Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:51
Mijn vraag
Onze Samsung Warmtepompdroger ( DV70F5E0HGW ) rammelt sinds kort enorm. Ding is 5,5 jaar oud, en wordt ca 2x per week (in de herfst, winter en lente) gebruikt. Ik heb laatst de bovenplaat erafgehaald, en het viel me op wat een enorme bak stof er in het apparaat zat. Met name om de trommel aan de voorzijde, ondanks structureel reinigen van filters en condensator. Viel me erg tegen. Is dit bij drogers van A-merken (Bosch, Miele) ook zo na 5 jaar?

Hier een YouTube filmpje
Is dit een lager/motor/aandrijving issue? Of kan er ook nog ergens iets liggen dat meetrilt? Bh’s en andere kwetsbare zaken gaan de droger niet in, en we missen geen ritsonderdelen enzo, en het is ook niet het plastic krukje erop. Machine staat waterpas en stabiel ;)

Relevante software en hardware die ik gebruik
nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Geprobeerd hem open te maken, maar kreeg de zijkanten er niet af. Blijkt dat de halve machine (ook display en bedieningspaneel) eraf moet om de zijkant eraf te kunnen halen... Dus niet verder gegaan. Wel zoveel mogelijk schoon gemaakt.

[Voor 3% gewijzigd door caspervc op 19-05-2019 12:17]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:33
Haal aan de achterkant eens de afdekplaat er vanaf (veel schroeven), en kijk eens of de ventilator nog heel is. Zit links onderin de machine. Deze gaan regelmatig stuk, of klappen tegen de behuizing.

Stof in de machine gebeurd altijd, bij de één sneller dan bij een ander. Voor zo goed als mogelijk de stofzuiger of nog beter compressor gebruiken. Dan zou het meeste er uit moeten zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Als ik die reviews lees via die link, is het een bekend probleem. Ik lees erg veel slechte reviews over wasmachines en drogers van Samsung, met name deze problemen. Ik denk dat je blij mag zijn dat het pas nu eens gebeurt. Je opties zijn: alles open maken en zelf het probleem zoeken (lager?) of de monteur inschakelen en de mogelijke kosten. De vraag is of die wasmachine het dat waard is als het een flinke duit is.

Ik heb een Bosch droger van 10 jaar oud en nee, nooit problemen. Mijn Samsung wasmachine van 5,5 jaar is na verloop der jaren ook iets luidruchtiger geworden, en ik wijzer.

[Voor 16% gewijzigd door ByteMe_ op 20-05-2019 11:32]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +1Henk 'm!

• John767
@ByteMe_ Voor die ventilator geen monteur inschakelen, dat kost je alleen maar geld op niets af. Onderdeel zelf is dacht ik iets van 50 euro. Als die kapot is, kan ik zo het onderdeelnummer doorsturen.

Is letterlijk een kwestie van schroeven loshalen, plaat er vanaf halen en kijken. Ventilator zit vast met een moer. Niks moeilijks aan, en scheelt je flink in voorrijkosten en arbeidsloon (100+ vragen ze zomaar).

De nieuwe ventilator is overigens ook veranderd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• caspervc
John767 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 16:56:
@ByteMe_ Voor die ventilator geen monteur inschakelen, dat kost je alleen maar geld op niets af. Onderdeel zelf is dacht ik iets van 50 euro. Als die kapot is, kan ik zo het onderdeelnummer doorsturen.

Is letterlijk een kwestie van schroeven loshalen, plaat er vanaf halen en kijken. Ventilator zit vast met een moer. Niks moeilijks aan, en scheelt je flink in voorrijkosten en arbeidsloon (100+ vragen ze zomaar).

De nieuwe ventilator is overigens ook veranderd.
Ah dankjewel! Ik ga daar eens mee aan de slag binnenkort.
De hele plaat moet er dus af? Of alleen dat grijze dempingsachtige gedeelte?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• John767
De plaat waar dat foam op geplakt zit, zit rondom met schroeven vast. Die kan je er makkelijk vanaf halen, en kom je bij die ventilator. Grote kans dat er plastic delen daarvan liggen te klappen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• caspervc
John767 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 21:37:
De plaat waar dat foam op geplakt zit, zit rondom met schroeven vast. Die kan je er makkelijk vanaf halen, en kom je bij die ventilator. Grote kans dat er plastic delen daarvan liggen te klappen.
Goed, de kap is eraf en de bovenkant ook. Geluid lijkt toch echt uit de trommel / aandrijving te komen en niet uit de ventilatorkap. Deze heeft als ik hem met de hand bedien geen gekke speling etc en klinkt ook normaal als ik hem aanzet met de kap eraf. Zie bijgevoegd filmpje

Waarschuwing: zet je volum even wat omlaag. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

caspervc schreef op zondag 19 mei 2019 @ 12:15:
Mijn vraag
Ik heb laatst de bovenplaat erafgehaald, en het viel me op wat een enorme bak stof er in het apparaat zat. Met name om de trommel aan de voorzijde, ondanks structureel reinigen van filters en condensator. Viel me erg tegen. Is dit bij drogers van A-merken (Bosch, Miele) ook zo na 5 jaar?
Ik heb een Bosch warmtepomp droger gehad. Die had geen grote hoeveelheden stof na 5 jaar. Die had na nog geen 3 jaar zoveel stof in zijn zogenaamde zelfreinigende condensor dat die niet meer werkte en ook de pomp verstopt zat. Dat kan je dus zelf niet schoonmaken, daar moet een monteur voor komen die het condensorhuis moet open kraken. Dan kan hij de zelfreinigende condensor dus zelf reinigen en met een speciaal nieuw aan te schaffen klepje dat condensorhuis weer dichtmaken. Je wilt niet weten wat dat kost. En daarna heb je geen betere machine, je kan er op wachten dat hij na 3 jaar weer verstopt zit. Dat zelfreinigende systeem werkt gewoon niet betrouwbaar en je kan ook niet ingrijpen als er iets mis gaat. Je vind horrorverhalen genoeg over deze machines Toen ik hoorde wat het repareren zou gaan kosten heb ik hem afgeschreven en een Samsung gekocht. Die kan je tenminste zelf schoonmaken, En hij is een paar honderd euro goedkoper.

[Voor 10% gewijzigd door Ortep op 23-05-2019 22:00]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• JirriG
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-12-2022
caspervc schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:56:
[...]

Goed, de kap is eraf en de bovenkant ook. Geluid lijkt toch echt uit de trommel / aandrijving te komen en niet uit de ventilatorkap. Deze heeft als ik hem met de hand bedien geen gekke speling etc en klinkt ook normaal als ik hem aanzet met de kap eraf. Zie bijgevoegd filmpje

Waarschuwing: zet je volum even wat omlaag. :+

[YouTube: Samsung deel 2]
Ik heb sinds deze week hetzelfde probleem met deze droger. Ik heb de grijze kap eraf gehaald en het ratelende geluid komt niet van de ventilator af. Is er in bovenstaande situatie ooit een oplossing gevonden?

• caspervc
JirriG schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:47:
[...]

Ik heb sinds deze week hetzelfde probleem met deze droger. Ik heb de grijze kap eraf gehaald en het ratelende geluid komt niet van de ventilator af. Is er in bovenstaande situatie ooit een oplossing gevonden?
Jep, retour als grofvuil, bij aankoop van een nieuwe O-)

• JirriG
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-12-2022
caspervc schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:19:
[...]

Jep, retour als grofvuil, bij aankoop van een nieuwe O-)
Duidelijk :9
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee