Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-11 18:32
Ook ik wil aan de zonnepanelen. Mijn vriendin is er niet zo van overtuigd en daarom is het compromis geworden dat ze op het garagedak mogen, ondanks dat het woonhuis pal op zuid ligt. Onderstaand een overzicht:

overzicht

Op het smalle stuk (onder) is de breedte 3,6m. De bovenste 4m zijn zo'n 7m breed.

Om estetische redenen en om het feit dat de balast dan wat minder is, wilde ik opteren voor een oost-west opstelling. Schaduw heb ik weinig, behalve wellicht heel vroeg op de ochtend en laat op de dag.

Ik heb diverse offertes opgevraagd, maar veel daarvan zijn in mijn ogen financieel onaantrekkelijk. Of ze bieden enkel SolarEdge of men vraagt sowieso de hoofdprijs in vergelijking tot de onderdeelprijs op Solar-bouwmarkt/Winkelman. Zelf leggen denk ik wel te kunnen, maar ben geen elektricien dus aan de meterkast wil ik me niet wagen. En omdat ik nog nooit zonnepanelen heb gelegd is installatie voor een kleine premium ook geen bezwaar.

Uiteindelijk heb ik 2 offertes die overblijven:

- 16x CSun 280Wp
- Growatt 4200 MTL-S
- Volledige installatie
- Kabel op nacalculatie

Voor EUR 3.667 excl. BTW. Deze leverancier legt het liefst enkel op zuid. Ook is mijn eigen verbruik maar 2800kWh. Nu is een beetje overproductie niet zo'n punt, maar ik denk dat 16 panelen overkill is.

- 12x URE Mono 320Wp HCC
- Growatt 3600 MTL-s

Voor EUR 2.477. Zij willen mij zelf laten leggen en een elektricien de meterkast laten doen. De leverancier komt vervolgens met mij de panelen aansluiten en verwacht hier zo'n 3 uurtjes voor te factureren. De prijs van de elektricien heb ik nagevraagd. Maar ik verwacht hier zo rond de 3000-3200 ex btw uit te komen. Het zelf leggen en samen aansluiten, vind ik interessant en leerzaam.

Volgens mij beide prima offertes. Ik had zelf echter mijn oog laten vallen op een SMA omvormer, maar beiden geven aan die niet te kunnen leveren. Growatt lijkt me echter ook prima en iets goedkoper. Zou optitrack en monitoring van SMA een meerprijs rechtvaardigen?

Mis ik verder nog belangrijke zaken?

[ Voor 4% gewijzigd door Dreadramon op 19-05-2019 19:54 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Plaatje is maar amper te zien, en ik zie geen maten.
Sorry. kan je echt niet verder helpen zo.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Dreadramon
Denk dat er iets is mis gegaan met de upload, zou nu beter moeten zijn.

Wat betreft de maten, op het smalle stuk (onder) is de breedte 3,6m. De bovenste 4m zijn zo'n 7m breed.

• Gorefest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11 09:00

Gorefest

serial killer.

Zou toch eens met je vriendin babbelen. Op je huisdak heb je er geen last van, je garagedak zie je de hele tijd...

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16-11 21:01

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Zeker als je woning pal op zuid ligt zou ik niet aan een plat dak constructie beginnen, of heeft je woonhuis ook een plat dak?

Verwijderd

Ik kan je uitsluitend financiele feedback geven.
Offerte 1 4480Wp voor 3667,00,
Offerte 2 3840Wp voor 3142,62, ik kies dit omdat het 3840/4480=85,7% van de Wp verhouding is en het redelijk strookt met wat je zelf al verwacht, 3000 - 3200 ex BTW.
Bij offerte 1 hoef je niets zelf te doen, bij offerte 2 krijg je een 'gratis' cursus, nou ja gratis je moet een boel zelf doen wat je financieel uiteindelijk weinig of niets oplevert.

Je kostprijs voor een Wp op basis van 25 jaar is voor beide systemen in dit geval gelijk te weten 3667 / 4480 = 0,82 per Wp, of 3142,62 / 3840 = 0,82, dit bedrag gedeeld door 25 = 0,033.
Even geen rekening gehouden met eventueel vervangen van een omvormer in die 25 jaar.

Offerte 1
Zolang we mogen salderen leveren de eerste 2800kWh a 0,21 dus 588,00 op
De daarop volgende 75% ivm O/W ? (3360 - 2800) * 0,11 = 61,60 totaal 649,60

Offerte 2
75% * 3840Wp = 2880kWh.
Opbrengst 588 + (80 * 0.11) = 596,80

Is het interessant om 3667 - 3142,62 = 524,38 extra uit te geven die jaarlijks 649,60 - 596,80 = 52,20 oplevert ?
Nou het rendement is 52,20/524,38=9,95%. Er zijn weinig spaarrekeningen die dat opleveren volgens mij ;)

• Belder
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-12-2024
Als reactie op Diff_Angle : ...... en zelf geen tijd of risico kwijt aan het leggen van de panelen.

