Spelen met lasers, breking of afbuiging.

Pagina: 1
Acties:
  • 546 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:28
Ik gooi het erop dat dit wel onder het kopje "wetenschap" kan vallen, dus vandaar dat ik hem hier maar plaats.

Ik ben bezig met een projectje (geen huiswerk van school ofzo, gewoon iets voor mezelf) waarin ik een rechte streep licht ergens op wil schijnen.
Hiervoor heb ik al een aantal lasermodules aangeschaft (typenummer LowCost ;) ) en ben aan het experimenteren gegaan.
Ik heb een deel van m'n experimenten in dit PDF-je gevat. (is ongeveer 500 kB groot)
Wat ik nodig heb is het volgende....
- een manier om een laserstraal zo af te buigen, zodat ik een rechte straal licht ergens op kan projecteren.
- dit moet makkelijk reproduceerbaar zijn
- Liefst geen al te lastig verkrijgbare onderdelen, zoals een lens (= ook lastig af te stellen)
- een spiegelend materiaal met een super-glad oppervlak (zie PDF-je)
- geen extra lichtgevende stip aan het begin of eind van de streep licht
- een streep licht met constante breedte en liefst ook constante intensiteit.

In de PDF staan, zoals eerder gemeld een paar experimenten van mij beschreven met bijbehorende gedachten kronkels en nu hoopte ik dat jullie nog het nodige konden bijdragen. O+
Waarom een PDF? omdat me dat handiger leek (kun je naast de discussie houden als naslag oid.) en diegene die alleen ff willen kijken waar dit topic over gaat hoeven niet belast te worden met allemaal plaatjes.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Hmmm PDF, waar moet ik dat mee openen? Windows herkent het niet :( .

[et743]ga er geen reactie aan verspillen, maar pdf lees je met adobe acrobat reader :)
[/et743]

Verwijderd

ik denk toch een een glazencilinder met eventueel een lens.
moet je misschien een langs een glasblazer gaan

anders moet je een zo'n kassa ding bekijken, die hebben ook een rechte streep als bundel

• TD-er
die kassa systemen hebben meestal een snel roterende spiegel en dat moet ik juist niet hebben. Het moet juist een constante streep licht zijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

huum, bij de bibliotheek hebben ze het wel

Verwijderd

Als je een lens koopt moet je wel eentje kopen die maar 1 richting afbuigt. Je kan het ook proberen met een spleet, maar dan krijg je weer last van interferentie, maar je kan het proberen.

Verwijderd

Loicht afbuigen kan toch heel simpel met een halve glazen cilinder?

Volgens mij zijn die dingen vrij eenvoudig te krijgen, hoewel ik ze nog nooit ergens gezien heb ;). Misschien heet de bruna ze wel, als gadget om te zorgen dat je rkant niet van tafel waait :P. Of adners moet je er eentje lenen op school of bij een of andere instantie in de buurt...

• TD-er
Als je een lens koopt moet je wel eentje kopen die maar 1 richting afbuigt.
Ik heb hier ook al aan zitten denken.
Dit om te proberen om de laser perfect te focussen op de oppervlak van een glazen cylinder (en er dan doorheen te laten schijnen) Op die manier zou je dan de streep licht wat constanter van dikte kunnen krijgen.
Het probleem is dat je een lens vrij nauwkeurig moet afstellen en dat is dan weer lastiger na te maken. Het moet namelijk uiteindelijk door vrijwel iedereen na te bouwen zijn (als het ooit af komt)

• raphidae
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2025

raphidae

...antichrist...

Heb het al eens gedaan:

1. Goedkoop speakertje kopen.
2. Spiegeltje onder een hoek op de conus lijmen.
3. Constante sinus (zaagtandvorm of blokvorm, voor blokvorm hele hoge frequentie nemen) op dat speakertje zetten.
4. Laser op dat spiegeltje zetten.
5. Hoek bepalen van het spiegeltje.

Every morning is the dawn of a new error.

• TD-er
Het problem is dat ik die lichtstreep met een camera op wil nemen.
Dan moet dat spiegeltje of precies met de scanfrequentie van die camera module mee bewegen, of een flink aantal keer hoger zijn dan die scanfrequentie.
Dat zou dan x * 50 Hz zijn. Ik denk niet dat het spiegeltje dan heel erg lang heel blijft.
Ik denk dat het makkelijkste dan nog is om een aantal spiegeltjes op een asje te plakken en die dan heel snel rond laten draaien, net zoals in een laserprinter.
Het nadeel is dan dat ik dus meerdere beelden moet opnemen en die dan software matig moet gaan vergelijken om de streep terug te herkennen.

