Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:17
In een 24V opstelling heb ik een 24V, 1000W omvormer waarop sinds kort een 800W pomp is aangesloten. Dat werkt prima, ondanks dat het geen zuivere sinus omvormer is.
Nu heb ik het 24V systeem gezekerd met "normale" automaten. gelijkstroom op een automaat gaat voor zover ik kan zien goed, enige risico is een iets groter vonken boog die getrokken kan worden bij afschakelen van gelijkstroom.

Maar als de omvormer 1000 W trekt, dan is dat 42A. Hij zit nu achter een C32 zekering, die er dus na enige tijd mee stopt.
Ik kan eigenlijk geen automaat vinden met voldoende capaciteit. Zou ik een soort van kookgroep kunnen maken waarbij ik 2x25A met elkaar verbind en parallel de stroom er doorvoer.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:04

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:14

aawe mwan

Wat ook leuk is:

MeTooPV schreef op zondag 19 mei 2019 @ 19:05:
Nu heb ik het 24V systeem gezekerd met "normale" automaten. gelijkstroom op een automaat gaat voor zover ik kan zien goed, enige risico is een iets groter vonken boog die getrokken kan worden bij afschakelen van gelijkstroom.
Hmmm... volgens mij is het niet „iets” groter, maar heel veel groter. Die automaten zijn niet echt veilig voor DC, je vindt hier wel wat filmpjes van op YouTube.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-11 23:48
Zekeringen parallel is nooit een goed idee tenzij je lange parallel kabels hebt en iedere kabel apart zekert. Maar dat lijkt me hier niet van toepassing. Je zou bij een automaterialen handel kunnen kijken of bij een heftruck leverancier die heeft tractie zekeringen. C40 automaat kan ook. Er zijn speviale dc automaten van ABB dat zijn dan U automaten maar de prijs is navenant.

[ Voor 13% gewijzigd door snameroc op 19-05-2019 19:21 ]

snameroc

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:20
Jij hebt DC automaten nodig ipv wat je nu gebruikt.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-11 10:40

Illusion

(the art of)

Je kan gewoon auto-/vrachtwagen zekeringen gebruiken. Die zijn gemaakt voor
24V en kunnen die stroom makkelijk aan.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 20:57

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Wil je perse een automaat? Waarom niet een gewone smeltzekering? 50A is gewoon als steekzekering te krijgen.
Beschrijving

- Verpakking per 10 stuks - Rood - 50 Ampère - Maximaal 32 Volt - Afmeting HxBxD: 34x29x9 mm - Internationale standaard DIN 72581-3

[ Voor 44% gewijzigd door APClll op 19-05-2019 19:27 ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-11 14:29
Kastje ertussen zetten met steekzekeringen.

Anders maak even een foto van je opstelling.

[ Voor 36% gewijzigd door Monkeydancer op 19-05-2019 19:28 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:19
Steekzekeringen moet je niet willen met deze stromen. Geheid dat een autozekeringhouder gaat wegfikken bij 40A continu. Je kan nog een maxi variant nemen maar beter is gewoon de ''echte versie'' zoals Mega (van littlefuse) of (mini)ANL. Wil je persé automaat raad ik de eerdergenoemde U(200) serie aan van ABB. Automaten parallel zetten werkt niet goed, heb ik al eens eerder geprobeerd bij een (tijdelijke) 12Vdc oplossing.

Bedenk wel dat ondanks dat je pomp werkt een gemodificeerde sinus niet fijn is voor m. Hij ontwikkeld sowieso extra warmte nu (wat via het water weer wordt afgegeven vermoed ik). Ik weet niet hoe duur die pomp is maar je hebt kans dat hij wel vroegtijdig overlijdt op deze manier. Een Mastervolt of (tweedehands) Victron Phoenix 1200W kost de kop niet (iets van 300) dus dat geef ik nog wel mee.

[ Voor 32% gewijzigd door Jim423 op 19-05-2019 19:55 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 19:32:
Steekzekeringen moet je niet willen met deze stromen. Geheid dat een autozekeringhouder gaat wegfikken bij 40A rms.
Autozekeringhouder kan zekeringen tot 40A aan, ik denk dat die het wel zal houden. Wegfikken is hier denk ik wat overdreven. Maar wat bedoel je met 40A rms als het over DC gaat?

@MeTooPV Je kan gewoon een automaat gebruiken volgens mij, je moet alleen kijken dat er specifiek op staat dat hij ook geschikt is voor DC.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Illusion schreef op zondag 19 mei 2019 @ 19:24:
Je kan gewoon auto-/vrachtwagen zekeringen gebruiken. Die zijn gemaakt voor
24V en kunnen die stroom makkelijk aan.
Of bij een heftruck firma, of lasapparaten, allemaal hoge dc stromen met zekeringen die vaak met een bout vast zitten.

@MeTooPV
Is dit wat voor je?
https://www.ebay.nl/itm/1...b09ffe375ec&ul_noapp=true

[ Voor 45% gewijzigd door Rol-Co op 19-05-2019 20:01 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Jim423
Continu bedoelde ik indd. Er zijn inderdaad autozekeringen tot 40A echter worden wel warm bij 30A continu afname. In dit geval gaat er dus 42A doorheen. Ik heb overigens ook al zat 30A zekering weggesmolten op de pootjes, de klemverbinding is gewoon niet opgewassen tegen zulke hoge continu stromen. Normale autozekeringen zou ik gewoon niet gebruiken bij continustromen hoger dan 25A. Overigens heb ik 40A autozekeringen ook nog nooit daadwerkelijk gebruikt zien worden in auto's, max. 30A.

