Na installatie Devolo powerline, GSM werkt, tablet soms niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Vreemd fenomeen. Als DBA heb ik geen flauw benul van netwerken e.d., dat ding moet gewoon werken :) Misschien weten jullie netwerkgurus wel raad.

Tot voor kort, 1 Telenet router met 4 LAN poorten en Wifi.

Gisteren Devolo Magic 2 powerline geïnstalleerd naar andere kant huis want was het beu over die kabel te struikelen. De eenvoudige standaardinstructies gevolgd, druk op dit knopje, doe dat, dan druk op dat knopje en wacht tot wit lichtje brandt, dat soort zaken.

Werkt perfect. Hoera.

Nu blijkt de tablet van mijn zoon voortdurend connectie te verliezen terwijl op hetzelfde moment de Wifi op mijn smartphone en Chromecast het prima doen. (ramp oh ramp want de Fortnite Youtube videos op de tablet blokkeren)

Ik heb geprobeerd wat te googlen maar weet niet precies hoe het probleem google-gewijs te omschrijven.

Iemand een idee wat dit rare fenomeen zou kunnen veroorzaken?

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Beste antwoord (via rens-br op 21-05-2019 20:51)

• demichel
Probleem is voorlopig opgelost, zo lijkt het. Blijkbaar stondt de DHCP server van de Devolo ook aan, die wellicht conflicten met de tablet veroorzaakte. Uitgezet en nu lijkt die OK te werken. Fingers crossed dat het zo blijft.

Daarmee blijkt plots ook het Devolo netwerk verdwenen, maar dat zijn zorgen voor later. Vanavond zijn er weer schreeuw-Fortnite-Youtube video's. Zoon gelukkig.

Dank, Rens.

[ Voor 26% gewijzigd door demichel op 21-05-2019 20:22 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 12:12

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@demichel om heel eerlijk te zijn, klinkt als een fenomeen wat Powerline heet. Het is zo wisselvallig. Het kan goed werken, het kan soms goed werken, het kan totaal niet werken en het kan werken op sommige apparaten.

Maar zou je voor de volledigheid nog even alle apparaten willen benoemen, uitleggen hoe het netwerk exact in elkaar zit en wat je hebt ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
rens-br schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:36:
@demichel om heel eerlijk te zijn, klinkt als een fenomeen wat Powerline heet. Het is zo wisselvallig. Het kan goed werken, het kan soms goed werken, het kan totaal niet werken en het kan werken op sommige apparaten.

Maar zou je voor de volledigheid nog even alle apparaten willen benoemen, uitleggen hoe het netwerk exact in elkaar zit en wat je hebt ingesteld.
Netwerk zit heel eenvoudig in elkaar.

Ik heb simpelweg een Telenet "bakje" hangen (dat Internet, TV en telefonie regelt). Daar zitten 4 LAN poorten op en Wifi. Telenet router deelt DHCP uit.

Standaard niks ingesteld, gewoon het bewuste netwerk dat de Telenet man aangaf gekozen en paswoord ingegeven op netwerk "Telenet-(nog iets)".

Twee smartphones, één tablet en één Chromecast connecteren zonder problemen met dit Telenet netwerk.

Powerline is er ééntje met twee LAN poorten en Wifi capaciteit.

Nu de Powerline er is, die prima werkt op de PC aan andere kant van het huis, is er een netwerk "Devolo-(nog iets") bijgekomen dat als het goed is connectiviteit tot ver in de tuin zou moeten kunnen leveren maar dat heb ik niet strikt nodig want kom er nooit.

We blijven dus connecteren met het gewone netwerk van Telenet, "Telenet-(nog iets)".

Op smartphones en Chromecast nog steeds dezelfde stabiele connectie, op tablet valt die voorturend weg.

Eigenlijk is de Powerline er dus gewoon bijgekomen en veranderde er niets aan de Telenet setup.

Dank voor de hulp, Rens.

