Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een tijdje heb ik een probleem bij het opstarten van mijn zelf samengestelde pc. Vermoedelijk ligt het aan mijn voeding maar daar twijfel ik over. Als ik mijn pc afsluit en vervolgens weer opnieuw wil opstarten dan gaat hij niet meer aan. Dit is het zelfde probleem bij slaapstand of opnieuw opstarten. Wat ik doe om hem weer aan te krijgen en wat tot nu toe als enige heeft gewerkt is de voeding ook uit te zetten voor een paar uur en hem dan vervolgens weer aan te doen. Daarna druk ik op de power button van mijn pc en dat start hij gewoon op.
Zelf heb ik al alle kabels er een paar keer in en uit gedaan, nieuwe batterij in het moederbord gedaan en mijn BIOS gereset. Maar ik loop nu vast en weet niet zeker of het wel mijn voeding is.
Ik heb mij pc rond kerst gemaakt en het probleem is er nu sinds een paar weken last van.

graag jullie hulp

Ryzen 5 2600
Cooler Master MWE Gold 550 Full Modular
Corsair DDR4 Vengeance LPX 1x8GB 2666 C16
Crucial SSD MX500 500GB
Gigabyte AB350-Gaming 3
Gigabyte GeForce GTX 1060 6GB Windforce OC

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RAM in 1e rode bankje naast CPU ?
Waarom heb je ten 1e Gigabyte gekozen en ten 2e B350 ipv B450 ?
laatste bios update ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Als je denkt dat de voeding de oorzaak is moet je met een andere voeding testen. Misschien kan je er eentje van iemand lenen. Een goede 400w heb je genoeg aan. Een goede koop is de MWE iig niet geweest. Er waren genoeg betere alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:31
Jouw probleem ligt overduidelijk aan de PSU (voeding). Koop zo snel mogelijk een goede nieuwe psu en zet je pc tot die tijd NIET meer aan om even iets te testen!!!!! De kans dat je het mobo, cpu en/of iets anders beschadigt, is heel groot.

Dit opstartprobleem heb ik zelf in het verleden ook gehad. Na een paar keer aanzetten op een manier die nog wel werkte, ging het goed mis. Een harde knal en ik zat letterlijk in het donker. De psu was defect (één ic was uit elkaar geklapt op de print), net als mijn cpu en mobo. :(

Voor jouw bild vind ik persoonlijk dat je een goede keuze hebt gemaakt met de wattage van jouw psu. (400W wordt alleen al geadviseerd voor jouw graka.) Een beetje vermogen overhebben is aan te bevelen i.v.m. het bijplaatsen in de toekomst van één of meerdere componenten.
Een 2e voordeel van "overkill" is dat de psu niet op z'n maximum draait (lekker stil is/blijft) en daardoor veel langer meegaat. (Ik pas dus overkill toe in mijn machines.)

Er zijn meerdere goede psu fabrikanten, maar mijn voorkeur gaat uit naar SeaSonic.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
jovadca schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 17:25:
Voor jouw bild vind ik persoonlijk dat je een goede keuze hebt gemaakt met de wattage van jouw psu. (400W wordt alleen al geadviseerd voor jouw graka.) Een beetje vermogen overhebben is aan te bevelen i.v.m. het bijplaatsen in de toekomst van één of meerdere componenten.
Een 2e voordeel van "overkill" is dat de psu niet op z'n maximum draait (lekker stil is/blijft) en daardoor veel langer meegaat. (Ik pas dus overkill toe in mijn machines.)
Zelden zoveel onzin gelezen in één alinea.

maar mijn voorkeur gaat uit naar SeaSonic.
Mijn voorkeur zeker niet. Seasonic heeft op dit moment niets interessants te bieden.

[ Voor 55% gewijzigd door Uszka op 21-05-2019 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jouw probleem ligt overduidelijk aan de PSU (voeding). Koop zo snel mogelijk een goede nieuwe psu en zet je pc tot die tijd NIET meer aan om even iets te testen!!!!! De kans dat je het mobo, cpu en/of iets anders beschadigt, is heel groot.

