Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-06 12:29
Goedemorgen iedereen!

Eindelijk gelukt een huis te kopen in een redelijk gekke markt (lees: huizen verkocht voordat we konden bezichtigen), maar wel met de neus in de boter gevallen: een 2jr oud huis voorzien van al heel wat verduurzamende/smarthome zaken als HR+++ glas in kunststof kozijnen, zonnepanelen en een slimme (Honeywell) thermostaat.

Lang verhaal kort: ik wil de boel verder uitbreiden met rolluiken, smart verlichting/rookmelders/beveiliging en tenslotte multiroom audio (met Spotify), dat alles zo centraal mogelijk te besturen met een iPad/iPhone.

Ik heb uiteraard al wat huiswerk gedaan, maar het aanbod is flink en eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer. Wat is nu een gebruiksvriendelijk systeem dat zonder al teveel gedoe werkt en aan mijn wensen tegemoet komt?

Mijn ervaringen zijn beperkt tot het gebrek van Hue middels Siri en Alexa.

must-have:
- Aansturing van Hue, thermostaat en rolluiken middels automatisering (scenes).
- Beveiliging middels IP cameras (al of dan niet aangesloten op mijn Synology).
- Plug n play installatie/bediening middels iDevices.

nice-to-have:
- video deurbel (hoe zit dat trouwens met privacy wetgeving?).
- slimme rookmelders.
- Broadcast over multiroom speakers ("eten is klaar!").
- Smart assistant.
- Fatsoenlijke audio kwaliteit door het huis (met name huiskamer).

Bedankt alvast voor alle tips en een zonnige zondag!

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Skyrunner schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:50:
Ik heb uiteraard al wat huiswerk gedaan,
Zou je je huiswerk dan met ons willen delen?
Wat heb je tot nu toe gevonden? Wat zijn daar de voor- en nadelen van voor jouw situatie?

Nu is je post vnl een boodschappenlijstje namelijk... :)

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 19-05-2019 13:34 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Hmm, eigenlijk meer een uitnodiging ervaringen te delen :-)

Wat ik tot nu toe gezien heb zijn de Raspberry oplossingen waarbij het nodige aan terminal ninja skills benodigd is om tot een werkend geheel te komen, dit zoek ik dus niet.

Ik werk altijd in het buitenland en voor langere periode, een nadeel dus als je meer tijd nodig hebt een systeem werkend te krijgen.

Plug and play dus, ik zie bijv Fibaro voorbij komen icm Homekit om een rolluik aan te kunnen sturen en van wat ik kan zien is Apple geen verkeerde keuze als de smart assistant niet belangrijk is. Daarbij biedt Apple Airplay2 wat een grotere flexibiliteit biedt voor multiroom audio, dat begreep ik er althans van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-05 14:52
Kijk het Homebridge topic eens na, daar staat een uitgebreide handleiding om (ja, met terminal) het aan de praat te krijgen.

Reden voor HomeKit icm Homebridge is gezien je graag alles met iPad/iPhone wil bedienen en HomeKit verder plug en play is. Wil je echter meer dan het huidige aanbod van plug en play (zoals rolluiken) dan kom je al gauw op Homebridge. Geen zorgen, er zijn genoeg ervaringsdeskundigen aanwezig om je te helpen mocht je ergens tegen aan lopen. Ik ben zo’n twee jaar geleden begonnen met ‘terminalskills’, geen achtergrond als IT’er of iets, maar als je het leuk vind om je eigen smarthome te bouwen is het prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:35

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik zou als eerst kijken naar de juiste domotica software. Of je bestaande devices worden ondersteund. Mijn persoonlijke voorkeur is openhab. Dit is alleen geen plug en play. Al wordt dit wel steeds beter.

