Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-11 18:29
Beste tweakers,

na veel lezen hier op het forum en de rest van het internet ben ik van plan zelf zonnepanelen te gaan plaatsten op mijn garagedak. Ik ben redelijk handig, en op het stukje meterkast na moet dat zeker wel gaan lukken.

Mijn vriendin en ik verbruiken met zijn tweeën 2450 kWH per jaar, waarbij we verwachten dat dat de komende paar jaar nog wel zo zal blijven. Het word echter nog wel een uitdaging om dat zelf op te wekken, aangezien het dak niet zo heel gunstig ligt ten opzichte van de zon:
Afbeeldingslocatie: http://download.geertvanhoek.nl/zonnepanelen-plan-2.jpg

Het dak van het huis is daarbij ook nog redelijk stijl:
klik voor plaatje
Op de luchtfoto heb ik eerst ingetekend waar zonnepanelen kunnen komen de liggen. Op positie 1 en 2 is het wat moeilijker om erbij te komen en ook wat minder makkelijk mee te nemen in de string, dus die wilde ik later leggen. Ik denk dat ik verder ook af zie van positie 11, aangezien die nogal snel schaduw pakt. Blijven er 8 posities op het garagedak over.

Persoonlijk ben ik nogal gecharmeerd van glas-glas panelen, en zat eraan te denken deze te leggen:
https://www.solar-nu-webs...b-1681x991x35--0724w.html
Ik wil voor de prijs nog wel een offerte op laten vragen voor gelijkwaardige panelen van solarwatt, aangezien ik die nergens op internet tegen kwam met prijs erbij.

Edit: Of deze panelen, ook glas-glas maar een stuk voordeliger:
https://www.winkelman-zon...-zwart-frame-310wp/51737/

In combinatie met deze omvormerset:
https://www.solar-nu-webshop.nl/webshop/omvormers/omvormers-eu-product/
Bij deze set zit een power optimizer bij waar 4 x 2 panelen op aangesloten kan worden. Gezien de schaduwwerking van het huis geen overbodige luxe.

Aangezien alle panelen in landscape komen, wil ik gebruik maken van simpele aluminium beugels die met stoeptegels verzwaard dienen te worden. Er ligt een aparte groep naar de garage, waar ik een extra meterkast wil plaatsen om het pv-systeem op aan te sluiten. Zorgen voor een zwaardere aardlekschakelaar en de hoofdmeterkast richting de garage, en dan in de garage voor de werkgroepen een zwakkere aardlekschakelaar. Zodoende moet het er niet te snel uitslaan, maar wel alles blijven voldoen aan NEN 1010.

Zonder aanpassingen van de installatie in de meterkast en garage, maar na btw-teruggave, kom ik nu uit op €1,10 per Wp, met Luxor panelen of €0,79 per Wp bij JA solar panelen verwachte terugverdientijd 7 jaar.

Wat is jullie mening over deze configuratie? Zie ik iets over het hoofd, kan ik dingen beter anders doen volgens jullie? Ik hoor het graag

[ Voor 5% gewijzigd door Geert h op 19-05-2019 12:59 ]

Pv: 3kWp, ozo, 5°

Beste antwoord (via Geert h op 26-06-2019 19:05)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Geert h
glas-glas of glas-folie.
geen idee om echt eerlijk te zijn. (en als iemand dat wel beweerd vraag er naar en kom er achter dat het snel een wij van WC-eend verhaal word.)
kijk ik naar oude panelen, dan zie ik er nog genoeg die glas-folie zijn en toch ouder zijn als 20 jaar.
dus daar zitten toch minder problemen als men zou verwachten. ;)
(er kunnen in 20 jaar vele dingen gebeuren waardoor een paneel niet meer werkt.
zelfs een vliegtuig zou op je dak kunnen landen en dan doen de panelen het ook niet meer of je nu een glas plaatje of folietje hebt. lol. )

ik snap niet dat je de panelen zo moeilijk over een aantal vlakken wil neerleggen en dan solaredge gebruiken.
hang 10X van dit soort panelen op met een 2,5kW omvormer (met 1 mpp) en je hebt je opbrengst al.
https://www.winkelman-zon...90wp/51739/?display=tiles
dit soort panelen hebben optimizers al ingebouwd, dus geen solaredge nodig.

maar schaduw word vaak als een te groot probleem gezien.
waarschijnlijk kun je zelfs zonder optimizers.
en dan kan het nog goedkoper, maak hier je schaduw maar eens duidelijker, dan hebben we zo een betere oplossing voor je. ;)

de aansluiting, ik zie geen reden om voor 3 fase te gaan?
kunt gewoon 1 fase op 3 fase hangen. (zij dat het dan iets beperkter is, maar nog steeds 2x wat je nodig hebt.)

ja in huis wil je alles het liefst op 30mA ALS hebben, maar sommige omvormers kunnen dit niet.
(lagere mA is veiliger)

en ja een aparte ALS is wel tof voor de bedrijfs-zekerheid van je huis.
maar ook dit doe ik niet, mijn 30mA ALS is de afgelopen 9 jaar nog nooit er uit gekapt.
dus hoe nodig dat echt is kun je gerust aan twijfelen. ;)
(mijn omvormer doet 4000VA en dat is +/-17,4A en dat kan met gemak en veilig door een 16A groep.
ook geen problemen met 30mA ALS.
dus het kan allemaal veel simpeler/goedkoper als je denkt ;) )

leuke tip, die ik je kan geven.
schaf een omvormer aan die +/-16A kan leveren op 1 fase met 2x een mpp.
die zijn best goedkoop, en kunnen 2x een string aan gehangen worden.
nu hang je er een 8 tot 12 panelen aan van +/- 300 tot 325Wp. (dat type is erg goedkoop)
en kun je er straks nog eens een stel bijhangen.
(dit omdat je straks het erg leuk vind werken.
en dan wil je een elektrische auto of een warmtepomp, waar om benzine of gas kopen als je elektra gratis van het dak hebt.
pasop: begin niet aan PV, het is zeer verslavend. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Deze panelen hebben mijn voorkeur: https://www.winkelman-zon...len/51742/?display=detail
Maar ik ga niet bezuinigen op de omvormer: SMA of Fronius.

Als beroepsmatig elektromonteur adviseer ik met klem niet zelf een extra groepenkast te gaan bedenken als ik lees dat er voor de "werkgroepen een zwakkere aardlekschakelaar moet komen"
Aardlekschakelaars zijn er voor de veiligheid van mens en dier bij storingen van elektrische apparaten, daar
moet je niet op bezuinigen.

Trek zelf maar een 3x2.5 YmVk kabel van omvormer naar de groepenkast en laat daar een "Allemat" (aardlek-automaat) 16A/ 30mA plaatsen.
Laat dan gelijk de groepenkast uitbreiden en plaats meerdere Allemats voor de diverse "werkgroepen" , zo heeft dus ieder apparaat zijn eigen aardlekschakelaar + automaat, en voorkom je dat bij één enkele aardlekschakelaar voor alle apparatuur deze er snel uit vliegt.
Een Allemat hoeft niet duur te zijn: https://www.groepenkastbestellen.nl/aardlekautomaat/1-fase

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Geert h
Bedankt voor je reactie. Ik ga kijken naar die andere omvormers.

De panelen die jij noemt zijn glas-folie panelen. Iets in mij zegt dat ik beter voor glas-glas panelen kan gaan, maar die jij noemt geven zeker meer Wp per €.

Misschien was ik over de extra groepenkast niet duidelijk en/of had ik niet helemaal de goede begrippen gehanteerd. Momenteel zit de groep van de garage bij een aardlekschakelaar samen met een aantal groepen van de woning. Idee is om in de meterkast achter een aparte aardlekschakelaar van 16A/100mA te plaatsen voor de garagegroepen. Daarvandaan gaat een 5-aderige grondkabel naar de garage (ligt er al). In de garage komt een extra groepenkast met een groep voor de omvormer en een groep van 16A met 16A/30mA aardlekschakelaar.

Door deze opstelling slaat de aardlekschakelaar van de garagegroep er een stuk minder snel uit en zou het toch aan NEN 1010 moeten voldoen. Indien ik het verkeerd heb en/of er iets niet geheel duidelijk is hoor ik dat uiteraard graag.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-11 22:05
Hoe laat krijgt paneel 10 schaduw? En in de winter?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 20:22
Waarom nu niet de goedkoopste panelen die kunt krijgen nemen als je het zelf gaat neerleggen? Hoe eerder je ze terugverdiend hebt hoe sneller je kunt zeggen ik vervang ze zonder dat je extra kosten gaat maken?