Dit opstartprobleem heb ik zelf in het verleden ook gehad. Na een paar keer aanzetten op een manier die nog wel werkte, ging het goed mis. Een harde knal en ik zat letterlijk in het donker. De psu was defect (één ic was uit elkaar geklapt op de print), net als mijn cpu en mobo. :(

Er zijn meerdere goede psu fabrikanten, maar mijn voorkeur gaat uit naar SeaSonic.
Een GPU die nog geen 175w verbruikt behoeft geen 400w voeding. het advies van 400w is ook een speculatie, omdat men niet weet wat de rest van je systeem is. 65w tdp van cpu, kom je hooguit echt ruim genomen ooit tegen de 300w. dan is een goede 400w voeding(die 400w constant kan leveren) voldoende.
R2600 is beter geschikt voor B450 moederbord met fatsoenlijke stroomvoorziening/VRM, ipv goedkoop B350 bordje. wat meer geschikt is voor Ryzen 1200.
(zelfs een RTX 2080FE'<250w' is te gebruiken met 400w voeding in dit systeem)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Uszka schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 18:37:
[...]

Mijn voorkeur zeker niet. Seasonic heeft op dit moment niets interessants te bieden.
Hackus schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 18:51:
[...]

Een GPU die nog geen 175w verbruikt behoeft geen 400w voeding. het advies van 400w is ook een speculatie, omdat men niet weet wat de rest van je systeem is. 65w tdp van cpu, kom je hooguit echt ruim genomen ooit tegen de 300w. dan is een goede 400w voeding(die 400w constant kan leveren) voldoende.
R2600 is beter geschikt voor B450 moederbord met fatsoenlijke stroomvoorziening/VRM, ipv goedkoop B350 bordje. wat meer geschikt is voor Ryzen 1200.
(zelfs een RTX 2080FE'<250w' is te gebruiken met 400w voeding in dit systeem)
Een PSU hoeft niet interessant te zijn, maar wel betrouwbaar en dat is SeaSonic zeer zeker.

Wanneer een PSU te krap bemeten is, gaat dit ten kosten van de levensduur. (Daarom heb ik voor mijzelf besloten om een "overkill" PSU te plaatsen in mijn machines.) TS kan andere meningen overwegen.

Ik denk dat TS nu meer geholpen is bij het oplossen van het probleem en dat is duidelijk de PSU.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
jovadca schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:28:
[...]

[...]

Een PSU hoeft niet interessant te zijn, maar wel betrouwbaar en dat is SeaSonic zeer zeker.
Een voedingserie die uitvalt en black screens geeft met sommige videokaarten noem ik niet betrouwbaar. Verder heeft SS of te dure voeding of voedingen die niet geschikt zijn voor nieuwe hardware.
Wanneer een PSU te krap bemeten is, gaat dit ten kosten van de levensduur. (Daarom heb ik voor mijzelf besloten om een "overkill" PSU te plaatsen in mijn machines.)
Tja, wat is te krap bemeten. Een voeding van 400w in een systeem dat 250w verbruikt noem ik niet te krap bemeten. Is alleen maar goed voor de efficiëntie. Een overkill voeding kan nadelige gevolgen hebben zoals slecht of niet werkende beveiligingen.
Ik denk dat TS nu meer geholpen is bij het oplossen van het probleem en dat is duidelijk de PSU.
Dat is mij helemaal niet duidelijk tot het tegendeel bewezen is. Dat het geen goede koop is geweest wil nog niet zeggen dat het een slechte voeding is. Eerder matig voor de betaalde prijs maar een bom is het zeker niet. Of het daadwerkelijk de voeding is weten we pas als TS met een andere goede voeding heeft getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Dat is mij helemaal niet duidelijk tot het tegendeel bewezen is. Dat het geen goede koop is geweest wil nog niet zeggen dat het een slechte voeding is. Eerder matig voor de betaalde prijs maar een bom is het zeker niet. Of het daadwerkelijk de voeding is weten we pas als TS met een andere goede voeding heeft getest.
Tja, als je het probleem nog niet heb meegemaakt dan kan ik mij jouw reactie best voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
jovadca schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:41:
[...]

Tja, als je het probleem nog niet heb meegemaakt dan kan ik mij jouw reactie best voorstellen.
Voedingproblemen genoeg meegemaakt. De symptomen die in de TS beschreven staan kunnen door de voeding maar net zo goed door het moederbord veroorzaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Dit is duidelijk een PSU probleem. De kneep zit hem in de PSU uit te zetten voor een paar uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

bios updaten bios updaten! ryzen cpu`s hebben baat bij de nieuwste biosen!

Ik heb precies hetzelfde gehad maar dan omgekeerd (juist niet willen booten na 1 dag uit)... en dat was met een bios update verholpen!!!

