Ervaringen met IOTAVX SA3 versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-06-2022
Ik vond mooie reviews over deze IOTAVX SA3 AUDIOPHILE INTEGRATED STEREO AMPLIFIER. Los van alle kretologie zou de versterker een mooi neutraal geluid geven, met veel waarde voor je geld (449 euro). Bovendien is er de uitbreidingsmogelijkheid met hun bijpassende eindversterker PA3, al zal ik die zelf niet nodig hebben vermoed ik.

Het bedrijf is gebouwd op de resten van het oude Nakamichi, en via internet zie je wel overeenkomst qua uiterlijk.
Ze werken met directe verkoop via internet. Dat houdt de kosten laag maar maakt het wel moeilijk om eens te kunnen luisteren en testen. In Duitsland zitten geloof ik wel dealers, in Nederland volgens mij niet.

Iemand ervaring met deze versterker?

Website is hier: https://www.iotaenterpris...a3?variant=20265992192054

Reviews op bijv. hifipig.com en op youtube van Zero Fidelity.

Dank, Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Geen ervaring mee maar ze zien er wel interessant uit om een stukje vakantiegeld tegen aan te gooien.
Het zal in de duitse blaadjes wel niet hoog scoren want daar gaat uiteindelijk alles naar prijs.
Ze hebben ook een fraaie 7 kanaals voor- en eindversterker.

Review van Zero Fidelity is positief. Hij heeft ook Marantz gereviewd en vergeleken. En legt aardig uit waarom die fijn zouden klinken bij vrij neutrale luidsprekers en hele neutrale versterkers dan wat saaier overkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:10

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Een versterker klinkt niet, maar geeft alleen door.

Wat wil je er op aansluiten?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Jorgen schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 20:06:
Een versterker klinkt niet, maar geeft alleen door.
Tja, toch zit er verschil tussen de eindversterkers van een Yamaha DSP2 en een Marantz MA-6100 of een Sony receiver uit de jaren 80 en diverse Marantz. Ik heb wel eens een Kenwood ingeruild die in de winkel prima klonk maar thuis tegen viel voor een Marantz in de zelfde prijsklasse.
Dat ze allemaal hetzelfde klinken is te kort door de bocht.
Over stukjes koperdraad gaan we het niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@bouwfraude Equalizers, volumeverschillen, (psycho)akoestiek. Er is een heel topic over. Denk dat je niemand daar zult overtuigen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Jorgen schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:00:
@bouwfraude Equalizers, volumeverschillen, (psycho)akoestiek. Er is een heel topic over. Denk dat je niemand daar zult overtuigen. ;)
Dat hoeft ook niet als iemand tevreden is met de luidsprekertjes in een laptop veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

bouwfraude schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:10:
[...]

Dat hoeft ook niet als iemand tevreden is met de luidsprekertjes in een laptop veel plezier ermee.
speakers ≠ versterkers ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arednas
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-05-2024
Naar aanleiding van de Youtube review van ZeroFidelity, en wat andere hifi blog reviews heb ik de stoute schoenen aangetrokken, en heb ik de IOTAVX SA3/PA3 combi gekocht (met bluetooth dongle).

Overigens, hoe graag ik dat ook wil zijn, ik ben _geen_ audiofiel, en zal het ook nooit worden. Dus hier wat ervaringen van een gewone muziekluisteraar mbt de systemen.

Ik heb me ooit eens een Cyrus 8VS2 met Dynaudio Focus 140 speakers laten aanpraten bij RAF. Geld was er (toen), en samen met een later gekochte Cyrus CD speler heb ik jaren van mijn setup kunnen genieten. Een hele verbetering vergeleken met de (goedkopere) Marantz versterker en vloerspeakers, die me eerder door RAF werd aangepraat, maar die ik totaal niet vond klinken in mijn huis (mocht ik gelukkig inruilen).

Ik ben nogal een Tool liefhebber, en wat me het meest stoorde was dat in mijn setup, en vast niet optimale speaker plaatsing, ik bepaalde nummers zeer rommelig vond klinken. Ik dacht, komt vast door de crappy opnames, maar na wat onderzoek besefte ik me dat ik maar eens naar mijn eigen apparatuur moest kijken, en dat de Tool opnamekwaliteit juist als zeer goed werd beschouwd.

