Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ptrv
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:32
Interessant draadje, ik ga van de week ook Solaredge installatie met zonnepanelen op OZO (18 x P300) en WNW (9 x P300) op het dak laten leggen.

In de offerte staat 1 string met SE7k omvormer en 27 x P300 Power Optimizers.

Ik neem aan dat dit beter op elkaar is afgestemd met de SE7k dan het geval is bij @joozzt.

Maar moet een dak met Oost West richting eigenlijk altijd twee strings hebben?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
ptrv schreef op zondag 5 mei 2019 @ 08:58:
Interessant draadje, ik ga van de week ook Solaredge installatie met zonnepanelen op OZO (18 x P300) en WNW (9 x P300) op het dak laten leggen.

Ik neem aan dat dit beter op elkaar is afgestemd met de SE7k dan het geval is bij @joozzt.

Een 3 fase omvormer heeft 16 optimizers in dezelfde richting nodig. Of 13 hoog voltage optimizers in dezelfde richting. Je hoeft dus niet altijd 2 strings te hebben als je maar het minimum aantal optimizers in 1 richting in die string hebt. Dus 32 optimizers in 1 string die oost en west ligt kan prima. Maar er dan 2 strings van maken werkt nog beter.

[ Voor 15% gewijzigd door No Hands op 05-05-2019 09:07 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ptrv
Oops, dat antwoord gaat mij al boven mijn pet. Er wordt hier morgen inderdaad 3 × 25 A aangelegd in de meterkast.

Waar het mij eigenlijk om ging is om de bevestiging van de experts hier dat de gebruikte materialen geen gekke pieken en dalen opleveren en logisch op elkaar zijn afgestemd zodat ik niet dezelfde problemen krijg als @joozzt

• No Hands
  • Nu online
ptrv schreef op zondag 5 mei 2019 @ 09:10:
Oops, dat antwoord gaat mij al boven mijn pet. Er wordt hier morgen inderdaad 3 × 25 A aangelegd in de meterkast.

Waar het mij eigenlijk om ging is om de bevestiging van de experts hier dat de gebruikte materialen geen gekke pieken en dalen opleveren en logisch op elkaar zijn afgestemd zodat ik niet dezelfde problemen krijg als @joozzt
3 x25 is idd noodzakelijk met deze omvormer. Er is kans dat hier de wnw kant de ozo kant naar beneden gaat trekken. Gewoon omdat wnw niet genoeg voltage van zijn optimizers krijgt. Ik zou het met 2 omvormers gedaan hebben. Denk dat de Designtool dat ook zou doen. Zet het in die tool en dan weet je het zeker of laat de installateur een prinsscreen van de tool aan je overhandigen zonder yieldfactor erin.

[ Voor 10% gewijzigd door No Hands op 05-05-2019 09:29 ]

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:20
No Hands schreef op zondag 5 mei 2019 @ 09:05:
[...]

Maar er dan 2 strings van maken werkt nog beter.
Waarom 2 strings want dan heeft hij 1 string van 9 dat gaat in zijn geval niet met de P300 die heeft er minimaal 16 nodig? Ga je algemeen advies of toegespitst op de geschetste situatie?
ptrv schreef op zondag 5 mei 2019 @ 08:58:

In de ochtend gaat dit zeker goed, want je hebt op oost al snel de 16 minimaal benodigde optimizers actief. Ik verwacht hooguit problemen aan de westzijde, zeker als oost in de schaduw valt door bv een tussenliggend pand. Uit een ander topic trok ik zelf de conclusie dat je bij " kleine " installaties (rondom het magische 16 getal per windrichting) je beter een P404 in kan zetten. Omdat er meer regelspanning zit in de P404, 85V ipv 60V.

Je kunt wellicht je installateur even contacten met deze info, zodat je hij bij clippende optimizers niet verwonderd is dat je vraagt om de boel te vervangen voor de P404....beter voorbereid dan achteraf _/-\o_

Het beste wat je kunt doen is met de SE sitedesigner (oude exe file) spelen, die geeft namelijk waarschuwingen wanneer een design foutieve informatie bevat.

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 05-05-2019 09:34 ]

• No Hands
  • Nu online
stormfly schreef op zondag 5 mei 2019 @ 09:31:
[...]

Waarom 2 strings want dan heeft hij 1 string van 9 dat gaat in zijn geval niet met de P300 die heeft er minimaal 16 nodig? Ga je algemeen advies of toegespitst op de geschetste situatie?

[...]
je mist een stukje van mijn tekst, er stond dit:
Dus 32 optimizers in 1 string die oost en west ligt kan prima. Maar er dan 2 strings van maken werkt nog beter.
In de 18 om 9 situatie heeft 2 strings geen zin

[ Voor 4% gewijzigd door No Hands op 05-05-2019 09:35 ]

• stormfly
No Hands schreef op zondag 5 mei 2019 @ 09:34:
[...]

je mist een stukje van mijn tekst, er stond dit:
[...]
Ja dan snap ik nog je advies niet 8)? Hij heeft maar 27 optimizers en wat hij juist niet moet doen is 2 strings omdat hij dan maar 1 string van 9 heeft.

Ik beschouw jouw advies even als algemeen datasheet advies "minmaal 16 per string bij 3fase en de P300" Zodat de vraagsteller niet teveel ruis krijgt en door de bomen het bos niet meer ziet, voor zijn specifieke situatie.

