Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1213368

Topicstarter
Hey Allemaal !

Ik heb hier al veel gelezen maar ben tot een punt gekomen waar ik toch eens advies nodig heb.

Ik heb een vriend die de b&w CM10 S2 wil verkopen voor € 1500, ze zijn bijna nieuw omdat hij voor 90% in het buitenland werkt.
Hij heeft wat geld nodig, dus hij wil dringend verkopen.

Ik heb onlangs een Yamaha R N602 en een paar B&W 685 s2 gekocht, ik ben er niet echt tevreden van om eerlijk te zijn...
De kamer is niet gevuld met geluid en het geluid voelt chaotisch aan.
Voordien gebruikten we een Harman Kardon HS200 voor de muziek, ik gebruik de sub nog steeds.
Om de een of andere reden klonken ze beter, maar de reden kan simpel zijn;

We bouwden een nieuw huis, zeer modern en open, nog steeds ontbreken er wat meubels en er is zelfs nog niet geschilderd.
Ons woongedeelte waar de luidsprekers staan ​​is ongeveer 70m2 en de voor- en achterkant zijn volledig in glas, ook hebben we een grote vide naar het eerste verdiep.
Dus ik denk dat het akoestiek een nachtmerrie is!
Ik denk dat dit de reden kan zijn waarom ik de 685 nog niet leuk vind? of is de kamer gewoon te groot voor hen?

Ik ben geen audiofiel, ik hou wel echt van muziek ..

Ik luister vooral naar singer / songwriter, wat alternatieve muziek en zelfs wat hiphop en pop.
Ik hou ervan om de muziek wel eens goed hard te zetten.
We geven ook veel feestjes thuis: D

Ik was ook van plan om de sub te upgraden, het werkt niet goed omdat ik de cross-over niet echt kan aanpassen, soms is hij te aanwezig en soms niet genoeg.
Zouden de CM10's beter bij me passen? misschien zou een sub zelfs overbodig zijn?

Ps. ik ben een beetje verliefd op b & w vanuit een nostalgisch punt .. mijn vader heeft altijd een set gehad waar hij heel trots op was .. dit maakte het een klassieker voor mij.

In de hoop op wat advies.

Alvast bedankt !!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Je akoestiek is gewoon ruk. Ongeacht welke speaker je gaat neerzetten zal je daar eerst iets aan iets aan moeten doen.

Daarnaast is een 685 voor 70m2 gewoon veel te klein. Prima speaker verder maar niet voor dat soort grote ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De belangrijkste verschillen tussen de B&W 685 S2 en CM10 S2 zijn (1) dat de CM10 'meer woofer' heeft en dus een diepere en/of hardere basweergave kan hebben en (2) dat hij geen baffle rond de tweeter heeft en dus de hoge middentonen dus nog breder afstraalt (meer galm).

Als het aanpakken van de akoestiek geen optie is, kan je in plaats daarvan kiezen voor luidsprekers die het geluid meer richten. Dan kom je al gauw op grote hoornsystemen uit.

[ Voor 10% gewijzigd door TBTL op 20-05-2019 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Anoniem: 93986 @TBTL Bedankt voor de snelle respons ç

@Anoniem: 93986 uit jou reactie kan ik toch begrijpen dat de 685 niet gaat voldoen voor deze ruimte, er van uitgaan dat de akoestiek verbeterd wanneer we het interieur vervolledigen denk je dat we sowieso een "grotere" speaker nodig hebben ? €1500 lijkt me ook wel een koopje ?

@TBTL Uit uw reactie heb ik dan meer het gevoel dat de 685 S2 wel voldoet mits een goede sub en verbetering van de akoestiek ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:20
Grote ruimtes met weinig absorptie vragen om een luidspreker die niet alleen voldoende output kan geven, maar met name ook een heel goed afstraal gedrag heeft. En dat is lang niet alle luidsprekers gegeven. Er zijn een aantal innovatieve vooruitstrevende merken die dit heel goed doen: Dutch&dutch, Genelec, Kii en Revel om er een aantal te noemen. Goedkoop zijn ze geen van allen. Min favoriet is de Dutch&dutch 8C. Die genereert van 100hz tot 20KHz een kaarsrechte beam van geluid, heel uniek. En heeft ook nog dubbel 8inch subs. Heel duur, heel goed en je hebt verder ook niks nodig (geen versterker / dac enz).

Een veel goedkoper alternatief, kost echt een fractie van bovenstaande optie, is de Jbl LSR-308mk2. Ook ontworpen op directivity, ook powered, alleen kleiner bereik van de constante directivity (straalt wel rond in het midlaag).

Verder is het wel aan te raden om hoe dan ook wat absorptie toe te voegen aan de ruimte. Eisen zijn dat je orde grootte 10% van het totale oppervlakte bedekt. En dat de dikte van het aborptie materiaal tenminste 80mm bedraagt. Minder geeft overheersende hoge tonen absorptie. De dichtheid mag ook niet te laag zijn, ik kan je wel op weg helpen als je wilt. Je kan het estetisch maken met mooie panelen / doek ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Anoniem: 1213368 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:41:
@TBTL Uit uw reactie heb ik dan meer het gevoel dat de 685 S2 wel voldoet mits een goede sub en verbetering van de akoestiek ?
Ik weet niet of de 685 S2 + subwoofer voldoet, ik bedoel vooral dat het upgraden naar een CM10 me niet zo zinvol lijkt in deze situatie.

Als je overweg kan met een zaag en een nietpistool kan je zelf absorberende panelen maken. Zo'n paneel bestaat bijvoorbeeld een plaat steenwol, met aan de randen een houten frame en afgewerkt met doek. Op het doek kan je eventueel een foto laten printen. Maak de panelen minimaal 10 cm dik of plaats ze een paar cm van de muur af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 09:02
Denk wel dat je versterker te licht is voor de CM10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Aanvulling op @TBTL
Hier een voorbeeld van zo'n paneel zoals hij achter mijn luisterpositie hangt. Paneel is 2000x1000x90 (BxHxD in mm). Doek is Decotex, geluidsdoorlatend, rekbaar, mooie print kwaliteit en betaalbaar. Aborptie kan je het beste met Akotherm D40 doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
was meteen ook eens gaan google en er zijn zeker mooie oplossingen !

Conclusie; beter investeren / verbeteren van akoestiek dan een upgrade naar de cm10

Dan kom ik eigelijk automatisch op de vraag; heb een betere sub nodig.. ik vergis me toch niet dat de
hk200 sub niet echt voldoet voor deze setup ?

Had al wat gekeken naar de Rell maar volgens Rell zou ik de T/9i nodig hebben, deze koste dan 2-3x de luidsprekers ? lijkt me wat overkill ?

http://i0.wp.com/sc01.ali...XXq6xXFXXXB.jpg?strip=all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
De kwaliteit van een sub zit hem niet zozeer in de sub zelf als wel in de plaatsing en de resulterende amplitude response, al dan niet na correctie. Het vereist technisch wat uitdagendere oplossingen om kwalitatief echt goed sublaag te maken wat op meer dan één plek goed klinkt.

Wat betreft akoestiek; zie mijn eerdere post. Absorptie toevoegen zou ik zeker doen, maar alles staat of valt met de directionele eigenschappen van de luidspreker. Die zijn zeer bepalend voor hoe het klinkt.
Pagina: 1