i5 4590 16gb DDR3 1600mhz upgrade naar Ryzen 2?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Donib
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 15:25
Beste tweakers,

laatste tijd game ik al lang niet meer zoals ik dat vroeger deed, maar als ik een spelletje opstart vind ik het wel fijn als het een kwaliteit sessie is.

Op het moment heb ik:
i5 4590
16gb DDR3 @ 1600mhz
Sapphire Nitro+ RX480 8GB OC
144 hz freesync monitor.

Ik merk toch dat de nieuwere spellen niet meer zo kunnen bijbenen, vooral battlefield 5 is blijkbaar na de meest recente patch (windows of bf, geen idee?) traag geworden. De CPU load is ten alle tijden 100% evenals de gpu load en begint aardig te stotteren wanneer er veel actie is. Het geluid begint ook verstoord te raken, vandaar dat ik denk dat de cpu het niet meer kan bijbenen.

Inmiddels heb ik een andere hobby opgepakt dat veel geld vraagt (motorrijden >:) ) maar wil wel een maandje op zij zetten voor een upgrade voor mijn pc.

Mijn meest recente upgrade was toch de videokaart dus ik overweeg om de CPU te opwaarderen, zie ook eerder betoog waarom.

Ryzen 3 is om de hoek en ben geinteresseerd in een middenklasse Ryzen 5 3600, ik wacht hiervoor wel de benchmarks af. Dit i.c.m. een nieuwe ddr4 kit en een passende mobo.

Indien Ryzen 3 niet zo denderend is wellicht een 2e hands ryzen 5 2600 overkopen, of misschien nieuw.

Ik hoop dat ik hiermee voorlopig nog vooruit kan. Is dit een waardige investering of zal ik niet veel voor mijn knaken krijgen?

Bij voorbaat dank

Alle reacties

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 31-01 20:49
Battlefield V is best zwaar, zeker voor een 4C4T CPU.
Ik vraag me ook af of die RX480 wel genoeg fps produceert om de Freesync te laten werken, dat kan misschien ook invloed hebben.
Is wat een waardige investering? Een 2e hands Ryzen 5 2600? Die zal een stuk beter zijn ja.
HWI heeft overklokbare Haswells met Ryzen 1 vergeleken: https://nl.hardware.info/...fee-lake-de-upgrade-waard

• Donib
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 15:25
Ik denk dat de rx480 het wel trekt voorlopig. Hoeft niet perse op 144 fps te draaien, freesync begint vanaf 75 fps.

Laatste tijd wat gemonitord. De CPU is inderdaad meestal rond de 100% terwijl de gpu schommelt.

Een ander optie is een up/side grade naar de i7 4790k, kan dezelfde mobo gebruiken, maar heb nog wel relatief trage RAM @1,6 ghz.

Het idee is om met een fps cap tot max 90 fps een stabiele en soepel ervaring te creëren, geen gestutter meer. Hoop eigenlijk dat er mensen met soort gelijke setups kunnen reageren over hun ervaring.

• Joey_RTLX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-10-2025
Ik zelf heb tot kort (1 week geleden) een i5-3570K gehad. In games zoals battlefield merk je dit inderdaad aangezien deze graag meer cores/treads wilt gebruiken. Daarom zal een CPU upgrade hier (voor nu) het beste zijn.

Ik zelf heb nu net een R5 2600 (nieuw) gekocht. Je krijg er op dit moment ook nog 2 spellen bij en je betaald er (slechts) 130 euro voor.

De ryzen 5 2600 kan prima alle games aan op het moment en vormt met weinig gpu's een bottleneck.

Om te kijken naar een i7-4790(k) is een beetje zonde in mijn mening. Aangezien 2e hands deze alsnog erg duur zijn. Hij zal wel beter werken als de i5 wegens het dubbele aantal Treads. Het zal zeker meer performance geven. Maar gezien de prijs op het moment is het vooralsnog niet super gunstig.

Wat je ram betreft. Voor DDR3 & intel maakt ram speeds weinig uit. 1600Mhz is genoeg. Overigens gaat DDR3 niet zo hoog als DDR4 ram.

Houd in je achterhoofd dat indien je voor de i7 wilt gaan je de i7-4790 beter kan halen als je geen Z serie moederbord hebt. Als je een K processor haalt kan je hem overclocken maar dit kan alleen op Z serie moederbord.

[ Voor 41% gewijzigd door Joey_RTLX op 28-05-2019 08:27 ]

Joey van der Houven

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-01 18:57
Ik zou ook een nieuw setje halen, een 2ehands i7 4e gen is nu even duur als een nieuwe ryzen 2600. Als je je huidige set verkoopt kun je denk ik voor €150,- a €200 al klaar zijn.