• stormfly
No Hands schreef op zondag 5 mei 2019 @ 09:34:
[...]

In de 18 om 9 situatie heeft 2 strings geen zin
Ja exact ;-) dat is precies waar ik op doelde. tnx

• ptrv
Vriendelijk dank voor de reacties, ik wil Joost zijn draadje niet kapen dus ik zeur maar niet te lang door …

Ik begrijp inderdaad dat de opstelling wellicht niet helemaal optimaal is, maar wij zitten in het noordwesten van Nederland en heel vaak komt hier om een uur of drie, vier 's middags de zon er nog lekker bij voor een paar uurtjes. Ik ben rolstoel gebonden en moet daarom's middags altijd een paar uurtjes gaan liggen in de slaapkamer die op het Noord Oosten is en daarom dus altijd erg koud. Omdat ik dan een paar uur stil lig doet mijn vrouw graag voor mij de elektrische kachel (~1500 Watt) aan. Daarom wilde ik ook een paar panelen op de WNW kant, want dan wordt de energie voor de elektrische kachel meteen opgewekt, zogezegd. Dat is over een paar jaar wanneer het salderen niet meer zo gemakkelijk gaat wel de goedkoopste oplossing, dacht ik.

Nogmaals bedankt en sorry aan Joost voor het kapen van het draadje :-)

• No Hands
  • Nu online
stormfly schreef op zondag 5 mei 2019 @ 09:38:
[...]

Ik beschouw jouw advies even als algemeen datasheet advies "minmaal 16 per string bij 3fase en de P300" Zodat de vraagsteller niet teveel ruis krijgt en door de bomen het bos niet meer ziet, voor zijn specifieke situatie.
Zo was het ook bedoeld, ik had het idee dat mijn post dat wel duidelijk maakte :)

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-11 22:36
@ptrv als er meer dan 9 panelen op WNW kunnen dan zou dat beter zijn.

Want die 9 met p300 halen maar 540V van de benodigde 750V.
Met 9x p404/505 zou je max 765V halen, maar dan gaat de schaduw kant de boel beperken i.v.m. de stroom.
EDIT: het is wel WNW, dus die panelen gaan nooit het piekvermogen halen, dus mogelijk werkt dit nog wel net goed, maar dan moet er wel overal p404/p505 komen!

Of de boel op 2x een 1-fase omvormer zetten zoals @No Hands al zei, dan kan de WNW kant met 9x p404 en de OZO kant met 18x p300

De uitdraai van de SolarEdge Site Designer van het huidige voorstel is zeker noodzakelijk. Wat is je dakhelling?

[ Voor 14% gewijzigd door Rouske op 05-05-2019 12:21 ]

• ptrv
@Rouske mijn dakhelling aan beide zijden is ~ 35 graden.

• ptrv
Rouske schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:05:

@ptrv 18x p300 op OZO en 9x p300 WNW samen in 1 string met 35° dakhoek geeft een Yield factor van 96,6% voor de WNW kant in de standalone SolarEdge Site Designer, die als totale opwek 6949kWh aangeeft.
Dit met een SE7K.
Bij gebruik van overal p404 is er geen Yield factor (volgens de tool).
Vriendelijk bedankt voor de info en het meedenken. Ik ben echt maar een leek op dit gebied en moet ik mij nu zorgen maken dat mijn spaargeld verkeerd besteed wordt? De installateur lijkt mij een kundige en vriendelijke man en heeft goede referenties.

Ik dacht juist Solar Edge eerste klas spul was op het gebied van zonnepanelen? Eind van de week wordt een en ander op het dak gelegd.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:32

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Zo slecht is het ook allemaal niet hoor.. Gebruik maken van de p404 optimizer geeft dus 4% beter resultaat. Ze zijn marginaal duurder. Dus een klein belletje om te vragen of ze dat nog kunnen ruilen zou leuk zijn..

Een andere omvormer had ook gekund, net zoals zo vaak zijn er veel wegen naar Rome.

• ptrv
Dank je, ik geloof dat ik nu begin te begrijpen wat er mogelijk aan de hand is. De installateur had mij inderdaad al gezegd dat het neerleggen van die extra negen panelen aan de West Noord West kant niet helemaal optimaal is, maar dat is mijn eigen eigenwijzigheid. Mijn keuze daarvoor komt mede ook voort uit het lezen van - zeg - de laatste 30 pagina’s van het grote zonnepanelen topic.

Daaruit begrijp ik dat het op den duur niet ongunstig kan zijn om op de tijden dat je optimaal veel stroom gebruikt, dat ook zelf op te wekken. En op dat tijdstip ligt ons West Noord West dak het meeste pal in de zon. Het is hier aan het einde van de dag ook vaak zonniger dan gemiddeld.

Dan is er ook misschien nog een bouwkundige reden om niet drie rijen van negen op een kant van het dak te plaatsen, gevoelsmatig denk ik dat het beter is om het gewicht iets meer te verdelen over het huis, in deze kleigrond.

Disclaimer: ik heb zelf nul ervaring met dit soort zaken.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:32

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Oost noordoost? Net had je het nog over west noordwest? :s

Edit: je hebt 't al aangepast 👍🏼

[ Voor 29% gewijzigd door prein2 op 05-05-2019 15:31 ]

• ptrv
prein2 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 15:29: