Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nest Hello Beltrafo installeren met stroomkabel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tim14ww
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 08:05
Hi guys,

Ik heb een Nest Hello gekocht, voor welke ik zoals te lezen in andere topics een 24V beltrafo nodig heb inplaats van de 8V trafo die ik nu in huis heb. Ik heb een nieuwe beltrafo besteld en wilde mijn oude beltrafo zojuist vervangen door deze nieuwe, echter heb ik een probleem:

Mijn oude baltransformator zit in mijn meterkast aangesloten via een busboard. Ik heb dus geen 220V kabels die ik aan kan sluiten op mijn nieuwe baltransformator. Een 24V beltrafo met busboard aansluiting heb ik niet kunnen vinden, dus ik weet niet zo goed wat te doen.

Nu kwam ik op het geweldige idee om de beltrafo gewoon in de meterkast te hangen maar een stekker (zo'n simpele van de Gamma, zie: https://www.gamma.nl/asso...t-snoer-2-meter/p/B554506) aan de nieuwe beltrafo te hangen en deze in het stopcontact in de meterkast te steken. Ik vroeg mij echter af of dit wel (brand)veilig is.

Ik ben al twee dagen aan het zoeken maar niemand lijkt mij verder te kunnen helpen, dus ik hoop dat iemand hier de gouden tip heeft.

De nieuwe beltrafo in kwestie is https://www.groepenkastbestellen.nl/EMAT-beltrafo-8V-12V-24V

Bedankt!

[Voor 4% gewijzigd door Tim14ww op 21-05-2019 18:26]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13:49
Dat ligt aan de trafo die je besteld hebt... De meeste zijn bedoeld om in een behuizing in te bouwen en mag je niet zomaar los monteren. Als er een kapje bij zit om de aansluitingen af te schermen en er een voorziening is om het snoer op trek te ontlasten dan mag het wel.

edit:
Ik zie dat je de nieuwe trafo vermeld hebt in je edit. Met die mag het dus niet.

Als je een kast met busboard hebt dan heb je waarschijnlijk ook automaten met dubbele steekcontacten? Dan kun je zo op een bestaande groep een stukje bruin en een stukje blauw installatiedraad bijsteken. De trafo gewoon in plaats van de oude monteren, die 2 draadjes aansluiten en klaar. :)

Wel even de groep uitzetten natuurlijk of liever nog de hele kast uitschakelen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En identiek draad gebruiken zodat het goed vast zit.

• Tim14ww
Xander schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 18:32:
Dat ligt aan de trafo die je besteld hebt... De meeste zijn bedoeld om in een behuizing in te bouwen en mag je niet zomaar los monteren. Als er een kapje bij zit om de aansluitingen af te schermen en er een voorziening is om het snoer op trek te ontlasten dan mag het wel.

edit:
Ik zie dat je de nieuwe trafo vermeld hebt in je edit. Met die mag het dus niet.

Als je een kast met busboard hebt dan heb je waarschijnlijk ook automaten met dubbele steekcontacten? Dan kun je zo op een bestaande groep een stukje bruin en een stukje blauw installatiedraad bijsteken. De trafo gewoon in plaats van de oude monteren, die 2 draadjes aansluiten en klaar. :)

Wel even de groep uitzetten natuurlijk of liever nog de hele kast uitschakelen.
Super, bedankt voor je snelle reactie!

Dit is mijn huidige situatie:

Volgens mij zijn het inderdaad dubbele steekcontacten? Er zitten er in ieder geval van zowel de bruine als blauwe twee naast elkaar.

Zou ik in dit geval inderdaad gewoon installatiedraad in een leeg contact kunnen steken en kunnen verbinden met de nieuwe trafo? Zo ja, ik neem aan dat dit installatiedraad dan al goed is, maar ik wil het toch even zeker weten: https://www.gamma.nl/asso...-5-mm2-10-meter/p/B456932 en https://www.gamma.nl/asso...-bruin-10-meter/p/B456933

Edit: of zou iets in deze richting beter zijn? : https://www.gamma.nl/asso...-1x-blauw-20-cm/p/B306829

Super bedankt alvast weer _/-\o_

[Voor 4% gewijzigd door Tim14ww op 22-05-2019 12:44]

• mkmi
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 31-05 12:02
Hoi,

Ik overweeg ook een nest (of ring) te kopen en ik heb een vergelijkbare situatie (huidige beltrafo is 8v). Mag ik vragen of je ook de dragen van de trafo naar nest hebt vervangen of maak je gebruik van de bestaande draden die werden gebruikt bij de 8v?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 13:49
Tim14ww schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:11:
[...]

Super, bedankt voor je snelle reactie!