[ Voor 5% gewijzigd door demichel op 21-05-2019 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

demichel schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:50:
[...]
Powerline is er ééntje met twee LAN poorten en Wifi capaciteit.
Welke exact?
Nu de Powerline er is, die prima werkt op de PC aan andere kant van het huis, is er een netwerk "Devolo-(nog iets") bijgekomen dat als het goed is connectiviteit tot ver in de tuin zou moeten kunnen leveren maar dat heb ik niet strikt nodig want kom er nooit.
Als ik het goed begrijp gebruik je de Powerline dus alleen voor het bedraad verbinden van de PC aan de andere kant van het huis? Is het dan niet beter om de wifi van de Devolo uit te schakelen? Het kan namelijk zijn dat je Telenet en je Devolo netwerk nu elkaar in de weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
rens-br schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:00:
[...]

Welke exact?

[...]

Als ik het goed begrijp gebruik je de Powerline dus alleen voor het bedraad verbinden van de PC aan de andere kant van het huis? Is het dan niet beter om de wifi van de Devolo uit te schakelen? Het kan namelijk zijn dat je Telenet en je Devolo netwerk nu elkaar in de weg zitten.
Welke wifi? Geen idee eigenlijk. Op de doos staaat Wifi 2-1-2 (BE) en pochen ze op de doos met "Wifi anywhere with mesh, Highspeed up to 2400 mbps". Geen idee wat "mesh" is maar kom.

En inderdaad, ik gebruik de Powerline alleen om de PC aan de andere kant van het huis bedraad te verbinden met de router.

Het Powerline wifi netwerk zou leuk meegenomen zijn als we dan eens in de tuin bbq-en maar is nu ook weer geen noodzaak, moeten mensen maar leren weer normaal tegen mekaar praten tijdens het eten.

Als die twee netwerken mekaar in de weg zitten, hoe zou het dan komen dat het op de smartphones en Chromecast wel nog perfect werkt en de tablet voortdurend connectie verliest?

[ Voor 8% gewijzigd door demichel op 21-05-2019 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

demichel schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:19:
Welke wifi? Geen idee eigenlijk. Op de doos staaat Wifi 2-1-2 (BE) en pochen ze op de doos met "Wifi anywhere with mesh, Highspeed up to 2400 mbps". Geen idee wat "mesh" is maar kom.
Welk powerline setje exact? Welke tablet? Welke 'kastje'? Welke smartphone(s)?
Als die twee netwerken mekaar in de weg zitten, hoe zou het dan komen dat het op de smartphones en Chromecast wel nog perfect werkt en de tablet voortdurend connectie verliest?
Tja, geen idee. Misschien heeft je tablet alleen ondersteuning voor 2,4Ghz, misschien draait je wifi op band 14, welke mogelijk niet ondersteund wordt in je tablet, wellicht wordt de tablet intensiever gebruikt (meer data), waardoor het niet meer werkt.

Kortom, hoe meer informatie hoe beter.
Het Powerline wifi netwerk zou leuk meegenomen zijn als we dan eens in de tuin bbq-en maar is nu ook weer geen noodzaak, moeten mensen maar leren weer normaal tegen mekaar praten tijdens het eten.
Eerst zorgen dat alles lekker werkt, daarna langzaam uitbreiden. De meest optimale situatie is straks waarschijnlijk dat je het Powerline wifi exact hetzelfde instelt (op het kanaal na) met je Telenet, apparaten zullen dan (als het goed is) automatisch switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
rens-br schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:30:
[...]

Welk powerline setje exact? Welke tablet? Welke 'kastje'? Welke smartphone(s)?

Als die twee netwerken mekaar in de weg zitten, hoe zou het dan komen dat het op de smartphones en Chromecast wel nog perfect werkt en de tablet voortdurend connectie verliest?[/quote]

Tja, geen idee. Misschien heeft je tablet alleen ondersteuning voor 2,4Ghz, misschien draait je wifi op band 14, welke mogelijk niet ondersteund wordt in je tablet, wellicht wordt de tablet intensiever gebruikt (meer data), waardoor het niet meer werkt.

Kortom, hoe meer informatie hoe beter.

[...]

