Edgerouter x of een Draytek vigor 2133?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empathizer
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-05-2023
Ik ben aan het overwegen om een edgerouter x aan te schaffen.

Graag wil ik dubbele portforwarding van de ISP-router naar een edgerouter x en dan naar een switch.

Het is een systeem waarmee ik een zakelijke PC en zakelijke NAS wil scheiden van een privé-PC d.m.v. vlan's. Op de NAS wil ik graag een eenvoudige site draaien die enkel dient als informatievoorziening voor het bekend maken van adres- en telefoongegevens e.d. en wat er te krijgen is bij het bedrijf (geen webwinkel).

De privé-PC wordt ook gebruikt voor online-gaming zoals roblox.

Verder wil ik graag enkele camera's aan de switch hangen en beelden opnemen met de NAS.

Terugkomende op de site. Het is niet een site die heel druk bezocht gaat worden. Dus niet veel pakketjes tegelijk te verzenden. Ik neem aan dat dat laatste te maken heeft met het werkgeheugen van de router. Veel pakketjes tegelijk, dan meer werkgeheugen nodig? Of zie ik dat verkeerd?

Mijn vraag is eigenlijk of een Edgerouter x voldoende is voor mijn toepassing? Of kan ik beter kiezen voor een Draytek vigor 2133?

Graag wil ik niet onnodig veel geld uitgeven en alleen datgene kopen wat ik nodig heb.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 10:14
Waarom niet de IPS-Router (modem) in bridge en dan een fatsoenlijk router/firewall (Ubiquiti Edgerouter) erachter als segmentatie knooppunt? Dit scheelt je dubbel natten.

Is het tevens een zakelijke verbinding? Anders kun je mooi een website laten draaien op je NAS, maar consumenten verbindingen werken op basis van (MAC-adres) DHCP en deze kan nog wel eens wisselen na een x periode (denk stroomstoring e.d.)

[ Voor 41% gewijzigd door tweakict op 20-05-2019 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empathizer
De isp-modem (HG659 modem van t-mobile) heeft iptv en internet niet gescheiden. Bridge-mode wordt niet ondersteund. Zelf zit ik bij ziggo. Die ondersteunt bridge-mode wel. Maar ik moet het ergens anders draaiende zien te krijgen. Ik heb aangegeven om naar een andere isp te gaan, maar dat gaat door omstandigheden helaas niet.

Het gaat erom dat ik vlan's kan maken met de switch. Een zakelijk gedeelte en prive-gedeelte. 2 pc's waarvan 1 zakelijk, een NAS zakelijk en wat camera's in het zakelijke gedeelte. Eigenlijk gebruik ik alleen de NAS zakelijk omdat daar de website op draait en de camerabeelden daar mee opgenomen moeten worden. De zakelijke pc zoals ik hem noem gebruik ik alleen om de NAS te configureren en wat eenvoudige zakelijke dingen. De beide pc's moeten dus wel in afzonderlijke netwerken zitten omdat ik geen virusrommel van de prive-pc op de zakelijk pc of NAS wil krijgen.

Ik heb geen ervaring met de edgerouter x. Maar volgens mij heeft deze wel een goede firewall. Is de edgerouter x niet fatsoenlijk? Zo ja, welke problemen kan ik verwachten met mijn configuratie?

[ Voor 21% gewijzigd door empathizer op 20-05-2019 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:49

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@empathizer dit is geen PNS vraag, dus schopje naar NT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 19:37
Je kan het modem van T mobile helemaal skippen? Vigor 130 in bridge (bij DSL) en een goede router er achter. Vlan 300 is internet en 640 IPTV als ik t uit mijn hoofd goed opdreun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empathizer
Het geval is dat ik met de edgerouter x 54 euro kwijt ben. Met jouw eerste optie die je noemde komt het waarschijnlijk neer op 200 euro of meer als ik twee routers moet aanschaffen. Nu geef je aan dat ik ook kan kiezen voor een simpele all-in-one-draytek met modem-router- en switchfunctie. Dat klinkt als muziek in mijn oren. Maar aan de andere kant ook weer niet. En ik vraag me af of die draytek voor 54 euro of minder te krijgen is.

Ik waardeer jouw hulp ontzettend. Ieder hulp trouwens. Maar ik zit in de situatie waarin in ook geld wil besparen. En dan is het zoeken naar een oplossing die precies voldoende is heel mooi. En dan niks teveel mogelijkheden of teveel power of automatisch, want dat is prachtig, maar het kost ook meer geld. En ik ben ook wel bereid om me te verdiepen in deze materie, om ervan te leren en om zelf lastige instellingen te maken. Het hoeft niet plug-and-play te zijn. Met zelf instellingen maken leer ik ook hoe dit soort ict werkt. Ik merk dat ik nu ook al heel wat aan het leren ben. Dank je wel.

