Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

10 jaar oud Workstation vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Solo98
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-08 17:08
Heb op dit moment dus een workstation (homebuild) met een Asus Z8NA-D6, twee e55xx xeons en 16gb ECC geheugen en een goedkope videokaart die mijn 30 inch scherm aanstuurt. Destijds was ik bezig met blender 3D ed. en met fotobewerking(photoshop/lightroom). En Het leek me destijds leuk om zelf een Workstation in elkaar te knutselen.
Nu gedraagt het systeem zich met een sdd en win 10 nog steeds vlotjes, maar geluidstechnisch (standaard Intel koelers) zou het van mij wel een paar tandjes minder mogen. Daarnaast mis je usb3, m2 aansluitingen, ddr4 ed. En zou het leuk zijn als het stroomverbruik ook wat omlaag zou kunnen. Primair is echter dat de prestaties gelijkblijvend of beter moeten zijn.
Nu heb ik al rond zitten kijken, maar geen idee hoe bijvoorbeeld een i7 presteert in vergelijking met mijn huidige systeem.bijv zo’n Intel skull nucje(lekker stil). Of toch een xeon e3 of dual e5 systeem(tweedehands).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
huis-tuin en keuken gebruik met daarbij nog steeds het kunnen bewerken van meerdere grote fotobestanden in RAW formaat. En zo af en toe het maken en renderen van 3D zaken met blender.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000-1500. En dat is voor een kast met inhoud. Moederbord, cpu(‘s), geheugen min. 16gb en een videokaart die voor genoemde programma’s geschikt is. Ssd’s en hd gaan gewoon mee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Qua prestaties wil ik dus minimaal hetzelfde prestatieniveau hebben. Als dat in een kleine kast kan heeft dat zeker de voorkeur. Geluid minder is beter. En hetzelfde geldt voor verbruik

Ga je overklokken?
[i]Nee. Moet gewoon goed werken, zonder veel gerommel. Zelf in elkaar zetten zie dan niet als gerommel.[i]

Wat verwacht je van ons?
ik besef dat dit een niet hele specifieke vraag is die ik stel. Maar ik hoop dat er onder de tweakers die deze site bezoeken, er zijn die ervaring hebben met soortgelijke systemen als ik noem in mijn topic. En mij op basis van hun ervaringen, kunnen aangeven wat voor mij de slimste keuze is hierin

Alle reacties

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-11 15:49
Stil en flink videobewerken gaan meestal niet samen.
Je kan zoeken naar benchmarks voor een moderne i7, Xeon of Ryzen. Photoshop en lightroom zijn redelijk populair.
Voor sommige functies (ook in Blender) zal je een GPU kunnen gebruiken. NVIDIA heeft dan de beste support.
Je mist een M.2, maar gaat geen nieuwe SSD kopen? Wil je het M.2 slot op het nieuwe moederbord wel gaan gebruiken?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:29
Een systeem gebaseerd op bijvoorbeeld een Pricewatch: Ryzen 5 2600 met een middenklasse videokaart is prima geschikt voor jouw eisen en is ook veel sneller dan twee tien jaar oude quadcores. Kijk bijvoorbeeld naar deze best buy guide voor inspiratie

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

martyw schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:53:
Een systeem gebaseerd op bijvoorbeeld een Pricewatch: Ryzen 5 2600 met een middenklasse videokaart is prima geschikt voor jouw eisen en is ook veel sneller dan twee tien jaar oude quadcores. Kijk bijvoorbeeld naar deze best buy guide voor inspiratie
En ook nog eens veiliger en verbruikt ook nog eens minder. Eventueel even wachten tot er meer bekend is over de R7 3700X of de R9 3800X/3850X.

[ Voor 0% gewijzigd door Wim-Bart op 20-05-2019 15:47 . Reden: R9 type nummers gecorrigeerd ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Solo98
@SpeedQber dat vraag ik me dus af, als ik die Intel Skull nuc bekijk. I7 dus snel zou je zeggen en schijnbaar behoorlijk stil. Het gaat me juist om de echte gebruikerservaring, benchmarks zeggen me niet zoveel. Het gaat er mij om dat alles weer up-to-date is qua aansluitmogelijkheden ed. Is niet de bedoeling om dat gelijk ook aan te schaffen. Maar wel dat je weet dat je een M.2 drive kan aansluiten. Videokaart wordt zeker een Nvidia.
@martyw kijk dat is goed om te horen, zou ik voor minder dan gestelde budget compleet in het nieuw zitten. Heb geen haast, alles loopt gewoon nog soepel.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 12:00
een nuc is geoptimaliseerd voor het (erg) kleine formaat. Je levert daardoor in op prestaties stilte en prijs.

Als je een volwaardige pc wilt bouwen qua aansluitingen, prestaties etc is mITX het kleinste formaat. Je komt dan uit bij dergelijke kastjes categorie: Behuizingen allemaal een stuk kleiner dan je huidige ATX bakbeest

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
Solo98 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 20:35:
@SpeedQber dat vraag ik me dus af, als ik die Intel Skull nuc bekijk. I7 dus snel zou je zeggen en schijnbaar behoorlijk stil. Het gaat me juist om de echte gebruikerservaring, benchmarks zeggen me niet zoveel. Het gaat er mij om dat alles weer up-to-date is qua aansluitmogelijkheden ed. Is niet de bedoeling om dat gelijk ook aan te schaffen. Maar wel dat je weet dat je een M.2 drive kan aansluiten. Videokaart wordt zeker een Nvidia.
@martyw kijk dat is goed om te horen, zou ik voor minder dan gestelde budget compleet in het nieuw zitten. Heb geen haast, alles loopt gewoon nog soepel.
Hoho. Die i7 in die Nuc is een laptop CPU, geen desktop CPU. Dus minder threads en lagere snelheid. Het is precies zoals @Rrob stelt.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wim-Bart schreef op zondag 19 mei 2019 @ 17:44:
[...]

En ook nog eens veiliger en verbruikt ook nog eens minder. Eventueel even wachten tot er meer bekend is over de R7 3700X of de R9 1800X/1850X.
Ryzen9 3800X-3850X (we gaan naar Ryzen 3000) ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Solo98
Dank voor jullie reacties. Mijn kort door de bocht conclusie:elke huidige middenklasse SC desktop CPU gaat een verbetering zijn. En ihkv Blender gebruik is dus een Nvidia videokaart een must.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 12:00
Dat hangt natuurlijk een beetje van je definitie van middenklasse af en in hoeverre je workload alle 8 cores van je systeem gebruikt. Maar elke moderne cpu met 6 cores (of meer) is sowieso veel sneller dan je huidige setup
Solo98 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:02:
Ssd’s en hd gaan gewoon mee.
als je hdd's ook 10 jaar oud zijn zou ik die ook vervangen, net als ssd's van ouder dan 5 jaar. Je budget is ruim voldoende dus waarom wachten totdat een hdd crasht...

[ Voor 42% gewijzigd door Rrob op 25-05-2019 12:30 ]

Pagina: 1