Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polonium210
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-04 11:28
Onlangs heb ik besloten dat ik graag een camera aan wil schaffen. Vroeger heb ik wel eens een simpele compactcamera gebruikt, maar de laatste jaren maak ik eigenlijk al mijn (vakantie)foto's met mijn telefoon. Mijn telefoon (Samsung S8) maakt hele behoorlijke foto's, maar toch zit hier wel een limiet aan. Hierbij denk ik aan kwaliteit van de foto's en soms mis ik wel zoom. Ik heb dus geen andere spullen die ik kan gebruiken, dus ik ben op zoek naar een volledig pakket. Mijn budget is rond de 600-700 euro.

Ik wil de camera voornamelijk gebruiken als ik op reis ben, zowel langere vakanties als tijdens een wandeling in de natuur of stad. Het lijkt mij ook leuk om mij verder te verdiepen in fotografie.

De afgelopen weken heb ik mijzelf een beetje ingelezen op het gebied van camera's en hierbij viel mijn oog op het segment van systeemcamera's. Na het lezen van wat lijstjes met 'tips voor camera's voor beginners' sprak de Olympus OM-D E-M10 mij aan. Deze is:
  • Compact voor een camera (dankzij MFT lenzen)
  • Goede kwaliteit foto's
  • Geschikt om te leren om te gaan met verschillende instellingen
  • Het aanbod van lenzen groot (en goedkoop) is, als ik daar in de toekomst meer in wil investeren.
Ik twijfel tussen de volgende setjes
https://tweakers.net/pric...150mm-f-40-56-zilver.html
https://tweakers.net/pric...-150mm-f-40-56-zwart.html
Allebei met dus twee lenzen, die zoomlens lijkt mij wel veel meerwaarde hebben voor een kleine meerprijs. In eerste instantie wilde ik gaan voor de Mark II, aangezien die goedkoper en qua eigenschappen zo goed als hetzelfde is.
Maar nu is er een actie gaande van Olympus waarbij je een M.Zuiko 45mm f/1.8 gratis bij de Mark III krijgt. De vraag is alleen is dat de meerprijs van ~150euro waard?

Wat is jullie advies voor een beginner? En, heb ik misschien nog een andere camera over het hoofd gezien, die ook voldoet aan mijn wensen?

Bedankt voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48

franssie

Save the albatross

Ik heb een MK3 en die zoomlens wil je er inderdaad wel bij hebben daar men voor de snaps meestal toch de telefoon gebruikt. Gisteren op "Bever Safari" geweest met staatsbosbeheer in Almere en vanuit een wiebelende kano lukt het best nog wel redelijk wat foto's te maken. Een prime lens erbij op .45 is wel leuk maar ik vraag me af of je het veel gebruikt, al heeft een prime als loop lens wel iets leuks, je bent dan zelf de zoom dus het vinden van een goede compositie vergt wat meer denk en loopwerk wat bij meestal uiteindelijk een betere foto oplevert (maar het kost dus ook meer tijd).
Ik had mijn setje via de ING punten gekocht maar ik zie dat die daar nu niet te koop is.

edit: met de zoon lens is het alsnog een fors ding met dat uitsteeksel en dan is wandelen niet fijn als ie om de nek of schouder hangt. Met de kleine lens gaat dat prima.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 20-05-2019 18:28 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Die 45mm f/1.8 is een geweldig objectief. Dat is de meerprijs zeker wel waard als je het extra geld hebt liggen. Mocht je hem achteraf niets vinden dan raak je hem wel weer kwijt voor 200 euro.

Qua body maakt het niet zoveel uit. Voor de Mark II heb je een extra grip van Olympus beschikbaar indien je dat fijner vindt. Bij de Mark III ben je dan aangewezen op 3th party aangezien Olympus die zelf niet meer maakt voor dat model. De Mark II is (open deur) nieuwer en voorzien van nieuwere processor en zal dus wat langer van updates voorzien worden neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:41

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb de mk2 met 14-42ez en 40-150 en ik gebruik m ook voor vakantie, natuur, etc.
Goeie lenzen en primes zijn leuk enzo, maar ik zou even serieus naar de 14-150 kijken. Ik vind het, met name op vakantie, irritant om vooraf te moeten kiezen tussen wide en tele of ineens te moeten wisselen als ik een dier oid zie.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

DirtyBird schreef op maandag 20 mei 2019 @ 19:08:
Ik heb de mk2 met 14-42ez en 40-150 en ik gebruik m ook voor vakantie, natuur, etc.
Goeie lenzen en primes zijn leuk enzo, maar ik zou even serieus naar de 14-150 kijken. Ik vind het, met name op vakantie, irritant om vooraf te moeten kiezen tussen wide en tele of ineens te moeten wisselen als ik een dier oid zie.
Sinds kort is er dan de veel leukere 12-200. Wel prijzig maar erg leuk objectief als je niet wil wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polonium210
Bedankt voor de antwoorden! Ik ben nog wel even aan het twijfelen (en verder wat meer aan het inlezen over de camera).
DirtyBird schreef op maandag 20 mei 2019 @ 19:08:
Een nadeel hiervan lijkt me dat die lens nogal groot is, dus als je gaat wandelen past de camera sowieso niet in je jaszak, wat met die EZ-lens wel kan (denk ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeeChange
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09-2024
Ik heb ook de mk2 met 14-42ez en 40-150. De 14-42ez is inderdaad lekker compact en past ook goed in een (ruime) jaszak. Ik merk zelf dat ik deze toch bijna altijd om mijn nek draag (met een goede schouderband) of in mijn rugzak meeneem, omdat ik dat gewicht in een jaszak niet prettig vind lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:41

DirtyBird

Praktiserend denker

Polonium210 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 16:31:
Bedankt voor de antwoorden! Ik ben nog wel even aan het twijfelen (en verder wat meer aan het inlezen over de camera).

[...]

Een nadeel hiervan lijkt me dat die lens nogal groot is, dus als je gaat wandelen past de camera sowieso niet in je jaszak, wat met die EZ-lens wel kan (denk ik).
Dat valt wel mee denk ik. De camera is toch al net wat groot om in een jaszak te doen en dat zorgt ook voor vertraging. Plus, een grote lens geeft grip :)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proza
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 19:42
V&A op het forum is niet de bedoeling.

[ Voor 95% gewijzigd door Wormaap op 22-05-2019 11:26 ]

If you see me collapse, pause my Garmin!🚶🏃

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Polonium210
Bedankt allemaal voor de input, ik heb de knoop doorgehakt en de MkIII besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heel veel plezier met de camera.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:08
Als je (veel) meer wilt leren over de camera zijn de filmpjes van Rob Trek op youtube een aanrader.
Heel leuk, hij doet één ding per filmpje en legt dat ook goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polonium210
Tarquin schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:40:
Als je (veel) meer wilt leren over de camera zijn de filmpjes van Rob Trek op youtube een aanrader.
Heel leuk, hij doet één ding per filmpje en legt dat ook goed uit.
Goede filmpjes inderdaad, bedankt voor de tip!
Pagina: 1