Labvoeding voor newbie (moet oa een TS100 voeden)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:06
Disclaimer:
Ik ben een elektronica newbie. Een PC kan ik de afgelopen 30 jaar geblinddoekt in en uit elkaar halen, maar stroom vind ik bijzonder 'eng', bij mij gaat de hoofdschakelaar uit op het moment dat ik in de buurt van een stopcontact of verlichting kom. Heel vroeger wel met zwakstroom gespeeld, maar dat is echt in de kindertijd. Ik heb wel eens gesoldeerd, maar dat is bijzonder lang geleden.

Mijn vraag:
Ik ben opzoek naar een relatief kleine labvoeding voor een complete beginneling, die mijn (bestelde) TS100 op 24V kan voeden, maar ik ook kan inzetten om andere elektronica mee te voeden (op te laden) en straks te testen/instellen. En eventueel kan inzetten voor andere projectjes (ben aan het prutten met 3D printers). Verder is stil en relatief klein zijn eigenlijk wel heel erg fijn. Budget is enigszins flexibel, maar zit niet op honderden euro's uitgeven te wachten. ;-)

Achtergrond:
Ik heb een TS100 soldeerboutje besteld en was opzoek naar een voeding, wil ik iets fatsoenlijks hebben dan ben ik al vlot €25-€30 kwijt en heb ik er weer een brick bij die niet heel vaak gebruikt wordt. Nu kom ik wel eens vaker tegen dat ik oude elektronica heb waarvan ik zo snel geen voeding kan vinden of zelfs moet gaan bestellen, die collectie bricks is niet fijn. Vandaar dat toen ik de review van Louis Rossmann zag over de TS100 en hij deze in zijn labvoeding stopte ik een helder ogenblik kreeg. Een labvoeding voor op het 'knutselbureau'!

Relevante software en hardware die ik gebruik:
TS100
Verschillende electronica die powerbricks gebruiken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
https://www.eleshop.nl/testen-meten/labvoedingen.html
https://www.conrad.nl/o/labvoedingen-c17452
Het is zo een rabbithole waarbij het opeens 2:30 is midden in de nacht waarbij je veel heb gelezen op het internet, YouTube filmpjes heb gekeken en daar eigenlijk alleen maar meer vragen over krijgt dan dat je uitkomt op het model wat je gaat bestellen.

De Korad KA3005P ziet er qua functies en prijs prima uit, alleen laat iemand in de reviews weten dat deze wat lawaaiig is. En ja, ik heb gezien dat mensen de fan vervangen, maar daar zit ik niet echt op te wachten en is zelfs niet een goede oplossing (airflow design is ruk).

De Siglent labvoedingen lijken bijzonder stil, maar degene die 24V+ kan leveren begint bij de SPD1305X en ben je al €300 voor kwijt en dat is me momenteel meer dan dat ik er voor over heb.

PS2002H maakt een hoog piepgeluid volgens een reviewer.

De Owons zien er wat intimiderend uit voor een beginner...

Ik ben half geneigd dit te bestellen:
https://www.eleshop.nl/030v-05a-labvoeding-p-604.html
€75 is prima mee te leven, niet te veel in te stellen...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Volgens mij heeft zo'n TS100 een dikke laptop plug zoals oa door HP en DELL gebruikt wordt. Dergelijke laptopvoedingen haal je voor een habbekrats van het net.

De labvoeding die je aanwijst is wel leuk en zal prima werken maar is zeer beperkt. Voor 3 tientjes meer heb je deze waar ik ook mee werk:
https://www.eleshop.nl/ko...-programmable-supply.html

Kan je veel preciezer inregelen en ook div instellingen opslaan.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
Das de Korad KA3005P waar ik het eerder over had, welke zo een herrie maakt omdat de airflow in het ding zelf niet super bagger is, anders had ik die zeker aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:14
Die Korad maakt inderdaad geluid, maar dat is (uit eigen ervaring werk en privé) totaal niet storend in gebruik. Wel zijn het fantastisch bruikbare voedingen voor de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Cergorach Zoals anderen al aangeven; zo'n HP/Dell laptopvoeding is gewoon prima voor die soldeerbout.
Soms ook voor weinig bij een kringloopwinkel te scoren. Of alhier via V&A op tweakers.

En een knutselvoeding?
Op Marktplaats wordt nog wel eens wat aangeboden van Europese (!) makelij. Kan prima te gebruiken zijn voor wat elektronica knutselwerk.

Of, zoals ik een paar jaar geleden een nieuwe labvoeding voor weinig bij BG heb gekocht:
ehtweak in "De EL-kroeg - Deel 4"
doet het nog steeds prima.
Regelmatig aanbiedingen op de diverse modellen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 09:55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:56
Ik heb deze power supply en deze is echt prima voor jouw doel. Ik voed er ook mijn TS100 mee tegenwoordig. Je hebt wel een soort verloopstekker nodig om deze aan te sluiten op de TS100.

https://www.banggood.com/...wer-Supply-p-1260360.html

[ Voor 22% gewijzigd door Lennyz op 21-05-2019 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik heb graag een voeding welke ik van te voren kan instellen op spanning en stroom voordat ik iets aansluit, dat gaat met dergelijke simpele voedingen niet echt goed.

