aardlek schakelt niet alles uit, klopt dat wel?

Pagina: 1
Acties:

• Noname4
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-06-2021
Als ik de aardlekschakelaar test met de testknop dan slaat die mooi af maar het valt me op dat er toch nog apparatuur blijft werken. Is dat wel de bedoeling? Het hele huis moet dan toch zonder stroom zitten?

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-12 09:19
Hoeft niet perse licht aan hoe oud de kast is en hoeveel groepen je hebt. Een aardlek mag maximaal 4 groepen hebben hierna moet een 2e aardlek aanwezig zijn.
Daarbij kan het zo zijn dat oude installaties enkel bepaalde ruimtes beveiligen.

Wat meer info over je kast zou handig zijn.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-12 11:20

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Er zitten maximaal 4 groepen op 1 aardlekschakelaar. (afhankelijk van de leeftijd van je huis) In sommige oude installaties zitten nog niet alle groepen achter de aardlekschakelaar.

Dat valt te controleren, maar kan dus prima kloppen.

Alleen met de hoofdschakelaar schakel je de volledige stroomvoorziening uit.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-12 22:06
En in het geval het een aardlekautomaat is schakel je alleen maar die groep af.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Noname4
Hartelijk dank voor jullie reacties. Ons huis is 21 jaar oud. Is het mogelijk na te gaan op welke 4 groepen de aardlekschakelaar dan wel functioneert? is dat ergens af te lezen of zo.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Upload eens een foto (op b.v. imgur) en link hem hier, dan is het vaak zo te zien hoe het waarschijnlijk in elkaar zit.
Zeker weet je het pas als je de groepenkast open schroeft.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Verwijderd

Ja. Door meer info te geven.
Een foto te plaatsen.
Te vertellen welke groepen uitgaan door aardlek.
Zelf te testen door middel van een lamp in elk stopcontact en de aardlek schakelaar overhalen/uitzetten

• Noname4
https://tweakers.net/ext/f/9ZbWkZ8oyhchn1AWSFy76hre/full.jpg

Hierbij een foto. Zou het kunnen zijn dat groepen 1, 2 en 3 op de aardlekschakelaar zitten en de rest niet. Dat lijkt mij zo omdat er een licht blauwe balk onder de aardlek zit en bij die groepen ook.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:55

Reptile209

- gers -

Noname4 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:33:
https://tweakers.net/ext/f/9ZbWkZ8oyhchn1AWSFy76hre/full.jpg

Hierbij een foto. Zou het kunnen zijn dat groepen 1, 2 en 3 op de aardlekschakelaar zitten en de rest niet. Dat lijkt mij zo omdat er een licht blauwe balk onder de aardlek zit en bij die groepen ook.
Ja, dat zou kunnen. En het zou ook kunnen van niet... :X. Het enige dat je (vrijwel) zeker weet, is dat niet alle 9 groepen achter deze aardlek zullen/mogen zitten. Dus ja, het klopt dat niet alles uitgaat als je de aardlek test.

Je kunt het op twee manieren achterhalen: zoals al voorgesteld de aardlek uitzetten en kijken welke groepen er dan uit gaan (door bijvoorbeeld te kijken welke lampen er uit gaan, en die te vergelijken met de lijst van aansluitingen per groep die je hebt ;) ). Of de boel open schroeven en kijken hoe de draden verbonden zijn, maar doe dat alleen als je voldoende kennis hebt van het veilig werken met elektriciteit!

Het lijkt me hoe dan ook nuttig om dit uit te zoeken, en het dan ook duidelijk op de groepenkast te vermelden (bijv. "Aardlek beveiligt de blauwe groepen", of "Aardlek beveiligt groep 3, 4 en 8").

[ Voor 7% gewijzigd door Reptile209 op 21-05-2019 11:41 ]

Zo scherp als een voetbal!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-12 13:59
Meestal zijn de aardlekgroepen inderdaad gemarkeerd.

edit: hier een voorbeeldje voor als je meerdere aardlekschakelaars hebt. Ik heb er overigens zelf drie, en die doen de groepen die ernaast zitten.
https://www.electra-gigant.nl/aardlekschakelaar-aansluiten/

In jouw geval dus hoogst waarschijnlijk groep 1 t/m 3. De 4e groep hebben ze alvast gemarkeerd. Je mag max 4 groepen achter een 1-fase aardlek zetten.

Zo te zien heb jij een 3-fase aardlek (4-polig), waar niet alle groepen achter zitten.

[ Voor 98% gewijzigd door Meester_J op 21-05-2019 11:49 ]

• diehard889
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-12 13:25
Heb je zonnepanelen ?
als ik de stroom eraf wil hebben moet ik daar ook nog even een schakelaar voor omzetten.

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:15
Noname4 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:33:
Zou het kunnen zijn dat groepen 1, 2 en 3 op de aardlekschakelaar zitten en de rest niet. Dat lijkt mij zo omdat er een licht blauwe balk onder de aardlek zit en bij die groepen ook.
Ja, precies dat.

