Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:26
Mijn vraag:
Van de vorige eigenaar van mijn woning heb ik een afdak geërfd met een sterrenhemel verlichting. Smaken verschillen, maar voor het idee, dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/29e4ra.jpg

Deze sterrenhemel bestaat uit 36 halogeenlampjes van 10 W op 12 volt, gevoed door maar liefst 6 elektronische trafo's van 60W elk. De lampjes worden vanuit de woonkamer bediend door een Busch-Jaeger 6513 U102 dimmer. (capaciteit 420W).

De trafo's zijn nogal moeilijk toegankelijk, het donkere rechthoekje op de foto is een roostertje waarmee je "in" het afdak kan, daarachter liggen de trafo's. Ze zijn 2 x 3 aangesloten op 2 stekkerdozen, die op hun beurt via een installatiedoos aan de dimmer gekoppeld zijn. De installatiedoos is via dit roostertje praktisch onbereikbaar, dus aan de kant van de trafo's heb ik weinig opties voor aansturing.

Ik zou deze lampjes graag "slim" bedienen, bij voorkeur terwijl een fysieke schakelaar beschikbaar blijft, maar ik heb eigenlijk geen oplossing kunnen vinden die hierbij past, de bottleneck ligt in het wattage. Is er een oplossing beschikbaar die het zou mogelijk maken om deze verlichting in mijn smart home te integreren?
Of zal ik er toch aan moeten geloven om de trafo's te vervangen door LED drivers en de lampjes door LED, waardoor het opgenomen vermogen binnen een werkbaar bereik komt? Dat wordt dan een klusje voor een topic op zich, gezien de huidige installatie en fysieke ruimte/mogelijkheid die ik heb.

Huidige hardware
Op dit moment gebruik ik 2 systemen in huis: KaKu 433 Mhz, voor een aantal rolluiken en een "ouderwetse" lamp en Philips Hue voor een groot deel van mijn overige verlichting.
Beiden gebruik ik in combinatie met de first party apps en Google Home. Ik weet dat er vele manieren zijn om zaken te integreren (Domoticz etc.), maar ik ben op zich tevreden over de functionaliteit die de first party apps bieden en, ook belangrijk, mijn partner kan hier goed mee om en wil dat graag zo houden ;)

Wat ik al had gevonden
De KaKu mini inbouwdimmer AWMD-250 heeft, zoals de naam al zegt, een maximale capaciteit van 250 Watt.
Hetzelfde geldt voor de Fibaro Z-Wave dimmer 2 en zoals aangegeven wil ik liever niet investeren in nóg een platform, enkel voor deze lampjes.

Laatst dacht ik hier op Tweakers hét antwoord gevonden te hebben, in de vorm van de iCasa dimmer met een capaciteit van 400W, die ik aan m'n Hue bridge zou kunnen koppelen. Helaas... toen ik in de handleiding keek, zag ik dat de 400W alleen beschikbaar zijn voor resistieve loads, voor capacitieve loads is dat beperkt tot 200W.

Ik verwonder me er ook over dat de conventionele dimmer van Busch blijkbaar wel met hogere vermogens om kan, maar al deze smart-dimmers niet. Of heeft dat puur te maken met de opkomst van zuinigere verlichting?

Anyway, iemand de gouden tip?

Beste antwoord (via Sjoop1985 op 25-05-2019 16:21)

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
Je kunt ook twee iCasa/Robbshop/Sunricher Zigbee dimmer modules nemen toch?
Als je die aansluit op een dubbel puls schakelaar van je merk naar voorkeur dan ben je er.

Of je vervangt de 12V/10 Watt G5.3 halogeenlampjes voor 1-2 Watt dimbare led varianten.
De halogeenlampjes worden schaars dus je zal deze aanpassing sowieso ooit gaan doen.
Als je halogeentrafo’s moeite met het lage led vermogen hebben dan zet je alles op 1 trafo.

[ Voor 12% gewijzigd door Theo74 op 24-05-2019 22:04 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
Als je die aansluit op een dubbel puls schakelaar van je merk naar voorkeur dan ben je er.

Of je vervangt de 12V/10 Watt G5.3 halogeenlampjes voor 1-2 Watt dimbare led varianten.
De halogeenlampjes worden schaars dus je zal deze aanpassing sowieso ooit gaan doen.
Als je halogeentrafo’s moeite met het lage led vermogen hebben dan zet je alles op 1 trafo.

