dan), dan heeft de installateur toch hoop ik e.e.a. aangesloten, ingesteld en getest?

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat een flutfoto. Wat staat er op de sticker? Volgens mij is dat gewoon een magneetventiel. Die moet (indirect) aangestuurd worden door een thermostaat.

Het water uit het stadsverwarmingsnet is echter veel te heet voor in je vloerverwarming, dus dat moet je aanlengen met de uitgaande stroom.

Heb je nog een warmtewisselaar voor je vloerverwarming, of spoel je die troep rechtstreeks door?

Kan ook zijn dat er nog een thermostatische klep zit die de boel afknijpt als je retourstroom te heet is.

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:59
Dat rode ding is gewoon een landys stafa thermische klep motor. En omdat er ook een pomp zit zou er ook een warmte wisselaar moeten zijn. Maar een goede overzicht foto zegt heel wat meer.

Verwijderd

Ik ben echt niet technisch, maar lees mezelf hier in en heb zelf vvw.

- slimme thermostaat voor vvw? Waarvoor dan? Meerdere ruimtes? Anders zie ik geen nut. Laat het liever continue op dezelfde temperatuur bij twijfel.
- waarom wil je hoger dan 30 graden? Vvw is ltv dus dat is warm zat.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:18
Heb zelf ook vloerverwarming i.c.m.stadsverwarming. Je wil de vloerverwarming allereerst niet veel hoger hebben dan 30 (max 40) graden. Dit is namelijk niet goed voor de leidingen. Een slimme thermostaat heeft weinig nut bij een vloerverwarming daar deze eigenlijk continu warmte moet afgeven. Je kan niet zeggen.. ik kom over een uurtje thuis, begin maar met verwarmen. Vloer verwarming zet je aan en laat je in principe aan staan. Doordat het continu doorstroomt blijft je huis stabiel op temperatuur. Nadeel is dus ook dat je niet 'even snel' kan bijstoken als het wat fris in huis is 's avonds.
Ergo de hele vraagstelling over een slimme thermostaat kan overboord.. hier heb je niet zoveel aan. Zeker niet icm met stadverwarming. Je hoeft geen ketel te stoken dus daar valt ook al niet veel te winnen

*sowieso

Verwijderd

Bij stadsverwarming worden speciale vloer verwarming units gebruikt die het water met 2 thermostaatkranen op de unit mengen. Het water wat de vloer in gaat is in praktijk ongeveer 40 graden maximaal. (ligt ook aan de periode. in Almere levert de nuon in de zomer een lagere temperatuur) Ik heb dat al 25 jaar zo en dat werkt prima.
Duurt alleen even voordat je merkt dat de vloer aanstaat.
Ik heb 700 meter buis liggen en na een vakantie in de winter en de thermostaat op 15, duurt het wel 24 uur voordat ik weer op 21 zit. Daarna zakt de temperatuur van overdag 20/21, snachts niet onder de 18 graden. De vloer houdt de warmte lang vast. Mits je een goed geïsoleerde vloer en huis hebt.
Met de thermostaat overdag op 20 en snachts op 18 werkt het prima.
Slimme thermostaat die rekening houdt met ingestelde temperatuur werkt niet. Heb ik geprobeerd.
Afstandsbediening thermostaat, via een App, heb ik geen ervaring mee.
Mvg Nico

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:21
@ID-College, wellicht ook handig om de leverancier van de stadsverwarming te vermelden. Ennatuurlijk levert, afhankelijk van de locatie, met deze temperaturen in onze wijk ongeveer 70 graden maar ik ken ook woningbouwcoproraties die door middel van blokverwarming verwarming aanbieden en daar kan de temperatuur een stuk lager liggen.

Als je voelt bij de aanvoerleiding in je kruipruimte/meterkast, voelt die dan wel goed heet aan?

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:59
@Verwijderd kun ke een foto van je meterkast maken? daar zit als het goed is een afleverset, ziet er ongeveer zo uit:

https://images.app.goo.gl/FNh3GgxmXEwYSZcM9

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:14
Welke stad/dorp staat dit huis @ID-College ?