5443545

[ Voor 17% gewijzigd door Jim423 op 19-05-2019 20:02 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 20:57

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Jim423 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 20:00:
Continu bedoelde ik indd. Er zijn inderdaad autozekeringen tot 40A echter worden wel warm bij 30A continu afname. In dit geval gaat er dus 42A doorheen. Ik heb overigens ook al zat 30A zekering weggesmolten op de pootjes, de klemverbinding is gewoon niet opgewassen tegen zulke hoge continu stromen. Normale autozekeringen zou ik gewoon niet gebruiken bij continustromen hoger dan 25A. Overigens heb ik 40A autozekeringen ook nog nooit daadwerkelijk gebruikt zien worden in auto's, max. 30A.

[Afbeelding: 5443545]
Dan heb je denk ik nooit in die andere zekeringenkast vlak naast de accu gekeken :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RfNTIObZ9kgEnE9ejNDnWUCS/full.jpg

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:24
En ook niet naar zekeringen in een camper. Kijk maar eens bij De Wit in Schijndel, zekeringen tot 500 A.

[ Voor 42% gewijzigd door sunnybird op 20-05-2019 09:26 ]

• Jim423
Moge duidelijk zijn dat ik het heb over normale autozekeringen. Ik kan je garanderen dat de 60A uit je schema niet zo'n zekering is als op mijn foto.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:04
Jim423 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:17:
Moge duidelijk zijn dat ik het heb over normale autozekeringen. Ik kan je garanderen dat de 60A uit je schema niet zo'n zekering is als op mijn foto.
Toch zijn deze voor een auto ook normaal. Dus het woord normaal moet dan gedefinieerd worden, ik denk dat jij gewoon steekzekeringen bedoelt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• leonbong
De ABB S200 automaten mogen DC hebben.
Een 2 polige S200 mag 72V hebben, deze in 40A versie kost 100€

Of als het goedkoop moet
https://www.vekto.nl/ac-dc-1-polig-40a-karakteristiek-c
kost 5€ welk enkel polig dus even twee kopen voor de plus en min pool.

En zo maakt eigenlijk elke fabrikant wel DC geschikte automaten zeker voor deze lage spanning 24V is het makkelijk.
Voor PV moet je andere types hebben wat minder makkelijk is, DC wil nog al vonken.

Een DC-automaat voor hogere spanningsautomaat moet grotere afstand hebben tussen interne contacten.

PS Smeltzekering (glas ofzo) heeft dit vonk probleem niet dus auto/vrachtwagen zekeringen zijn ideaal voor 24V.

[ Voor 44% gewijzigd door leonbong op 20-05-2019 17:23 ]

• leonbong
Jim423 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:17:
Een normale moderne auto heeft tegenwoordig al direct op de polen van de accu smeltzekeringen zitten.
De startstroom van een auto is ruim 100A.
Waarom denk je dat er op startkabels 16mm2 staat >200A omdat dat er doorheen moet.

Dus zo bijzonder is dit allemaal niet.

• Jim423
No Hands schreef op maandag 20 mei 2019 @ 17:03:
[...]

Toch zijn deze voor een auto ook normaal. Dus het woord normaal moet dan gedefinieerd worden, ik denk dat jij gewoon steekzekeringen bedoelt.
Tja, Maxi zijn ook steekzekeringen. Die kunnen echter wel 40A dragen. (Al zou ik dit voor dit doel dus ook niet aanraden). Kortom dat bedoel ik ook niet per definitie. Echter is naar mijn inziens voor de gewone man de definitie wel duidelijk, immers als ik zoek op allekabels op "autozekeringen normaal" kom ik bij het gewenste type, als ik kijk in de autozekeringen kolom op wikipedia zie ik dit: Normaal 19,1 x 5,1 x 18,5 mm 1, 2, 3, 4, 5, 7,5, 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40. Ook staat er bij mijn bericht nog een foto met het type wat ik bedoel en reageer ik op een post waar de maximale zekeringhouderwaarde 40A betreft. Dus waarom deze doelloze discussie gestart wordt vind ik vreemd, evenals de opmerking dat ik het blijkbaar ''bijzonder'' vind terwijl ik allang (een aantal) geschikte zekeringtypes heb aangeraden. Waar het dus om ging is dat de 19,1 x 5,1 x 18,5 mm houder zekeringen tot 40A mag hebben maar dat het in mijn ervaring geen goed idee is om deze ook met 40A te gaan belasten continu. Zekeringhouders met inbus om de zekering vast te zetten zijn in mijn ervaring veruit superieur. Of natuurlijk toch een automaat :o

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:17
Steekzekeringen vind ik niets. In automotive zal het prima werken, maar ik vind de aansluitingen vaak niet optimaal, ook ziet het er niet uit en voor andere, minder technische, gebruikers zijn zekeringen die op een "normale" stoppenkast lijken veel fijner

De automaten die #leonbong voorstelt zijn mooi. Te krijgen in 40A en voor een schappelijke prijs. Ik ga alle automaten vervangen.

Bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1