Waarom 2 strings want dan heeft hij 1 string van 9 dat gaat in zijn geval niet met de P300 die heeft er minimaal 16 nodig? Ga je algemeen advies of toegespitst op de geschetste situatie?
ptrv schreef op zondag 5 mei 2019 @ 08:58:
Interessant draadje, ik ga van de week ook Solaredge installatie met zonnepanelen op OZO (18 x P300) en WNW (9 x P300) op het dak laten leggen.
In de offerte staat 1 string met SE7k omvormer en 27 x P300 Power Optimizers.
Ik neem aan dat dit beter op elkaar is afgestemd met de SE7k dan het geval is bij @joozzt.
Maar moet een dak met Oost West richting eigenlijk altijd twee strings hebben?
In de ochtend gaat dit zeker goed, want je hebt op oost al snel de 16 minimaal benodigde optimizers actief. Ik verwacht hooguit problemen aan de westzijde, zeker als oost in de schaduw valt door bv een tussenliggend pand. Uit een ander topic trok ik zelf de conclusie dat je bij " kleine " installaties (rondom het magische 16 getal
per windrichting) je beter een P404 in kan zetten. Omdat er meer regelspanning zit in de P404, 85V ipv 60V.
Je kunt wellicht je installateur even contacten met deze info, zodat je hij bij clippende optimizers niet verwonderd is dat je vraagt om de boel te vervangen voor de P404....beter voorbereid dan achteraf
Het beste wat je kunt doen is met de SE sitedesigner (oude exe file) spelen, die geeft namelijk waarschuwingen wanneer een design foutieve informatie bevat.
[
Voor 4% gewijzigd door
stormfly op 05-05-2019 09:34
]