• ID-College
Het gaat om Eneco en ik woon in Nieuwegein. Aangezien het in de jaren 80 gebouwd is zit er niet zoveel in de meterkast. Het is alleen slechts de buizen die binnen komen en doorlopen naar zolder (waar de vorige foto vandaan kwam). De meterkast ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kQvpJxX/20190522-173322.jpg

Wat betreft de pomp heb ik ongeveer deze: https://i.ebayimg.com/00/...sJsAAOSw7aNcSLlg/$_86.JPG

Aan de rechterkant zit de theromstaat om de temperatuur te regelen. Links zit inderdaad een knop waarmee je de warmte kan instellen (van 1 tot 5).

@Felicia de buizen zijn goed heet, maar als ik de thermosstaat moet geloven komt hij niet verder dan 30 graden.. Tenzij dit tijdelijk gecappt is? Of zou het kunnen komen doordat ik nu geen thermosstaat heb aangesloten. Omdat dit 220V is kan ik mijn Tado niet aansluiten, tijdelijk moet ik het dus even zonder doen..

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:42
Verwijderd schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 07:22:
- slimme thermostaat voor vvw? Waarvoor dan?
Ligt een beetje aan je definitie van slim. Vloerverwarming hier is heel traag vanwege de dikke vloer. Als ik de thermostaat hier op zijn standaard stand laat staan dan stopt hij te laat met stoken. De ruimte is op temperatuur maar de vloer is nog te warm en blijft nog even warmte afgeven. Hij begint ook te laat met verwarmen omdat de ruimte al koud is en de vloer er lang over doet om warm te worden. Oftewel met de standaard instelling wordt het hier telkens te warm en dan weer te koud.

Daarvoor is de zelflerende (slimme?) stand. Het apparaat leert zelf wanneer hij moet beginnen en stoppen met stoken.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Verwijderd

Vraagje, hoe kom je op 30 graden van de pomp? Op de thermostaat bedoel je die je afleest of de warmtemeter in de meterkast? Misschien kun je wat fotos bijvoegen van je meterkast?

Stadsverwarming komt binnen met een aanvoerleiding en gaat door je woning heen.
Vervolgens gaat het weer terug nadat het zijn warmte heeft afgegeven om opnieuw opgewarmd te worden.
Als je dit hebt icm een koper leiding voor je warme drinkwater dan noemen ze het centraal tapwater.
Heb je 2 leidingen en een piepschuimkast in je meterkast met een warmtewisselaar, dan noem je dit individueel tapwater.

De 1e is dus 3 leidingen 1 koper en 2 staal =ctw en 2e is 2 stalen leidingen met een warmtewisselaar is Itw

Wat betreft je vloer verwarming.

Als je een warmtewisselaar hebt om je drinkwater te verwarmen dan is het water wat binnenkomt nooit lager dan 68/70 graden. Omdat je anders nooit je tapwater boven de 60graden kunt maken. Dan krijg je legionella vorming. Heb je centraal tapwater met een apparte leiding voor je tapwater dan is de temperatuur van de stadsverwarming afhankelijk van de buitentemperatuur. Dus als het buiten 30 graden is dan levert de leverancier ook 30graden voor de verwarming maar als het koud wordt schroeven ze de temperatuur omhoog. Als je nu dus kijkt op je meter zie je dus een lagere temperatuur dan bij bv -10°c. Temperatuur afhankelijk dus.
Dat noemen ze een stooklijn.
Die klep op je foto is de thermostaat, 230v blijkbaar. Die gaat alleen open en dicht. Als je het huis gekocht hebt zet je gewoon die andere erin als die niet werkt met wat je hebt.

Wat betreft de temperatuur van je vloer mag die nooit boven de 40 graden uitkomen, anders kan je vloer kapot gaan omdat het beton kan barsten. Mocht je de klep vervangen vergeet de hoofdafsluiters niet dicht te draaien.

De warmteafgifte is overigens afhankelijk van de flow. Dus het aantal liters door je woning. Als je je leverancier belt kun je vragen wat de opgegeven aantal liters zijn voor je woning op vollast.
Dus alles open.

In je set zit een drukverschil regelaar, soms raakt die verstopt door vuil en haal je je liters niet. Als je te weinig liters hebt door je verwarmingstoestel (radiatoren/vloerverwarming etc) dan worden ze niet goed warm. Hoe meer flow hoe heter ze worden. En hoe sneller.