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op maandag 20 mei 2019 @ 21:28:
RAM in 1e rode bankje naast CPU ?
Waarom heb je ten 1e Gigabyte gekozen en ten 2e B350 ipv B450 ?
laatste bios update ?
Het is mijn eerste pc dus ik sta open voor alle adviesen. Zou de B450 meer voordelen hebben?
En de ram was het sowieso niet daar had ik al goed gekeken bij het bouwen. Waar zou ik de BIOS kunnen updaten

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2019 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Dit helpt al heel erg. Zou je er ook nog een kunnen aanraden die ongeveer in de zelfde prijscategorie zit en het liefst muisstil is. Als hij wat hogere prijs heeft en een goed oplossing is kan daar ook nog over worden na gedacht. Alvast heel erg bedankt ik had nog geen mensen gevonden met hetzelfde probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2019 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jovadca schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:28:
[...]

[...]

Wanneer een PSU te krap bemeten is, gaat dit ten kosten van de levensduur. (Daarom heb ik voor mijzelf besloten om een "overkill" PSU te plaatsen in mijn machines.) TS kan andere meningen overwegen.

Heb je in de gaten dat je eigenlijk niets zegt. Seasonic is een merk en de Focus serie is niet aan te raden.
Verder ging het over hoeveel Watt een psu moet zijn. een systeem dat geen 300w verbruikt, kan goed uit met 400w voeding oa pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W
dit is geen piekvermogen, maar constant. qua verbruik van het systeem zit je daar ruim onder.
verder heb je in iets hogere prijsklasse ook pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W en modulaire voeding(losse kabel set) pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M

@Verwijderd Bios kun je updaten oa via site van je moederbord => https://www.gigabyte.com/...-3-rev-1x#support-dl-bios ook chipset driver niet vergeten

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 21-05-2019 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
jovadca schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 20:01:
De kneep zit hem in de PSU uit te zetten voor een paar uur.
Klopt en daarmee gaat dus ook de 5VSB van het moederbord af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Laten we er vanuit gaan dat de mede Tweakers hier gelijk hebben m.b.t. de Focus serie van SeaSonic en dat je die niet moet nemen. Dan blijven er nog genoeg over van SeaSonic waar je uit kan kiezen. Mijn voorkeur zou uitgaan naar: Seasonic M12II EVO 520W en is voor nog net geen 7 tientjes verkrijgbaar. Dit is evenveel als dat je jouw PSU nu nieuw zou kopen.

Persoonlijk zou ik met jouw bild kiezen voor een 500W. Menigéén zal het OVERKILL noemen en zullen het veel te veel vinden. Prima, die mening mag je hebben! Een PSU die voor 2/3 tot 3/4 van zijn vermogen benut wordt, is- en blijft lekker stil + koel.
Hackus schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 22:07:
[...]

Heb je in de gaten dat je eigenlijk niets zegt. Seasonic is een merk en de Focus serie is niet aan te raden.
Verder ging het over hoeveel Watt een psu moet zijn. een systeem dat geen 300w verbruikt, kan goed uit met 400w voeding oa pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W
dit is geen piekvermogen, maar constant. qua verbruik van het systeem zit je daar ruim onder.
verder heb je in iets hogere prijsklasse ook pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W en modulaire voeding(losse kabel set) pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M
De eerste 2 PSU's zijn niet Full Modular, iets dat hij nu wel heeft. De derde optie heeft dat wel. Van de be-quiet!-pure-power-11-400w heb ik geen hoge pet op m.b.t. de kwaliteit / levensduur. De beide Bitfenix PSU's zijn slecht verkrijgbaar en hebben qua aansluitingen een paar haken en ogen. In mijn beleving zit je hier niet echt op te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
jovadca schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 00:52:
Laten we er vanuit gaan dat de mede Tweakers hier gelijk hebben m.b.t. de Focus serie van SeaSonic en dat je die niet moet nemen. Dan blijven er nog genoeg over van SeaSonic waar je uit kan kiezen. Mijn voorkeur zou uitgaan naar: Seasonic M12II EVO 520W en is voor nog net geen 7 tientjes verkrijgbaar. Dit is evenveel als dat je jouw PSU nu nieuw zou kopen.
Hieruit blijkt maar weer dat je niet moet afgaan op het merk. De M12II EVO is helemaal geen goede voeding, een slechte zelfs. Door het ontbreken van gescheiden spanningsregeling op alle lijnen presteert het ding ronduit slecht en is daarom niet geschikt voor nieuwe hardware zoals TS heeft. Verder mist er een OCP op 12v en de overige beveiligingen in de voeding werken slecht of niet. €70 is dan ook veel te duur.
Persoonlijk zou ik met jouw bild kiezen voor een 500W. Menigéén zal het OVERKILL noemen en zullen het veel te veel vinden. Prima, die mening mag je hebben! Een PSU die voor 2/3 tot 3/4 van zijn vermogen benut wordt, is- en blijft lekker stil + koel.
Lekker stil geldt zeker niet voor de M12II EVO. De fan in die voeding is altijd te horen en wordt vanaf 50% belasting zelfs irritant.
[...]