Ik heb zelf een DPS5015
https://opencircuit.nl/Pr...Programmable-Power-Supply
Daarvoor zit een 250w 19.5v laptop voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
Voor je soldeerbout is dit al voldoende.
https://www.conrad.nl/p/l...-20-vdc-24-vdc-4-a-513824
24V op 70 Watt zou voldoende moeten zijn.

Als voeding is de Korad PS3005D of Velleman LABPS3005DN of Tenma 72-2540 een best goede deal.
Met goed functionerende output aan/uit, OCP (over current protection) met een ruim bereik spanning/stroom is dat ruim voldoende voor een gunstige prijs.
Het enige nadeel is dat je elke keer op de knop voltage/current moet drukken voordat het wiel de waarden kan aanpassen.
Bovendien is deze lineair, en goed geïsoleerd door een enorme ringkerntrafo.

*whatever je koopt, vermijd Basetech*

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 21-05-2019 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:05
memphis schreef op maandag 20 mei 2019 @ 17:21:
Volgens mij heeft zo'n TS100 een dikke laptop plug zoals oa door HP en DELL gebruikt wordt.
Ik heb zelf ook de TS-100 en ook diverse Dell laptops, maar helaas passen de standaard Dell (latitude) laders niet op de TS-100. De Dell-lader-stekker is net anders (andere binnen- en buitendiameter).

Verder lurk ik hier zeker ff mee, want heb er nu een veel te zwakke voeding aan hangen van een oude switch die veel te heet wordt tijdens solderen en vind het idee van de TS wel top :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Tenzij het een dubbele voeding is lijkt het mij niet handig om er ook je bout mee te voeden. Want als je wat wil testen tijdens het repareren moet je telkens omschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

phYzar schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:17:
[...]

Ik heb zelf ook de TS-100 en ook diverse Dell laptops, maar helaas passen de standaard Dell (latitude) laders niet op de TS-100. De Dell-lader-stekker is net anders (andere binnen- en buitendiameter).
Dan soldeer ;) je er toch ff een andere steker c.q. verloopstukkie aan.
AE, BG, eBay staan vol met allerlei soorten verloopjes c.q. -stekers.

Maar ook wat @_ferry_ zegt: dezelfde voeding voor je soldeerbout alsmede voor je elektronica knutselprojectjes is niet handig...

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 21-05-2019 11:58 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Misschien iets offtopic maar ik vraag mij toch af waarom mensen een TS100 bout kopen, ik zelf zie er geen voordeel bij tov een soldeerstation in die prijsklasse. OK, op accu voeding is leuk maar wie gebruikt dat echt? Open source software, ook leuk maar waarom is dat een pluspunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-06 12:04

Fordox

00101010

Zelf heb ik de BT-305 van Conrad gekocht https://www.conrad.nl/p/b...ntal-uitgangen-1-x-513812
Deze kon ik toen een keer kopen voor 70 euro toen Conrad alles in zijn winkel in de korting had gegooid voor een actie. Ik gebruik hem zelf voor versterkers/accu's op te laden (Lood of NiMH) en dat heeft ie altijd al prima vol gehouden :) Geen irritante ventilator en de regelingen zijn simpel en intuitief, eigenlijk alles wat je er van verwacht.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Zoals @memphis ook al aangaf kan je voor wat klein test spul of voeden prima een DPS (RUIDENG) voeding gebruiken. Deze kan je ook voor weinig geld bij AliExpress of Banggood halen met een kleine behuizing en varieren tot zelfs 50v/15A. Het enige is dat je er nog een oude adapter van idd laptop oid moet aansluiten maar zelfs die kan je voor een paar euro bij de kringloop vandaan halen.

https://rdtech.nl.aliexpr...ply/923042_508466030.html

https://www.banggood.com/buy/dps-power-supply.html

[ Voor 13% gewijzigd door Breezers op 21-05-2019 13:42 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:04
Fordox schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:32:
Zelf heb ik de BT-305 van Conrad gekocht https://www.conrad.nl/p/b...ntal-uitgangen-1-x-513812
Deze kon ik toen een keer kopen voor 70 euro toen Conrad alles in zijn winkel in de korting had gegooid voor een actie. Ik gebruik hem zelf voor versterkers/accu's op te laden (Lood of NiMH) en dat heeft ie altijd al prima vol gehouden :) Geen irritante ventilator en de regelingen zijn simpel en intuitief, eigenlijk alles wat je er van verwacht.
Ik heb het kleine broertje, de Basetech BT-153 (0-15V 0-3A) ook in de aanbieding gekocht voor €49,95 :)
Prima ding voor een lineaire labvoeding, Puch-Maxi in "De EL-kroeg - Deel 4"