De kans is groot dat je over 5-10 jaar panelen hebt die 35 tot 100% meer kunnen opwekken dan wat je nu kan krijgen voor dat geld.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • Beste antwoord

• migjes
@Geert h
glas-glas of glas-folie.
geen idee om echt eerlijk te zijn. (en als iemand dat wel beweerd vraag er naar en kom er achter dat het snel een wij van WC-eend verhaal word.)
kijk ik naar oude panelen, dan zie ik er nog genoeg die glas-folie zijn en toch ouder zijn als 20 jaar.
dus daar zitten toch minder problemen als men zou verwachten. ;)
(er kunnen in 20 jaar vele dingen gebeuren waardoor een paneel niet meer werkt.
zelfs een vliegtuig zou op je dak kunnen landen en dan doen de panelen het ook niet meer of je nu een glas plaatje of folietje hebt. lol. )

ik snap niet dat je de panelen zo moeilijk over een aantal vlakken wil neerleggen en dan solaredge gebruiken.
hang 10X van dit soort panelen op met een 2,5kW omvormer (met 1 mpp) en je hebt je opbrengst al.
https://www.winkelman-zon...90wp/51739/?display=tiles
dit soort panelen hebben optimizers al ingebouwd, dus geen solaredge nodig.

en dan kan het nog goedkoper, maak hier je schaduw maar eens duidelijker, dan hebben we zo een betere oplossing voor je. ;)

kunt gewoon 1 fase op 3 fase hangen. (zij dat het dan iets beperkter is, maar nog steeds 2x wat je nodig hebt.)

ja in huis wil je alles het liefst op 30mA ALS hebben, maar sommige omvormers kunnen dit niet.
(lagere mA is veiliger)

maar ook dit doe ik niet, mijn 30mA ALS is de afgelopen 9 jaar nog nooit er uit gekapt.
(mijn omvormer doet 4000VA en dat is +/-17,4A en dat kan met gemak en veilig door een 16A groep.

nu hang je er een 8 tot 12 panelen aan van +/- 300 tot 325Wp. (dat type is erg goedkoop)
en dan wil je een elektrische auto of een warmtepomp, waar om benzine of gas kopen als je elektra gratis van het dak hebt.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Geert h
Bedankt voor alle antwoorden
busscherski schreef op maandag 20 mei 2019 @ 08:03:
Hoe laat krijgt paneel 10 schaduw? En in de winter?
Paneel 10 zal om 3 uur in de middag vol in de schaduw liggen. Zomer of winter maakt daarbij niet uit, het dak van het huis is met 60 graden zo stijl dat zelfs midden in de zomer de zon er niet helemaal overheen komt. Op dit moment slechts de bovenste 40 cm, waar al een stuk af valt vanwege de dakrand.
aegis schreef op maandag 20 mei 2019 @ 10:02:
Waarom nu niet de goedkoopste panelen die kunt krijgen nemen als je het zelf gaat neerleggen?
Buiten de vraag of dat economisch echt wel uit kan, leg ik zonnepanelen ook uit duurzaam oogpunt. Panelen na 10 jaar al vervangen is niet echt duurzaam en is de winst voor milieu ook een stuk kleiner dan met panelen die 25-30 jaar kunnen blijven liggen.
migjes schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:01:
@Geert h
glas-glas of glas-folie.
geen idee om echt eerlijk te zijn.
Het feit dat ze bij sommige types glas-glas al 35 jaar garantie geven op de zonnepanelen en ik dat nergens terug zie op glas-folie panelen zegt mij wel iets, maar het word straks ook even naar het totaalplaatje kijken. Glas-glas mag van mij best iets duurder zijn, maar het moet uiteraard ook geen 50% duurder worden.
Het garagedak is 1 vlak, dus 3 t/m 11 op het plaatje liggen allemaal op 1 dak. Mijn idee was om 3, 4 en 5 richting het zuid-westen te plaatsen, 4 t/m 10 richting het zuid-oosten. Die wil ik dan onder 20 graden plaatsen en tussen de panelen 40cm om schaduw van het ene paneel op het anderen paneel te voorkomen
Om 3 uur ligt paneel 10 in de schaduw, waarna 1 voor 1 de andere panelen ook in de volle schaduw van mijn woning komen te liggen. Rond 6 uur ligt bijna het gehele garagedak in de schaduw. Ik heb nog even een groter plaatje van google maps, met daarbij de buitenwerkse maten van het dak. Daar moeten de dakranden nog vanaf:
link naar plaatje
Het vlak in het rood kan niet gebruikt worden, omdat daar al zonnecollectoren liggen van de verwarming.
Ik heb maar 1 fase in mijn groepenkast liggen, dus die discussie hoeft maar kort te zijn. De 5-aderige kabel is meer voor als ik een tweede groep in de garage erbij wil hebben.
(lagere mA is veiliger)

Dan kan het idd een heel stuk simpeler, met enkel een klein groepenkastje in de garage om daar te splitsen. Vanuit de meterkast naar de garage is onverdeelt, dus dan mag dat ook.
Meer panelen leggen zou ik graag willen, maar waar? Ik zou voor op mijn huis 2 van deze kwijt kunnen, maar dan zit ik voor nu wel aan de max: JA solar 375Wp

Meer input is uiteraard altijd welkom, hier kom ik zeker mee verder :)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Misschien wat voor je?

http://link.marktplaats.nl/m1404283209?

Of

http://link.marktplaats.nl/m1382034381?

Maar de eerste lijkt me best interessant.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• migjes
@Geert h
oke ik begrijp je nu al veel beter. ;)
@Rol-Co geeft je al een aantal leuke tipjes, check ze.
(ik bemoei me verder daar niet mee, maar ken zijn tips dus zal vast niet slecht zijn.)

garantie, tja leuk, maar lees ook de kleine letters en begrijp wat het inhout. ;)
(opbrengst garantie is leuk om te geven, maar gewoon weg niet te claimen.
wat je daar aan hebt is maar net de vraag.
ik zou er niet te veel mee doen.)

De 5-aderige kabel, ehhh.
leg gewoon 1x3 aderig (of 1x2+as als je grond kabel gebruikt.) want je moet ook nog rekening houden met de kleur codes op je kabel. ;)
wil je straks een extra groep in de schuur, dan kun je gerust 2 kabels leggen hoor, no prob.
(als je het zelf doet dan is kosten niet het probleem.)
dit sluit je gewoon op een eigen ALS + groep aan in de meter kast.
(16A groep gok ik zo, en eigen ALS is niet altijd nodig, maar ook niet onverstandig.
dit is vaak heel simpel zelf te doen, zit niks moeilijk bij in ieder geval.
foto van meterkast en we kunnen wel tips geven ;) )

we zijn hier eigenlijk wel gewent om zelfs panelen op noord te leggen, dat is no prob.
(maar 60 graden dak, nop dat is te veel, plattere daken kan noord wel, maar dit gaat mij wel iets te ver. ;) )

tja, dan worden het wel keuzes die je zelf mag maken.
ik geef wat tips die vaak wel verstandig zijn. ;)

neem je 320Wp half-cell panelen, dan ben je er al als je er 8 legt, maar je wil een beetje marge, dus 9 of 10 en je bent al klaar.
kijk je dan een beetje naar de toekomst, dan kun je ook een +/-4kVA omvormer pakken die 2x een mpp heeft.
dit kost amper extra en geeft je na een jaar of 3 (betekend 3 zomers, want daar zit de opbrengst) al zoveel winst dat de panelen al terug verdiend zijn. (dit kan zelfs al 2 jaar zijn.)
dan verplaats je ze naar een gebied dat meer schaduw heeft en leg je een stel nieuwe op de mooie plek neer.
(ik raad vaak aan, om gewoon het geld wat je betaald zonder panelen naar een spaar rekening over te maken, dan spaar je zo een extra set er bij.)
zo kun je leuk hobbyen voor een aantal jaartjes zonder dat het je de kop kost.
(dit doe ik al 15 jaar zo, en heb nu boven de 10kWp op verschillende daken liggen. >:)
op maken van de kWh's begint wel langzaam aan lastig te worden, heb nog maar >300m3 gas in gebruik per jaar. >:) )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 21-05-2019 13:54 ]

