Fake advertenties op marktplaats

Pagina: 1
Acties:
  • 1.619 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 09:39
Ik ben op zoek naar een Garmin Fenix 5 Plus hardloop/sporthorloge. En ik kom aan de lopende band marktplaats oplichters met een methode die ik niet ken.

Ik kan niets bedenken wat zij er mee winnen, dus daarom deel ik het maar eens hier.

Het patroon, afgelopen week pak m beet 5 keer voorgekomen, gaat als volgt:
  1. Advertentie heeft soms een te lage vraagprijs.
  2. Ik toon interesse, eventueel met bod.
  3. Reactie is altijd iets in de trand van 'prima, wanneer kan je komen'.
  4. Ik noem een aantal momenten
  5. Daarna hoor ik niets, en meestal word de advertentie dan verwijderd en opnieuw aangemaakt.
Aan het eind van het verhaal, weten ze alleen mijn voornaam, username en soms woonplaats.

In minstens 1 geval werd op MP een horloge aangeboden met een gekloonde advertentie van US Ebay (foto's gekopieerd en text door translate).

Het gebeurt te vaak om toeval te zijn, maar wat schieten ze hier nou mee op? Ik snap er geen moer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Net zoveel pogingen tot een idioot te vinden die gewoon wil betalen en op laten sturen?

[ Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 20-05-2019 11:46 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednax70
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Lijkt mij dat ze hopen dat je eea wil laten opsturen.. Als je aangeeft dat je ook echt wil komen is het feest voor ze afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:12

LankHoar

Langharig tuig

SinergyX schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:46:
Net zoveel pogingen tot een idioot te vinden die gewoon wil betalen en op laten sturen?
@ejdvandenberg dit kun je uitsluiten door nogmaals je stappenplan te volgen, maar dan bij stap 4 te vragen of opsturen ook mogelijk is ;)

Zeggen ze dat versturen kan, dan iets zeggen als “OK ik moet in de buurt zijn dus wil wel langskomen, wanneer kan dat?”. Mocht het dan weer op stap 5 eindigen dan weet je voldoende.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
rednax70 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:46:
Lijkt mij dat ze hopen eea wil laten opsturen.. Als je aangeeft dat je ook echt wil komen is het feest voor ze afgelopen.
Dat zal het wel zijn ja, wel beetje vreemd dat ze eerst zelf aansturen op ophalen dan. Ik zal het bij de volgende die ik zie wel proberen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 15:56

BLACKfm

o_O

Ik had dan als oplichter bij stap 3 al het rekeningnummer doorgegeven en gevraagd naar het adres. Waarom zou je potentiële slachtoffers al gelijk wijzen op de optie om langs te komen (al dan niet om zogenaamd vertrouwen te wekken en dan alsnog aan te bieden om het te verzenden wegens *random smoes*).

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desley1992
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 12:45
Wat mij dus andersom opvalt (bij het plaatsen van een advertentie) is dat de laatste tijd erg vaak biedingen komen van gebruikers die 'al lang actief zijn op MP' en het 'wel voor de vraagprijs willen overnemen'.

Vervolgens ben je met het gesprek bezig en geef je de betalingsmogelijkheden:

1. Bij ophalen (cash + pinbon, bank overschrijving vooraf, betaallink via de bank-app of MP zelf)
2. Gebruiker geef aan het alleen 'ter plekke te willen overmaken'.
3. Cash is nooit een optie, aangezien elke gebruiker de smoes heeft dat ze niet met zoveel geld op straat willen lopen.
4. Vervolgens reageren ze niet meer als je aangeeft dat je het geld wilt hebben voor het product mee gaat.

Apple|Games|PSN: desjuhh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

desley1992 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:50:
Wat mij dus andersom opvalt (bij het plaatsen van een advertentie) is dat de laatste tijd erg vaak biedingen komen van gebruikers die 'al lang actief zijn op MP' en het 'wel voor de vraagprijs willen overnemen'.

1. Bij ophalen (cash + pinbon, bank overschrijving vooraf, betaallink via de bank-app of MP zelf)
3. Cash is nooit een optie, aangezien elke gebruiker de smoes heeft dat ze niet met zoveel geld op straat willen lopen.
4. Vervolgens reageren ze niet meer als je aangeeft dat je het geld wilt hebben voor het product mee gaat.
Dat is de fake rabo app methode, dat ze in een nep-app het voor je neus overmaken en jij er vanuit gaat dat het even duurt voordat het op je rekening staat.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
YakuzA schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:29:
[...]

Dat is de fake rabo app methode, dat ze in een nep-app het voor je neus overmaken en jij er vanuit gaat dat het even duurt voordat het op je rekening staat.
Raboapp zelf geeft aan tegenwoordig hoe snel het op de rekening staat. Tot op heden is dit bij altijd geweest: het bedrag staat direct op de rekening.

Dus die vlieger gaat niet meer op bij de rabo:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desley1992
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 12:45
Uthog schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:46:
[...]

Raboapp zelf geeft aan tegenwoordig hoe snel het op de rekening staat. Tot op heden is dit bij altijd geweest: het bedrag staat direct op de rekening.

Dat had ik dus ook begrepen op hun website. De 'gebruikers' geven bij mij altijd aan dat ze het handmatig via de site (wat ik mag controleren) willen overboeken. Als ik ze voorstel een betalingslink te sturen via de Rabo app zelf (dat kan dus blijkbaar zeer gemakkelijk tegenwoordig), krabbelen ze altijd terug en 'hebben ze het vertrouwen niet meer', want dat schijnt niet 'veilig' te zijn..