[ Voor 12% gewijzigd door Theo74 op 24-05-2019 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
Theo74 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 22:02:
Hoe zie je dat voor je? Er gaat maar één schakeldraad vanuit de huidige dimmer naar buiten, waarover het volledige vermogen opgenomen wordt. Een draad bijtrekken gaat me niet lukken, zoals hierboven aangegeven heb ik alleen toegang tot de trafo's zelf en de stekkerdozen waarop ze insteken. De installatiedoos waar de schakeldraad vanuit de woonkamer binnenkomt, daar kan ik niet bij.
Theo74 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 22:02:
Dat is inderdaad wel ooit de volgende stap, ook voor het verbruik natuurlijk de beste oplossing. Laat ik nu echter vóór de halogeenafschaffing, met de gedachte "hier ga ik echt niet aan knutselen" een hele voorraad lampjes gekocht hebben die ik niet wil weggooien om vervolgens 35 LEDs te kopen. (ook weer iets waar commentaar op zou komen van de Budgetcommissie)
Verder is de toegang zo beperkt dat ik niet kan inschatten of ik makkelijk de boel gedemonteerd en op één trafo krijg.

Inmiddels ben ik deze tegengekomen, die bleek ook op Tweakers al eens genoemd te zijn, maar had ik nog niet gezien: Ubisys D1. Gaat tot 500W, ongeacht wat je er voor last op aansluit. Wel prijzig. Wellicht een goede "pijnloze" oplossing, totdat ik de bovengenoemde LED uitwisseling kan toepassen, kan ik de dimmer daarna elders gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoop1985 op 25-05-2019 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
Kun je de schakelaar permanent doorverbinden en een splitsing maken thv de stekkerdozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
Twijfelachtig... Ik kan alles "zien" zitten als ik dat gat openmaak, maar binnen bereik is het allemaal niet. Ik weet ook niet hoeveel speling ik heb om het zaakje tijdelijk naar buiten te trekken om eraan te werken.
Bovendien, als ik de schakelaar doorverbindt, raak ik daar mijn bedieningsmogelijkheid kwijt, en de andere bewoonster in mijn huishouden wil graag een fysieke schakelaar houden, met de huidige garnituur, wat een draadloze oplossing enigszins bemoeilijkt.

Ik vermoed toch dat de Ubisys, die deze grote last aankan, de beste en meest "pijnloze" oplossing is, tot het moment dat ik besluit om alles te vervangen door LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
Ok, voordeel van de iCasa oplossing is wel dat je met een pulsschakelaar kan werken, zodat de andere bewoonster makkelijk kan werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoop1985
Als ik de documentatie goed bekeken heb, kun je op de Ubisys, in tegenstelling tot iCasa een maak/breekcontactschakelaar zetten die dan als aan/uit werkt en dan dimmen via een app als Hue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Mijn idee met een dubbele iCasa Zigbee dimmermodule was inderdaad om schakeldraden bij te trekken zodat je een serie pulsschakelaar kunt gebruiken maar uit jouw reactie denk ik te begrijpen dat je niet duidelijk hebt of je draden bij kunt trekken en of je ook goed bij de transformatoren kunt komen.

Zonder zelf iets gezien te hebben zou ik toch denken dat iemand de installatie met transformatoren zo gemaakt heeft dat je er altijd bij kunt, via het serviceluikje om het maar zo te zeggen.
Dat luikje zal toch niet bedoeld zijn om alleen naar de transformatoren en bedrading te kunnen kijken?
Misschien is het toch verstandig om het serviceluikje nog eens in te duiken met een zaklantaarn en dan voorzichtig aan de bedrading en transformatoren trekken om te kijken of je ze makkelijk naar je toe kunt halen.

En je keuze voor de Ubisys D1 Zigbee dimmer is op zich ook een prima keuze. Net zo duur als 2 iCasa dimmers maar minder bedrading nodig en makkelijker te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:45

Illusion

(the art of)

Misschien dat dit kan:
Dimmer eruit en achterin doorverbinden. Kaku schakelaar ervoor schroeven.

Dan boven de snoeren van die verdeeldoosjes doorknippen en daar 2 minidimmers van elk 250W tussen zetten.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Illusion schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 23:48:
Misschien dat dit kan:
Dimmer eruit en achterin doorverbinden. Kaku schakelaar ervoor schroeven.

Dan boven de snoeren van die verdeeldoosjes doorknippen en daar 2 minidimmers van elk 250W tussen zetten.
Het enige wat TS extra wil is een betaalbare bediening via een App, bij voorkeur HUE.
Met de KaKu dimmers en schakelaar zou je dan ook nog een ICS-2000 nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Theo74 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 14:20:
[...]