• Geert h
migjes schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:43:
@Geert h
oke ik begrijp je nu al veel beter. ;)
@Rol-Co geeft je al een aantal leuke tipjes, check ze.
(ik bemoei me verder daar niet mee, maar ken zijn tips dus zal vast niet slecht zijn.)
Ik hou het in het achterhoofd, maar momenteel zien ze er nog niet uit naar wat ik denk nodig te hebben. Maar dat kan ook aan mijn denken liggen. Toch bedankt voor het meedenken @Rol-Co
garantie, tja leuk, maar lees ook de kleine letters en begrijp wat het inhout. ;)
(opbrengst garantie is leuk om te geven, maar gewoon weg niet te claimen.
wat je daar aan hebt is maar net de vraag.
ik zou er niet te veel mee doen.)
Daar heb je een punt, ik heb al meer gelezen dat het erg lastig is om garantie te claimen, aangezien je testkosten moet voorschieten en enkel terug krijgt wanneer je in het gelijk word gesteld.
Die kabel ligt er al, dus die laat ik lekker liggen. Maar zoals het er nu naar uitziet mag hij ook blijven liggen, dus dat is geen enkel probleem.
we zijn hier eigenlijk wel gewent om zelfs panelen op noord te leggen, dat is no prob.
(maar 60 graden dak, nop dat is te veel, plattere daken kan noord wel, maar dit gaat mij wel iets te ver. ;) )
Zoiets had ik ook al gelezen in opbrengstgrafieken, komt uit op ongeveer 25%. Dat schiet niet op.
neem je 320Wp half-cell panelen, dan ben je er al als je er 8 legt, maar je wil een beetje marge, dus 9 of 10 en je bent al klaar.
Van half-cell zonnepanelen had ik nog niet gehoord, dat klinkt wel erg goed. Ik zag zo snel deze: q.peak
En een plaatje van het dak, genomen iets na half vijf toen ik uit het werk thuis kwam:
schaduw garagedak
kijk je dan een beetje naar de toekomst, dan kun je ook een +/-4kVA omvormer pakken die 2x een mpp heeft.
dit kost amper extra en geeft je na een jaar of 3 (betekend 3 zomers, want daar zit de opbrengst) al zoveel winst dat de panelen al terug verdiend zijn. (dit kan zelfs al 2 jaar zijn.)
dan verplaats je ze naar een gebied dat meer schaduw heeft en leg je een stel nieuwe op de mooie plek neer.
Dus 8 panelen van 325 Wp op 1 string op 1 mpp hangen, en de andere mpp ongebruikt laten? En dan dus over 3-4 zomers nog 8 panelen erbij hangen op de andere mpp?
(ik raad vaak aan, om gewoon het geld wat je betaald zonder panelen naar een spaar rekening over te maken, dan spaar je zo een extra set er bij.)
zo kun je leuk hobbyen voor een aantal jaartjes zonder dat het je de kop kost.
Gelukkig brand bij mij het geld toch niet in mijn handen, ik kan er goed vanaf blijven. En met de wens ooit een warmtepomp te installeren komt tegen die tijd het stroom ook wel weer op.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je hebt ze ook van jasolar
https://www.winkelman-zon...ay=detail&merk=JA%20Solar
Hier staat nog wat uitleg over halfcellen

1 micro omvormer per 4 panelen zou ook kunnen bij 4 of 8 panelen.
https://www.winkelman-zon.../?display=detail&merk=APS
Ieder paneel heeft dan zijn eigen mppt

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• migjes
@Geert h
heb even niet veel tijd, maar dat word erg simpel met dat dak.
jij denkt nog in zuid, maar dat is onzinnig met jouw schaduw.
draai de panelen gewoon 90 graden en alles is in eens heel simpel. ;)

• Geert h
AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 18:57:
1 micro omvormer per 4 panelen zou ook kunnen bij 4 of 8 panelen.
Bedankt, dat ziet er zeker uit als een goede oplossing. Tevens een stuk goedkoper dan een omvormer met optimizers.
migjes schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:00:
@Geert h
heb even niet veel tijd, maar dat word erg simpel met dat dak.
jij denkt nog in zuid, maar dat is onzinnig met jouw schaduw.
draai de panelen gewoon 90 graden en alles is in eens heel simpel. ;)
Nu kan ik je even niet meer volgen. In mijn tekening had ik er 3 op zuid-west staan en 5 op zuid-oost. Hoe wil je het 90 graden draaien?
En een paneel is in landscape ~1,7m breed, die krijg ik geen twee naast elkaar kwijt op mijn dak in de breedte. Wel verwacht ik er strak 3 naast elkaar kwijt te kunnen, misschien anders gewoon plat op het dak? Slechts een paar graden schuin, zodat het water eraf loopt? Ik had in een ander topic gelezen dat dat ook nog tot de mogelijkheden behoord, en wanneer ik er de grafiek bij hou krijg ik dan nog steeds een opbrengst van 85%

Of ik doe het zo:
Afbeeldingslocatie: http://download.geertvanhoek.nl/zonnepanelenplan-2.jpg
Daarbij liggen panelen 1, 2 en 3 tegen elkaar onder een hoek van 20 graden en 4 t/m 8 tegen elkaar aan onder een hoek van slechts 10 graden. Wat is daarbij jullie idee?

[ Voor 9% gewijzigd door Geert h op 21-05-2019 20:50 ]

• migjes
Geert h schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 18:49:
Die kabel ligt er al, dus die laat ik lekker liggen. Maar zoals het er nu naar uitziet mag hij ook blijven liggen,
Van half-cell zonnepanelen had ik nog niet gehoord, dat klinkt wel erg goed. Ik zag zo snel deze: q.peak
En een plaatje van het dak, genomen iets na half vijf toen ik uit het werk thuis kwam:
schaduw garagedak
half-cel of gewoon mono (of poly) het maakt allemaal niet zoveel uit wat je kiest.
het werkt allemaal.

het enige punt wat ik je wil geven is:
tja je hebt niet heel veel schaduw vrij stuk, leg daar iets lekker sneer en bezuinig dan niet te veel op de Wp.
liever een 320Wp als een 280Wp paneel.
en dan haal je de opbrengst wel die je nodig hebt. ;)
Dus 8 panelen van 325 Wp op 1 string op 1 mpp hangen, en de andere mpp ongebruikt laten? En dan dus over 3-4 zomers nog 8 panelen erbij hangen op de andere mpp?
jep, 1 mpp van de 2 gebruiken en de omvormer laten hinkelen, dat is geen probleem voor hem.
(ze kunnen heel snel hinkelen. >:) )
het is dat je normale gebruik eigenlijk best al netjes laag is.
Gelukkig brand bij mij het geld toch niet in mijn handen, ik kan er goed vanaf blijven. En met de wens ooit een warmtepomp te installeren komt tegen die tijd het stroom ook wel weer op.
jep, een omvormer met 2x mpp, als de warmtepomp er is hang je ook nog een keer wat panelen bij.
het is goedkoper als straks een 2de omvormer moeten koken of een nieuwe.

als je een beetje voor uitplant met wat extra inzicht, dan ben je straks erg blij met mijn tip. ;)
Geert h schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 20:28:
[...]

Bedankt, dat ziet er zeker uit als een goede oplossing. Tevens een stuk goedkoper dan een omvormer met optimizers.

[...]

Nu kan ik je even niet meer volgen. In mijn tekening had ik er 3 op zuid-west staan en 5 op zuid-oost. Hoe wil je het 90 graden draaien?
En een paneel is in landscape ~1,7m breed, die krijg ik geen twee naast elkaar kwijt op mijn dak in de breedte. Wel verwacht ik er strak 3 naast elkaar kwijt te kunnen, misschien anders gewoon plat op het dak? Slechts een paar graden schuin, zodat het water eraf loopt? Ik had in een ander topic gelezen dat dat ook nog tot de mogelijkheden behoord, en wanneer ik er de grafiek bij hou krijg ik dan nog steeds een opbrengst van 85%

Of ik doe het zo:
[Afbeelding]
Daarbij liggen panelen 1, 2 en 3 tegen elkaar onder een hoek van 20 graden en 4 t/m 8 tegen elkaar aan onder een hoek van slechts 10 graden. Wat is daarbij jullie idee?
Afbeeldingslocatie: http://download.geertvanhoek.nl/google-maps.jpg
je zegt dat het dak 350cm breed is en 540 lang.
ik zou de panelen niet op zuid-west leggen, met op west een schaduw blok (die huis heet).
beter kun je de panelen op zuid-oost leggen, daar heb je geen schaduw blok.
(en ja dat is beter ondanks dat het zuid-oost meer oost is als zuid-west. ;) )

dan neem je een paneel van 168cm,
b.v.:
Afbeeldingslocatie: https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/producten/zonnepanelen/nsp-peach-d6m320h7a-mono-half-cut-cellen-zwart-frame320wp/51734/?display=detail
dat lukt met 170cm dat 2x = 340cm.
denk je het niet te gaan redden met de rand, dan kun je nog 1 of 2 stoeptegels er onder leggen, dan komt het iets hoger en haal je het wel. ;)

dan je echt dat het niet lukt, dan is er nog een alternatief.
https://www.winkelman-zon...0wp/50996/?display=detail
dan zit je op 2x160cm
(dit alternatief is wel wat duur, zijn wel hele goede panelen. ik heb ze ook.
ook kun je er maar 7 serieel zetten op een mpp, maar dat is voor jouw geen probleem.
met 7x haal je bijna je doel al aan kWh, die levert meer kWh per Wp op. ;)
alleen de eerste optie is echt een stuk goedkoper, dus kom niet financieel in de problemen.
je wil niet weten wat voor sukkels we soms hier krijgen, dus ik ben altijd voorzichtig met kosten.
om duidelijk te zijn alleen de zon komt gratis op, maar PV kost wel geld. ;) )
frisianstar schreef op zondag 19 mei 2019 @ 13:49:
Deze panelen hebben mijn voorkeur: https://www.winkelman-zon...len/51742/?display=detail

Als beroepsmatig elektromonteur adviseer ik met klem niet zelf een extra groepenkast te gaan bedenken als ik lees dat er voor de "werkgroepen een zwakkere aardlekschakelaar moet komen"
Aardlekschakelaars zijn er voor de veiligheid van mens en dier bij storingen van elektrische apparaten, daar
moet je niet op bezuinigen.