Je wilt niet merk gebonden zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door TheDudez op 22-05-2019 08:33 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-06 13:46
Hier is er Loxone geïnstalleerd. Snellere installatie is bijna niet mogelijk, kan alles wat jij noemt en software is best laagdrempelig.
Enige fout tot nu toe kwam door een slechte 24V voeding en die heeft geen stukken gemaakt, enkel vreemd gedrag van actoren.
Als minpunt kan je SPF noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamunave
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-06 22:57
Hier ook loxone, maar ik weet niet of OP nog zin heeft om opnieuw kabels te trekken.

Vrees dat we in het draadloos gamma gaan zitten ;)

Z-Wave:
Robuust en stabiel maar prijzig.

Zigbee (ben ik momenteel mee bezig als "add-on" op Loxone):
Veel goedkoper -> Xiaomi maakt leuke producten

Voor het aansturen: Domoticz of Node-red -> kan je nog naar Homebridge ofzo kijken en integreren ;)
Skyrunner schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:50:
nice-to-have:
- video deurbel (hoe zit dat trouwens met privacy wetgeving?).
- slimme rookmelders.
- Broadcast over multiroom speakers ("eten is klaar!").
- Smart assistant.
- Fatsoenlijke audio kwaliteit door het huis (met name huiskamer).
Deurbel -> keuze genoeg denk ik ;)
Slimme rookmelder -> bestaat voor zowel Z-wave als Zigbee!
Multiroom -> hier zit ik zelf nog met een massieve puzzel in ons nieuw huis (mijn plan is een multiroom versterker met een Pi voor Airplay enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:38
Homey is ook goed om mee te nemen. Kan alles wat je wil en is zeer makkelijk te gebruiken

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Ik draai standaard al een Synology NAS en kwam Domoticz tegen als oplossing, deze zouden met elkaar moeten werken.

Ik ga ook uit van draadloos werken, dus inderdaad via Z-Wave/Zigbee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-06 22:26
Qua (open source) software zijn er vele mogelijkheden:
- Home Assistant
- Domoticz
- OpenHAB

Of redelijk kante klaar oplossingen zoals Homey.

Ieder heeft zo zijn voorkeur, dus inlezen en/of uitproberen is aan te raden ... Alle opties kunnen basaal allemaal hetzelfde zoals Z-Wave, Zigbee, Philips Hue, etc

BTW - als je iets gaat draaien op je NAS, zal deze niet in hibernate mode gaan ;) Dan is een Raspberry Pi3 bv een zuinige oplossing. Maar als je camera's aan je NAS hangt, wilt deze ook al nooit in hibernate.

[ Voor 27% gewijzigd door UTMachine op 22-05-2019 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamunave
Skyrunner schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:14:
Ik draai standaard al een Synology NAS en kwam Domoticz tegen als oplossing, deze zouden met elkaar moeten werken.

Ik ga ook uit van draadloos werken, dus inderdaad via Z-Wave/Zigbee.
Voor zowel Zigbee als Z-wave bestaan er sticks om componenten aan te sturen via Domoticz, Node-red of andere zoals Home Assistent.

Wil je nog kaku (433MHz) als extra (bv. weerstation of cheap ass deurbel) gooi je nog een RFLink of RFXCom in de vergelijking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
UTMachine schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:17:

BTW - als je iets gaat draaien op je NAS, zal deze niet in hibernate mode gaan ;) Dan is een Raspberry Pi3 bv een zuinige oplossing. Maar als je camera's aan je NAS hangt, wilt deze ook al nooit in hibernate.
Dat is inderdaad wel iets om te overwegen. Nu zet ik sowieso mijn NAS nooit op hibernate ivm slijtage schijven (hoewel de meningen hier behoorlijk over verdeeld zijn), maar een IP camera of twee zullen er zeker nog bij komen.

Onder de streep lijkt de NAS als brein van het geheel wel een mooie oplossing (en prachtig excuus een snellere te kopen!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-06 22:26
Skyrunner schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:32:
[...]
Dat is inderdaad wel iets om te overwegen. Nu zet ik sowieso mijn NAS nooit op hibernate ivm slijtage schijven (hoewel de meningen hier behoorlijk over verdeeld zijn), maar een IP camera of twee zullen er zeker nog bij komen.

