Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMarks
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:17
Mijn vraag
Ik zit al een tijdje met de gedachte om mijn huidige camera te upgraden. Momenteel heb ik de Nikon D5000. Ik gebruik hem voornamelijk voor het spotten bij militaire vliegvelden en merk dat de snelheid van de camera te laag ligt. Ik kan ongeveer 4 foto's achterelkaar maken en daarna nog maar 2 per seconden. Ook wil ik de mogelijkheid hebben om te kunnen filmen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Bij de Nikon D5000 zitten de Nikon lezen die je in een pakket kon kopen (een 18-55mm en een 50-200mm). Daarnaast heb ik een Tamron lens van 150-600mm).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Momenteel heb ligt het oog op de Nikon D7500 en de Nikon D500 waarbij de voorkeur uit gaat naar de Nikon D500.

Ik ben vooral benieuwd of er nog betere opties zijn.

P.s. Prijs is niet veel van invloed.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Prijs niet van invloed: D500

Vind em persoonlijk te duur vergeleken met de D7200, maar de autofocus is iig beter. Wel rekening houden dat je in één schacht de dure XQD kaartjes moet gebruiken. De 2e schacht is voor SD kaartjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

bobcom

Dedicated dabbler

[Ot ("Schacht vind ik wel leuk - iets van de diepte in voor je foto's, en in elk geval beter dan het fantasieloze Engelse "slot". Er zijn zelfs nog meer alternatieven in het Nederlands - maar die kunnen wel de nodige reacties losmaken)/ot

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMarks
Vanoverdegrens schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:11:
Prijs niet van invloed: D500

Vind em persoonlijk te duur vergeleken met de D7200, maar de autofocus is iig beter. Wel rekening houden dat je in één schacht de dure XQD kaartjes moet gebruiken. De 2e schacht is voor SD kaartjes.
Autofocus heeft voor mij wel prio bij deze aanschaf. Te vaak gehad bij de D5000 dat ik niet op tijd scherp gesteld was. Het XQD verhaal is bekend.

Bedankt voor je reactie, ik ga morgen de Nikon D500 halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Ik zou ook zeggen de D500, echt superieure AF en ik denk dat je ook heel blij wordt van de grotere zoeker + ergonomie! Burstrate is ook hoger (10 vs 8), dus dat is ook fijn voor het spotten.

Verder 2 memory cards, mocht dat interessant voor je zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
IMarks schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:53:
[...]

Autofocus heeft voor mij wel prio bij deze aanschaf. Te vaak gehad bij de D5000 dat ik niet op tijd scherp gesteld was. Het XQD verhaal is bekend.

Bedankt voor je reactie, ik ga morgen de Nikon D500 halen.
Je glas is wel prut voor een D500. De Tamron gaat nog net, maar die kitlensjes gaan nog zwakker presteren dan op de D5000.
De AF van de D5000 is nogal matig. Vraag me af waarom je voor het spotten meteen de beste AF op de spiegelreflexmarkt nodig hebt. Neem je de D7500 die nu ~800€ kost na 200€ korting, dan spaar je de helft en kun je met die 800€ een leuke lens kopen, bijv. de Tamron 70-200/2.8 G2 (iets bijleggen, want ~1300€). Of een betere standaardzoom.
Welke Tamron 150-600 heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMarks
Vanoverdegrens schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:50:
[...]

Je glas is wel prut voor een D500. De Tamron gaat nog net, maar die kitlensjes gaan nog zwakker presteren dan op de D5000.
De AF van de D5000 is nogal matig. Vraag me af waarom je voor het spotten meteen de beste AF op de spiegelreflexmarkt nodig hebt. Neem je de D7500 die nu ~800€ kost na 200€ korting, dan spaar je de helft en kun je met die 800€ een leuke lens kopen, bijv. de Tamron 70-200/2.8 G2 (iets bijleggen, want ~1300€). Of een betere standaardzoom.
Welke Tamron 150-600 heb je?
Ik heb de Tamron sp 150-600mm f/5-6.3 di vc usd.
De kitlensen zullen naar verloop van tijd ook vervangen worden en ik gebruik voornamelijk de Tamron bij het spotten dus dat ze voor nu slechter presenteren is verwaarloosbaar, wel bedankt voor het opmerken. Zeker iets wat ik nog wel in de winkel ga testen.

En om je vraag waarom ik gelijk de beste af nodig heb. Ik ben van plan om mijn fotografie langzaamaan van hobby om te zetten naar wat meer professioneel (niet beroepsmatig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
IMarks schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 04:48:
En om je vraag waarom ik gelijk de beste af nodig heb. Ik ben van plan om mijn fotografie langzaamaan van hobby om te zetten naar wat meer professioneel (niet beroepsmatig).
Als je plannen hebt een stap voorwaarts te maken dan is het investeren in goede objectieven het beste wat je kunt doen. Body's zijn na een paar jaar niks meer waard. Een d700 nog goed kunnen verkopen maar voor de twee d300 een minimale prijs.

Nu nog in bezit de D800, D500 en een D7000 en de laatste doe ik niet weg omdat de restwaarde .......

Kijk ik naar mijn objectieven dan zie ik nu tweedehands prijzen waar ik ze nieuw voor heb gekocht.

14-24mm 2.8, 24-70mm 2.8, 70-200mm 2.8, 50mm f/1.2 AI (favoriet), 105 micro, Nikon AF-S 300mm f ED en de Nikkor AF-S 500mm f/4G ED VR. Door de jaren heen aangeschaft en nu nog een prima restwaarde.

Nog een reeks oudjes uit de jaren 70 toen ik op de fotovakschool zat. Gebruik deze voor om te filmen.

Terug naar de d500. Gewoon een topper. De ideale camera voor vogels in vlucht en niet te vergeten sport!

Onderstaand gemaakt met de d500 en 300mm voor meer klik
Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/niforum/meeuw_in_vlucht.jpg
Pagina: 1