Aanschaf nieuwe SSD: Crucial uit BBG nog steeds beste keus?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-12-2025
Ik zoek een?
SSD te gebruiken als OS-disk.

Wat is je budget?
<100 euro lijkt me een goed bedrag, maar kan er ook wel iets over gaan als het écht gerechtvaardigd is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb in 3 apparaten een Samsung 250 Evo steken, en ben hier zéér tevreden van. Ik was dan ook eerst van plan om weer voor een Samsung te gaan, maar een tijdje geleden vond ik in een topic hier in CAA een vergelijking van een aantal andere schijven (kan de thread niet meteen terugvinden), waarin ook een aantal nvme-SSD's opgelijst stonden. Qua prijs vielen deze ook nog wel verrassend goed mee, dus begon de twijfel of ik toch niet ineens voor zo één zou gaan...?
Nu, gisteren las ik de BBG, en zie daar dat er toch nog wel een aanzienlijk prijsverschil is tussen nvme en klassieke SATA. Bovendien ben ik meer dan tevreden met de snelheid van een SATA SSD. Ik vraag me dus af: tenzij ik grote hoeveelheden data ga verplaatsen tussen SSD's, ga ik dan wel iets merken van dat snelheidsverschil...? Ik vermoed van niet?
Daarom dat ik eerder terug naar SATA ben gaan kijken. In de BBG vond ik de Crucial MX500 2,5" 500GB als "beste koop", voor maar 64 euro (ofja, in de praktijk ga ik er een €76 aan kwijt zijn, omdat de eerste shops in de pricewatch scams zijn als ik de reviews zo lees...). qua prijs is dit heel aantrekkelijk voor een schijf van 500GB!

Maarrr... de BBG dateert al van december natuurlijk. Zijn er ondertussen betere keuzes op de markt?
Ik sta zowel open voor suggesties van nvme- als SATA-SSD's. Volume mag ook wat minder zijn dan 500GB (is zelfs teveel, maar het prijsverschil tussen de 250 variant en de 500 was zo klein dat het wat gek zou zijn om voor de 250 te gaan). 250 is in principe voldoende, maar meer is natuurlijk altijd beter (zolang het qua prijs te rechtvaardigen is, zoals bij de Crucial zeker het geval is).

Moederbord: Asus P8Z68-V

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Welk moederbord gaat het op gebruikt worden?

• Opifex
Een Asus P8Z68-V. (een al iets ouder model dus)

Ik voeg het ook even toe in de TS.

• Uszka
  • Nu online
Er zit geen M2 PCI-e slot op dat moederbord dus NVME gaat 'm niet worden. 2,5" SATA is the way to go. MX500 is dan een prima keuze. pricewatch: Team Group L5 Lite 480GB en pricewatch: Kingston A400 2,5" 480GB zijn wat lager geprijsde opties.

• Opifex
Team Group is een merk waar ik nog nooit van heb gehoord. Kan er ook niet echt veel reviews van terugvinden. Heeft dit merk een goeie reputatie?
Ik lees dat je bij de Kingston het risico loopt op een slecht exemplaar. Dat risico neem ik liever niet, voor de 16 euro die ik er mee bespaar.

• Uszka
  • Nu online
Niets mis met Team. Doen ook heel veel RAM. Heb hier zelf een 240GB Team ssd in een wat ouder systeem en doet het uitstekend. Als je €10 - €20 meerprijs geen probleem vindt dan kan je beter de MX500 nemen.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:59
Voor zo'n 5 dollar koop je een adapter van een PCI-e slot naar een M.2 slot:
https://www.ebay.com/itm/...LL-SPEED-New/332928974540

Als je die in je zwart PCI-e slot steek dan kun je er een pricewatch: Corsair Force MP510 480GB in doen.

Echter, de vraag is of je er iets van gaat merken. In de benchmarks is NVMe een heel stuk sneller, in de praktijk is voor 99% van de thuisgebruikers SATA ook snel genoeg, en dan wordt het gat tussen € 80 en € 55 wel groot.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Uszka
  • Nu online
Vraag je dan ook af of het mogelijk is vanaf PCI-e te booten met dat moederbord.

• Paul
  • Laatst online: 17:59
Dat is inderdaad ook een dingetje. Z68 kan standaard niet booten van PCI-e (en Asus heeft zo te zien geen BIOS-update uitgegeven), al zijn er wel guides te vinden hoe je het BIOS kunt modden zodat het wel kan.

Lijkt er op dat SATA de beste optie is :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Opifex schreef op maandag 20 mei 2019 @ 10:29:
Ik zoek een?
Daarom dat ik eerder terug naar SATA ben gaan kijken. In de BBG vond ik de Crucial MX500 2,5" 500GB als "beste koop", voor maar 64 euro (ofja, in de praktijk ga ik er een €76 aan kwijt zijn, omdat de eerste shops in de pricewatch scams zijn als ik de reviews zo lees...). qua prijs is dit heel aantrekkelijk voor een schijf van 500GB!
Vandaag te koop op Amazon voor 62 euro: https://www.amazon.de/Cru...ternes-NAND/dp/B0784SLQM6

• Opifex
How! Dat is wel interessant! Zeker omdat ik van plan ben er 2 te kopen! (Ook één voor in mijn vriendin haar laptop)

Maar gaat dat dan geen gedoe worden met garantieclaims?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Je mag er maar één per dag kopen.. en ik weet niet tot wanneer die deal loopt.

Garantie is misschien iets lastiger maar daar zou ik me voor iets van 60 euro niet zo druk over maken.

• Opifex
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 18:52:
Je mag er maar één per dag kopen.. en ik weet niet tot wanneer die deal loopt.
Tgoh, de reden om er 2 tegelijk te kopen is om de verzendkosten te drukken. Aangezien er in jouw artikel vermeld staat dat verzenden gratis is, valt dat argument dus weg.

Desnoods laat ik haar zelf een account aanmaken bij Amazon zodat ze het zelf koopt. qua prijs maakt dit geen verschil dan.

EDIT: Ineens bedacht ik me dat die gratis verzending waarschijnlijk enkel geldig is voor Duitse klanten (aangezien het Amazon DE is), dus klik ik op "Informatie", en ziedaar... het addertje onder het gras!

Over de kosten van verzenden binnen EU zie ik niet meteen iets staan, maar ik zie wel dat er extra kosten aangerekend worden als je geen Amazon Prime bent...

Dit zijn helaas de scams die ik gewoon ben van Amazon. Daarom dat ik er ook nooit iets bij heb besteld tot nu toe, want elke keer ik er een mooie deal op terugvind, blijkt bij het afrekenen dat het helemaal geen mooie deal is...

[ Voor 37% gewijzigd door Opifex op 21-05-2019 18:58 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik heb er gisteren nog een besteld en gewoon 61,58 betaald.. en ik hoef hem niet af te halen.

Woon je in België? Ik weet niet of het dan anders is.

[ Voor 23% gewijzigd door Olaf van der Spek op 21-05-2019 19:02 ]

• Opifex
Ik woon inderdaad in België. Ik ga eens proberen te bestellen. Kijken of er weer extra kosten bijkomen of niet.

Tijdje geleden vond ik op Amazon een mooie deal voor een paar boeken. Na een heel gedoe met registreren en alles werkend te krijgen, blijkt dat de boeken bij afrekenen plots 30 euro duurder zijn dan geadverteerd... (en dat was zelfs nog zonder verzending gerekend)

edit: Heb besteld. Er gebeurden nog wat vreemde berekeningen bij het afrekenen, met verzending en van die dingen, maar uiteindelijk bleef het bedrag ongeveer hetzelfde. Heb hem gewoon maar besteld. Bedankt voor de tip!

[ Voor 22% gewijzigd door Opifex op 21-05-2019 19:16 ]

Pagina: 1