@Cergorach Neem ook eens een kijkje bij Reichelt, bijvoorbeeld https://www.reichelt.de/l...-320-kd3005d-p212040.html

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
@ehtweak Ik zit eigenlijk niet te wachten op nog een 'brick' hoe multifunctioneel deze ook is... Tweedehands heb ik naar gekeken, niet echt iets van mijn gading bij op marktplaats, aanbod was vrij klein qua 2e hands labvoedingen. Ik zal het in de toekomst zeker in de gaten houden, maar voor nu geen optie.

@razorhead If you don't know, I most certainly don't ;-)

@Lennyz Hmm... Gezien, waar het vandaan moet komen, ga ik dat niet doen. Levertijd en mogelijk gehannes met extra kosten met douane. Als dat uit bv. de UK of DE geleverd kon worden, misschien.

@memphis Dat instellen zal zeker initieel geen groot issue zijn, zo vaak verwacht ik het niet te gebruiken. En die DPS55015, heb ik vaker voorbij zien komen, maar dat is voor mij nog heel 'eng'... ;-)

TS100 is voor mij interessant omdat het niet veel ruimte in beslag neemt als het niet gebruikt wordt. Zo een soldeer station neemt een hoop meer ruimte in beslag en kan niet voor iets anders gebruikt worden (wat zo een labvoeding wel kan). Verder zijn er mensen die het een goed ding vinden en die geloof ik op hun blauwe ogen totdat ik zelf kan zeggen of het een goed of slecht ding is.

@jeroen3 Ik ben inderdaad de Korad PS3005D aan het overwegen, een 'brick' wilde ik juist niet meer (ook al is deze super flexibel). BaseTech lijkt het Conrad huismerk en die hebben er even teveel op voorraad om het als een goed verkopend product te laten lijken ;-)

@phYzar Ik ben al aan het kijken naar een kabel met verschillende verloopstekkers opzetstukjes voor oa die TS100, ik wil niet zo een enorme bak kabels (zoals ik nu al heb voor PC kabels)....

@_ferry_ Voor mij, als beginneling die absoluut niet gaat solderen aan iets waar stroom op zit, is dat nog geen issue. Wellicht interessant als deze ooit geupgrade wordt (of er eentje bij koop).

@Fordox Je bent de enige BaseTech evangelist die ik ben tegengekomen, over het algemeen is men er niet zo positief over.

@Breezers Die 'bouwpakketjes' is even buiten mijn kennis gebied en momenteel geen interesse om die in die richting uit te breiden. Ik wil het asap gebruiken om mijn 3D printer stiller te krijgen, waarvoor ik moet solderen, zodat ik mijn 3D hobby projectjes kan uitprinten. Het is dus meer noodzaak, dan weer een nieuwe hobby erbij ;-) Maar ik wil in de toekomst wel iets meer flexibiliteit erbij omdat ik verwacht dat ik voor andere projectjes ook moet gaan solderen.

@Puch-Maxi Dat lijkt verdomde veel op die Korad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

@Fordox Je bent de enige BaseTech evangelist die ik ben tegengekomen, over het algemeen is men er niet zo positief over.
Het is wat je ervan verwacht van het budget, hij doet prima wat je wil voor simpele dingen. Ik zou er mijn pacemaker ook niet op laten lopen, maar voor de hobby is het prima voor de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 276277

Ik zeg niet doen , koop je een losse 24Vpower supply voor je ts100 en een losse labvoeding.

Waarom : dat gaat zeker een keer mis als je in de heat off the moment bezig bent met je projectje en dan snel nog even dat ene weerstandje of die ene led moet verwisselen .

senario 1:
Of je vergeet de voedings spanning terug te zetten naar de voedings spanning van je project b.v. 5Volt en je labvoeding staat nog op 24Volt ,met als gevolg dat alle magische rook er uit verdwijnt. 8)7

senario 2:
Of je verwisselt in je haast een keer de + en de - van je soldeerboutje of je project met het zelfde vervelende resultaat . :'(

Zeer onpraktisch om je labvoeding voor 2 doeleinden te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Of je let gewoon goed op waar je mee bezig bent, zoals het hoort :+

[ Voor 14% gewijzigd door Fordox op 27-05-2019 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:43
Ik zeg bricken ;)

Een labvoeding is handig, maar je wilt inderdaad niet continu moeten omprikken tussen project en bout. Dat is echt alles behalve handig.
En zo gruwelijk veel ruimte vreet zo'n laptop 'brick' nou ook weer niet, daar gaan er in ieder geval een flinke berg van in een lineaire labvoeding.

Repareren doe je zo.

Pagina: 1