Trek zelf maar een 3x2.5 YmVk kabel van omvormer naar de groepenkast en laat daar een "Allemat" (aardlek-automaat) 16A/ 30mA plaatsen.
Laat dan gelijk de groepenkast uitbreiden en plaats meerdere Allemats voor de diverse "werkgroepen" , zo heeft dus ieder apparaat zijn eigen aardlekschakelaar + automaat, en voorkom je dat bij één enkele aardlekschakelaar voor alle apparatuur deze er snel uit vliegt.
Een Allemat hoeft niet duur te zijn: https://www.groepenkastbestellen.nl/aardlekautomaat/1-fase
ik weet nu al iets meer.
nieuwbouwhuisje in oud dorpje. (zelfde net als bij mij, 1x35A modern.)
ik verwacht een busbord meterkast, en maar een 3 tot 4kW omvormer, of te wel 16A groep.
dit word waarschijnlijk zo simpel, dit kan een amateur ook wel. ;)

maar goed we moeten nog even afwachten op de juiste info.
weet ook niet of het een alamat of uitbreidings-kastje gaat worden.
we zullen wel zien als er meer info is. ;)

• Geert h
migjes schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:03:
half-cel of gewoon mono (of poly) het maakt allemaal niet zoveel uit wat je kiest.
het werkt allemaal.

het enige punt wat ik je wil geven is:
tja je hebt niet heel veel schaduw vrij stuk, leg daar iets lekker sneer en bezuinig dan niet te veel op de Wp.
liever een 320Wp als een 280Wp paneel.
en dan haal je de opbrengst wel die je nodig hebt. ;)
Zover was ik al, gaat zeker niet minder dan 315Wp worden.
jep, 1 mpp van de 2 gebruiken en de omvormer laten hinkelen, dat is geen probleem voor hem.
(ze kunnen heel snel hinkelen. >:) )
het is dat je normale gebruik eigenlijk best al netjes laag is.
Dank je, al vind ik de micro-omvormers die AUijtdehaag voorstelde ook wel aantrekkelijk klinken.
je zegt dat het dak 350cm breed is en 540 lang.
ik zou de panelen niet op zuid-west leggen, met op west een schaduw blok (die huis heet).
beter kun je de panelen op zuid-oost leggen, daar heb je geen schaduw blok.
(en ja dat is beter ondanks dat het zuid-oost meer oost is als zuid-west. ;) )

dan neem je een paneel van 168cm,
b.v.:
[Afbeelding]
dat lukt met 170cm dat 2x = 340cm.
denk je het niet te gaan redden met de rand, dan kun je nog 1 of 2 stoeptegels er onder leggen, dan komt het iets hoger en haal je het wel. ;)

dan je echt dat het niet lukt, dan is er nog een alternatief.
https://www.winkelman-zon...0wp/50996/?display=detail
dan zit je op 2x160cm
(dit alternatief is wel wat duur, zijn wel hele goede panelen. ik heb ze ook.
ook kun je er maar 7 serieel zetten op een mpp, maar dat is voor jouw geen probleem.
met 7x haal je bijna je doel al aan kWh, die levert meer kWh per Wp op. ;)
alleen de eerste optie is echt een stuk goedkoper, dus kom niet financieel in de problemen.
je wil niet weten wat voor sukkels we soms hier krijgen, dus ik ben altijd voorzichtig met kosten.
om duidelijk te zijn alleen de zon komt gratis op, maar PV kost wel geld. ;) )
Ik heb toentertijd van die mooie mastiekhoeken mee ingewerkt, zodat ik rondom zeker 20 cm verlies. Dus ik ga echt niet mee halen dan 3,1 meter breedte. Ophogen met stoeptegels gaat het ook zeker niet worden, aangezien ik dan aan de kant van de buren erg hoog uit kom en daar dan problemen mee kan krijgen. Nu kom ik bijna weer uit op de opzet uit de openingspost, dan heb ik er 5 op zuid-oost en 3 op zuid-west.

En de panasonic vind ik echt wel prijzig overkomen, gaan ze die meerprijs echt waard zijn?

ik weet nu al iets meer.
nieuwbouwhuisje in oud dorpje. (zelfde net als bij mij, 1x35A modern.)
ik verwacht een busbord meterkast, en maar een 3 tot 4kW omvormer, of te wel 16A groep.
dit word waarschijnlijk zo simpel, dit kan een amateur ook wel. ;)

maar goed we moeten nog even afwachten op de juiste info.
weet ook niet of het een alamat of uitbreidings-kastje gaat worden.
we zullen wel zien als er meer info is. ;)
Foto'tje maken is even lastig ivm met lege telefoon, maar in de meterkast heb ik nog ruimte om 7 groepen bij te steken. Op de hoofdzekering staat het logo van LG en als code C40. Ik weet eigenlijk ook bijna zeker dat ik een 40A hoofdzekering heb. Idee was om in de garage waar de kabel binnen komt deze op te hangen: miniverdeler . Daarin kan ik dan 2 groepen kwijt, 1tje voor de garage en de andere voor de pv-installatie. Of zou ik anders in de meterkast de 16A-groep van de garage mogen vervangen door een 25A groep? Wanneer ik het juist heb, maakt dat voor de selectiviteit in de meterkast niets uit. En dan kan ik in de garage 3 groepen van 16A gebruiken.

• migjes
Geert h schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 19:07:
Dank je, al vind ik de micro-omvormers die AUijtdehaag voorstelde ook wel aantrekkelijk klinken.
is een oplossing, maar maakt alles wel duurder.
maar laten we niet vooruitlopen op wat het word, er kan nog van alles veranderen in de planning.
dus die discussie voor straks.
Ik heb toentertijd van die mooie mastiekhoeken mee ingewerkt, zodat ik rondom zeker 20 cm verlies. Dus ik ga echt niet mee halen dan 3,1 meter breedte. Ophogen met stoeptegels gaat het ook zeker niet worden, aangezien ik dan aan de kant van de buren erg hoog uit kom en daar dan problemen mee kan krijgen. Nu kom ik bijna weer uit op de opzet uit de openingspost, dan heb ik er 5 op zuid-oost en 3 op zuid-west.

En de panasonic vind ik echt wel prijzig overkomen, gaan ze die meerprijs echt waard zijn?
de opstelling zo als je het wil, dat is eigenlijk te moeilijk en te duur.
dan moet je haast wel naar solaredge/tigo/maxim etc etc, en dat maakt het duur.
dus liever niet.

panasonic is wel duur, maar levert wel meer kWh per Wp op. (ongeveer 10%, maar hang niet te veel waarde aan dat getal.)
ik heb ze zelf ook en vond het eigenlijk helemaal niet duur.
maar de markt is steeds in beweging, we hebben nu ook half cel panelen die een stuk goedkoeper zijn.
het voordeel van panasonic is eigenlijk dat ze 55Vmpp leveren per paneel.
dis 7x serieel geeft een 350Vmpp.
en omvormers vinden dat er prettig zie rendement grafiek:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
doe je 7x die half cel, dan heb je 7x32Vmpp = 224Vmpp.
dan heb je wat minder rendement uit de omvormer.
en dat kan het soms wel leuk maken, het is gewoon maar net wat leuk uit komt op je dak.
(dus het liefste zonder panasonic op jouw dak, maar soms is het helemaal geen gek idee.)
Foto'tje maken is even lastig ivm met lege telefoon, maar in de meterkast heb ik nog ruimte om 7 groepen bij te steken. Op de hoofdzekering staat het logo van LG en als code C40. Ik weet eigenlijk ook bijna zeker dat ik een 40A hoofdzekering heb. Idee was om in de garage waar de kabel binnen komt deze op te hangen: miniverdeler . Daarin kan ik dan 2 groepen kwijt, 1tje voor de garage en de andere voor de pv-installatie. Of zou ik anders in de meterkast de 16A-groep van de garage mogen vervangen door een 25A groep? Wanneer ik het juist heb, maakt dat voor de selectiviteit in de meterkast niets uit. En dan kan ik in de garage 3 groepen van 16A gebruiken.
40A hoofdgroep, dat zie je wel vaker bij nieuwbouw huizen tegenwoordig.
dit is goed vergelijkbaar met 1x35A smeltdraad zo als ik heb. ;)

of je groepen idee een goed of slecht plan is, geen idee.
maar daar kunnen we het maandag wel even over hebben.
(het kan denk ik allemaal wel, maar er zitten haken en ogen aan en kan het niet over zien.
maak liever geen foutjes met dit soort dingen.
gokken is brokken >:) )

• migjes
@Geert h
ik bedenk me een simpele oplossing.
een eureka dingetje. ;)

kun jij heel makkelijk op dat platte dak komen?

• Geert h
migjes schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:02:
panasonic is wel duur, maar levert wel meer kWh per Wp op. (ongeveer 10%, maar hang niet te veel waarde aan dat getal.)
De panasonic zijn momenteel €233 per stuk, dat komt neer op €1631 voor 7 stuks. De JA solar halve-cell panelen zijn €149 per stuk, komt bij 8 stuks uit op €1192. Dan hebben we het over dezelfde opbrengst en met 8 stuks ook in het stuk met het meeste rendement.
migjes schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:13:
@Geert h
ik bedenk me een simpele oplossing.
een eureka dingetje. ;)

kun jij heel makkelijk op dat platte dak komen?
Ik kan er vanaf de zijkant en vanaf voor opkomen met een ladder. Het is maar 3 meter hoog. Ladder heb ik niet zelf, maar is makkelijk te regelen. Ik ben benieuwd wat je hebt bedacht.

• migjes
Geert h schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 17:40:
[...]

De panasonic zijn momenteel €233 per stuk, dat komt neer op €1631 voor 7 stuks. De JA solar halve-cell panelen zijn €149 per stuk, komt bij 8 stuks uit op €1192. Dan hebben we het over dezelfde opbrengst en met 8 stuks ook in het stuk met het meeste rendement.
om in het zelfde rendement van de omvormer te komen moet je er 11 tot 12 half cellen aan hangen.
11x32Vmpp= +/- 350V. (wil je echt goed rendement moet je er 12 pakken om de daling van hoge temperaturen tegen te gaan, dat doen die panasonis ook al.)
en als je dat hebt gedaan dan nog heb je meer opbrengst met de panasonic's
(dit komt doordat de cellen anders zijn opgebouwd, die vangen een breder deel van het licht spectrum af.)
het is wel prijzig, maar dat had ik al gezegd.
het waard zijn is een persoonlijke overweging.
winsten in beide gevallen zijn zo groot, dat het gewoon kan om duurdere panelen te kopen.
die klein beetje langere TVT die merk je niet eens. ;)
(zonder de 10% extra kom ik op ongeveer 1 jaar extra TVT uit.
met zal het eerder in maanden uit te drukken zijn, en bedek ook dat je minder bevestiging spul nodig hebt.)
Ik kan er vanaf de zijkant en vanaf voor opkomen met een ladder. Het is maar 3 meter hoog. Ladder heb ik niet zelf, maar is makkelijk te regelen. Ik ben benieuwd wat je hebt bedacht.
als je er makkelijk bij kunt (dus zelf ladder hebben)
dan leg ze gewoon semi-plat.
(met een kleine helling van een paar stoeptegels er onder maakt gewoon een simpele schans zonder dat het duur word.)
dan moet je 1x per jaar even het dak op om te poetsen, dat is ook zo gedaan.
kun je gewoon 9x320Wp leggen.
erg goedkoop en simpel te maken. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 23-05-2019 18:13 ]

• Geert h
Dat klinkt niet gek, bijna plat neerleggen. En dan gebruik maken van golfplaten-montagerails met stokschroeven op betonbandjes? Bandje van 50 mm plat op het lage stuk, en oplopend naar betonbanden van 350 mm hoog?

• migjes
Geert h schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 18:52:
[...]

Dat klinkt niet gek, bijna plat neerleggen. En dan gebruik maken van golfplaten-montagerails met stokschroeven op betonbandjes? Bandje van 50 mm plat op het lage stuk, en oplopend naar betonbanden van 350 mm hoog?
ja dat komt op het zelfde neer.
ik had iets wat simpelere bouw methodes in mijn hoofd.

deze rail is een optie:
https://solarstell.nl/product/montagerail/
voor het hoge deel: draadeind door de montagerails, die steek je in een emmer, de emmer vul je met een beetje beton.
voor het lage deel: 2x een L profiel op de montagerails schroeven, en vullen met stoeptegels.
(stoeptegels kun je gratis scoren op weggeef sites.)
maar hier zijn varianten op te verzinnen, maar net hoeveel dakrand of ander spul wat moet omzeilt worden er is.

• Geert h
Ik heb in ieder geval besloten wat de opstelling gaat zijn, en dat word 3x3 portret, gericht op het zuid-oosten geplaatst op een zonneschans. Verloop zal dan zijn van 5 naar 35 cm hoogte. Hoger zal niet gaan, aangezien ik anders te hoog kom voor regelgeving. Dat komt dan neer op zo'n 7 graden. Ik dacht er zelf een om 4 stuks clickfit evo montagerail van 5 meter van boven naar beneden te leggen, en daar van dwars overheen 6 liggers van 3065mm. Dan word het een stabiel frame. Hier ballast aan toevoegen mag dan niet de grootste uitdaging zijn.
En die hebben ergens nog steeds mijn voorkeur, al vind ik het glas-glas bifacial broertje ook wel aantrekkelijk. Zeker aangezien ze op een lichte dakbedekking komen: https://www.winkelman-zon...display=detail&sort=price

Hoe kijken jullie hier tegenaan, gaat het bi-facial in mijn verhaal ook een meerwaarde zijn?
frisianstar schreef op zondag 19 mei 2019 @ 13:49:
Ik geloof gelijk dat die beter zijn, maar zijn ze ook dermate beter dat ze de meerprijs van bijvoorbeeld deze te rechtvaardigen zijn? https://www.winkelman-zon...ifi/50780/?display=detail

Zeker met een Fronius gaat de terugverdientijd bijna een jaar langer zijn. En ik verwacht aan een 2500kWh omvormer genoeg te hebben, aangezien ik geen 100% uit mijn zonnepanelen haal met die hellingshoek. Zowel de Fronius als de Goodwe hebben een opstartspanning van 80 Wp, wat bij de half-cell panelen op 2,5 cell komt.
De sunnyboy 2.5 van SMA heeft een spanningsbereik vanaf 260 V, persoonlijk denk ik dat ik beter uit ben met een omvormer die al vanaf 80V kan werken.

Daarnaast kom ik op de website van SMA tegen dat optimizers zeker een aanvulling vormen, om maximaal rendement uit het systeem te halen. Met 9 optimizers komt dat op €450 extra uit. Keuze voor optimizers is niet moeilijk, indien toegepast moeten dat de ts4-r-o .

Zie ik nog iets over het hoofd, of hebben jullie nog aanvullende tips @migjes ,@AUijtdehaag ,@busscherski en @frisianstar ?

[ Voor 19% gewijzigd door Geert h op 31-05-2019 17:02 ]

• migjes
Geert h schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:32:
Ik heb in ieder geval besloten wat de opstelling gaat zijn, en dat word 3x3 portret, gericht op het zuid-oosten geplaatst op een zonneschans. Verloop zal dan zijn van 5 naar 35 cm hoogte. Hoger zal niet gaan, aangezien ik anders te hoog kom voor regelgeving. Dat komt dan neer op zo'n 7 graden. Ik dacht er zelf een om 4 stuks clickfit evo montagerail van 5 meter van boven naar beneden te leggen, en daar van dwars overheen 6 liggers van 3065mm. Dan word het een stabiel frame. Hier ballast aan toevoegen mag dan niet de grootste uitdaging zijn.
3x3 = oke, neem gewoon een 325Wp en alles komt goed. ;)

4x5m + 5x3m, pfff dat is veel stangen.
neem gewoon 6x5m (en liever geen clickfit eco, wurtz/solarstel werkt simpeler voor jouw project.)
en bouw de rest er met alu strippen van de hornbach er bij.
je kunt met hout werken, dus alu is ook geen probleem voor jouw. ;)
En die hebben ergens nog steeds mijn voorkeur, al vind ik het glas-glas bifacial broertje ook wel aantrekkelijk. Zeker aangezien ze op een lichte dakbedekking komen: https://www.winkelman-zon...display=detail&sort=price

