Ziggo Zakelijk en IPv6

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 08:16
Aangezien we eerdaags een nieuwe server in gebruik gaan nemen, leek het me een goed moment om werk te maken van IPv6. We hebben een zakelijk abonnement van Ziggo, waarbij je een batterij IPv6 adressen toegewezen krijgt. Het kostte wat moeite om een handleiding over hoe Ziggo denkt dat e.e.a. geconfigureerd moet worden boven water te krijgen. Op de support site van Ziggo zoeken moet aan de hand van een postcode. En onze postcode bestaat volgens Ziggo niet. Gelukkig die van de buren wel. Daarmee duikt de handleiding "Zakelijk Internet Pro Handleiding" op.
Daarin staat dat, hoewel je wel tig miljard IP-adressen kunt gebruiken, het aantal gelijktijdige MAC-adressen is beperkt tot 50. Volgens mij zit je met een beetje netwerk al gauw aan die hoeveelheid? Dus ik vraag me af wat wijsheid is - een stateless configuratie of toch maar een eigen DHCP v6 server. Iemand ervaring? Advies?

NB: ik heb het 'Grote IPv6' topic al bekeken.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je hebt toch gewoon een router die het internet op gaat voor die machines, of wil je al die machines een publiek bereikbaar IPv6-adres geven? Lijkt mij niet echt veilig, truth be told. Aan de andere kant, de inkopper, wat zei Ziggo hier zelf over toen je hen contacteerde?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

CH4OS schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:29:
Je hebt toch gewoon een router die het internet op gaat voor die machines, of wil je al die machines een publiek bereikbaar IPv6-adres geven? Lijkt mij niet echt veilig, truth be told. Aan de andere kant, de inkopper, wat zei Ziggo hier zelf over toen je hen contacteerde?
Alleen nog maar met IPv4 gewerkt?

Met IPv6 wordt een firewall inderdaad een absolute noodzaak wegens het missen van NAT. Ik heb nog geen routers gezien die geleverd worden door providers die op IPV6 alles open hadden staan, dus TS moet wel goed zitten denk ikzo.

Is die 50 MAC adressen een beperking van de geleverde router ofzo?

[ Voor 10% gewijzigd door Glashelder op 21-05-2019 14:18 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
@Glashelder is mij net voor.

Want @CH4OS dit is nu een voordeel van IPv6 dat je het adres niet hoeft te routeren (scheelt weer resources).
Betreft veiligheid, al die devices moeten (gelukkig) nog steeds langs de router dus firewalling is nog steeds van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
CH4OS schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:29:
wat zei Ziggo hier zelf over toen je hen contacteerde?
Helpdesk gebeld, maar na een half uur in de wacht te hebben gestaan vond ik het welletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
Glashelder schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:31:
Is die 50 MAC adressen een beperking van de geleverde router ofzo
Volgens de handleiding van Ziggo: Het maximum aantal systemen wordt echter wel begrensd door de Zakelijk Internet Pro dienst door limitering van het aantal MAC-adressen op de aansluiting. Een maximaal aantal van
50 gelijktijdig aangesloten MAC-adressen is ingesteld op de modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
Simon Weel schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:35:
[...]

Helpdesk gebeld, maar na een half uur in de wacht te hebben gestaan vond ik het welletjes.
Dan bel je het verkeerde helpdesk nummer... Als je de zakelijke helpdesk belt wordt er echt wel eerder opgenomen (SLA). Of ze je direct helpen is een 2e, heeft te maken met de kennis en kunde van de betreffende medewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Simon Weel schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:38:
[...]

Volgens de handleiding van Ziggo: Het maximum aantal systemen wordt echter wel begrensd door de Zakelijk Internet Pro dienst door limitering van het aantal MAC-adressen op de aansluiting. Een maximaal aantal van
50 gelijktijdig aangesloten MAC-adressen is ingesteld op de modem.
Dat gaat dan inderdaad om een beperking van het modem.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat je met een eigen firewall een veelvoud daarvan op een Ziggo Zakelijk aansluiting kan zitten. Bij een vorig werkgever hadden we er tegen de 1000 op zitten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
Fore! schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:38:
[...]Dan bel je het verkeerde helpdesk nummer...
De zakelijke support afdeling zou bereikbaar zijn op nummer 0800-0620. Heb jij een ander nummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
Simon Weel schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:44:
[...]

De zakelijke support afdeling zou bereikbaar zijn op nummer 0800-0620. Heb jij een ander nummer?
Hebben jullie nog contact gegevens toegestuurd gekregen? Die documentatie loop ik eerst na voor ik nummers van internet haal.