Apple|Games|PSN: desjuhh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
desley1992 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:49:
[...]

Dat had ik dus ook begrepen op hun website. De 'gebruikers' geven bij mij altijd aan dat ze het handmatig via de site (wat ik mag controleren) willen overboeken. Als ik ze voorstel een betalingslink te sturen via de Rabo app zelf (dat kan dus blijkbaar zeer gemakkelijk tegenwoordig), krabbelen ze altijd terug en 'hebben ze het vertrouwen niet meer', want dat schijnt niet 'veilig' te zijn..
Ook dan zou het direct op de rekening moeten staan. De betaallink van de rabo is gewoon een ideal link. Gelukkig zijn de meeste oplichters de slimste niet, helaas de meeste mensen ook niet :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Uthog schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:46:
[...]

Daarom vragen ze ook vantevoren of jij een Rabo rekening hebt.
Ze komen dan alleen als je aangeeft een andere bank te hebben.

Tussen banken is het nu nog niet direct en daar spelen ze op in.
Via die ideal linkjes etc weigeren ze uiteraard.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 20-05-2019 15:19 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ejdvandenberg schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:43:
Ik ben op zoek naar een Garmin Fenix 5 Plus hardloop/sporthorloge. En ik kom aan de lopende band marktplaats oplichters met een methode die ik niet ken.

Ik kan niets bedenken wat zij er mee winnen, dus daarom deel ik het maar eens hier.

Het patroon, afgelopen week pak m beet 5 keer voorgekomen, gaat als volgt:
  1. Advertentie heeft soms een te lage vraagprijs.
  2. Ik toon interesse, eventueel met bod.
  3. Reactie is altijd iets in de trand van 'prima, wanneer kan je komen'.
  4. Ik noem een aantal momenten
  5. Daarna hoor ik niets, en meestal word de advertentie dan verwijderd en opnieuw aangemaakt.
Aan het eind van het verhaal, weten ze alleen mijn voornaam, username en soms woonplaats.

In minstens 1 geval werd op MP een horloge aangeboden met een gekloonde advertentie van US Ebay (foto's gekopieerd en text door translate).

Het gebeurt te vaak om toeval te zijn, maar wat schieten ze hier nou mee op? Ik snap er geen moer van.
Hier zie je al 2 dezelfde advertenties met foto's van iemand uit België en Veendam
https://www.marktplaats.n...Id=0&postcode=&distance=0

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
Hackus schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:24:
[...]

Hier zie je al 2 dezelfde advertenties met foto's van iemand uit België en Veendam
https://www.marktplaats.n...Id=0&postcode=&distance=0
Veendam staat er niet meer op, ik ga wel vissen bij België.
desley1992 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:50:

Ook deze gebruikers zijn doorgaans 8+ jaar op MP. Waarschijnlijk gehackte (weinig gebruikte) accounts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
YakuzA schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:17:
Dat duurt ook niet lang meer tot ze dat niet meer kunnen doen dankzij "Instant Payments". Dit weekend tussen Knab en ING was het bij mij aan beide kanten gelijk verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:19
YakuzA schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:17:
[...]

Daarom vragen ze ook vantevoren of jij een Rabo rekening hebt.
Ze komen dan alleen als je aangeeft een andere bank te hebben.

Via die ideal linkjes etc weigeren ze uiteraard.
Het maakt toch helemaal niet uit welke bank je zit? Een betaallink uit de (rabobank)app, een betaallink via tikkie, je hebt altijd binnen een seconde de bevestiging dat het betaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

henri86 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 21:38:
[...]

Het maakt toch helemaal niet uit welke bank je zit? Een betaallink uit de (rabobank)app, een betaallink via tikkie, je hebt altijd binnen een seconde de bevestiging dat het betaald is.
En gelukkig snapt ook 100% van de mensen dat je niet je pincode online moet invullen en dan je pinpas naar een random adres moet opsturen ;)

Als je mijn post leest doen ze het door voor je neus met een nep Rabo app te betalen waarna in hun app de transactie naar jouw rekening zichtbaar is en veel mensen denken dat het dan wel morgen op hun rekening staat omdat ze een andere bank hebben :z

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:40
ejdvandenberg schreef op maandag 20 mei 2019 @ 17:49:
[...]

Veendam staat er niet meer op, ik ga wel vissen bij België.

[...]

Ook deze gebruikers zijn doorgaans 8+ jaar op MP. Waarschijnlijk gehackte (weinig gebruikte) accounts.
Kan wel kloppen, serieus meegemaakt dat iemand mijn marktplaats account wilde hacken. Had mijn telefoon gekoppeld, dus dan krijg je een smsje van marktplaats dat er van een vreemd ip of iets dergelijks is geprobeerd in te loggen en dat je password is gereset.

Wat erg kut is als je op dat moment niet zelf thuis bent, dus ook op een ander IP zit. Heb die dag een paar honderd SMSjes gehad, omdat marktplaats (bijna) niet telefonisch bereikbaar is.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
Vanavond nog op 4 advertenties gereageerd.

2 waren zowaar echte verkopers, dus het lijkt te gaan lukken om er een op de kop te tikken.

Als een van de andere nog reageert zal ik wel kijken of ik die uit de tent kan lokken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Dit begint nu meer een Marktplaats-ervaringentopic te worden dan een goede discussie, gezien we al meerdere Marktplaats-topics in Tweakers Huiskamer hebben, gaat dit topic op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.