Hoe kijken jullie hier tegenaan, gaat het bi-facial in mijn verhaal ook een meerwaarde zijn?
bi-facial is maar een klein voordeel, alleen als je dan ook de leuke panelen gebruikt + leuke omvormer heeft dat zin.
goedkope panelen + goedkoper omvormer en dan nog gebruik willen maken van bi-facial, nop zo werkt het niet.
Ik geloof gelijk dat die beter zijn, maar zijn ze ook dermate beter dat ze de meerprijs van bijvoorbeeld deze te rechtvaardigen zijn? https://www.winkelman-zon...ifi/50780/?display=detail

Zeker met een Fronius gaat de terugverdientijd bijna een jaar langer zijn. En ik verwacht aan een 2500kWh omvormer genoeg te hebben, aangezien ik geen 100% uit mijn zonnepanelen haal met die hellingshoek. Zowel de Fronius als de Goodwe hebben een opstartspanning van 80 Wp, wat bij de half-cell panelen op 2,5 cell komt.
De sunnyboy 2.5 van SMA heeft een spanningsbereik vanaf 260 V, persoonlijk denk ik dat ik beter uit ben met een omvormer die al vanaf 80V kan werken.
doe niet te moeilijk neem een 3kW omvormer (met 2x mpp die je samen knoopt tot 1 mpp) en dan werkt het beter. (die 60€ die je daar mee bespaart, dat is het niet waard.)
oost of west haalt ook gewoon 110% van het aantal Wp als je kijkt naar de W.
dit alleen voor minder uren, vandaar dat de opbrengst wat lager is per jaar in kWh. ;)
(nu kun je gerust ook 3kWp op een 2,5kW omvormer hangen, dat is ook no prob, maar je bespaart er amper geld mee.)
Daarnaast kom ik op de website van SMA tegen dat optimizers zeker een aanvulling vormen, om maximaal rendement uit het systeem te halen. Met 9 optimizers komt dat op €450 extra uit. Keuze voor optimizers is niet moeilijk, indien toegepast moeten dat de ts4-r-o .

Zie ik nog iets over het hoofd, of hebben jullie nog aanvullende tips @migjes ,@AUijtdehaag ,@busscherski en @frisianstar ?
optimizers zijn duur, laatste wat je wil gebruiken en is altijd nog later toe te voegen. ;)

• Geert h
Wederom dank voor je reactie. Beetje bij beetje weet ik steeds beter wat ik wil.
migjes schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:58:
3x3 = oke, neem gewoon een 325Wp en alles komt goed. ;)
bi-facial is maar een klein voordeel, alleen als je dan ook de leuke panelen gebruikt + leuke omvormer heeft dat zin.
goedkope panelen + goedkoper omvormer en dan nog gebruik willen maken van bi-facial, nop zo werkt het niet.
Duidelijk, dus zeker niet de JA solar bi-facial. Van alle panelen bij winkelmann en solar-bouwmarkt komt de JA solar duo 325Wp er prijstechnisch nog het beste uit. Veel kans dat het die gaan worden.
4x5m + 5x3m, pfff dat is veel stangen.
neem gewoon 6x5m (en liever geen clickfit eco, wurtz/solarstel werkt simpeler voor jouw project.)
en bouw de rest er met alu strippen van de hornbach er bij.
je kunt met hout werken, dus alu is ook geen probleem voor jouw. ;)
Wurtz is op internet heel lastig terug te vinden, solarstell gaat wel makkelijk. Het bevestigings systeem daarvan ziet er zeker goed uit. Wel als nadeel dat het niet op 5,2 m verkrijgbaar is. Maar wel op 3,12 m, dan kunnen ze er van links naar rechts goed onder. En als dwarsverband dan de clickfit eco oid er onderdoor, stuk goedkoper dan wat de bouwmarkt (oa hornbach) te bieden heeft.
doe niet te moeilijk neem een 3kW omvormer (met 2x mpp die je samen knoopt tot 1 mpp) en dan werkt het beter. (die 60€ die je daar mee bespaart, dat is het niet waard.)
oost of west haalt ook gewoon 110% van het aantal Wp als je kijkt naar de W.
dit alleen voor minder uren, vandaar dat de opbrengst wat lager is per jaar in kWh. ;)
(nu kun je gerust ook 3kWp op een 2,5kW omvormer hangen, dat is ook no prob, maar je bespaart er amper geld mee.)
Nu is het wel zo dat van goodwe de 3kW omvormer met 1 mpp een opstartspanning heeft van 80 V, die met 2 mpp 120V. Ga ik dat verschil niet merken in opbrengst? Of ik moet toch voor de Fronius gaan, die start met 2 mpp op met 80V. Wel €330 duurder dan de goodwe met 2 mpp, maar schijnt dan ook een stuk beter te zijn.
optimizers zijn duur, laatste wat je wil gebruiken en is altijd nog later toe te voegen. ;)
Dan blijven die voorlopig nog bij de groothandel liggen

• frisianstar
Ik zit nu 1.5 jaar op dit forum, ik heb nog niets gelezen dat bepaalde panelen niet van goede bouwkwaliteit zouden zijn of een negatief aankoop advies hebben... slechte of matige panelen zijn er niet (meer).
Ik krijg het vermoeden dat verreweg de meeste problemen bij de Optimizers liggen, niet bij paneel of omvormer.
Glas-glas of een gewoon paneel het maakt dus weinig uit; misschien wel 95% in Nederland zijn gewone panelen.

Mijn keuze van panelen op mijn dak is nog steeds die van JA Solar, de omvormer nog te bepalen.... de nieuwste -voor mij geschikte- omvormers van SMA en SolarEdge hebben geen ingebouwd display meer, dat is jammer ik wil graag de omvormer achter een glazen deur plaatsen, voor iedereen te zien...

[ Voor 6% gewijzigd door frisianstar op 01-06-2019 09:26 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Geert h
Bedankt @frisianstar . Die JA Solar moet het gaan worden, daar kom ik elke keer weer op uit. Qua omvormer denk ik steeds meer aan de Fronius Primo. Met 2 mpp start hij toch al op bij 80V en na wat zoeken ben ik er achter dat hij net als de SMA-omvormers softwarematig zo is ontworpen dat hij beschaduwde panelen herkent. Wanneer ik niets meer over het hoofd zie, ga ik binnenkort eens kijken wat ik precies allemaal nodig heb.

• migjes
Geert h schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 20:58:
Wederom dank voor je reactie. Beetje bij beetje weet ik steeds beter wat ik wil.
jep, het vormt.
Duidelijk, dus zeker niet de JA solar bi-facial. Van alle panelen bij winkelmann en solar-bouwmarkt komt de JA solar duo 325Wp er prijstechnisch nog het beste uit. Veel kans dat het die gaan worden.
dat zijn internet prijzen, en die zijn niet altijd het goedkoopst.
ik zou niet vast houden aan JA of iets dergelijks.
zolang het maar ergens tussen de 310-330Wp zit, dan komt het wel goed, ongeacht het stickertje wat het merk bepaald.
Wurtz is op internet heel lastig terug te vinden, solarstell gaat wel makkelijk. Het bevestigings systeem daarvan ziet er zeker goed uit. Wel als nadeel dat het niet op 5,2 m verkrijgbaar is. Maar wel op 3,12 m, dan kunnen ze er van links naar rechts goed onder. En als dwarsverband dan de clickfit eco oid er onderdoor, stuk goedkoper dan wat de bouwmarkt (oa hornbach) te bieden heeft.
je hebt gewoon koppelstukken waar mee je de rails langer kunt maken.
(je kijkt naar websites, maar er is veel meer te krijgen als wat daar op staat. ;) )
en als je het goed doet, dan heb je heel het dwarsverband van clickfit er totaal niet voor nodig. ;)
dus het kan allemaal nog veel simpeler. ;)
Nu is het wel zo dat van goodwe de 3kW omvormer met 1 mpp een opstartspanning heeft van 80 V, die met 2 mpp 120V. Ga ik dat verschil niet merken in opbrengst? Of ik moet toch voor de Fronius gaan, die start met 2 mpp op met 80V. Wel €330 duurder dan de goodwe met 2 mpp, maar schijnt dan ook een stuk beter te zijn.
de opstartspanning, heeft niks te maken met eerder of later opstarten. >:)
(standaard beginners fout.)
zolang je panelen de Voc/Vmpp maar halen start het allemaal op het zelfde moment.
(mischien kun je nog opperen over 3 tot 5 seconde later, maar in 5 seconde zit geen kWh >:)
negeer dat verschil maar.)

persoonlijk: ik opteer eerder de goodwe 3,6kW, kan op 16A groep (die heb je toch al nodig).
kan nu lekker ruim draaien, en straks een 2de string (evt met optimizers :? ) aan.
Dan blijven die voorlopig nog bij de groothandel liggen
soms heb je ze nodig, maar vaak eigenlijk niet. ;)

• frisianstar
migjes schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:34:
[...]

jep, het vormt.

