Vouwfiets tweaken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:36
Goedenavond,

Zojuist is de achterband geknald van mijn vouwfiets, dit was te verwachten want er zat al scheurtjes in met een bult. Voordeel dat ik nu gelijk de binnenband ook kan vervangen voor een frans ventiel ipv hollands. :+

Ik zat te denken aan een hogere band, zodat je minder snel hoeft te trappen.
Ik weet dat 1inch maar 2,5 km/h winst geeft, maar gezien er toch een andere band om moet...

Dat met die voorband behouden zal wel niet zoveel uitmaken want je zie scooters ook met grotere achterbanden.

Via google heb ik mij verdiept in ETRTO maatvoering.
Ik heb 47-406 (20x1.75), zolang ik de 406 aanhoud moet het goed komen dacht ik.

Maar de 1e maat (46) begrijp ik niet helemaal, men zegt breedte maar in feite wordt je band toch boller en indirect ook hoger, maar hoeveel?

Ik heb -/+ 1,5 cm ruimte over.
Ik dacht aan een 50-406 20 x 2.00 zou dit kunnen?

De fiets heeft geen versnellingen, andere tandwielen gaat niet zomaar, hogere banden eronder kan ik nog zelf.

Loopt hier nog een fietsexpert rond en/of wat ik er maximaal onder kan proppen ?

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 19-05-2019 20:45 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Alle reacties

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:47

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Of een dikkere band past is afhankelijk van het frame, in dit geval de breedte van de achtervork. Bij veel fietsen is er hiermee weinig speelruimte, vaak kan je wel een paar millimeter breder gaan maar dan houdt het wel op. Andere beperkingen zijn de remklauwen van velgremmen en de aanwezigheid van spatborden.

De binnenband vervangen met een frans ventiel kan het beste met een adaptertje om het ventiel om de buitendiameter beter te laten aansluiten op het grotere ventielgat in de velg. Het kan ook zonder, maar dan vergoot je de kans dat hij daar lek gaat en dan moet je de binnenband vervangen omdat je hem daar niet kan plakken.

De breedte van de band is geen exacte maat. Hoe breed/hoog de band uiteindelijk wordt is voor een groot deel afhankelijk van hoe breed de velg is. Daarnaast verschilt het per bandenfabrikant, model en soms dan nog per batch of individuele band en de druk waarop je hem oppompt hoe breed/hoog hij uiteindelijk is.

Als je fiets geen versnellingen of andere tandwielen, hoe kun je dan de kettingspanning instellen? Als het kan door het wiel naar achter te plaatsen dan kun je daar nog wat winnen aan ruimte. Je kan een hele of halve schakel aan de ketting toevoegen.

Het achtertandwiel vervangen met eentje met één of twee tandjes minder waarschijnlijk simpeler en goedkoper dan alles hierboven. Een tandwiel kost een paar euro en een schakel uit de ketting weghalen kost niets.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• mr_evil08
De achterwiel zou idd naar achter kunnen daarmee span je de ketting, De hoogte is niet echt een probleem, daar heb ik zeker 3 cm speling aan alle kanten incl spatborden, De breedte is beperkt tot 1,8 cm exact, remmen vormt ook geen probleem

Ik dacht dat fabrikanten zich moesten houden aan de ETRTO maatvoering.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:47

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

mr_evil08 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 21:40:
De achterwiel zou idd naar achter kunnen daarmee span je de ketting, De hoogte is niet echt een probleem, daar heb ik zeker 3 cm speling aan alle kanten incl spatborden, De breedte is beperkt tot 1,8 cm exact, remmen vormt ook geen probleem

Ik dacht dat fabrikanten zich moesten houden aan de ETRTO maatvoering.
Dat doen ze ook. Ondanks dat ETRTO een uitgebreid systeem is om de maatvoering te beschrijven ontbreken er nog variabelen zoals dikte van de band zelf en hoeveel afwijking er mag zijn.

Als je genoeg hoogte hebt dan passen er waarschijnlijk ook 451 wielen in het frame, dat zie je wel vaker bij vouwfietsen. Met een dunnere band kun je dan alsnog een grotere wieldiameter krijgen. Echter deze maat wielen is wel wat minder gangbaar en een heel wiel vervangen weer duurder dan de andere ideeën.

[ Voor 20% gewijzigd door Johnny op 20-05-2019 07:50 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• mr_evil08
Inmiddels langs de fietsenmaker geweest van 47-406>55-406 gegaan(2 maten groter), dit kon probleemloos en was het maximale ivm velg.

De band is nu breder maar ook hoger, de fiets gaat merkbaar lichter, in feite rust daar alle gewicht op want de zadel staat ver naar achteren.

er past nog net een vinger tussen het frame en band kwa ruimte, al met al bedankt het is opgelost.
Wil ik meer dan moet ik kijken voor een iets kleiner achter tandwiel maar dat is weer nadelig ivm tegenwind.

Schwalbe Buitenband Big Ben HS439 20 x 2.15 (55-406)

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 20-05-2019 13:36 ]