Het enige wat TS extra wil is een betaalbare bediening via een App, bij voorkeur HUE.
Met de KaKu dimmers en schakelaar zou je dan ook nog een ICS-2000 nodig hebben.
uit de ts:
Huidige hardware
Op dit moment gebruik ik 2 systemen in huis: KaKu 433 Mhz, voor een aantal rolluiken en een "ouderwetse" lamp en Philips Hue voor een groot deel van mijn overige verlichting.
Beiden gebruik ik in combinatie met de first party apps en Google Home
Dat heeft ie blijkbaar al. Bovendien stelt ts zelf voor om met die kaku dimmers te werken, alleen het vermogen was het problem. Maar dat is dus op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Nog een kleine kanttekening van Ubisys:

Note regarding Philips hue:
Even though the Philips hue bridge/app currently supports the ZigBee 3.0 standard, not all device types are displayed in the hue app. For the time being only our ubisys D1 (-R) can be controlled with the hue app – our products S1 (-R), S2 (-R) and J1 (-R) unfortunately not. When and to what extent the hue app will support other ubisys products is beyond our knowledge.
Our ubisys Gateway G1 as well as our components C4, D1 (-R), S1 (-R) and S2 (-R) can control Philips hue illuminants, though.

De dimmermodule zal dus wel zichtbaar worden in de HUE App maar de andere modules niet. Dit komt bij meer Zigbee 3.0 hardware voor en zal naar mijn idee niet (snel) door Signify opgelost worden. In dit geval gok ik op een “eigen hardware eerst” overtuiging. Waarbij het jammer is dat HUE tot op heden dit soort materie niet volgt met eigen dim/schakel/jaloezie modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
Dat was me ook opgevallen. Gelukkig is dit het enige scenario waarin ik ubisys overweeg. Op andere plekken volstaat eventueel een iCasa switch, die volgens mij wel te koppelen is. Vraag is ook altijd hoe lang zo'n combinatie blijft werken bij updates van de Hue software...
Illusion schreef op zondag 26 mei 2019 @ 14:26:
[...]

[...]

Dat heeft ie blijkbaar al. Bovendien stelt ts zelf voor om met die kaku dimmers te werken, alleen het vermogen was het problem. Maar dat is dus op te lossen.
Ik heb inderdaad een ICS-2000. Jouw oplossing kan, maar is iets minder "clean" dan een enkele schakelmodule in de muur. Bovendien bij voorkeur Hue/Zigbee, vanwege de tweeweg communicatie.

KaKu heb ik eigenlijk alleen maar omdat de vorige eigenaar z'n KaKu rolluikschakelaars had laten zitten, maar van 't 433 MHz spul van KaKu ben ik niet zo'n fan, met name vanwege de 1 wegs communicatie.
Theo74 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 20:52:
Zonder zelf iets gezien te hebben zou ik toch denken dat iemand de installatie met transformatoren zo gemaakt heeft dat je er altijd bij kunt, via het serviceluikje om het maar zo te zeggen.
Dat luikje zal toch niet bedoeld zijn om alleen naar de transformatoren en bedrading te kunnen kijken?
Misschien is het toch verstandig om het serviceluikje nog eens in te duiken met een zaklantaarn en dan voorzichtig aan de bedrading en transformatoren trekken om te kijken of je ze makkelijk naar je toe kunt halen.
Moet het misschien even nuanceren. Zoals in m'n TS al stond, zijn de trafo's en de stekkerdozen waar ze op insteken in principe wel bereikbaar, maar het zal wel een geklooi zijn, op hoogte en door zo een kleine opening. De stekkerdozen zijn rechtstreeks in een installatie doos aangesloten, dus hebben geen eigen stekker (meer). Die installatiedoos zit vastgeschroefd op een punt waar ik niet echt bij kan, ik vermoed dat dit hele spul is geïnstalleerd voordat dat afdak is "dichtgemaakt". Jouw oplossing aan trafokant zou dus wel kunnen (en is, vanwege LED eigenlijk ook wel wenselijker op de lange termijn), maar is waarschijnlijk meer stressvol dan een module achter een schakelaar installeren. :P

[ Voor 40% gewijzigd door Sjoop1985 op 27-05-2019 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Heb je ruimte voor een extra stekkerdoos? Dan kan je natuurlijk in alle rust daar iets tussenklussen op kaku/zigbee/zwave, en die er later tussen steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Illusion schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:51:
Heb je ruimte voor een extra stekkerdoos? Dan kan je natuurlijk in alle rust daar iets tussenklussen op kaku/zigbee/zwave, en die er later tussen steken.
Dat is in de basis ook mijn idee, kijken hoe ver je de stekkerdozen en trafo's naar je toe kunt halen of misschien zelfs uit het gat kunt trekken zodat je er fatsoenlijk bij kunt.
En anders kijken of het lukt om door het gat de stekkerdoos- en transformatorkabels te verlengen zodat je deze wel uit het gat kunt trekken en er op die manier normaal aan kunt werken.

De iCasa dimmers en schakelaars hebben het Zigbee 3.0 certificaat dus ik acht de kans erg klein dat na een HUE update deze ineens niet meer zichtbaar zijn. HUE maakt in zoverre geen onderscheid tussen merken maar puur op protocol. Ik verwacht eerder dat HUE zelf met dit soort materie komt om ook die markt te pakken.

Pagina: 1