Het instellen van dubbele portforwarding heb ik uitgezocht en uitgewerkt. En dat betreft dan het doorlussen van het internet-gedeelte. Ik vraag me alleen af of het iptv-gedeelte van de ips-modem gewoon nog werkt met dubbel NAT. Want ik zie dat ik met mijn beoogde systeem van de ips-modem, met daarachter de edgerouter x en daarachter de switch, niets doe met iptv vanuit het isp-modem. Blijft dat laatste gewoon werken vanuit het isp-modem?

Het is echt een dilemma-situatie. Maar ik neem alles wat hier gezegd wordt in overweging.

[ Voor 86% gewijzigd door empathizer op 17-06-2019 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 19:37
Voor jou toepassing volstaat een simpele Draytek (niet de 130 die ik aangaf) al, dan heb je VLANs, een DSL modem en geen dubbel NAT. 4p Switch zit er ook al in.

Je begon zelf over een Edgerouter, vandaar dat ik je die Vigor130 voorstelde in bridge modus, dan kun je alles op de router regelen.

No-offence, maar als je dit soort basic vragen hebt zou ik gewoon een all-in-one Draytek of ander merk nemen met alle functionaliteit in een doosje, dan hoef je de verbindingen tussen de apparaten niet ook nog eens goed in te stellen, dat gaat vanzelf goed. Lijkt me dat je daar meer plezier van hebt dan een halve oplossing die niet altijd en stabiel draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vraag mij serieus af waarom wil je zelf die website op je NAS draaien voor een paar euro zet je hem bij een provider. Je bent met een stuk security bezig met VLAN maar vervolgens draai je op je NAS wel een website en ga je camerabeelden opslaan. Ik denk dat je alle risico's nog eens goed moet heroverwegen.
Persoonlijk denk ik website bij provider, NAS goed wachtwoord en alleen benaderen met zakelijke PC en je prive PC zo laten. Hoef je geen investering te doen, blijft het overzichtelijk, veilig en voor jouw te managen. Gezien je vragen en het feit dat het om een zakelijke oplossing gaat is de kans groot dat het een drama wordt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empathizer
@Frogmen
Ik wil zelf graag de website draaien op de NAS omdat ik alles zelf in beheer wil hebben en omdat ik geld wil besparen. Volgens mij is het ook geen paar euro. Of heb ik dat mis? Ook denk ik dat het mij gaat lukken. Maar misschien is dat laatste ietwat te optimistisch of niet realistisch.

Ik kan geen antwoord geven op jouw opmerkingen over de risico's van zelf een website draaien op een NAS omdat ik de risico's niet ken. Datzelfde geldt ook voor camerabeelden opslaan. Wat kan ik verwachten aan risico's?

Jouw opmerking over VLAN security snap ik ook niet. Het is toch juist goed dat ik bedenk om te kiezen voor dit soort security? En om prive en zakelijk te willen scheiden met vlan's?

De NAS benader ik inderdaad alleen met de zakelijke PC. Ik snap niet wat je bedoeld met prive-PC zo laten? Ik heb één internetverbinding of hoe heet zoiets, één connectie aan de muur. En van daaruit wil ik graag dat het privenetwerk (prive-PC) wordt gescheiden van het zakelijke gedeelte (NAS en zakelijke PC). Ik wil dus graag zowel met de prive-PC als ook de zakelijke-PC en natuurlijk ook de NAS op het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empathizer
@gastje01 en anderen:
Je geeft aan een all-in-one-DSL-modem-router-switch van draytek. Dat klinkt als een mooie oplossing. Ook om van dubbel NAT af te komen.

Aangezien ik een TL-SG108E switch met 8 poorten heb (TP-link). En ik deze graag wil gebruiken, ook vanwege de vele poorten, vraag ik me af of er ook een goede modem/router bestaat zonder switch-mogelijkheden (zodat ik dus mijn switch kan gebruiken), die ook IPTV kan doorgeven? En wat je zegt dat ik mijn T-mobile modem/router kan skippen. Heb jij of heeft iemand een goed advies m.b.t. de modem-router keuze? Ik neem aan dat zo'n DSL-modem-router met IPTV-mogelijkheden goedkoper is dan een all-in-one-modem-router met switch mogelijkheden. En ik wil toch ook graag die 8 poorten van de switch gebruiken.
Pagina: 1