Dit is mijn huidige situatie:

[Afbeelding]
Oude trafo eruit klikken, nieuwe erin en aansluiten met draden dus. :)

Draad kun je achter de rail waar de automaten op zitten naar beneden doorvoeren. Is misschien wel een beetje proppen.
Zou ik in dit geval inderdaad gewoon installatiedraad in een leeg contact kunnen steken en kunnen verbinden met de nieuwe trafo? Zo ja, ik neem aan dat dit installatiedraad dan al goed is, maar ik wil het toch even zeker weten: https://www.gamma.nl/asso...-5-mm2-10-meter/p/B456932 en https://www.gamma.nl/asso...-bruin-10-meter/p/B456933
Ja dat is prima. :)

Natuurlijk wel blauw en bruin van dezelfde groep pakken. En kies een beetje een logische groep uit (bijvoorbeeld dezelfde als de contactdozen en verlichting in de hal), niet de aparte eindgroep van de wasmachine ofzo kiezen. ;)
Edit: of zou iets in deze richting beter zijn? : https://www.gamma.nl/asso...-1x-blauw-20-cm/p/B306829
Nee die zijn te dik voor in de steekcontacten.

[Voor 4% gewijzigd door Xander op 22-05-2019 18:07]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Volgens mij wordt hier over iets supersimpels weer veel te moeilijk gedaan. Als het professioneel zoals het hoort met een vaste aansluiting op die meterkast een beetje problematisch is, ook als je de oude beltrafo verwijdert, dan is dat snoertje met stekker geen enkel probleem. Inderdaad is trekontlasting dan wel aan te bevelen, maar dat los je .gewoon op met een passend beugeltje. De afgebeelde stekker met randaarde is nergens voor nodig, een twee-aderig snoertje met zogenaamde eurostekker volstaat.

Niettemin lijkt het me na even kijken naar de foto sterk dat er zoveel vindingrijkheid nodig zou zijn na het verwijderen van de oude beltrafo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tim14ww
Xander schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 18:05:
[...]

Oude trafo eruit klikken, nieuwe erin en aansluiten met draden dus. :)

Draad kun je achter de rail waar de automaten op zitten naar beneden doorvoeren. Is misschien wel een beetje proppen.

[...]

Ja dat is prima. :)

Natuurlijk wel blauw en bruin van dezelfde groep pakken. En kies een beetje een logische groep uit (bijvoorbeeld dezelfde als de contactdozen en verlichting in de hal), niet de aparte eindgroep van de wasmachine ofzo kiezen. ;)

[...]

Nee die zijn te dik voor in de steekcontacten.
Even een update, ik heb gister eindelijk de tijd gehad om de beltrafo aan te sluiten met je tips, en het werkt perfect, de Nest Hello hangt inmiddels ook.

Duizendmaal dank! _/-\o_

• Rambolinie
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 24-06 08:37
.

[Voor 100% gewijzigd door Rambolinie op 27-09-2019 15:34]

• Techneut
  • Niet online
En Rambolinie is het verder een normale beltrafo met een 230V kant en een kant voor de beltrafo (8V, 12V of welke spanning dan ook)? M.a.w. die plus, min en nul, zijn dat extra klemmetjes? Ik ken zelf zo eentje niet helaas, hoe eenvoudig ook, het is geen dagelijkse kost voor me, dus weet ik niet wat er tegenwoordig allemaal te koop is. Maar ik kan er in dat geval eigenlijk niets anders van maken dan een alternatieve gelijkstroomaansluiting met een nul in het midden voor de helft van die spanning. Eén en ander moet dan volgens mij wel op het typeplaatje staan aangegeven met een schema erbij.

Of is het de enige secundaire aansluiting? Ook dan moeten de gegevens op dat plaatje staan, spanning, max. stroom en AC of DC. De meeste bellen werken ook zonder meer op gelijkspanning, maar er zijn er ook die beslist wisselspanning moeten hebben.

Edit:
Ik zie dat de vraag waarop ik reageerde verwijderd. Dus ,,,,,,,,,?

[Voor 4% gewijzigd door Techneut op 27-09-2019 16:52]

• Rambolinie
Techneut schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:02:
En Rambolinie is het verder een normale beltrafo met een 230V kant en een kant voor de beltrafo (8V, 12V of welke spanning dan ook)? M.a.w. die plus, min en nul, zijn dat extra klemmetjes? Ik ken zelf zo eentje niet helaas, hoe eenvoudig ook, het is geen dagelijkse kost voor me, dus weet ik niet wat er tegenwoordig allemaal te koop is. Maar ik kan er in dat geval eigenlijk niets anders van maken dan een alternatieve gelijkstroomaansluiting met een nul in het midden voor de helft van die spanning. Eén en ander moet dan volgens mij wel op het typeplaatje staan aangegeven met een schema erbij.

Of is het de enige secundaire aansluiting? Ook dan moeten de gegevens op dat plaatje staan, spanning, max. stroom en AC of DC. De meeste bellen werken ook zonder meer op gelijkspanning, maar er zijn er ook die beslist wisselspanning moeten hebben.

