Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyNES
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-06 13:20
Mijn vraag:

Welke setup fans geeft het gewenste resultaat

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Geen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Het eeuwige debat wat beter is, negatieve op positieve flow, boeit mij niet zo. Ik wil een lichte disbalans in airflow en dan wel een voordeel in positieve. Dit puur vanwege stof.
Fan calculators die ik gevonden heb zijn niet gebruiksvriendelijk voor PC casefans.

Ik heb een Fractal meshify C case. Deze heeft 2 stock fractal fans van 120mm 1200 rpm.
Nu zit ik te denken om aan de voorkant 2 x 140mm te gebruiken. Ik heb de HDD klep erin (meshify C case) dus 2x 140mm vult de hele voorkant als intake met de bovenste fan mooi in lijn met de 212 evo op het moederbord. De onderste 140mm is in lijn met de onderkant van het moederbord en zal de GPU als eerste barrière hebben. Perfect denk ik!?
De achterkant kan alleen een 120mm geplaatst worden dus daarvoor gebruik ik een stock fan voor.
Ik dacht om de andere stock fan bovenin aan de achterkant te plaatsen. Op deze manier heb ik een volledige flow over het moederbord vanwege de brede en grotere fans voor. Deze flow wordt door de kleinere fans diagonaal naar boven weggezogen aangezien zij meer lucht door een kleinere opening zuigen. Wel zal er in totaal minder worden weggezogen dan aangeleverd wordt = positieve flow

Zit ik een beetje goed?

Dus 2x 140mm front intake en 2x 120mm exhaust.
De 2x 120mm zijn 1200rpm. Moeten de 140mm ook 1200rpm zijn? Of kunnen 140mm 1000rpm hetzelfde effect realiseren?

of is 5x dezelfde fan --> 3x 120mm voor en 2x 120mm achter/bovenachter beter? (aangezien je dan simpel gezegd 1 extra intake hebt.

Volgens mij kan ik op mijn moederbord de fans aanpassen in de de bios.

Ik hoor graag jullie reacties.

Gr,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:11
CrazyNES schreef op maandag 20 mei 2019 @ 16:15:
Relevante software en hardware die ik gebruik:

Geen
Tja, als er niks in de behuizing komt dat warmte ontwikkeld heeft het weinig zin om over de plaatsing van de casefans te debatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyNES
*knip*

Hoewel hij het misschien anders had kunnen brengen blijft wel het punt dat het een kleine moeite kost om even je systeemspecificaties neer te zetten. Jij vraagt om hulp, dus jij dient de eerste inzet te tonen. Daarnaast is hij bereid je te helpen (mits voorzien van de benodigde informatie) dus iets vriendelijker reageren mag ook wel.

[ Voor 77% gewijzigd door Rone op 28-05-2019 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:22

Umbrah

The Incredible MapMan

Als druk op een radiator geen punt is, dan is CFM eigenlijk het enige wat boeit. Elke fan heeft een ander getal op een ander toerental. Wat voor fans heb je al gevonden? Toeren/grootte zegt namelijk niet alles. Misschien geef je ook wel om lawaai. Als dat je niet boeit, kan ik je adviseren je kast vol met blowiematrons te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:11
Ja, ik ben serieus. Het scheelt nogal of je er een Celeron met GT 1030 of 9900K met 2080 Ti in gaat gebruiken dus misschien wil je de moeite nemen om wat meer info over de te gebruiken componenten te geven.

Heb je trouwens testresultaten van de Meshify C bekeken. Standaard koelt dat ding al prima.

[ Voor 27% gewijzigd door Rone op 28-05-2019 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyNES
Zucht... laat maar zitten.

Ik praat over airflow. Deze wordt gecreëerd door enkel casefans, ongeacht welke componenten. Iets in de zin van meten is weten met duidelijk getallen.
Jij begint over welke cpu of gpu ik ga gebruiken.
Maakt geen donder uit! ...9900K of een Celeron of 2080ti in SLI...
Alle voorbeelden krijgen voldoende koeling met 4 of 5 ventilatoren met de juiste airflow in een Meshify C.
Ga je OCen? ...Wordt het weer een ander verhaal.
Ga je component x koelen met water? ...Wordt het weer een ander verhaal.
Dat vraag ik allemaal niet.
Hou het gewoon relevant. Ik vraag niet specifiek naar het koelen van component A of B. Nogmaals ik praat simpelweg over het verkrijgen van mijn geschetste airflow met een lichte overdruk. LEER LEZEN!
Laten we het houden op het bedanken voor je reactie maar reageer niet meer ok.
Alvast bedankt.