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Het is niet de bedoeling dat je een speaker koopt die 50Hz kan weergeven.

Ik heb het meer over een midtoner en dan op 1000-2500 Hz voor een zaagtand en >5000 voor een blokgolf. Het spiegeltje gaat echt niet kapot, ik zou ook niet weten waarom.

• TD-er
Wat ik me voorstel, is dat je met die speaker de hoek van het spiegeltje tov de laser aanpast.
Dan lijkt me dat nogal een redelijke kracht op zowel de spiegel als de speaker.
Daarom denk ik niet dat het zo'n geweldig idee is en verder moeten die opnames nogal stabiel zijn om een beetje goede metingen te kunnen doen. Ik weet niet of ik zo degelijk kan bouwen dat de hele stellage niet staat mee te trillen.

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Op zondag 29 juli 2001 19:09 schreef TD-er het volgende:
Wat ik me voorstel, is dat je met die speaker de hoek van het spiegeltje tov de laser aanpast.
Dan lijkt me dat nogal een redelijke kracht op zowel de spiegel als de speaker.
Daarom denk ik niet dat het zo'n geweldig idee is en verder moeten die opnames nogal stabiel zijn om een beetje goede metingen te kunnen doen. Ik weet niet of ik zo degelijk kan bouwen dat de hele stellage niet staat mee te trillen.
Ik heb dit al eens gebouwd, en er komt bijna geen kracht bij kijken... Mijn stellage bestond uit een plankje met een gat.

Verwijderd

hee!

zet een spiegeltje op een motortje en laat die hard ronddraaien.

of schijn het op een glimmend rond staafje, dan krijg je ook wel een lijn.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Op donderdag 26 juli 2001 23:13 schreef TD-er het volgende:
Wat ik nodig heb is het volgende....
- een manier om een laserstraal zo af te buigen, zodat ik een rechte straal licht ergens op kan projecteren.
Glasvezel is de oplossing.
edit:

Ik weet niet hoe je momenteel de laserspot omzet in een streep, maar dat moet je dan dus na het transport door de glasvezel doen.

Anders: licht zal een waterstraal die een bocht maakt volgen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• TD-er
Het licht hoeft niet ergens hen geleid te worden, maar moet een streep licht op een object geven.
zeg maar een TL-buis die je ergens voor houd, maar dan al het licht vanuit een punt.
Wat je soms ook wel in films zien, wanneer ze een persoon/gezicht scannen. Dan zie je ook allemaal strepen licht.

Verwijderd

Probeer eens iets met een spleet (met bv 2 oude scheermesjes), als je die klein genoeg maakt hebt je heel weinig last van interferentie.

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:06
Op dinsdag 31 juli 2001 02:51 schreef wVm het volgende:
Probeer eens iets met een spleet (met bv 2 oude scheermesjes), als je die klein genoeg maakt hebt je heel weinig last van interferentie.
dan krijg je toch een gesplitste straal?
(lees: meerdere stralen..)

//

Verwijderd

Dit gebeurt er als je een laserstraal door een spleet heen schiet:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/me.van.mierlo/laser.gif.

dit is van boven gezien.

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Op dinsdag 31 juli 2001 19:58 schreef wVm het volgende:
Dit gebeurt er als je een laserstraal door een spleet heen schiet:
[afbeelding].

dit is van boven gezien.
Ik zie niet in waarom die laserstraal breder zou worden... Het is geen water.

je krijgt wel een streep, maar met dezelfde breedte als de straal diameter had.

• TD-er
Je krijgt dan toch een 2-tal (of meer) stippen, omdat je laserstraal één enkele golflengte heeft.
Hetzelfde als wanneer je een laser door een CD heen schijnt.
Door de groeven krijg je dan een aantal stippen op een object erachter. Dat deden we vroeger met Natuurkunde, om de frequentie van de laser te berekenen.
Da's helaas ook niet wat ik nodig heb :'(

Verwijderd

Als je de spleet klein genoeg maakt, moet het wel 1 streep worden. Het worden allemaal stippen als je de spleet iets groter makkt of met een tralie werkt.