Kan natuurlijk ook zijn dat sinds Vodafone/Ziggo de (zakelijke) klantenservice er onder te lijden heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Fore! schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:55:
[...]

Hebben jullie nog contact gegevens toegestuurd gekregen? Die documentatie loop ik eerst na voor ik nummers van internet haal.

Kan natuurlijk ook zijn dat sinds Vodafone/Ziggo de (zakelijke) klantenservice er onder te lijden heeft gekregen.
Die werd al lang voor die samenwerking door een extern bedrijf geregeld en niet door Ziggo zelf...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
RGAT schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:59:
[...]

Die werd al lang voor die samenwerking door een extern bedrijf geregeld en niet door Ziggo zelf...
Wat voegt dat verder toe? Voor hetzelfde hebben ze gisteren nog een andere helpdesk service onder de arm genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Fore! schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:06:
[...]

Wat voegt dat verder toe? Voor hetzelfde hebben ze gisteren nog een andere helpdesk service onder de arm genomen.
Punt is dat de helpdesk dus niet veranderd is... Vriend van me werkt er en hoewel ze steeds meer Vodafone moeten pushen is er niets veranderd.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn grote vraag is vooral welk groot voordeel verwacht je ervan om op IP6 over te gaan? Toekomst? Want ondanks alle voorspellingen zie ik er voor zakelijk gebruik nog geen groot voordeel in.
Ik snap wel dat in de toekomst vooral al het consumenten gebeuren over gaat naar IP6 (anders gezegd bij Ziggo krijg je al standaard alleen IP6 op je connectbox en voor mobiel zal dat ook gaan gebeuren. Maar zakelijk misschien extern ook op de router welke je naar IP4 intern routeerd maar anders niet.
Als ik het verkeerd zie hoor ik het graag.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
Frogmen schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:17:
Mijn grote vraag is vooral welk groot voordeel verwacht je ervan om op IP6 over te gaan?
Da's een goeie vraag. Ik heb eens een weddenschap afgesloten met iemand die zei dat over 10 jaar IPv4 niet meer gebruikt zou worden. Was ik het niet mee eens. Dat is inmiddels 15 jaar geleden - die fles goede champagne heb ik helaas nog niet ontvangen.

De voordelen van IPv6 zijn denk ik wel bekend. De nadelen ook. Vooral voor het MKB is het overkill - die hebben de IPv6-goeroes over het hoofd gezien. Dat terzijde - met een oneindige hoeveelheid IP-adressen zou zoiets als NAT, DHCP etc. tot het verleden moeten horen. Kortom, het zou allemaal makkelijker en gestroomlijnder moeten werken. Zou. Want het is een beetje sneu als de ISP vervolgens de lijn gaat knijpen door de hoeveelheid MAC-adressen te beperken. Daar gaat een van de IPv6 voordelen. Anderzijds snap ik dat de ISP geen triljart apparaten op een subnet wil hebben. Hoewel me dat zeer onwaarschijnlijk lijkt.

Maargoed, gezien Windows in eerste instantie over IPv6 praat, ligt het voor de hand om dat goed voor elkaar te hebben. Ik denk niet dat ik een wereld zonder IPv4 ga meemaken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien geef je daar wel het grootste probleem met IP6 aan voor bedrijven de security en manageability van IP6 zijn een stuk complexer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met een /57 kun je *iets* meer dan 50 devices met unieke IP kwijt O-)

Zonder direct te weten waar dat getal vandaan komt kan ik twee zaken bedenken:
1) in modemrouter ingebouwde DHCPv6 server. Lijkt me raar, maar in dat geval simpel op te lossen door DHCPv6 uit te schakelen en SLAAC te gebruiken. Sowieso ondersteunen veel devices (alle Android bijv) geen DHCPv6, dus SLAAC is niet voor niets de default.
2) in modemrouter ingebouwde stateful v6 firewall. Default staat als het goed is op deny all. Je moet dus elke IP:poort die wel open moet expliciet benoemen. Dat zou ook een beperking kunnen hebben. In dat geval is er dus geen beperking van 50 op het aantal apparaten dat je erachter kunt hangen, hooguit in de open IP:poort combo's.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
dion_b schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:22:
1) in modemrouter ingebouwde DHCPv6 server.
De modem is een Cisco EPC3008 waar de gebruiker niets aan kan configureren, zover ik weet.
Pagina: 1