@Umbrah Dank voor je reactie maar geluid is niet de belangrijkste factor, dat is puur een kwestie van extra geld of niet.
Het gaat mij meer om de balans wanneer er verschillende diameter ventilatoren worden gebruikt met niet matchende rpm's.
1 rotatie 140mm fan verplaats meer lucht dan 1 rotatie 120mm fan. Dus ja rpm zegt wel degelijk iets.
In hoeverre "gespecificeerde" 1000 rpm vs 1200 rpm of 2000 rpm het verschil maken vraag ik mij dus af. Ik kan natuurlijk altijd de fan speed (rpm) zelfstandig matchen maar dat geeft mij nog steeds niet de ondersteunende theorie.

Ik heb denk ik al een test setup:
Ik heb hier één 140mm 1000rpm fan liggen. Deze zal ik voorin als intake gebruiken en ik installeer één 120 1200 rpm achter al exhaust.
Ik zal met wierook kijken hoe de lucht zich verplaatst. Zuigt het naar binnen --> geen lichte positieve flow. Indien er wel een lichte overdruk is. Kan ik één extra indentieke 140mm voorin plaatsen en één identieke 120mm boven/achterin. Daarmee verander ik enkel de richting van de flow maar blijft de balans gelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:22

Umbrah

The Incredible MapMan

De hoek van de fanblades, de hoeveelheid fanblades, hoe dicht ze op elkaar staan heeft ook een absurde bijdrage. Ga je shotgun, of ga je focus? Persoonlijk heb ik twee 360mm rads, en ik heb er zes fans in totaal aan hangen die ik 900RPM heb gezet. Ze hebben echter absurd hoge druk en een enorm kleine focus, wat ze perfect voor radiatoren maakt. PC die ik voor m'n neefje heb gebouwd heeft maar twee fans, beiden intakes, en de rest is puur convectie en een zelf-circulerende GPU. Ding heeft niet zo veel nodig omdat hij lichter is dan veel PC's.

Gooi aub geen wierook in je PC, dat is een recept voor 'langzaamaan vage problemen krijgen'. Net zoals bij roken/vapen naast een PC (vooral vapen...) laat het residu achter wat vreet aan elektronica, en dingen isoleert die je niet wilt isoleren, en kortsluit waar je het juist niet wilt kortsluiten.

Verder zou je je wat minder... arrogant kunnen opstellen. @Uszka heeft wel degelijk een goed punt. Heb je het over een celeron en een IGP oplossing dan zal ik zelfs zeggen: pak een absurde heatsink, en gewoon géén fans, maar puur convectie. Je genereert geen airflow omwille van puur airflow, je genereert airflow om hitte van componenten (VRM's, CPU's, SOC's, controllers, SSD's, etc...) uit de componenten te halen, en in de lucht te stoppen. Je zult vast een doel hebben. Een van m'n andere PCs aan m'n TV heeft een Intel SOC (i5 7300 + 620IGP) en dat ding is 100% PASSIEF. Géén fans. Draait als de neten, en houd zelfs z'n turbo vrij lang vol. Temps ook ver beneden aanbevolen voor de chip, dus waarom zou in in hemelsnaam fans gaan plaatsen? Als ik dat ding al zou koelen (zomer komt...) dan zelfs zou ik nog steeds het minimaal nodige gebruiken. Dit ding moet echter stil zijn, dus iets met een brede flow maar weinig druk, met hoge blade dichtheid, maar grote blades. Puur om de lucht zo veel mogelijk te spreiden, want áls dit ding iets heet zou krijgen, dan zal het wel de PicoPSU zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Umbrah schreef op maandag 20 mei 2019 @ 20:05:
Als druk op een radiator geen punt is, dan is CFM eigenlijk het enige wat boeit. Elke fan heeft een ander getal op een ander toerental. Wat voor fans heb je al gevonden? Toeren/grootte zegt namelijk niet alles. Misschien geef je ook wel om lawaai. Als dat je niet boeit, kan ik je adviseren je kast vol met blowiematrons te zetten.
+1 voor blowiematrons _O-

@CrazyNES je hebt het over 'positieve flow', een term die in vloeistofdynamiek volgens mij niet voorkomt... Als je 'overdruk' bedoelt, oftewel een hogere druk in de kast dan daarbuiten, heb je tot op zekere hoogte gelijk: meer intake dan outtake geeft een positieve druk. Dit betekent echter niet dat stof niet binnen kan komen.

Feit blijft wel dat je lucht ergens vandaan moet komen, in dit geval van je front fans. Die zuigen vrolijk lucht en daarmee ook stof je kast in (filters even buiten beschouwing gelaten).

Daarnaast is je wierrook test een lachwekkend slecht idee, heb je enig idee hoeveel smerige troep die rook overal op achterlaat? :')

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Pagina: 1