• TD-er
In welke orde van grootte moet ik dan denken qua breedte van die spleet?
de laser stip is ongeveer 1.5 * 4 mm (lastig meten, want je gooit er niet even een schuifmaat langs ;) )
Ik weet namelijk niet of ik die spleet wel mooi overal even breed kan houden, wanneer het in de orde van tienden van milimeters is.
Ik neem ook aan dat de hoek van de afbuiging afhankelijk is van die breedte.

Verwijderd

Die spleet moet erg klein worden, in de orde van enkele honderden tot 0.1 mm. Heel veel van je laser wordt dan ook niet doorgelaten, dus als je het wilt zien moet je wel in een heel donkere ruimte werken. Heb het gedaan met voor mn onderzoek voor natuurkunde op de middelbare school, daar hadden ze iets waarmee je zo'n kan maken. Je kan het ook maken met een stuk hout en daar 2 scheer of stanley mesjes in zetten (misschien eerst een sleuf in het hout zagen).

• TD-er
Als je veel van de licht-energie kwijt raakt bij die spleet, dan heb ik er niet veel aan, want ik heb niet voor niets 3.5 mW modules genomen.
De camera waarmee ik het weer opneem, is niet zo super gevoelig, dat dat dan goed gaat werken.
Blijft tot op dit moment nog steeds de manier van de weerkaatsing op een stukje glas over als mogelijkheid.

Verwijderd

voor de 2de keer :) pak een glimmend staafje en schijn er op!

Verwijderd

Het idee met de speaker lijkt me een perfect idee, zelf ben ik bezig een 3D scanner te proberen bouwen... bedankt voor de tip!!!

• TD-er
Op woensdag 01 augustus 2001 18:30 schreef TVD het volgende:
Het idee met de speaker lijkt me een perfect idee, zelf ben ik bezig een 3D scanner te proberen bouwen... bedankt voor de tip!!!
Dat is dus precies waar ik dit ook voor nodig heb ;)
Dit naar aanleiding van het vak Computer Vision. (werelds vak, alleen wel een hoop werk)

• ET
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-01 19:33

ET

Vraagje: Wil je nou een rechte lijn maken of een 3D-scanner? (3D in de zin van op een scherm projecteren, want in de vrije lucht is enorm ingewikkeld).
Voor een rechte lijn had je een lijnlaser moeten halen. Is zo groot als een laserpointer, maar ipv een punt komt er een lijn uit. (Volgens mij zelfs bij Conrad te koop). Als je zoekt naar Scanners, kijk dan eens even op:
laserfreak.de (helaas wel in het Duits).

Nou, veel succes met je project.

• TD-er
Ik wil een rechte streep op een object projecteren.
Deze streep bekijk ik dan van opzij. Dit is dan geen rechte streep meer, maar is gevormd over het oppervlak van het object.
Aan de hand van de afwijking tov de rechte lijn, kan ik de diepte informatie terug winnen.
Dit moet dan dus voor een hoop aanzichten gebeuren (object ronddraaien)
Dan heb je de 3D- coordinaten van het oppervlak van het object.
Hierna gaat nog het grootste probleem komen. namelijk het exporteren naar een formaat wat bijv. 3D-studio Max kan lezen.
Dit alles wordt met een video-camera opgenomen en dus moet de belichting door de laser vrij constant zijn en makkelijk aan- en uit te zetten zijn.

Verwijderd

Hehe, veel succes. Ik hoor het wel als het lukt (lijkt mij nog al moeilijk).

• TD-er
't is ook niet een project wat morgen af hoeft te zijn, maar waar ik gewoon in m'n vrije tijd aan ga werken.
Wanneer ik 't groots genoeg aanpak zou ik er zelfs een afstudeer project van kunnen maken, volgens een docent >:)
Maar ik denk dat ik 't gewoon for fun doe.

Verwijderd

Bij Conrad zag ik een 3D scanner die het niet met een lijn doet maar met een punt van een laser, en de diepte informatie krijg je dan door twee camera's vanuit verschillende hoeken op dat punt te richten, dat is natuurlijk ook mogelijk... maar ik denk wel dat het trager werkt...
Overigens heb ik 3D Studio MAX even een simulatie gemaakt van hoe die 3D scanner een object belicht, een probleem dat ik daarin ondekte was dat als er op je te scannen object een plat of zeer schuin vlak zit dat evenwijdig is aan je lichtstraal je geen dun streepje meer door de camera ziet maar een dikke streep, dat levert problemen op bij het uitfilteren van de rode lijn en dus het bepalen van de coordinaten...
Wat dus bij zo'n laserstraal noodzakelijk is, is dus een zeeeer dunne vlakke straal...
Ik zie namelijk niet meteen hoe je dit probleem software matig op zou kunnen lossen.

