Is een videokaart echt een verbetering van mijn systeem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:47
Mijn systeem:
Moederbord: Gigabyte Z97-D3h-CF
Processor: Intel Core i7 4790K (niet overgeklokt en met stock-cooler)
Voeding: Seasonic SSR-550RT
Ram: 16GB DDR3 dual-channel
Primaire schijf: CT256MX100ssd1 (SSD 256GB)
Secundaire schijf: ST2000DM (2GB schijf)

De monitor is een Full HD monitor van Acer, aangesloten met DVI-D en het systeem draait Windows 7, en volgend jaar waarschijnlijk verplicht over naar Windows 10.

Op dit moment heb ik geen externe grafische kaart, en gebruik ik de on-board HD Graphics 4600. Tot nu toe is dat voor mij voldoende geweest, maar de laatste tijd merk ik dat de CPU-steeds meer wordt belast doordat de spelletjes (en ook applicaties zoals Firefox) steeds meer de GPU gaan gebruiken.

Heeft het voor mij zin om een (goedkope) videokaart in het systeem te zetten, of is dat zonde van het geld en geeft het doorgaans geen grote verbetering?

Het budget is max. 100 euro en heb verder geen voorkeur qua merk. Gigabyte heeft wel een lichte voorkeur omdat het moederbord ook van dat merk is, maar verder heb ik er geen ervaringen mee. Wel moet er een HDMI en een DVI-D-aansluiting op zitten.

En als een videokaart voor verbetering zorgt, is 1 van deze voldoende:
pricewatch: Gigabyte GT 1030 Low Profile 2G
pricewatch: Gigabyte GT 1030 Silent Low Profile 2G
Of is deze voldoende terwijl het een wat een ouder model is, maar toch een stuk goedkoper?
pricewatch: MSI GeForce GT 710 2GD3H LP

En moet ik nog ergens speciaal op letten?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Alle reacties

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Zonder ook maar enige vorm van twijfel: ja.
Een dedicated GPU is veel krachtiger dan de onboard video, daarbij kun je voor 100 euro tweedehands een prima kaart kopen waar je moderne games mee kan spelen.

Die GT710 is de moeite niet waard, te oud en verliest grond wat betreft compatibiliteit en updates.

Zoek voor die 100 euro iets als een GTX960 of 1050, kun je nog een tijdje vooruit.

Sterker nog, HIER.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Welke spelletjes?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:47
@Uszka
Naast oudere spellen zoals Age Of Empires II (originele van Microsoft, niet van Steam) en OpenTTD, speel ik de laatste tijd vaker spellen die alleen in de browser te spelen zijn wat gebruik maakt van HTML5 met WebGL.
Ik gebruik overigens ook Paint.Net voor het bewerken van afbeeldingen, maar daarmee ervaar ik geen prestatieproblemen.

@Wintervacht
Dat een aparte GPU krachtiger is dan de onboard GPU twijfel ik niet over. Maar de vraag is eigenlijk of ik zelf ook veel voordeel ervaar met een aparte GPU.
Aan tweedehands begin ik niet aan, en koop liever alleen nieuwe producten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Onbekend schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 21:16:
@Uszka
Naast oudere spellen zoals Age Of Empires II (originele van Microsoft, niet van Steam) en OpenTTD, speel ik de laatste tijd vaker spellen die alleen in de browser te spelen zijn wat gebruik maakt van HTML5 met WebGL.
Ik gebruik overigens ook Paint.Net voor het bewerken van afbeeldingen, maar daarmee ervaar ik geen prestatieproblemen.

@Wintervacht
Dat een aparte GPU krachtiger is dan de onboard GPU twijfel ik niet over. Maar de vraag is eigenlijk of ik zelf ook veel voordeel ervaar met een aparte GPU.
Aan tweedehands begin ik niet aan, en koop liever alleen nieuwe producten.
Dan ga je weinig winst behalen, een nieuwe gpu voor minder dan 100 euro is praktisch weggegooid geld dan, jammer dat je daar zo stellig over bent want ook oudere games en zeker WebGL games met hardware acceleratie in gebruik hebben zeker profijt van een dedicated gpu.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
GT 1030 en RX 550 zijn een flinke verbetering tov de igpu.

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 09:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Uszka schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 21:28:
Een 1030 moet je mee uitkijken, daar zijn 2 varianten van. Een "snelle" en een "trage"!

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Uszka schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 21:28:
Valt ook wel weer mee. Daarbij vallen de prestaties van een 1030 in het niet tov een 1050. Die laatste is een veel betere optie, al dan niet tweedehands. Beetje jammer dat de TS die optie zomaar afwimpelt. In de Tweakers V&A zijn best veel betrouwbare verkopers te vinden wat dat betreft.

