[Vraag] Wasdroger op een open zolder

Pagina: 1
Acties:
  • 1.577 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-04 17:14
Hi tweakers,

Ik heb nu, na een verhuizing, een wasdroger met zon grote afvoerslang die je eigenlijk naar buiten moet leggen. Dat haalt hij niet en daardoor blaas ik een hoop vocht mijn huis in. Hier wil ik vanaf.

Wie kan mij vertellen wat de beste oplossing is hiervoor?

De zolder is nu nog 1 grote open ruimte met een afvoer voor een wasmachine. Die is dus wel uitbreidbaar naar twee takken. Of is een condensbak beter/stiller?

Ik wil niet te veel uitgeven aan een droger. 300 euro vind ik wel voldoende. Desnoods eentje op marktplaats of vraag&aanbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Warmtepomp droger is de beste oplossing. Veel energiezuiniger en geen afvoer voor damp meer nodig. Met een beetje geluk kun je hem water laten lozen op de condensafvoer van je CV, dan is het helemaal makkelijk was drogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Ik heb zelf een AEG warmtepompdroger, deze heeft zo'n opvangbank die je ongeveer elke 2 droogbeurten leeg moet gooien maar hij heeft ook een afvoer in de vorm van een dun doorzichtig slangetje (ongeveer een cm dik, buitenmaat) die je als afvoer kunt gebruiken.

Deze kon ik nog bij de afvoer van de wasmachine in proppen (wel knus). Ik heb dus twee apparaten op één afvoerbuis (zonder splitsing)

Is dat geen oplossing?

[ Voor 10% gewijzigd door ImNotnoa op 20-05-2019 12:14 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-04 21:05
Gewoon een langere slang kopen?

https://www.bol.com/nl/p/...-DrtI0Q.1.12.ProductTitle

https://www.europart.nl/w...s-doos-wasdroger-52325320

Hoe hij bevestigd zit weet ik niet, maar meestal is dat niet zo ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Een doorvoerpan met pijp is geen optie ?

[ Voor 45% gewijzigd door DukeBox op 20-05-2019 13:37 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:39
Als die er al zit, is het antwoord obvious: langere flexibele afvoerbuis kopen. Zo niet, dan is aanleggen ervan waarschijnlijk meer gedoe en/of duurder en/of risicovoller qua lekkages dan aanschaf van een (tweedehands/nieuwe) condensdroger, danwel warmtepompdroger (duurder, maar zuiniger).

Een condensdroger heeft ook geen luchtafvoer, een waterafvoer is daarbij wel erg handig (bij warmtepompdroger idem), anders moet je steeds de ingebouwde waterbak legen. Zelf heb ik daarvoor de afvoer van de wasmachine gesplitst. Dat is niet moeilijk en kost je misschien 10-15 euro, waarvan de hard PVC lijm het duurst is. Meestal is het grijs (=hard) PVC. Stukje afzagen, splitter er op lijmen, 45 graden bochtje omhoog, en op beide uiteinden nog een stukje pijp (zeg 10-15 cm)- zodat de afvoerbuizen er netjes inkunnen zonder elkaar tegen te komen, en water er niet bij het minste of geringste uit spat. PVC beugeltjes er op zodat het vast aan de muur zit. Even opletten hoe ver je afzaagt, je wilt uiteindelijk ongeveer net zo hoog uitkomen als de originele buis. Waarschijnlijk moet je zo'n 20-25 cm afzagen. Gaat prima met een ijzerzaagje (zo hoort het vast niet, maar het werkt wel).

Buisdiameter is vaak 40 mm maar dat moet je even checken (de bouwmarkt heeft enkele veel voorkomende maten wel).

Als je gaat kijken voor een (tweedehands) droger, let op of die inderdaad een externe afvoer aankan, bij condensdrogers kan dit als de waterbak bovenin zit (is vaak wel zo, maar niet altijd), dit betekent nl. dat er een pomp onderin zit die het water dat bakje in pompt. De slang daartussen kun je dan meestal simpel aan de achterkant omleiden naar de afvoer i.p.v. die bak (zit bij de mijne gewoon een aansluitinkje voor). Is dunner dan een wasmachine-afvoer, slang kost je misschien 10 euro en heeft ook elke zaak die drogers verkoopt gewoon liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wilke schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:55:
.. risicovoller qua lekkages dan aanschaf van een (tweedehands/nieuwe) condensdroger..
Lijkt mij eerder andersom. Aantal lekkende condensdrogers lijkt aanzienlijk groter te zijn dan lekkende dakdoorvoer als ik er zo op los google.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:38
DeBers schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:10:
Ik wil niet te veel uitgeven aan een droger. 300 euro vind ik wel voldoende. Desnoods eentje op marktplaats of vraag&aanbod.
Dus je wilt weinig geld uitgeven aan een droger. Houd je er wel rekening mee dat een (goedkope) droger met een slang naar buiten veel meer energie kost en je dus op deze manier duurder uit bent?

Ik (gezin: man, vrouw, 2 kinderen) drogen de was op 1 en soms 2 wasrekjes en gebruiken de droger zelden (5 keer per jaar). Op deze manier bespaar ik bakken energie en is daarnaast beter voor mijn kleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@jongetje Waarom zou je een werkende wasdroger vervangen voor zuinige. budget is €300,- en hoeveel denk je te besparen op deze uitgave ?

@DeBers Heb je nergens een raam ?
Dan zou ik een dakdoorvoer maken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:38
Hackus schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:58:
@jongetje Waarom zou je een werkende wasdroger vervangen voor zuinige. budget is €300,- en hoeveel denk je te besparen op deze uitgave ?
Als een warmtepomp droger een stuk zuiniger is dan de huidige met slang.
Bijv.: https://www.consumentenbo...oducten/zanussi/zdh7300nw (450 euro)
kost 277kWh per jaar /160 droogbeurten = 1.74kWh per droogbeurt

https://www.consumentenbo...ucten/whirlpool/atlanta-a (iets oudere met slang)
3,95 kWh per droogbeurt

Scheelt dus best wat. Om precies te zijn: 2,2 kWh per beurt X 0,22 cent ongeveer 50cent per droogbeurt. Als je dus 160 keer droogt per jaar dan is dat 80euro per jaar. Als de droger 8 jaar mee gaat dan is dat 640 euro aan stroom wat die slangdroger extra kost aan energie. Daar kun je warmtepomp droger voor kopen + het verschil in energie voor besparen.

Dan kun je nu dus wel zeggen ik heb geen geld over voor een betere/andere droger, maar die verdient zichzelf dubbel en dwars terug in je energie rekening. Soms moet je iets verder kijken dan de aanschafprijs.

Daarnaast geef ik aan dat een wasrek natuurlijk vele malen goedkoper (en beter voor je kleding/ milieuvriendelijker) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:16
Eigenlijk hoort dit in Witgoed thuis, maar dit is zo'n generieke vraag. Hier is al zoveel online op te vinden, dat ik hier niet een discussie in zie. Vandaar een slotje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.