Betekenis onderbroken streep langs de weg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:39
Tussen de A27 en de bebouwde kom van Huizen heb je een tweebaans toegangsweg. Het viel met op dat langs de weg een onderbroken streep liep. Ik kan me voorstellen dat je een lijn langs de weg wilt hebben. Maar waarom is die onderbroken? Heeft zo'n lijn een andere betekenis dan een ononderbroken lijn. Verderop (mogelijk bij het begin van de bebouwde kom) houdt de lijn op. Heeft dat dan een betekenis?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:53

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01:35

steveman

Comfortabel ten onder

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1H9zOzP.png

Deze streep rechts?

Weet nog niet of kudo's voor correct gebruik rijbaan en rijstrook op z'n plek is, 2 banen met 2 stroken :+

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:00

Rmg

Onderbroken (rechter) kantenstreep is in principe 80kmh (tenzij bebording anders aangeeft)

https://streetwize.nl/rij...egmarkeringen/kantstreep/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05:25

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik heb de logica achter al die streepsoorten en kleurtjes nooit begrepen. Wat mij betreft mogen ze gewoon weer overal bordjes neerzetten met daarop hoe hard je mag (en een streep om aan te geven of je wel of niet mag inhalen).

Ook handig dat je het in sommige provincies wel ziet, en in andere weer niet. En de ene 80km-autoweg is blijkbaar ook de andere niet als we op de strepen moeten afgaan. Oh, en de strepen gelden alleen als de verkeersborden niet iets anders vertellen, dus nuttig is het niet echt.

Just my 2cts.

[ Voor 13% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 20-05-2019 12:12 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
Dank, dat zal het zijn: Continue streep = 100 km/u, Onderbroken streep = 80 km/u, tenzij anders aangegeven. In dit geval geldt dacht ik 60 km/u, dus er zullen ook wel borden staan. (Ik zit nooit achter het stuur, dus ik let er niet op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
TheMak schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:22:
Dank, dat zal het zijn: Continue streep = 100 km/u, Onderbroken streep = 80 km/u, tenzij anders aangegeven. In dit geval geldt dacht ik 60 km/u, dus er zullen ook wel borden staan. (Ik zit nooit achter het stuur, dus ik let er niet op).
Fout. De kleur zegt iets over de snelheid. De doorgetrokken lijn betekend verboden in te halen en de onderbroken lijn geeft aan dat inhalen is toegestaan.

Dit zegt de rijksoverheid er over:
Wat betekenen de strepen op de weg?
Strepen op de weg kunnen een rijbaan in rijstroken verdelen of aangeven wat de maximumsnelheid is. De strepen die de maximumsnelheid aangeven, heten ook wel essentiële herkenbaarheidskenmerken (EHK).

Soorten strepen op de weg
De strepen geven aan wat de maximumsnelheid is die u op die weg mag rijden:
  • dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur;
  • dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur;
  • geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
De strepen veranderen niets aan de bestaande verkeersregels en maximumsnelheden op wegen buiten de bebouwde kom. Zo gaan bijvoorbeeld de verkeersborden vóór de strepen.
En nog een uitleg van de ANWB

[ Voor 24% gewijzigd door LordSinclair op 20-05-2019 12:36 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
Bedankt voor je toevoeging, mijn vraag had betrekking op de strepen rechts. Ik weet echter niet of de teksten die je hier gedeeld hebt daar ook betrekking op hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
TheMak schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:55:
Bedankt voor je toevoeging, mijn vraag had betrekking op de strepen rechts. Ik weet echter niet of de teksten die je hier gedeeld hebt daar ook betrekking op hebben.
Totaal niet, dat gaat over de middenstrepen.

Het is zoals eerder aanggeven de kantstreep, en dat geeft aan dat het hier 80 is tenzij anders aangegeven (want de middenstreep is doorgetrokken en je hebt een middenberm).

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:10
LordSinclair schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:32:
[...]

Fout. De kleur zegt iets over de snelheid. De doorgetrokken lijn betekend verboden in te halen en de onderbroken lijn geeft aan dat inhalen is toegestaan.

Dit zegt de rijksoverheid er over:

[...]

En nog een uitleg van de ANWB
Je geeft hier een antwoord op een vraag die niet gesteld is. 8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 14:06
Als er dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen zijn zonder bord van dat het een autoweg is, mag je max 80. Strepen zijn slechts herkenningstekens, geen wettelijke basis om, in mijn voorbeeld, 100 te gaan rijden zonder bord dat het een autoweg is.

Zo ook in dit voorbeeld, het is slechts een herkenningsteken, een reminder.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

TheMak schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:55:
Onderbroklen strepen aan de zijkant van de weg houdt in dat er overstekend verkeer te verwachten is. In de bovenstaande foto houdt dat in dat er dus overgestoken mag/kan worden vanaf 1 kant. Je hebt daar dan ook rekening mee te houden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik kom er wel eens maar die onderbroken streep langs de kant is mij nooit opgevallen eigenlijk.
Wel kan ik toevoegen dat het hele stuk een een 60km/u weg is en dat er aparte oversteekplaatsen zijn voor fietsers en overig verkeer, voor zover je dat daar uberhaupt al zou willen doen.

Misschien dat het iets aangeeft over het al-dan-niet mogen stoppen/parkeren in de berm?
Ora et Labora schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:58:
Als er dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen zijn zonder bord van dat het een autoweg is, mag je max 80. Strepen zijn slechts herkenningstekens, geen wettelijke basis om, in mijn voorbeeld, 100 te gaan rijden zonder bord dat het een autoweg is.

Zo ook in dit voorbeeld, het is slechts een herkenningsteken, een reminder.
Nogmaals, het gaat in dit geval over een onderbroken streep aan de rechter kant van de weg.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 14:06
MadMarky schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 16:07:

Nogmaals, het gaat in dit geval over een onderbroken streep aan de rechter kant van de weg.
Daarom gaf ik ook een voorbeeld (staat ook in de post). Strepen zijn slechts herkenningstekens, geen wettelijke basis voor snelheden.
Dus de onderbroken streep is een herkenningsteken dat je daar 80 mag.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ora et Labora schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 16:15:
[...]

Daarom gaf ik ook een voorbeeld (staat ook in de post). Strepen zijn slechts herkenningstekens, geen wettelijke basis voor snelheden.
Dus de onderbroken streep is een herkenningsteken dat je daar 80 mag.
Het viel me gisteren ook pas op dat op mijn standaard route naar het werk van de afgelopen 8 jaar dit ook zo is. 8)7 :o
Direct zodra ik de bebouwde kom inrij en het van 80 naar 70 gaat houd de streeplijn rechts op :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vroeger had je strepen om de zijkant van de weg aan tegeven.
Ik zie nu opties waar ze een stuk van de kant af liggen en de stippellijn in het midden is vervallen.
Het wordt er niet duidelijker op. De bordjes beweren ook nog dat je er maar 60 mag. Waanzin.
Pagina: 1