SSD heatspreader nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Ik wil eigenlijk wel een Samsung 970 Pro 1TB erbij kopen (naast mijn oude 950 Pro). Gekke is, dat ik toch maar weinig PCIe adaptors met heatspreader erop kan vinden. Is dat dus ueberhaupt nog wel nodig? Ik weet dat de Samsung 970 Pro 1TB een iets betere warmte afvoer heeft dan zijn voorgangers, maar ik vertrouw het toch niet helemaal. :) Wil namelijk zo'n duur ding niet direct opslijten.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Beste antwoord (via albatross op 22-05-2019 02:54)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-12 17:47
Verschil kan toch nog wel fors zijn, ik zou er gewoon een tientje voor uitgeven, kwaad kan het sowieso niet.
https://nl.hardware.info/...-werkt-het-best-conclusie

categorie: Overclocking

[ Voor 31% gewijzigd door mitsumark op 21-05-2019 22:18 ]

Alle reacties

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Waarom zou dat nodig zijn? Er zijn überhaupt maar weinig SSDs met een echte heatspreader en geheugenchips worden volgens mij ook geen 80 graden, waar zou je je druk over maken?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• albatross
Wintervacht schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 17:53:
Waarom zou dat nodig zijn? Er zijn überhaupt maar weinig SSDs met een echte heatspreader en geheugenchips worden volgens mij ook geen 80 graden, waar zou je je druk over maken?
Voor het geval het niet duidelijk was, de Samsung 970 Pro 1TB is een NVMe M2 SSD. Die heb je toch liever met koeling draaien.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

albatross schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 18:31:
[...]

Voor het geval het niet duidelijk was, de Samsung 970 Pro 1TB is een NVMe M2 SSD. Die heb je toch liever met koeling draaien.
Says who?

Benchmarks waarbij de 3.5GB/s wordt aangetikt, laten zien dat de peak ergens rond de 61 graden ligt. Uit mijn hoofd is de max temperature 85 graden? Zou je er dus 25% onder zitten

Daarbij, maar ik hoor graag je argumenten (ook gestaafd door benchmarks), gebruik je 90% van de tijd maximaal 20% van de performance.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• albatross
MAX3400 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 18:41:
[...]

Says who?

Benchmarks waarbij de 3.5GB/s wordt aangetikt, laten zien dat de peak ergens rond de 61 graden ligt. Uit mijn hoofd is de max temperature 85 graden? Zou je er dus 25% onder zitten

Daarbij, maar ik hoor graag je argumenten (ook gestaafd door benchmarks), gebruik je 90% van de tijd maximaal 20% van de performance.
Toen ik destijds mijn 950 Pro kocht, was het toch genoegzaam bekend, dat dat ding eigenlijk te heet werd, en eigenlijk een vorm van koeling nodig had. Zoals ik al zei, naar het zich laat aanzien (van wat ik bij Samsung te lezen krijg), kan de Samsung 970 Pro 1TB zijn warmte iets beter afvoeren. Maar dat M2 SSD's tegenwoordig helemaal geen koeling meer nodig hebben, says who?! Althans, dat was mijn vraag dus.

Benchmarks, die laten je niet zien wat je echt wil weten: of ie te warm wordt. Ja, ze laten je zien dat ie niet gaat throttlen; en dat is op zich leuk om te weten; maar wat je echt wil weten, is of die dingen sneller slijten van (erg veel) warmte. Daar heb ik het antwoord dus nog niet op gevonden.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Alle elektronische componenten slijten sneller van warmte, dat is een feit.
Maar met of zonder heatspreader ga je het einde van die SSD echt niet meemaken, ze zijn er op getest om het aan te kunnen, tenzij je je pc in de oven hebt draaien zul je daar niks van merken.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• MAX3400

MAX3400

@albatross ik denk, maar dat is wat ik nu inschat: hoe lang/vaak denk jij maximale performance te halen (in minuten achter elkaar) en hoeveel procent is dat op jaarbasis?

De tests die ik heb gezien, maar puur observatie: een uur lang 100% workload (dus omgerekend ongeveer 10TB aan "verplaatste" data) levert een stabiele performance op zonder dat de SSD gaat throttlen en op geen enkel moment komen de temperaturen boven de (heb het even nagezocht) 70 graden operating temperature. Stel, maar even ter voorbeeld, dat je eens per week dat doet; 10TB data "verplaatsen", dan kom je op jaarbasis op 52 uur maximale belasting. Dat is 0.6% aan tijd op jaarbasis.