Wat ook nog kan is dat de inregel ventielen van je vloerverwarming niet goed zijn afgesteld.
Of je filter verstopt is. (Minder flow)

Als je je leidingen in je vloer neemt hebben ze deze gelegd in secties met lussen. Die secties hebben allemaal een andere lengte. Stel dat je 100 liter water pompt zal die dus nooit precies netjes alles verdelen over die secties. vandaar dat er inregel ventielen zitten op je verdeler per strang. Wat ook nog kan is dat je het op de ene plek dus warmer hebt dan op een andere plek.

Verwijderd

Op die landis en gyr meter druk je sls je alles open heb op loop, dan loop1 en dam pijltje naar rechts en doorklikken en dan zie je de temperstuur van je aanvoer water en als je door klikt zie je in het zelfde rijtje m3 hr langskomen dan kan je dat terug rekenen naar liters per uur. Moet je alles openzetten en kan je de liters controleren. Als die meer zijn dan opgegeven dan gaat er teveel overheen en anders moet je een monteur vragen je drukverschilregelaar te laten checken en je filter. En als dat goed is en je komt nog niet aan de liters dan moet je je vloer af laten stellen

Verwijderd

Overigens wel bij je leverancier en niet bij een habibabi monteur. Als het in je set zit wordt het door hun gratis gerepareerd. Nuon komt gratis in iedergeval en als het iets anders is l
Krijg je van hun nooit een rekening in iedergeval.

• ID-College
Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 05:55:
Vraagje, hoe kom je op 30 graden van de pomp? Op de thermostaat bedoel je die je afleest of de warmtemeter in de meterkast? Misschien kun je wat fotos bijvoegen van je meterkast?

Stadsverwarming komt binnen met een aanvoerleiding en gaat door je woning heen.
Vervolgens gaat het weer terug nadat het zijn warmte heeft afgegeven om opnieuw opgewarmd te worden.
Als je dit hebt icm een koper leiding voor je warme drinkwater dan noemen ze het centraal tapwater.
Heb je 2 leidingen en een piepschuimkast in je meterkast met een warmtewisselaar, dan noem je dit individueel tapwater.

De 1e is dus 3 leidingen 1 koper en 2 staal =ctw en 2e is 2 stalen leidingen met een warmtewisselaar is Itw

Wat betreft je vloer verwarming.

Als je een warmtewisselaar hebt om je drinkwater te verwarmen dan is het water wat binnenkomt nooit lager dan 68/70 graden. Omdat je anders nooit je tapwater boven de 60graden kunt maken. Dan krijg je legionella vorming. Heb je centraal tapwater met een apparte leiding voor je tapwater dan is de temperatuur van de stadsverwarming afhankelijk van de buitentemperatuur. Dus als het buiten 30 graden is dan levert de leverancier ook 30graden voor de verwarming maar als het koud wordt schroeven ze de temperatuur omhoog. Als je nu dus kijkt op je meter zie je dus een lagere temperatuur dan bij bv -10°c. Temperatuur afhankelijk dus.
Dat noemen ze een stooklijn.
Die klep op je foto is de thermostaat, 230v blijkbaar. Die gaat alleen open en dicht. Als je het huis gekocht hebt zet je gewoon die andere erin als die niet werkt met wat je hebt.

Wat betreft de temperatuur van je vloer mag die nooit boven de 40 graden uitkomen, anders kan je vloer kapot gaan omdat het beton kan barsten. Mocht je de klep vervangen vergeet de hoofdafsluiters niet dicht te draaien.

De warmteafgifte is overigens afhankelijk van de flow. Dus het aantal liters door je woning. Als je je leverancier belt kun je vragen wat de opgegeven aantal liters zijn voor je woning op vollast.
Dus alles open.

In je set zit een drukverschil regelaar, soms raakt die verstopt door vuil en haal je je liters niet. Als je te weinig liters hebt door je verwarmingstoestel (radiatoren/vloerverwarming etc) dan worden ze niet goed warm. Hoe meer flow hoe heter ze worden. En hoe sneller.

Wat ook nog kan is dat de inregel ventielen van je vloerverwarming niet goed zijn afgesteld.
Of je filter verstopt is. (Minder flow)

Als je je leidingen in je vloer neemt hebben ze deze gelegd in secties met lussen. Die secties hebben allemaal een andere lengte. Stel dat je 100 liter water pompt zal die dus nooit precies netjes alles verdelen over die secties. vandaar dat er inregel ventielen zitten op je verdeler per strang. Wat ook nog kan is dat je het op de ene plek dus warmer hebt dan op een andere plek.
Voor het warme water hebben we een boiler (nota bene in huur). Ik zou dus graag een warmtewisselaar hebben, zoals ik dat in mijn vorig appartement ook had. Ik zal hier even contact moeten voor opnemen met Enenco.