De eerste 2 PSU's zijn niet Full Modular, iets dat hij nu wel heeft. De derde optie heeft dat wel. Van de be-quiet!-pure-power-11-400w heb ik geen hoge pet op m.b.t. de kwaliteit / levensduur.
De PP11 is een veel betere keuze dan wat jij voorstelt. Presteert beter, spanningsstabiliteit, geluidsniveau, beveiligingen, en de kwaliteit is zoals verwacht kan worden voor deze prijs.
De beide Bitfenix PSU's zijn slecht verkrijgbaar
Je hebt maar één winkel nodig die kan leveren of wil je bij elke winkel één exemplaar bestellen?
en hebben qua aansluitingen een paar haken en ogen. In mijn beleving zit je hier niet echt op te wachten.
Nou vertel, wat mankeert daaraan?

@Verwijderd Wil je een kwalitatief goede voeding die goed presteert en modulair is dan is de Bitfenix Whisper een prima keuze. Alternatief is de iets duurdere maar ook iets betere be quiet Straight Power 11. Niet modulair komen de be quiet Pure Power 11 en Bitfenix Formula Gold in beeld. De Formula Gold is overall, kwaliteit en prestaties, wat beter en daarmee ook duurder. 400 - 450w heb je genoeg aan want je systeem verbruikt amper 250w, eerder 225w. Kwaliteit en prestaties gaan boven kwantiteit dus liever een goede 400w dan een slechte 500w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Een van deze voedingen en je zit voor een X aantal jaar gewoon goed.

pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W CM

en dan kijken of je niet/gedeeltelijk of geheel modulair wil..

Ik heb laatst deze: pricewatch: Seasonic Focus Plus 650 Gold gehad en heb die gelijk terug gedaan.. niet stabiel en veel lawaai onder load.. ik heb nu zelf deze: pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W CM met dit systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 130,95€ 130,95
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk€ 99,-€ 99,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 GAMING Z 6G€ 406,-€ 406,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P300 Zwart€ 56,-€ 56,-
2Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 9,06€ 18,12
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 111,90€ 111,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 59,89€ 59,89
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 68,63€ 68,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 950,49

En betreft je moederbord, wat voor kast heb je? ATX of mATX? want met ATX is dit een goed bord: pricewatch: ASRock B450 Pro4 (ik heb zelf de MSI Tomahawk maar die is duurder). En voor mATX is dit een goede: pricewatch: ASRock B450M Pro4-F

[ Voor 74% gewijzigd door Knee-Buckler op 22-05-2019 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jovadca schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 00:52:

[...]

De eerste 2 PSU's zijn niet Full Modular, iets dat hij nu wel heeft. De derde optie heeft dat wel. Van de be-quiet!-pure-power-11-400w heb ik geen hoge pet op m.b.t. de kwaliteit / levensduur. De beide Bitfenix PSU's zijn slecht verkrijgbaar en hebben qua aansluitingen een paar haken en ogen. In mijn beleving zit je hier niet echt op te wachten.
Ook nu zeg je niks zinnigs. Er is nergens een reden om voor 550w modulaire voeding te kiezen.
Qua aansluitingen zit je goed met de door mij geadviseerde voedingen. ook of het bij sommige shops niet direct verkrijgbaar is zegt niets. beter 5 dagen wachten dan een mindere voeding.

wat zijn de 'beperkingen' van je genoemde aansluitingen ?
Je noemt een aantal dingen wat in je gedachten niet goed zou zijn, maar benoemd niet wat

Lege opmerkingen help je TS niet mee

@Verwijderd Zoals gezegd, maakt het budget niet uit haal je een SP11 a €95,-. maar als je dat niet wilt uitgeven zit je met eerder genoemde prima.

Pagina: 1