• TD-er
door te concluderen dat een opject vrijwel evenwijdig op de richting van de laser staat.
De opname van de andere kant kan dat bevestigen (object verder draaien)
Je weet namelijk hoever je het object steeds verdraaid.
Dat is dus niet zo'n groot probleem. (tot nog toe)

• Lordy79
  • Laatst online: 19:40

Lordy79

Vastberaden

//off-topic

td-er, kun je me ff een berichtje via ICQ sturen? 2708045

E.R.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

- hoe werken die opzet stukjes die je op die pointers kan zetten? Je weet wel, van die foute dingen met die hartjes enzo. Kun je zoiets niet zelf maken?

- Hoe zat dat ook alweer met zo'n holle spiegelbuis met Argon of Krypton gas? Ion lasers? Die dingen zijn volgens mij gemaakt om een 'streep' te genereren. Zal wel hardstikke duur zijn maar misschien kun je er wat over vinden en heb je wat aan het principe.

- Als je nog eens zo'n oude laserdisc speler (van de eerste generatie) bij iemand op zolder kunt vinden heb je behalve een leuke laserbuis om mee te spelen ook zo'n razendsnel spiegeltje op zo'n membraampje.

• TD-er
Die lasers in een speler gebruiken toch een lensje op een stel verende armpjes?
En die hartjes e.d worden door een divergerende lens gestuurd, waar op de lens een patroontje getekend is.

Die lens is dus te vergelijken met een glazen bolletje en maakt dus gebruik van het feit dat een laser al min of meer ideaal gefocused is.
vergelijkbaar met het voetje van een wijnglas in het PDF-je van de eerste post.

• TD-er
Oh en ET. nog bedankt voor de link.
ondanks dat het duits is , staat er leuke informatie.

Verwijderd

Hallo, TD-er.
heb met interesse dit topic over lasers gelezen.

ik heb wel een vraagje: hoeveel Mw laser gebruik je?

Oh, ook heb ik nog ergens 1 of 2 van die ronddraaiende spiegels liggen, als je er een kunt gebruiken stuur maar een mailtje!

• ET
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-01 19:33

ET

Hehe, had hier laatst ook zo'n ronddraaiende spiegel (polygon spiegel uit een fax ofzo). Maar met een vage connector en ik wist niet hoeveel volt er op welke pinnetjes moest. Nou, 12 volt was duidelijk te veel :o . Burned for life :P. Eigenlijk had ik 'm niet weg moeten flikkeren maar de spiegel er afhalen en op een gewone motor moeten zetten.
Beetje dom dus |:(

• TD-er
Op zondag 05 augustus 2001 22:56 schreef VDice het volgende:
Hallo, TD-er.
heb met interesse dit topic over lasers gelezen.

ik heb wel een vraagje: hoeveel Mw laser gebruik je?
Een 3.5 mW. DLU02-LC van Velleman
't is een leuke module met een behoorlijk sterke lichtpunt. (zelfs de reflectie op anti-spiegellaag van de monitor in je ogen doet nog pijn !!)
Kostte hier bij Okaphone in Grunn'n nog geen fl 30,-- pst.
't is dus echt geen kinderspeelgoed, maar wanneer ik het gebroken heb in een licht streep zal 'ie aanzienlijk minder schadelijk zijn.
Oh, ook heb ik nog ergens 1 of 2 van die ronddraaiende spiegels liggen, als je er een kunt gebruiken stuur maar een mailtje!
Ik denk dat de mailserver van @home niet veel begrijpt van je mail adres ("-") ;)
Maar waar komt 'ie uit? een laserprinter?
In principe ben ik wel geïnteresseerd om tests mee te doen, maar voor het uiteindelijke project kan ik zoiets niet gebruiken omdat 'ie dan niet meer makkelijk na te bouwen is.

Ik ben nu aan het bekijken of er mischien een zeer goed reflecterende lak te krijgen is, aangezien een deel van de straal door de glazen cylinder heen gaat en te veel verstrooiing geeft.
Weet iemand of er zulke lak te krijgen is, liefst in spuitbus en of 'ie goed op een glad oppervlak als glas blijft zitten?

aanvulling:
Ik heb net ff via ICQ met Slein zitten babbelen hierover en hij kwam met het geniale idee om een stukje glas te verzilveren, net als een kerstbal.
Dat ga ik dus van de week ff uitzoeken :7

Pagina: 1