Eerst zorgen dat alles lekker werkt, daarna langzaam uitbreiden. De meest optimale situatie is straks waarschijnlijk ook dat je het Powerline wifi exact hetzelfde instelt (op het kanaal na), apparaten zullen dan (als het goed is) automatisch switchen.
Ik zoek al deze info eens op, Rens. Nu tijd voor een, kuch, interessante consultatie met ziekteverzekeringsman/vrouw (sukkel nog steeds met dat hart van me).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Probleem is voorlopig opgelost, zo lijkt het. Blijkbaar stondt de DHCP server van de Devolo ook aan, die wellicht conflicten met de tablet veroorzaakte. Uitgezet en nu lijkt die OK te werken. Fingers crossed dat het zo blijft.

Daarmee blijkt plots ook het Devolo netwerk verdwenen, maar dat zijn zorgen voor later. Vanavond zijn er weer schreeuw-Fortnite-Youtube video's. Zoon gelukkig.

Dank, Rens.

[ Voor 26% gewijzigd door demichel op 21-05-2019 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Volgende stap, inderdaad, is die twee netwerken samenvoegen zodat ze naadloos overschakelen.

Zo leert een DBA op ziekteverlof ook nog wat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
rens-br schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:30:
Eerst zorgen dat alles lekker werkt, daarna langzaam uitbreiden. De meest optimale situatie is straks waarschijnlijk dat je het Powerline wifi exact hetzelfde instelt (op het kanaal na) met je Telenet, apparaten zullen dan (als het goed is) automatisch switchen.
Excuses voor de opeenvolgende posts, maar ondertussen zijn we een maandje verder dus leek me aangewezen.

Na uitschakelen wireless bij powerline werkt alles terug perfect. Tijd dus om de raad van rens te volgen en mijn bestaande netwerk te combineren met dat powerline wireless netwerk zodat de apparaten automatisch switchen. (met de zomer in het achterhoofd wil ik best wel achter in de tuin ook bereik hebben)

Nu kunnen jullie dat met de weinige info natuurlijk voor mij niet regelen en da's ook niet de bedoeling. Met mijn zo goed als onbestaande netwerkervaring ben ik wat beginnen googlen naar het onderwerp, ben op vele artikels over VLANs gestoten enz... maar ik zie het bos door de bomen niet meer.

Misschien kan iemand me wijzen op een website waar tutorials staan voor complete newbies op netwerkvlak, zodat ik er een zelfstudie-oefening kan van maken om die twee netwerken samen te zwieren?

Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

demichel schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:04:
Nu kunnen jullie dat met de weinige info natuurlijk voor mij niet regelen en da's ook niet de bedoeling. Met mijn zo goed als onbestaande netwerkervaring ben ik wat beginnen googlen naar het onderwerp, ben op vele artikels over VLANs gestoten enz... maar ik zie het bos door de bomen niet meer.
Ik denk dat je bij de Google zoektocht iets 'te' ver bent gegaan. Het 'samen voegen' van de netwerken is niks meer of minder dan de Wireless op je Devolo weer inschakelen en zorgen dat alle wifi-instellingen hetzelfde zijn, op het kanaal na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
rens-br schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:07:
[...]

Ik denk dat je bij de Google zoektocht iets 'te' ver bent gegaan. Het 'samen voegen' van de netwerken is niks meer of minder dan de Wireless op je Devolo weer inschakelen en zorgen dat alle wifi-instellingen hetzelfde zijn, op het kanaal na.
Dank voor je hulp, rens.

Daarmee bedoel je dan naam van het netwerk, paswoord, en nog wat specifieke details uitgezonderd het kanaal, veronderstel ik?

Ik ben tot mid volgende week niet thuis, kan het helaas nu direct niet uittesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

demichel schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:32:
Daarmee bedoel je dan naam van het netwerk, paswoord, en nog wat specifieke details uitgezonderd het kanaal, veronderstel ik?
Correct.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
demichel schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:32:
[...]
Wat je nodig hebt om je devices te laten roamen tussen je APs is dat de volgende instellingen allemaal _identiek_ zijn tussen de APs:

* SSID
* password
* authenticatiemethode (let op, combinaties als WPA/WPA2 zijn niet hetzelfde als alleen WPA of WPA2)
* encryptiemethode (let op, combinaties als TKIP/AES zijn niet hetzelfde als alleen TKIP of AES)
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Een mesh systeem regelt dit wel automatisch voor je, maar als je het goed instelt werkt het ook prima met andere APs, zelfs tussen APs van verschillende fabrikanten.
Pagina: 1