Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoge- en lagetemp. verwarming combi, water "zelf" mengen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:28
Ons huis bestaat uit drie verdiepingen. De onderste verdieping bevat nog radiatoren voor hoge temperatuur verwarming. De andere twee verdiepingen zijn we aan het verbouwen en voorzien we volledig van vloerverwarming, lage temperatuur verwarming dus.

Als verdelers hebben we de Variotherm verdelers (en droogbouw vloerverwaming) op het oog. Traditioneel gezien zou ik een verdeler met pomp nemen (bijvoorbeeld deze). Die kan dan gevoed worden met hoge temperatuur water en dit zelf mixen naar de gewenste ~30 graden voor de vloer. Idealiter zouden we echter de vloerverwarming direct vanaf de CV met 30 graden water voeden. Dan kunnen we verdelers zónder pomp gebruiken, en dat scheelt een bak geld. Omdat er per verdieping een verdeler komt scheelt het bij elkaar meer dan €1000,-.

Waar ik nu eigenlijk naar op zoek ben is een oplossing waarmee ik het water vanuit de CV beneden in hoge temperatuur naar de radiatoren kan sturen en voor de rest van het huis in de 'hoofdleidingen' al kan afkoelen / mengen naar 30 graden voor de etages.

Uitendelijk is het de bedoeling dat de onderste verdieping ook op de schop gaat en het hele huis op lage temperatuur verwarming draait. Het voelt dus als een enorme verspilling van geld om nu twee dure pompverdelers aan te moeten schaffen waarvan het pompdeel later compleet overbodig is.

Maar de vraag is, bestaan dergelijke oplossingen? En wat is de terminologie die ik daarvoor moet kennen?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Alle reacties

• Diazepam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:26
Als je bron een gas CV ketel is houd er dan rekening mee dat de pomp hiervan niet per definitie geschikt is om een pomploze verdeler aan te sturen. De installateur hier wilde geen pomploze verdelers plaatsen bij meer dan 10 groepen. Er was zorg dat de CV pomp dit niet aankon.

Wat jij zoekt heet een RTL ventiel. Die laat alleen water door van een bepaalde temperatuur.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Maar de vraag is ook of je pomp van de cv dat allemaal gaat trekken, hoeveel groepen en hoeveel radiatoren?

Als er ergens een verdeler zit die de aanvoer naar de vvw verdelers en verdeler voor de radiatoren regelt kan je daar met mengventielen werken om de vvw verdelers 35 graden te geven en zonder mengventiel naar de radiatoren.
Een mengventiel heeft alleen wel warm en koud nodig dus aanvoer en retour... voor water werkt dit goed maar of het voor cv ook kan werken....

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:04
Ben geen cv-monteur maar een RTL ventiel gaat volgens mij nooit werken. In de aanvoer zal deze immers veel te weinig water doorlaten, in de retour zal de VVW een veel te warme aanvoertemperatuur krijgen (gewoon volle bak van de hoofdleiding, zeker bij een koude start). Zoals ik het begrijp is er een standpijp aanvoer en retour en op elke verdieping wordt hier afgetakt naar een vvwverdeler. Ik zie dan eigenlijk geen andere optie om met een verdeler met pomp te werken. Zoals bovenstaande reacties al aangeven, het is nog maar de vraag of de CV/WP circulatiepomp 3 verdelers kan voorzien. Dus misschien zijn die pompen wel helemaal niet overbodig straks. Ook zijn volgens mij lang niet alle ketels geschikt voor 30 graden AVT op lange termijn dus ga dit ook na.

[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 20-05-2019 23:17 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Zoefff
Diazepam schreef op maandag 20 mei 2019 @ 23:02:
Als je bron een gas CV ketel is houd er dan rekening mee dat de pomp hiervan niet per definitie geschikt is om een pomploze verdeler aan te sturen. De installateur hier wilde geen pomploze verdelers plaatsen bij meer dan 10 groepen. Er was zorg dat de CV pomp dit niet aankon.
Hm, ik zal eerlijk bekennen dat ik me dat niet zo heb gerealiseerd. Denk dat je hier best wel eens gelijk in kan hebben. Het gaat om twee verdelers van 9 groepen, beneden nog een 4 groeps verdeler (wel al met eigen pomp) en dan nog 4 radiatoren. Ik zal eens kijken of ik kan uitrekenen wat de pompcapaciteit moet zijn, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het arme CV pompje dit niet gaat redden :D
Jim423 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 23:12:
Ben geen cv-monteur maar een RTL ventiel gaat volgens mij nooit werken. In de aanvoer zal deze immers veel te weinig water doorlaten, in de retour zal de VVW een veel te warme aanvoertemperatuur krijgen (gewoon volle bak van de hoofdleiding, zeker bij een koude start). Zoals ik het begrijp is er een standpijp aanvoer en retour en op elke verdieping wordt hier afgetakt naar een vvwverdeler. Ik zie dan eigenlijk geen andere optie om met een verdeler met pomp te werken. Zoals bovenstaande reacties al aangeven, het is nog maar de vraag of de CV/WP circulatiepomp 3 verdelers kan voorzien. Dus misschien zijn die pompen wel helemaal niet overbodig straks.
Dat idee (dat een RTL ventiel niet werkt) heb ik ook. Ik begrijp de werking, maar als ik zo snel lees is dit vooral bedoeld voor kleine kringen, en niet om op hoofdniveau het water te mengen. Eigenlijk zou ik dan een soort 1-groeps vloerverwarming verdeler moeten hebben die de standleiding kan voeden.
Ook zijn volgens mij lang niet alle ketels geschikt voor 30 graden AVT op lange termijn dus ga dit ook na.
Dank voor dat advies. Bij de overschakeling naar volledig lage temperatuur is het sowieso de bedoeling dat er een nieuwe CV komt, dus daar zal ik dan rekening mee houden :)

Wat betreft de huidige uitdaging denk ik dat het toch even bloeden wordt om dan maar gewoon verdelers met pomp aan te schaffen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En alvast een L/W WP aanschaffen?
Je kan beter die 1000 euro (aankoopbedrag-subsidie) daar in steken.