Je vraag blijft valide: heb ik een heatspreader nodig? Is mijn tegenvraag dus eigenlijk of je voor 0.6% aan tijd op jaarbasis (in mijn rekenvoorbeeld) extra/overbodige (en ja, niet alle reviews van heatspreaders laten een significante daling zien) je druk zou moeten maken?

Tegelijkertijd; als je 52x 10TB wijzigt, zit je binnen een jaar aan bijna het maximale TBW wat je mag genereren op een 1TB 970 EVO ergo dan zit je binnen 1 tot anderhalf jaar dus op de grens van "geeft Samsung nog garantie als 'ie nu kapot gaat".

Is je antwoord: nee, ik haal dit soort aantallen / waarden niet; dan denk ik (mening) dat je je niet langer je hoofd hoeft te breken over een heatspreader. Is je antwood: ja, ik haal dit soort aantallen / waarden wel, dan raad ik je aan om geen pro-sumer SSD als een 970 aan te schaffen maar (duurder) een enterprise-class SSD aan te schaffen zoals pricewatch: Intel Optane 905P PCI-e 960GB of pricewatch: Intel DC P4510 1TB (even snelle keuze van mij dan).

Acties:
  • Beste antwoord

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-12 17:47
Verschil kan toch nog wel fors zijn, ik zou er gewoon een tientje voor uitgeven, kwaad kan het sowieso niet.

[ Voor 31% gewijzigd door mitsumark op 21-05-2019 22:18 ]

• albatross
mitsumark schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 22:14:

"Wat we hoe dan ook afraden, is het gebruik van een snelle NVMe-ssd zonder zorg te dragen voor goede koeling. Niet alleen voor de prestaties, maar ook voor de levensduur van je ssd is het monteren van een bescheiden heatsink zonder meer een goed idee."

Dat sluit aan bij mijn eigen belevingswereld. :)

@MAX3400 Ben niet echt bereid 1400 euro uit te trekken voor Optane memory, maar zal ook die Intel DC P4510 1TB eens gaan bestuderen. Bedankt, iig, voor alle informatie.

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 14:16

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Het koelen van de nand op een m.2 is iets wat je eigenlijk wil vermijden.
De controller van de M.2 kan je wel koelen.

Kijk bevoorbeeld naar wat GamerNexus zegt
YouTube: Ask GN 90: M.2 Heatsinks Kill SSDs? Is AMD Losing Long-Run?

[ Voor 34% gewijzigd door ErikRedbeard op 22-05-2019 07:12 . Reden: Link aangepast naar juiste timestamp in video ]

• MAX3400

MAX3400

mitsumark schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 22:14:

Goed gevonden echter niet geheel representatief; de 970 komt sowieso al niet hoger dan de 70 graden zonder zonder heatsink. Ongetwijfeld kan een heatsink een verlaging van temperatuur bewerkstelligen maar wat er aan "warmte" niet is, hoeft ook niet afgevoerd. De grafieken zullen dan minder grote verschillen laten zien.

https://us.community.sams...atsink-advice/td-p/460566 geeft aan dat het produktlabel ook als heatsink functioneert ;)

• albatross
MAX3400 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 07:09:
[...]

Goed gevonden echter niet geheel representatief; de 970 komt sowieso al niet hoger dan de 70 graden zonder zonder heatsink. Ongetwijfeld kan een heatsink een verlaging van temperatuur bewerkstelligen maar wat er aan "warmte" niet is, hoeft ook niet afgevoerd. De grafieken zullen dan minder grote verschillen laten zien.

https://us.community.sams...atsink-advice/td-p/460566 geeft aan dat het produktlabel ook als heatsink functioneert ;)
Je hebt zeker een goed punt. Al vond ik dat filmpje op zich wel erg instructief. Nooit geweten dat NAND geheugen kennelijk graag warm wil wezen. :) Alleen ging het in dat filmpje eigenlijk meer over het probleem met waterkoeling, voor zover ik begreep, waarbij de M.2 SSD beneden kamertemperatuur gehouden wordt. En dat kan dan kennelijk de levensduur fors verkorten. Een passieve heatsink zou dit issue niet moeten hebben, al zegt de beste man er wel bij, dat je zelfs beter een stukje van de pad kunt wesnijden, zodat alleen de controller nog gekoeld wordt.

