ARC issue tussen Sony Android TV en JBL Bar 3.1

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRanatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-06 15:53
Sinds kort ben ik de (bijna) gelukkige eigenaar van een JBL Bar 3.1 soundbar.
Deze soundbar heeft (o.a) 3 HDMI ingangen voor randapparaten en een HDMI ARC (output) voor de verbinding met een tv.
Op dit moment heb ik op de soundbar op HDMI 1 mijn KPN decoder aangesloten. De soundbar is met de bijgeleverde HDMI kabel verbonden met de tv. Deze verbinding gaat van HDMI ARC (bar) naar HDMI ARC (tv). In de tv heb ik in de instellingen de geluidsweergave ingesteld op Audiosysteem.
Beeld en geluid via deze bron werken perfect.

Wanneer ik op de tv naar het android homescreen ga, hoor ik de inputgeluiden (bij het scrollen) via de soundbar. Dit geluid komt dus via de ARC verbinding vanaf de tv netjes terug naar de soundbar.
Bovenstaande geeft mij de bevestiging dat mijn instellingen juist zijn en mijn gebruikte bekabeling in orde is.

Wanneer ik echter vanuit android Netflix start en content ga streamen, heb ik hierbij geen geluid.
Hetzelfde geldt voor het streamen via de ingebouwde Chromecast, geen geluid.
In beide gevallen zou het geluid toch via ARC moeten worden weergegeven op de soundbar.
Als "tussenoplossing" heb ik nu een optische kabel aangesloten en heb ik wel geluid.

Aangezien ik het aantal kabels en het schakelen tussen poorten wil minimaliseren, ben ik op zoek naar de oplossing om toch in bovenstaande gevallen geluid via ARC te verkrijgen.

Welke instelling(en) zie ik over het hoofd, danwel wie heeft er suggesties om mij verder te helpen?

TV: Sony KDL-43W756C
Soundbar: JBL Bar 3.1

EDIT:
Inmiddels contact gehad met de helpdesk van JBL. Daar heb ik bevestigd gekregen dat de aansluitingen en de instellingen op de soundbar correct zijn gemaakt. Vandaar dat ik verder ben gaan zoeken naar de instellingen van de tv.
Het bleek dat de inputgeluiden dus hoorbaar waren via de tv-speakers ( 8)7 :X ), terwijl deze waren uitgeschakeld in de settings. Blijkbaar wordt deze instelling genegeerd in de "android omgeving".
Via een lastig vindbare help pagina van Sony kon ik achterhalen dat de instelling 'HDMI control', welke moet zijn ingeschakeld om gebruik te maken van de ARC functie, in mijn tv "verstopt" is onder de naam Bravia Sync. Nadat ik deze had ingeschakeld, kon ik de soundbar toevoegen als gekoppeld apparaat.
Nu werkt de ARC zoals het hoort. Bij inschakelen van (o.a.) Netflix wordt automatisch geschakeld naar de ARC en het geluid weergeven.

Problem solved!

[ Voor 22% gewijzigd door FRanatic op 21-05-2019 08:29 . Reden: Oplossing voor probleem gevonden! ]