🖥️ | 🚗

• Joey_RTLX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-10-2025
Ik zou kijken naar gezien de spellen die je speelt een :

Gtx 750ti
Gtx 950
Gtx 1050
Rx 550

Dat zijn allemaal aardige kaarten voor een budget upgrade.

Wel kun je voor de toekomst uiteraad ook nog kiezen voor (wat de cpu makkelijk aan kan):

Rx 480 8g
Rx 580 8g
Gtx 1060 6g
Gtx 1070 8g

En evt een compleet nieuwr kaart:

Gtx 1660 (ti)
Gtx 1650 (perfomance van de gtx 1050ti)
Rx 590 8g

Mvg

Joey

Joey van der Houven

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:21
@JoeyvdHouven123 Groeten doen we hier niet ;)

De TS wil niet meer dan 100 euro uitgeven en is geen zware gamer, dan beveel jij gamers kaarten aan van honderden euros?

• Joey_RTLX
@Arjant2 iknow. Maar ik bedoelde voor de toekomst dat die kaarten ook goed werken.

Die eerste kaarten kan je allemaal onder de honderd euro krijgen.

Joey van der Houven

Verwijderd

Als het probleem is dat de CPU cores in taakbeheer veel worden belast is misschien een schone Windows installatie wel aan te raden. Een andere videokaart zal je helemaal niks helpen dat zorgt alleen voor een lagere belasting op de IGP en videodecoder. Tenzij je nu hardwareversnelling uit hebt staan, maar als je dat dan weer inschakelt ben je er ook, bespaard een nieuwe videokaart.

• Joey_RTLX
@Verwijderd hij gebruikt atm onboard graphics. Deze zijn erg slecht. Elke budget videokaart (met name tweedehands) gaat een groot verschil maken.

Joey van der Houven

Verwijderd

JoeyvdHouven123 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 10:25:
@Verwijderd hij gebruikt atm onboard graphics. Deze zijn erg slecht. Elke budget videokaart (met name tweedehands) gaat een groot verschil maken.
Nee lees zijn probleem.
Onbekend schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 20:51:
Tot nu toe is dat voor mij voldoende geweest, maar de laatste tijd merk ik dat de CPU-steeds meer wordt belast doordat de spelletjes (en ook applicaties zoals Firefox) steeds meer de GPU gaan gebruiken.
Als de belasting op de CPU core's hoog is dan ga je dat probleem niet oplossen met videokaart, tenzij nu hardwareversnelling is uitgeschakeld, maar dan is dat inschakelen al genoeg.

• Joey_RTLX
@Verwijderd "maar de laatste tijd merk ik dat de CPU steeds meer belast wordt door de spelletjes (en ook applicaties zoals firefox) steeds meer de GPU gaan gebruiken.

De i7 4790K nog steeds een erg krachtige CPU. Ik zelf heb tot afgelopen week op een i5 3570K gedraait. Nooit problemen mee gehad altijd een videokaart naast gehad. Door een videokaart wordt de load op de CPU lager doordat de integrated graphics uitgaan. Met name met spelletjes ga je dat merken. De i7 4790K kan gemakkelijk een 1070 aan zonder te bottlenecken. Probleem ligt njet bij de CPU

Joey van der Houven

Verwijderd

Als de IGP niet snel genoeg is, is die niet snel genoeg en merk je dit. Wat niet gaat gebeuren is dat de helft van de belasting zal worden overgenomen door de CPU core's, zo werkt het simpelweg niet. Je kunt alleen hardwareversnelling uitgeschakeld hebben waardoor de IGP niet gebruikt wordt.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:10
Even los van de discussie of het gaat helpen, de betere aanbiedingen gesorteerd op prijs.
https://tweakers.net/pric...79;361259;774893;1171249/

Als je het goedkoop wilt houden kun je kijken naar de 1030 of RX550, daaronder zou ik echt niet gaan zitten.
(zo'n 710 is bijvoorbeeld langzamer dan je HD4600)

De 750ti is net wat sneller maar wellicht toch niet leverbaar.

Qua prestaties is de RX560 nog weer een stuk sneller dan de RX550/1030 (en een betere koop dan de 1050 van Nvidia, dus die staat niet in de lijst).
De XFX is de goedkoopste, maar Gigabyte is ook een optie, eventueel met 4GB geheugen.

De 7970 en 280X zijn topmodellen van een "paar" jaar geleden, fors sneller dan al het andere uit de lijst maar verbruiken wel wat meer stroom (met jouw voeding geen probleem), bij de 280X krijg je ook nog een game die je kunt verkopen (of spelen). Max ICT is blijkbaar oude voorraad aan het opruimen.
Ze zijn ook wat groter dus ze moeten ook in je kast passen..
Pagina: 1