• Dreadramon
Gorefest schreef op zondag 19 mei 2019 @ 22:50:
Zou toch eens met je vriendin babbelen. Op je huisdak heb je er geen last van, je garagedak zie je de hele tijd...
Al heel vaak gebabbeld. Op het woonhuis zie je ze als je voor het huis bent. Zij bewondert blijkbaar iedere keer als ze het huis uitloopt/inloopt/door de straat rijdt ons prachtige dak. Op het platte dak zul je ze vanuit de tuin denk ik amper zien(onder een hoek van 10 graden zijn ze zo'n 20cm hoog). Alleen als we uit de kledingkamer kijken zullen we ze zien liggen. Dus dat argument kan ik nog wel volgen.
WoodyWindoW schreef op zondag 19 mei 2019 @ 22:51:
Zeker als je woning pal op zuid ligt zou ik niet aan een plat dak constructie beginnen, of heeft je woonhuis ook een plat dak?
Nee, het woonhuis heeft geen platdak. De platdakconstructie niet, puur financieel gezien of nog andere argumenten?
Thanks! Verhelderend verhaal. Ook al heb ik zelf 100 keer cijfers onder elkaar gezet, soms raak ik een beetje verdwaald in het doolhof.

Ik vraag me wel af of URE panelen niet beter zijn dan CSun. Van die laatste vind ik een stuk minder op internet dan van de eerste. Alhoewel dat natuurlijk ook niet alles zegt.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dreadramon schreef op maandag 20 mei 2019 @ 20:10:
[...]

Al heel vaak gebabbeld. Op het woonhuis zie je ze als je voor het huis bent. Zij bewondert blijkbaar iedere keer als ze het huis uitloopt/inloopt/door de straat rijdt ons prachtige dak. Op het platte dak zul je ze vanuit de tuin denk ik amper zien(onder een hoek van 10 graden zijn ze zo'n 20cm hoog). Alleen als we uit de kledingkamer kijken zullen we ze zien liggen. Dus dat argument kan ik nog wel volgen.
Je moet haar wel goed overtuigen he ;)

Mooie zwarte paneeltjes als 1 vlak dus netjes.
Goed bezig voor het milieu
1500,- extra shop geld per jaar
Vooral met die laatste zijn ze snel om hoor. ;)

Op je huis dak heb je een veel beter rendement, dat platte dakje is leuk om zelf te prutsen, scheelt je ook weer 800-1000,- montage kosten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16-11 21:01

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Dreadramon schreef op maandag 20 mei 2019 @ 20:10:

[...]

Nee, het woonhuis heeft geen platdak. De platdakconstructie niet, puur financieel gezien of nog andere argumenten
Het is idd een stuk duurder, je hebt per paneel een fors aantal kg’s verzwaring nodig. Je terugverdientijd wordt daarmee langer. Daarnaast is zo’n constructie niet altijd even stevig (harde wind e.d.) als een constructie op een schuin dak.

• Dreadramon
Rol-Co schreef op maandag 20 mei 2019 @ 21:01:
[...]

Op je huis dak heb je een veel beter rendement, dat platte dakje is leuk om zelf te prutsen, scheelt je ook weer 800-1000,- montage kosten.
Dat lijkt dus wel mee te vallen. Als ik deze sets zelf samenstel bij bijv. solar-bouwmarkt, dan kom ik duurder uit.
WoodyWindoW schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 20:54:
[...]

Het is idd een stuk duurder, je hebt per paneel een fors aantal kg’s verzwaring nodig. Je terugverdientijd wordt daarmee langer. Daarnaast is zo’n constructie niet altijd even stevig (harde wind e.d.) als een constructie op een schuin dak.
Ik had begrepen dat dat bij een oost/west-opstelling onder 10 graden best wel mee viel.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dreadramon schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 22:34:
[...]

Dat lijkt dus wel mee te vallen. Als ik deze sets zelf samenstel bij bijv. solar-bouwmarkt, dan kom ik duurder uit.
Geen appels met peren aan het vergelijken? Lijkt me sterk dat je met een dhz set duurder uit komt. Er zit al snel 6-800,- montage in toch? Als dat echt zo is zou ik de spullen bij hem bestellen en zelf monteren, dan ben je super goedkoop.

Kijk uit dat je straks geen 700,- meerwerk krijgt als het echt zo is, dan komen de smoesjes van dit zit er niet bij en dat zit er niet bij in de prijs, de meterkast was lastiger en kost extra bla bla.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Dreadramon
Screenshot solar bouwmarkt

Volgens mij exact de tweede offerte. De offerte is ook incl flatfix montage systeem, wat ik in de OP niet had gezet. Wellicht dat de bekabeling nog iets afwijkt, maar dat zal het verschil van ruim 600 euro niet goedmaken.
Pagina: 1