Je hebt nu zoveel warmteafgifte liggen, dat alles nu al op lage temperatuur kan.
Kan je ook meteen koelen (tot 17-18 C watertemp, en op de badkamer een klep die dicht kan)

Edit:
Ik zit in hetzelfde schuitje en heb beneden (nog) niet eens vloerverwarming of radiatoren.
Wel tijdelijk een fancoil, die meedraait op de lage temp. verwarming op de verdeler die er al wel zit.
De WTW ventilatie (itho qualityflow) zorgt toch wel voor verspreiding van warmte.
Even behelpen, maar straks ook beneden vloerverwarming/koelen.

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2019 10:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Zoefff
De keuze voor lage temperatuur verwarming is inderaad wel met in het achterhoofd dat we dan ooit van het gas af kunnen, maar vooralsnog zie ik dat niet zitten. Een warmtepomp kan dan toereikend zijn voor verwarmingsdoeleinden (mede ook vanwege de dikke isolatie die we hebben aangebracht) maar voor tapwater niet (meerdere badkamers en bad moeten gelijktijdig bediend kunnen worden). En om dan én WP én CV te hebben draaien vind ik ook niet leuk. Het is dan eenvoudiger om vooralsnog gewoon aan de CV te blijven hangen en later op de een of andere manier volledig om te schakelen.

Edit: nog los van de gedachte dat ik in dat geval waarschijnlijk óók nog verdelers met pomp nodig heb i.v.m. het aantal lussen :P

[ Voor 10% gewijzigd door Zoefff op 21-05-2019 10:57 ]

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@Zoefff Ik vraag me af of dat echt eenvoudiger is. Als je al aangeeft dikke isolatie te hebben is er een reele kans dat de radiatoren beneden het nu ook gewoon al zouden redden op een lage temperatuur. Als dat het geval is zou je er voor kunnen kiezen nu een LW/WP te kopen en die aan te sluiten op het circuit.

Voor warmwater hou je dan nu de C.V.-ketel. Mits je de plek hebt zou je die ook meteen kunnen vervangen door een WP-boiler. Een Atlantic Explorer is na aftrek subsidie ook maar +- 200 euro. Dan ben je nu direct klaar met minimale extra investering.

Ik ontken het bestaan van IE.

• Zoefff
cyberstalker schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:00:
@Zoefff Ik vraag me af of dat echt eenvoudiger is. Als je al aangeeft dikke isolatie te hebben is er een reele kans dat de radiatoren beneden het nu ook gewoon al zouden redden op een lage temperatuur. Als dat het geval is zou je er voor kunnen kiezen nu een LW/WP te kopen en die aan te sluiten op het circuit.
Dat moet ik dan wel enigszins nuanceren. De verdiepingen en dak hebben we verbouwd en voorzien van spouwmuren, nieuwe kozijnen, 10cm PIR en andere nieuwbouwstandaarden qua isolatie en afwerking. Daar is het dus in de winter zonder verwarming al bijna prima te doen. De begane grond (waar dus nog radiatoren hangen) is echter een ander verhaal. Daar is de isolatie nog origineel zoals in 1876. Niets dus; met een lekkere vlaag tocht tussen de vloerplanken en prachtig enkel glas :D

Als boven klaar is gaat beneden ook op de schop, maar dat zal nog wel even duren.
Voor warmwater hou je dan nu de C.V.-ketel. Mits je de plek hebt zou je die ook meteen kunnen vervangen door een WP-boiler. Een Atlantic Explorer is na aftrek subsidie ook maar +- 200 euro. Dan ben je nu direct klaar met minimale extra investering.
In de huidige situatie voelt het allemaal wel erg dubbelop. Bovendien ben ik nog niet heel erg gecharmeerd van dergelijke boilers; een capaciteit van max 270 liter (die er 11 uur over doet om op te warmen) is nou niet echt heel indrukwekkend? Met ons verbruik lijkt me dat niet toereikend.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Zoefff
11 uur?
Hooguit 2 1/2 uur.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=56530&sid=57825

Het vat is niet helemaal koud natuurlijk na een douche.
De calypso VM 100 ltr is gratis. Zet daar 5 van in serie? (afgezien van het praktische)
Kom je dan nog tekort met 500 ltr? :+

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2019 11:29 ]

• Zoefff
Op https://www.esanico.be/nl...plorer-3-warmtepompboiler (een van de eerste hits) zag ik 10u41 staan, dus vandaar mijn conclusie. Maar wellicht zal dat wat voorbarig zijn. Hoe dan ook, hoewel ik het gedachte experiment echt interessant vind gaat het hem nu nog niet worden. De duurzaam upgrade (warmtepomp, boiler & zonnepanelen) staat gepland voor later ;)

• AUijtdehaag
  • Niet online
De subsidiepot wordt steeds minder natuurlijk, maar je moet het zelf weten...
Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning (niet geschikt voor cv ondersteuning, is mijn mening)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2019 11:45 ]

Pagina: 1