Na onderzoek (boven) dus stoute schoenen aangetrokken en spullen rechtstreeks bij IOTAVX op website besteld. Het was er binnen 2 dagen (mooi te tracken met DHL vanuit Middlesbrough naar Den Haag). Heel even alleen de SA3 geinstalleerd en beluisterd, toen ik tot de conclusie kwam dat de spullen waarschijnlijk wat moeten "wennen"/"inbranden"... Het klonk in aanvang niet veel beter dan mijn vertrouwde Cyrus, dus ik besloot maar gelijk de PA3 aan te sluiten, en 2 dagen lang niet naar kwaliteit te luisteren (en ook even te wachten met Tool). Na een paar dagen durfde ik het aan. Lateralus van Tool. Een behoorlijke openbaring. Eindelijk kon ik er gewoon weer van genieten. Geen rommelig geluid meer. Alles geprobeerd: CD, HiFi Cast via Chromecast Audio (RCA en optisch), en via bluetooth. Allemaal, _voor mijn oren_, veel prettiger dan mijn oude vertrouwde systeem. Ik weet, het gaat niet alleen om Tool, maar ik kende de opnames zo goed dat voor mij dit een prima graadmeter was.

Ik ben in ieder geval blij met mijn keuze en heb (nog) geen spijt van de ~800 euro die ik er in heb gestort. Contact met IOTAVX voelde prettig en persoonlijk, bestellen en levering gingen vlot. Mijn tip is: blijf reviews zoeken en lezen (ik heb het idee dat er nog meer aankomen, en dat de huidige reviews voor wat tractie zorgen).

groetjes,
Arednas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

bouwfraude schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:50:
[...]

Tja, toch zit er verschil tussen de eindversterkers van een Yamaha DSP2 en een Marantz MA-6100 of een Sony receiver uit de jaren 80 en diverse Marantz. Ik heb wel eens een Kenwood ingeruild die in de winkel prima klonk maar thuis tegen viel voor een Marantz in de zelfde prijsklasse.
Dat ze allemaal hetzelfde klinken is te kort door de bocht.
Over stukjes koperdraad gaan we het niet hebben.
Dan heb je versterkers gehad, die niet binnen hun specificaties speelden.

Elektronica heeft namelijk niet het eeuwige leven!

[ Voor 5% gewijzigd door Lip op 29-05-2019 19:40 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
wvdg schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 20:41:
Ik vond mooie reviews over deze IOTAVX SA3 AUDIOPHILE INTEGRATED STEREO AMPLIFIER. Los van alle kretologie zou de versterker een mooi neutraal geluid geven, met veel waarde voor je geld (449 euro). Bovendien is er de uitbreidingsmogelijkheid met hun bijpassende eindversterker PA3, al zal ik die zelf niet nodig hebben vermoed ik.

Het bedrijf is gebouwd op de resten van het oude Nakamichi, en via internet zie je wel overeenkomst qua uiterlijk.
Ze werken met directe verkoop via internet. Dat houdt de kosten laag maar maakt het wel moeilijk om eens te kunnen luisteren en testen. In Duitsland zitten geloof ik wel dealers, in Nederland volgens mij niet.

Dank, Willem
@arednas , het is altijd jammer als je dan iets verder gaat kijken bij de reviews die er gelinkt worden, en dan doel ik op de overige producten waar ze een review van gemaakt hebben.

De eerst hoort verschil tussen net snoeren van 100 dollar per meter, de tweede hoort verschil tussen stekkerdozen die daar misschien een veelvoud van kosten. Tenzij je het met enorm inferieure troep vergelijkt is dat echt quasi onmogelijk.

Als je iets kan horen kan je het ook meten en de eerste metingen moet ik nog zien bij de zweverige kant. Dat maakt dat alle andere reviews wat mij betreft per definitie minder geloofwaardig worden terwijl dat natuurlijk niet perse zo hoeft te zijn, en dat is jammer.

De meeste eigenschappen die verkocht worden kan je toch beschouwen als een placebo effect. Daar is niks mis mee, dat is immers wetenschappelijk bewezen. Ik heb zelf nooit een blinde test gedaan maar meerdere blinde tests op internet wijzen toch uit dat het tegen het onmogelijke aanzit om verschillen tussen versterkers te horen. Ook als daar een factor 200 aan prijsverschil tussen zit. Ik haal altijd maar mijn el cheapo zelfbouw buizen versterker aan, die ik waarschijnlijk niet kan onderscheiden van mijn surround receiver of de Kenwood stereo versterker in de garage, waarbij de kostprijs van de Denon toch een factor 75 hoger is. En de el cheapo versterker zit toch op hele knappe Tannoys aangesloten die bijzonder transparant zijn wat betreft het bronmateriaal of de bron zelf.

Dat neemt niet weg dat ik ook een mooi product kan waarderen, ook als het technisch niet te verantwoorden is dat het een bepaalde prijs heeft. Maar laten we niet doen alsof producten allemaal magische eigenschappen hebben, de grootste verschillen worden bepaald door de speakers en akoestische eigenschappen van de ruimte, in welke volgorde dat komt valt over te discussiëren. Alle andere componenten is gerommel in de marge en zal de kleinst mogelijke bijdrage hebben als daar al sprake van is. Investeer dus in goede speakers en akoestische maatregelen dat is veel belangrijker.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Lip schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 19:23:
[...]

Dan heb je versterkers gehad, die niet binnen hun specificaties speelden.