[...]

dat zijn internet prijzen, en die zijn niet altijd het goedkoopst.
ik zou niet vast houden aan JA of iets dergelijks.
zolang het maar ergens tussen de 310-330Wp zit, dan komt het wel goed, ongeacht het stickertje wat het merk bepaald.

[...]

je hebt gewoon koppelstukken waar mee je de rails langer kunt maken.
(je kijkt naar websites, maar er is veel meer te krijgen als wat daar op staat. ;) )
en als je het goed doet, dan heb je heel het dwarsverband van clickfit er totaal niet voor nodig. ;)
dus het kan allemaal nog veel simpeler. ;)

[...]

de opstartspanning, heeft niks te maken met eerder of later opstarten. >:)
(standaard beginners fout.)
zolang je panelen de Voc/Vmpp maar halen start het allemaal op het zelfde moment.
(mischien kun je nog opperen over 3 tot 5 seconde later, maar in 5 seconde zit geen kWh >:)
negeer dat verschil maar.)

persoonlijk: ik opteer eerder de goodwe 3,6kW, kan op 16A groep (die heb je toch al nodig).
kan nu lekker ruim draaien, en straks een 2de string (evt met optimizers :? ) aan.

[...]

soms heb je ze nodig, maar vaak eigenlijk niet. ;)
"dat zijn internet prijzen, en die zijn niet altijd het goedkoopst"

Hé? wáár kan het dan goedkoper zijn voor de Particulier dan internet? buitenland misschien?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Geert h Heb je hele topique + alle reacties even (vluchtig) doorgelezen maar over één ding vind ik nóg niet veel terug. Houd er rekening mee dat je panelen op een plat-dak bijna altijd vergunningsvrij mag leggen als je jezelf aan één basale "regel" houdt: De hoogte welke de panelen bóven je originele dakbedekking uit gaan steken = de afstand welke je tot de dakrand aan dient te houden. Één en ander is te controleren op de site van het omgevingsloket al zul je daar vaak uitkomen op "vergunningplichtig". Meestal is het in de praktijk niet meer dan een meldplicht echter is dit van gemeente tot gemeente anders geregeld, het beste kun je even navraag te doen bij de gemeente waar je woont. Het zou zonde van je inspanningen zijn als je over een paar weken alles weer af moet gaan breken nadat er iemand aan het klagen is gegaan (bijvoorbeeld door lichtreflecties waar iemand ineens "last" van zegt te hebben en waarbij jouw panelen als oorzaak worden aangegeven door zo iemand).

Rede dat ik 't zeg is overigens omdat je het er over had dat je een oplossing aan het zoeken bent om tot óp de rand te kunnen gaan werken. Daarbij heb je eigenlijk ALTIJD een vergunning nodig :9

Ik ben hier thuis met ongeveer zo'n zelfde traject bezig waarbij ik nu eerst een 11-tal panelen op het schuine dak van 't huis aan ga brengen. Vervolgstap wordt 't platte dak van de bijkeuken (6 stuks) en daarna nog de garage (15 stuks max.).

[ Voor 62% gewijzigd door Will_M op 02-06-2019 12:52 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Geert h
migjes schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:34:
Dat is prijstechnisch zeker zo interessant. Maar als ik het goed begrijp kunnen er eventueel 2 strings van 3000Wp op een 2mpp omvormer van 3,6kW, maar ga je dan niet erg aftoppen?

En even gegraven in wat elektrotechnische feiten, mijn kabel naar de garage is een XMvK-as 4x2,5mm2, welke volgens specificaties 29A zou moeten kunnen verwerken. Nu houd ik er wel van om een beetje marge in te bouwen, maar wanneer ik dan een 20A aansluiting in de meterkast maak met een nevenkast in de garage kan ik daar ook een 20A voor de PV inmaken en een 16A voor de garage zelf. Dan kan ik de Goodwe 4,2kW omvormer gebruiken, en zal ik ook met een tweede string (bijna) nooit hoeven af te toppen.

Ik besef dat ik dan misschien wat overproductie krijg, maar dan worden elektrisch koken en een warmtepomp wel interessant.
wimmel_1 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:58:
Rede dat ik 't zeg is overigens omdat je het er over had dat je een oplossing aan het zoeken bent om tot óp de rand te kunnen gaan werken.
Sorry voor de verwarring dan. Mijn dak is 3,5m breed en ik wil 3 panelen in de breedte langs elkaar leggen. Dat komt op bijna 3m uit. Dan houd ik 25 cm over aan iedere zijde, waarbij ik dus ook 25 cm boven de dakrand mag komen volgens bouwbesluit. Aangezien de dakrand ruim 10cm boven de dakbedekking uitkomt, kan ik dus 35cm hoog werken op het hoogste punt gemeten vanaf de dakbedekking.

En vandaag maar een ladder geregeld en de exacte maten opgemeten die ik heb:
Afbeeldingslocatie: http://download.geertvanhoek.nl/ruimte-zonnepannelen.jpg
Met een beetje zoeken kan ik er uiteindelijk misschien ook nog 4 of 5 kwijt in het schuine vlak aan de voorkant van mijn huis. Het was er iets groter dan verwacht, en bij de maten op tekening heb ik er al rekening mee gehouden dat de panelen 300mm vrij moeten zijn van de nog en de gevel ivm windbelasting. Bij het garagedak heb ik echt precies het platte dak gemeten, wel tussen de matiekhoeken in valt. Rondom zit dus nog een rand van 220mm waar ik geen panelen kan leggen, maar mij wel de mogelijkheid bieden om een beetje hoogte te creëren. Met deze maten zijn de panasonics echter uitgesloten, aangezien die net iets te breed werken. om 3 naast elkaar te kunnen leggen.

[ Voor 41% gewijzigd door Geert h op 04-06-2019 22:42 ]

• Geert h
Ondertussen zijn we een paar weken verder en heb ik van een aantal firma's offertes binnen gehad. Van diegene die hebben gereageerd heeft er niemand scherper gerekend dan de prijzen van Winkelman. Vandaag kwam ik echter via marktplaats een nieuwe aanbieder tegen, met deze panelen voor €166,-- per stuk.

Daarvan zou ik er 8 van kwijt kunnen op een schans, wat precies 3000 Wp oplevert. Dat is zelfs iets meer dan 9 panelen van 330Wp. Voordeel van deze panelen is dat ze in totaal een hogere spanning geven, wat uiteraard voordelig is (totaal 320V versus totaal 288V).

Wat denken jullie van deze panelen?

• Geert h
Niemand een mening over JAM72DO 375 BP panelen en/of over de webshop solarwindbioshop.com ?

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-11 20:35
Heb zelf ook naar de JA Solar 375Wp Bifacial gekeken toen ik nog voor een 2x1 panelen ging. Lijkt me een erg mooi paneel. Vroeg me af of in de aangegeven Wp ook al het bifacial effect zit, als je de datasheet bekeijkt, zie je dat dat als extra erboven opkomt. Later heb ik besloten om voor de normale grootte panelen te gaan. Het zijn nu de JA Solar Perc 325Wp half cell geworden. Dus de 375Wp vielen af. Naast de JA Solar 375Wp had ik de Canadian Solar 355Wp Poly panelen op het oog, deze waren ongeveer €30,- per paneel goedkoper dan de JA Solar. Deze waren toen even niet meer leverbaar, weet niet of ze nu weer leverbaar zijn. Dat moet je aan Leo van de Solarwindbioshop vragen. Heb tijdens mijn zoektocht behoorlijk wat contact met de Solarwindbioshop gehad. Kwam als een betrouwbare man over. Een vriend van mij heeft 1,5 jaar terug alles bij hem besteld en dit was allemaal naar tevredenheid geleverd. Hij is erg scherp met z'n prijzen, zo niet 1 van de goedkoopste die ik ben tegengekomen (je moet om een offerte vragen, dat kan wel even duren bij Leo). Hij is volgens mij al op leeftijd en zit, wat ik gehoord heb, al heel veel jaar in de PV systemen (20 jaar ofzo). Hopelijk heb je wat aan deze info.

• Geert h
Hier heb ik zeker wat aan @knarf_st .

De Ja-solar perc 325Wp waren de andere optie die ik op het oog heb. Wat was voor jou de reden om hiervoor te gaan? Prijs per Wp scheelt €0,01, maar dat was toen misschien anders.