Edit:
Ik zie dat de vraag waarop ik reageerde verwijderd. Dus ,,,,,,,,,?
Ik zal toch nog even reageren ;) en een foto posten voor een ieder voor het aansluiten van een Nest Hello, inclusief een draadloze honeywell deurbel

Maar eerst antwoord op je opmerking :)

Onderaan sluit je de trafo gewoon aan met bruin en blauw, bovenop heb je inderdaad een 0 en respectievelijk 8, 12 en 24 volt.
daar sluit je uiteraard 1x de nul en uiteraard de 8,12,of 24 volt op aan..

Dan nu het moooiste, een foto van hoe je de Nest moet aansluiten icm een draadloze deurbel van honeywell .. nergens een fatsoenlijke foto te vinden..

Maar hierbij een goeie foto, de zwarte draad links op de foto komt vanaf de trafo

[Voor 5% gewijzigd door Rambolinie op 01-10-2019 16:41. Reden: Thumbs werkten niet als je erop klikte]

• Techneut
  • Niet online
Je had je bericht volledig verwijderd dus ik kan daar helemaal niets meer uit citeren. Maar ik herinner me wel dat je het had over een plus en min op die trafo. En daar zie ik helemaal niets van. Beetje verwarrend dat eerste bericht want ik zie alleen een gewone transformator met primair de netspanning en secundair naar keuze 5 - 8 - 12 - 24 V. AC wel te verstaan.

Verder moet ik je teleurstellen, ik ken die deurbel niet en heb er ook nog nooit een gezien. Ik vermoed dat hij zowel op AC als DC werkt, maar honderd procent zeker weet ik dat niet.

Edit
En inderdaad, zie onderstaande reactie, ik vermoed dat letterlijk niemand daar iets mee kan.

[Voor 8% gewijzigd door Techneut op 06-07-2020 16:25]

• LittleKiller
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12:12

• Rambolinie
Techneut schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:48:

Edit
En inderdaad, zie onderstaande reactie, ik vermoed dat letterlijk niemand daar iets mee kan.
Nou dat gaat meer over het “houtje touwtje werk“ van hoe de bekabeling aan elkaar zit.
Tis overigens geen foto van mijn situatie maar gevonden op het www ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EvertG
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 11:07
Het frappante van dit alles, het wijzigingen van de beltrafo tbv een Nest Hello, is dat ik vorig jaarmijn Nest gewoon met de bestaande ABB 8V beltrafo heb verbonden en deze altijd probleemloos werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 24-06 14:49

SA007

Moderator Tweaking
Move naar DED, dit is domotica.

Klok is stuk :(

• Darth_Fedor
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20-06 11:54
EvertG schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:18:
Het frappante van dit alles, het wijzigingen van de beltrafo tbv een Nest Hello, is dat ik vorig jaarmijn Nest gewoon met de bestaande ABB 8V beltrafo heb verbonden en deze altijd probleemloos werkt.
Ik heb begrepen dat de "bel" functie dan wel werkt maar niet de Wifi connectie voor beeld. Daarvoor heb je 15~24 volt nodig. Het vreemde is dat de Hello met minder volt (15) lijkt te werken dan de Nest.

link: https://www.groepenkastbestellen.nl/EMAT-beltrafo-8V-12V-24V
=> Werkt kennelijk niet met de Nest volgens de beschrijving?

"May The Force be with me"

• Bakker1982
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 07-06 12:55
Even iets oude topic omhoog schoppen.

Ik heb voor de Nest hello deurbel een beltrafo van emat gekocht voor in de Eaton systeem 55 want die schijnen goed te zijn en te passen. Maar wilde er net mee bezig en merk dat de beltrafo niet vast klikt aan de onderkant zoals de andere automaten. Normaal moet je het zwarte klipje met een schroevendraaier naar beneden wippen om de trafo er uit kunnen pakken maar bij deze hoeft dat niet. Je pakt hem er zo uit. Kan dit kwaad weet iemand dit ?

Mvg,
Bakker

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13:50

septillion

Moderator Duurzame Energie & Domotica
@Bakker1982 Heeft deze trafo wel een lipje / vergrendeling voor de DIN rail? Anders lijkt me dit gewoon te moeten werken. Dan moet je even gaan puzzelen waarom hij niet aangrijpt.

[Voor 4% gewijzigd door septillion op 30-03-2021 12:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tony.veenstra
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 08-05 09:29
Ik zou dit informeren bij degene waar je het hebt gekocht. Die hoort de informatie sowieso te verstrekken.

• Bakker1982
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 07-06 12:55
Beetje laatte reactie maar Ik had de verkoper gebeld en volgens hun moest het passen dus heb hem.maar laten zitten want uiteindelijk zat er toch een kap omheen die hem op zijn plek hield. Maar nu heb ik zonnepanelen gekregen en hebben die schakelaar nu op de plek gezet van de beltrafo en de beltrafo zit nu in een appart kastje er naast en nu is het wel goed en ook de schakelaar van de zonnepanelen zit goed dus raar maar goed het zit vast nu.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True