Elektronica heeft namelijk niet het eeuwige leven!
*Knip*, een dergelijke manier van reageren wordt hier niet gewaardeerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Zeehond op 30-05-2019 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik zie een gewone receiver met klasse AB eindtrap en ringkerntrafo, voor een prijs die je daarbij verwacht.

[ Voor 50% gewijzigd door TBTL op 29-05-2019 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:11

Audione0

Strijdt der titanen

Zo op het eerste gezicht ziet het er degelijk en goed gebouwd uit.
Kan het niet met akoestiek te maken hebben gehad?

Mijn Cambridge Audio 650r receiver klonk destijds in mijn aangepaste ruimte veel beter dan nu in een wat hollere ruimte (woonkamer)

[ Voor 71% gewijzigd door Audione0 op 29-05-2019 22:12 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-06-2022
wvdg schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 20:41:

Dank, Willem
Uiteindelijk heb ik het niet aangedurfd om zonder te kunnen luisteren een versterker te kopen. We hebben nu gekozen voor de NAD D3045; wel duurder maar hij geeft mooi geluid (op mijn oude Driade 71 MKII) en heeft voldoende aansluitmogelijkheden (digitaal, analoog, bluetooth).

Wel leuk dat deze draad redelijk veel reacties heeft opgeleverd, veel dank!

Grt, Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Audione0 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 22:10:

Kan het niet met akoestiek te maken hebben gehad?

Mijn Cambridge Audio 650r receiver klonk destijds in mijn aangepaste ruimte veel beter dan nu in een wat hollere ruimte (woonkamer)
Dat geloof ik niet, er was aan de opstelling niks veranderd. Twee Roger monitors 6.0 speakers hingen aan een Marantz stereo versterker. Die is vervangen door een Yamaha DSP-A2 5.1 versterker (het net niet topmodel dat was de A1) maar na ik denk een jaar heb ik de pre-outs aangesloten op twee monoblokken van Marantz
en muziek luisteren beviel beter als ik in mijn stoel lag.

Ik geloof echt niet in kabels van 100den euro's. Een goede connector en afscherming zou voldoende moeten zijn maar koperdraad blijft koperdraad.
(aanvulling)
Zelfs koperdraad is niet meer te vertrouwen, ze verkopen tegenwoordig ook CCA kabel (Copper Clad Aluminium) de weerstand van 4mm2 CCA komt overeen met 2,5mm2 koper.

De IOTAVX SA3 nu een paar dagen in bezit. Het is een mooi ding.
Als je aan de volume/keuze knop zit licht de display wat op om daarna weer (instelbaar) te dimmen. De aan/uit knop is verlicht dus dat hoeft niet meer op de tast. Volume gaat in stapjes van 1dB met voelbare klikjes.
5 line ingangen, een phono ingang, een optische en een coax digitale ingang. Bluetooth is een optie voor 25 pond. Pre-out, rec-out en subwoofer uitgang.

Het is een mooi symmetrisch opgebouwde versterker in een stevige metalen kast, op het oog geen plastic, geen dunne plaat, wat compacter door de lagere bouwhoogte van de ringkerntransformator en wat minder diep dan een Marantz.
De luidsprekerklemmen zijn ook wat handiger, dat zijn bij Marantz al 30 jaar lang dezelfde lastige dingen.
De klank is wat neutraler :+ Een eerste indruk was betere kanaalscheiding.

Ik heb alleen de SA3 dat is voor een twee-weg systeem wel voldoende en voel nog geen behoefte om de PA3 erbij te halen. De afstandsbediening geeft hints dat er ooit een NP3 (CD/Netwerkspeler) aan komt
maar die is voorlopig nog in de prototype fase.
Op de display zit een beschermfolie dat kan eraf, dat staat netter.

Vers linkje soort van review:
YouTube: IOTAVX SA3 and PA3 Integrated stereo amp. Not a review!

[ Voor 48% gewijzigd door bouwfraude op 06-08-2019 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Wat ik wel vreemd vind is dat een eindversterker (de pa3) is voorzien van een pre-out. Wat ik daar vreemd aan vind is dat je, als je deze pre-out gebruikt, de pa3 dus eigenlijk te licht vind. Vreemd. Maak dan gelijk een eindtrap met genoeg juice zou ik denken.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Madrox schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 00:42:
Wat ik wel vreemd vind is dat een eindversterker (de pa3) is voorzien van een pre-out. Wat ik daar vreemd aan vind is dat je, als je deze pre-out gebruikt, de pa3 dus eigenlijk te licht vind. Vreemd. Maak dan gelijk een eindtrap met genoeg juice zou ik denken.
Het is een doorlus mogelijkheid bijvoorbeeld naar een subwoofer.
Het zit niet echt in de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 17:48
Misschien overbodig en te laat, een review https://www.audiosciencer...o-amplifier-review.13543/

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Pagina: 1