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-11 20:35
De reden om voor de JA Solar 325Wp te gaan was puur het formaat van het paneel. Wilde in eerste instantie voor de grote panelen gaan (dus de 2 meter bij 1 meter panelen) omdat ik dacht dat ik daarmee het meeste Wp op mijn plat dak kon leggen (in totaal 12 panelen). Door een tip op dit forum bleek dat er 16 normaal formaat panelen op mijn dak zouden passen. Dus ben ik voor het normaal formaat (168cm bij 99,1cm) paneel gegaan. Daarmee heb ik de meeste Wp per m2

• Geert h
En offerte vanmiddag gehad, dat ging lekker vlot. Ziet er op het eerste gezicht goed uit. Nog kiezen tussen growatt of goodwe omvormer, hij heeft van beide een prijs gegeven. Growatt iets goedkoper, maar heeft het ook dezelfde kwaliteit?

• Geert h
Mijn keuze is uiteindelijk gegaan naar 8 stuks van 375Wp. Nu de vraag hoe ik ze precies neer ga leggen. Mijn idee was zo:
Afbeeldingslocatie: http://download.geertvanhoek.nl/legplan-pv.jpeg
Rechts is de lage kant, links de hoge. Door de hoogste te laten verspringen op de schans, kan ik de onderste 2 op laten lopen van 10 cm naar 40 cm, en dan kunnen de bovenste 57,5 cm hoog worden. Wanneer ik ze netjes uitlijn mag de bovenste maximaal 40 cm hoog worden. En 5 graden schuin is natuurlijk beter dan 3 graden. Maar de vraag is:
Wanneer ik op de plaats van de rode lijnen de liggers leg, liggen ze 500mm hart op hart. Daarmee ook 250mm uit de kanten van de panelen. Is dat ok om zo te maken?

• Geert h
Afbeeldingslocatie: http://download.geertvanhoek.nl/pv.jpg

Een plaatje van het resultaat. Toen ik klaar was schakelde hij nog even in, maar al snel weer uit wegens te weinig licht. Daardoor kon ik ook de wifi-module nog niet instellen, maar dat komt dan morgen wel.

Bij deze nogmaals mijn dank aan een ieder die zijn/haar wijsheid heeft gedeeld om dit mogelijk te maken _/-\o_

Door de bovenste panelen te laten verspringen heb ik de achterkant een stuk hoger kunnen houden, en dus de hellingshoek groter kunnen maken.

• migjes
@Geert h
ziet er goed uit.

ik had zelf wel een schoor gemaakt voor die achterste panelen.
gewoon een beetje schuine stevigheid, maar kan natuurlijk moeilijk schatten of het beton zo genoeg stevigheid geeft. ;)

er komen een paar zonnige dagen aan, dus je gaat even flink opwekken.

hou er maar vast rekening mee dat die dagen ook erg warm zullen zijn.
en door die warmte zullen de panelen niet hun top vermogen leveren.
dus verwacht geen 375W uit de panelen meer iets rond de 280W denk ik.
scheelt je een vraag stellen straks. ;)

geef 1 van die dagen maar eens het aantal kWh/kWp door, dan vergelijk ik het wel met een paar setjes uit de buurd.
en kan ik een schatting maken van hoeveel je per jaar gaat doen. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 20-07-2019 11:19 ]

• Geert h
@migjes ,
Dank je, ik zal nog eens kijken of schoren nodig is. Er staat wel ook nog een rij van 6 emmers beton op de plaats van waar je rechts bij de ladder 1 emmer ziet staan. Totaal 10 emmers à 25kg, geeft redelijk wat stabiliteit.

En die 280W klopt aardig, gisteren heeft hij daarop ongeveer gepiekt. Ik had daarover ook al gelezen en er dus rekening mee gehouden.
Edit: Vandaag een piek gehad van 2557 w, wat neerkomt op 319w per paneel.

De dagopbrengst van gisteren had ik ook al gedeeld in het opbrengst-topic, met 13,8 kWh uit 3kWp een mooie 4,6kWh/kWp. Gezien de data op pvoutput niet slecht. Maar voor een goede schatting is het misschien handiger om van meerdere dagen de gegevens te hebben, bij verschillende weersomstandigheden.

En uitgerekend hoeveel ik moet opwekken om hem terug te verdienen, dat is een kleine 11.000 kWh. Hopelijk gaat dat lukken in 4 jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Geert h op 20-07-2019 17:54 ]

• migjes
@Geert h
of een schoor nodig is ik betwijfel het.
(het is meer dat het zo simpel is het toe te voegen, dat het bijna een no brainer word.)

ik had 4,3kWh/kWp die dag, dus je bent nog in de race om iets tussen de 85% en 100% te doen.
ik denk dat je wel over de 2800kWh heen gaat per jaar. ;)

dus 11000/2800 = 4 jaar.
maar ik denk dat er nog een jaar of 2 bij komt. (wegens het veranderen van salderen, maar dat is koffiedik kijken.)

zoizo, nu even rustig wachten en alles even lekker terug verdienen.
dan kun je weer verder kijken wat dan weer te doen. ;)

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Waarom zou je meer capaciteit in zonnepanelen willen hebben dan je verbruik?

• Geert h
@migjes
2800kWh zou heel mooi zijn. Dat is echter al iets meer dan wat ik nu verbruik, dus dan moet ik voor alles boven de 2500kWh anders rekenen (aangezien ik daar maar 11 cent per kWh voor terug krijg). Maar al word het 4 jaar en een beetje, ik heb erop gerekend dat het na dit seizoen nog 4 jaar duurt.

Gisteren trouwens slechts 2,5 kWh/kWp gedraaid, maar het was bij meerdere personen een slechte dag.

@BFmango
Door degradatie is het handig iets meer te leggen. zodat het over een paar jaar nog steeds uit kan. Daarnaast was ik 71 cent per Wp kwijt, waardoor ik mijn overcapaciteit na 5,5 jaar heb terugverdient en verder geld gaat opleveren. Ten derde wil ik in de toekomst gaan koken op inductie, dan heb ik ook extra stroom nodig.

• Rol-Co
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Geert h

Ten 4e, zolang je nog gas hebt kan er nog panelen bij. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Geert h
migjes schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:14:
@Geert h
geef 1 van die dagen maar eens het aantal kWh/kWp door, dan vergelijk ik het wel met een paar setjes uit de buurd.
en kan ik een schatting maken van hoeveel je per jaar gaat doen. ;)
In augustus 320,3 kWh opgewekt, wat uitkomt op 106,76 kWh/kWp. Volgens PVgis was de verwachting 310 kWh in september, dus heb ik ruim 3% meer opgewekt dan voorspelt. De verwachting van PVgis is 2489 kWh opbrengst per jaar, dus zal ik maar net mijn jaarverbruik afdekken indien ik net zoveel verbruik als afgelopen jaar (2450 kWh).

• migjes
@Geert h
sorrie, de pc van vrouw is stuk en daar staan de gegevens.
dus even geduld dat ik die gerepareerd heb. ;)

• migjes
@Geert h
oke heb de cijfers.
mijn oost-west hoofd dak 110kWh/kWp

dus 106kWh/kWp is geen goede score.
maar je panelen liggen vrij plat, en het zonnetje begint al aardig te zakken.
dus het beste gedeelte van het jaar heb je al gehad.
ook de lagere locatie van de garage geeft net een beetje schaduw.
dus dit was wel te verwachten.
geen paniek dus. ;)

je scoort in elk geval hoger als mijn schuur dak, daar heb ik maar 99kWh/kWp gescoord.
maar goed dat is noord en laag tussen bebouwing in.

als ik de lijn doortrek en mijn beste schatting maak, dan kom ik uit op 2500-2600kWh per jaar.
(ik schat graag laag, valt het altijd mee.)
maar de werkelijkheid weten we pas volgend jaar. ;)

• Geert h
@migjes dank je voor de cijfers. Ik raak hiervan zeker niet in paniek, het is voor nu genoeg om mijn jaarverbruik af te dekken en het ligt in lijn der verwachtingen . Daarbij heb ik het nu nog in 4,5 jaar terug verdiend, daar kan ik zeker mee leven.

• Geert h
Ondertussen liggen de zonnepanelen een jaar op het dak, en kan ik dus zeggen wat de opbrengst is van het 1ste jaar. Dat is 2513,7 KwH geweest, waar ik niet ontevreden over ben. Ik ga ze dus in de verwachtte 4,5 jaar terug verdienen.

Nogmaals mijn dank aan iedereen die me geholpen heeft (y)

• UtrechtOost75
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-11 14:47
Waar heb je uiteindelijk je zonnepanelen en omvormer gekocht? Ik wil die zoektocht van jou niet helemaal opnieuw doen, maar gewoon een offerte vragen ;-)

• Geert h
@UtrechtOost75 Bij https://www.solarwindbioshop.com/index.html , goede communicatie en nette prijs.

Pagina: 1