Wat betreft je vraag: de 30 graden las ik af van de metertjes op de pomp. Ik kan de temperatuur van de thermosstaat op de pomp hoger zetten, maar daarmee stijgt de temperatuur niet verder.. Vandaar mijn vraag :)

Wat ik nu even ga proberen:
- Ik ga eerst een aan/uit thermostaat halen om te kijken wat er gebeurt als ik die instel op b.v. 25 graden. Ik vermoed nu dat de klep deels open staat en niet volledig opengaat. Als ik dus aan de pomp draai om de temperatuur te verhogen kan hij (vermoed ik) niet hoger omdat er simpelweg niet meer water door het systeem loopt (ivm een half geopende klep). Met een thermostaat kan ik de temperatuur (en dus klep) regelen. Als ik dat gedaan heb ga ik nog eens kijken wat er gebeurt als ik de pomp op 35 graden instel..
- Ik ga ook even eneco bellen om te kijken of (en hoe) ik een warmtewisselaar kan regelen :)

Klinkt dit logisch? :)

Verwijderd

Je kunt beter denk ik eerst die filter even trekken links van die klep. Voorkant kan je losdraaien met een bahco en zeefje schoonspoelen. Wel f de aanvoer en retourhendels dichtzetten. Zijn er 4. Voor en na de meter. Dan dat rode gedeelte erafdraaien. Meestal kan dat met een inbussleuteltje en dan staat die klep 100% open. En wat je mischien nog kunt doen is je installatie spoelen. Dat zou ik eerst doen. Als dan niet opgelost is zou ik eneco gewoon vragen die drukverschilregelaar en hun filter te laten checken. Soms heb je filtertje verstopt of die drukverschilregelaar verstopt. Dan komt er ook niks doorheen dan blijf je bezig.
Hoe zit het met je flow? Als je alles openzet dan moet je ongeveer standaard rijtjeswoning rond de 3/400 liter halen per uur. Moet je klikken op loop dan loop 1 en dan doorklikken in het menu. Dan zie je de temperatuur en het aantal liters.
Betreft de warmtewisselaar, dat kan je vergeten denk ik. Om eerder genoemde reden dat bij jou gestookt wordt met een stooklijn. Je hebt minimaal 65/68graden nodig om je drinkwater op temperatuur te krijgen zonder legionella. Dat lukt niet in de zomer omdat de temperatuur die binnenkomt te laag is. In de zomer verbruiken minder mensen de verwarming en heb je dus geen hoge temperaturen nodig dus schroeven de energiebedrijven de temperaturen naar beneden en het gevolg je bijv maar 40 graden drinkwater of lager kunt maken mbv je stadsverwarming. Dan kun je ziek worden. Wat je wel kunt doen is een zonneboiler plaatsen. Moet je maars googlen. Setjes zijn rond de 2000euro met buffervat.
Mooi is dat je gratis warm water hebt. (Bijna) google maar eens q=mxcxdeltaT klinkt lastig maar het zegt dat je om 1 liter water 1 graden verwarmd wilt krijgen 4190joules nodig hebt. Leidingwater is in nl gemiddeld 13 graden en de delta t is om naar 60 graden te gaan dan 47graden x 4190. Met een zonnepanneel kan je je boiler vullen met heet water afhankelijk van de stroomsnelheid door het paneel. Stroomt het er snel doorheen heeft het mindertijd om op te warmen en stroomt het langzaam dan kan je het verwarmen tot bijna 100 graden. Ik zou in jouw geval dus gewoon je eigen drinkwater gaan verwarmen. Ik werk bij een ander bedrijf als monteur. Bij ons zijn die panelen gevuld met koelvloeistof waarna het met +100graden eruitkomt in de zomer. Dat gaat vervolgens door een warmtewisselaar waar het cv water weer aan is gekoppeld. Het werkt ook in de winter (danwel niet extreem heet) maar als je dan met water van 40graden in je boiler binnenkomt dan hoef je nog 20 graden te verwarmen ipv 47. Dat scheelt je vet veel geld. Als je er nog een voorraadvat bijzet van een paar honderd liter met voorverwarmd water voir je elektrische boiler heb je het helemaal voor elkaar.
Pagina: 1