• Noname4
heel veel dank voor jullie hulp!!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Noname4 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:42:
heel veel dank voor jullie hulp!!
Misschien nog even ten overvloede: vaar niet blind op de kleurtjes. Als dit door een prutser een minder begaafd installateur is aangelegd, kan het best zijn dat de kleurtjes niet overeen komen met hoe het aangesloten zit. Uittesten of de kap er even af is de enige manier om het zeker te weten. En markeer het dan meteen duidelijk aan de buitenkant, zodat het gelijk voor iedereen duidelijk is.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-12 11:50
En als je dan toch bezig bent met de kap eraf en kabeltjes volgen, vul dan meteen dat boekje links van je meter even in met de beschrijvingen per groep. Heeft een eventuele toekomstige bewoner (of jij op een later moment) er ook nog iets aan dat je het uit zoekt.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:37
Sowieso, pak een keer excel en schrijf van elke wandcontactdoos, verlichtingspunt of ander vast aangesloten apparaat de groep op. Idem welke groepen op de aardlek zitten.

Topicstarter heeft op dit moment minimaal 5 groepen die niet achter een aardlek hangen. Dat is naar huidige maatstaf wel heel weinig en kan te denken geven over de veiligheid. De boel een keer upgraden met een extra aardlek kan een goede investering zijn.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Die regel van 4 groepen per ALS was er vroeger denk ik niet. Ook kun je je afvragen of het overtreden van die regel erger is dan dingen als kookplaat, wasmachine etc. niet achter de aardlekschakelaar, wat in sommige gevallen wel mag.

Er passen overigens nog precies twee 2P aardlekschakelaars bij, maar dan zullen de kamrails vast ook wel vervangen moeten worden omdat die waarschijnlijk 4 modules breed zijn.

En een 3 posities brede beltrafo :O
Reptile209 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:26:
[...]

Misschien nog even ten overvloede: vaar niet blind op de kleurtjes. Als dit door een prutser een minder begaafd installateur is aangelegd, kan het best zijn dat de kleurtjes niet overeen komen met hoe het aangesloten zit. Uittesten of de kap er even af is de enige manier om het zeker te weten. En markeer het dan meteen duidelijk aan de buitenkant, zodat het gelijk voor iedereen duidelijk is.
Laatst nog een kast tegengekomen waar de nummering zo was;

A2-A1-B2-B1

Daar ga je scheel van kijken zeg 8)7

Het groepenplan op papier was dan wel weer ingevuld van A1... B2

Als ik had doorgenummerd in dezelfde stijl zit er nu ook een A0 en A-1 in :+

• _eLMo_
  • Niet online
Zo te zien heb je een 3 fasige hoofdschakelaar, en een 3-fase aardlek, dit was standaard voordat men hanteerde dat je een aparte aardlek per 4 groepen moest hebben.

Zoals ik het nu zie zitten al je groepen achter de aardlek. De 3-fase aardlek gaat waarschijnlijk naar 3 DIN rails, links boven, rechts boven en rechts onder. Dan heb je dus netjes 4 groepen max per aardlek uitgang.

Ziet er prima uit.

• Reptile209

Reptile209

- gers -

_eLMo_ schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:52:
[...]
Zoals ik het nu zie zitten al je groepen achter de aardlek. De 3-fase aardlek gaat waarschijnlijk naar 3 DIN rails, links boven, rechts boven en rechts onder. Dan heb je dus netjes 4 groepen max per aardlek uitgang.

Ziet er prima uit.
Maar dan zou toch alles in huis uit moeten gaan als TS de aardlek test? :?

• _eLMo_
  • Niet online
Hmmm, Inderdaad!

Zoals het er van buiten uit ziet zou dit prima het geval zijn. Waarschijnlijk heeft er dus iemand zitten prutsen en verkeerd aangesloten.

Zonder foto van de binnenkant weten we dat niet.

Met deze 3 fase aardlek kun je echter prima al je groepen achter de aardlek kwijt. Niet volgens de nieuwste NEN normen (3x 1P aardlek), maar wel een stuk veiliger dan nu.

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-12 15:54
aardlekschakelaar 3p+n is is tot daar aan toe (inderdaad afgeraden in de nieuwste norm, en dus wat mij betreft helemaal nooit meer nieuw aanleggen), maar 9 groepen op 1 ALS is echt niet toegestaan.
Je mag ook 3 3p+n aardlekschakelaars gebruiken of 3 1p+n, maar de 3 fasen tellen niet als 3 losse aardlekschakelaars.

Ik denk echter dat Reptile het bij het juiste eind heeft, alleen de eerste 3 (blauw gemarkeerde) groepen zijn op die ALS aangesloten. Het was voorheen niet ongebruikelijk om bepaalde groepen zonder aardlekbeveiliging uit te voeren (uit mijn hoofd onder meer de wasmachine en eventueel vast aangesloten apparatuur). Mogelijk zijn dus de keuken en de badkamer of iets dergelijks op die beveiligde groepen aangesloten en de rest niet.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:43
_eLMo_ schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:52:
Dan heb je dus netjes 4 groepen max per aardlek uitgang.
:N

Max 4 groepen per ALS. Het maakt niet uit of deze 2-polig of 4-polig is. Waarom denk je dat het met een 4-polig anders is?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1