• ErikRedbeard

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

albatross schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:41:
[...]

Je hebt zeker een goed punt. Al vond ik dat filmpje op zich wel erg instructief. Nooit geweten dat NAND geheugen kennelijk graag warm wil wezen. :) Alleen ging het in dat filmpje eigenlijk meer over het probleem met waterkoeling, voor zover ik begreep, waarbij de M.2 SSD beneden kamertemperatuur gehouden wordt. En dat kan dan kennelijk de levensduur fors verkorten. Een passieve heatsink zou dit issue niet moeten hebben, al zegt de beste man er wel bij, dat je zelfs beter een stukje van de pad kunt wesnijden, zodat alleen de controller nog gekoeld wordt.
Hij quote in dat filmpje deze zin "Don't sink the NAND"
En nee het ging NIET over waterkoeling, maar om de EK-WB heatsinks (gewone heatsinks).

De thermal sticker zelf is trouwens geen heatsink, maar een spreader.
Deze zorgt ervoor dat de NAND chips elkaar warmer houden zelfs.

Mijn eigen 960 EVO bijv draait idle 35C en bij hevig gebruik gaat deze naar 65C (is zelfs nog redelijk koud voor een M.2).
Dit alles zonder heatsinks.

Komt dus neer op:
Controller werkt beter als hij koel is.
NAND werkt beter als hij heet is. Hitte verlengt trouwens ook levensduur van NAND.
Het is een balanceer iets en uit factory zijn ze vrijwel allemaal wel goed afgestemd.

Redelijke airflow in de kast is alles wat je nodig hebt.
Uiteindelijk zal het weinig uitmaken en zijn die heatsinks alleen echt voor looks.

[ Voor 28% gewijzigd door ErikRedbeard op 23-05-2019 03:03 ]

• albatross
ErikRedbeard schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 02:47:
[...]

Hij quote in dat filmpje deze zin "Don't sink the NAND"
En nee het ging niet over waterkoeling, maar om de EK-WB heatsinks (gewone heatsinks).

De thermal sticker zelf is trouwens geen heatsink, maar een spreader.
Deze zorgt ervoor dat de NAND chips elkaar warmer houden zelfs.
Je moet net even wat verder kijken/lezen. Gamer Nexus quote daarna de man precieser;

"If you force the flash down to room-temperature (25C), then with the same amount of writing (done at that lower temperature), the End of Life data retention time will be cut in half."

'down to room-temperature' kan (impliciet dus) alleen maar met waterkoeling, want een M.2 SSD zal anders (ver) boven ambient uikomen.

Overigens sloot ik mijn eigen post al af met de woorden "al zegt de beste man er wel bij, dat je zelfs beter een stukje van de pad kunt wesnijden, zodat alleen de controller nog gekoeld wordt."

• ErikRedbeard

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

albatross schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 03:05:
[...]

Je moet net even wat verder kijken/lezen. Gamer Nexus quote daarna de man precieser;

"If you force the flash down to room-temperature (25C), then with the same amount of writing (done at that lower temperature), the End of Life data retention time will be cut in half."

'down to room-temperature' kan (impliciet dus) alleen maar met waterkoeling, want een M.2 SSD zal anders (ver) boven ambient uikomen.

Overigens sloot ik mijn eigen post al af met de woorden "al zegt de beste man er wel bij, dat je zelfs beter een stukje van de pad kunt wesnijden, zodat alleen de controller nog gekoeld wordt."
Dat werdt gebruikt als extreem voorbeeld om het duidelijk te maken in de trant van "Terug naar 25C is zo slecht dat het de levensduur halveerd", daarmee impliceerde hij dat bijv 35C ook een lagere levensduur heeft dan bijv 45C (maar dan minder dan gehalveerd).
Maar ik snap hoe dat verwarrend kan zijn.

Uiteindelijk is je vraag gewoon beantwoord dus maakt het ook niet zozeer meer uit. :D
Pagina: 1