Onder de streep lijkt de NAS als brein van het geheel wel een mooie oplossing (en prachtig excuus een snellere te kopen!).
Hier geldt het ook dat er voor en nadelen zijn, als je het op een Pi3 (3-4Watt max dacht ik) zou installeren, maakt je het weer onafhankelijk van je NAS. Ook qua serial drivers zijn er wat issues met Synology NAS'es, ook als je het NIET onder docker draait, is het eigenlijk een no-go (dan kan je lol hebben bij elke upgrade).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:40

de Peer

under peer review

Hier Domoticz met alles wifi (Sonoff en Wemos D1) en 433mhz (kaku). Goedkoop en simpel. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamunave
de Peer schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:22:
Hier Domoticz met alles wifi (Sonoff en Wemos D1) en 433mhz (kaku). Goedkoop en simpel. Werkt prima.
Sonoff -> werkt briljant met mqtt (heb er 3 in dienst werken perfect)
Wemos -> ideaal als temp/hum sensor
433 -> hardware genoeg beschikbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:40

de Peer

under peer review

Tamunave schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:31:
[...]

Sonoff -> werkt briljant met mqtt (heb er 3 in dienst werken perfect)
Wemos -> ideaal als temp/hum sensor
433 -> hardware genoeg beschikbaar :)
precies.
Ik heb inmiddels zo'n 30 sonoffs, 6 x Wemos en 15x kaku ofzo en elke maand komt er wel weer iets bij :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deDenDen
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Ik heb in het verleden een aantal jaar Domoticz gebruikt op mijn Synology nas. Zonder enige ervaring met domotica, terminal skills etc, was het in het begin wel even puzzelen voordat e.e.a. lekker draaide. Het was een prima oplossing om mee te starten en heeft mij het nodige geleerd. Ik stuurde daar mijn Hue en Z-wave apparaten mee aan middels diverse flow's.

Later heb ik een clean install gedaan op een Pi omdat ik tegen beperkingen van mijn nas aanliep. Met de Pi draaide alles best wel stabiel, maar ik was naar mijn mening te veel tijd kwijt voor het includen van nieuwe apparaten, updates, etc. Het was een tijdje leuk om mee te klooien, maar ik had er de tijd niet meer voor en een Domotica systeem moet gewoon perfect werken.

Pas geleden verhuisd en toen besloten om in de nieuwe situatie een Homey te gaan gebruiken en dat bevalt mij tot dusverre super. Het is echt heel erg simpel vergeleken met Domoticz en bespaard mij veel tijd. Ik ga vast tegen wat beperkingen aanlopen, of dat uiteindelijk een dealbreaker gaat zijn moet nog blijken. Mijn z-wave apparaten en Somfy RTS motoren reageren in ieder geval heel direct met de Homey.

Ik heb nog een aantal Shelly producten op de plank liggen waar ik mee aan de slag ga, alternatief op Sonoff. Wat mij betreft alleen interessant vanwege de prijs, want deze ligt zo'n 75% lager in vergelijking met z-wave alternatieven. Qua kwaliteit en stabiliteit gaat mijn voorkeur echter uit naar een goed dekkend z-wave netwerk, wat losstaat van mijn wifi netwerk. Waarschijnlijk gaan de belangrijke schakelaars in mijn woning allemaal z-wave gestuurd worden, overige schakelaars (hotelschakeling e.d.) kunnen met Shelly bediend worden (scènes) of komen te vervallen.

Rookmelders zijn er overigens met diverse protocollen, ik heb zelf nog traditionele.

Voor multiroom gebruik ik Sonos. Op statieven in de woonkamer en tv-kamer; in de badkamer en tuin hangen passieve plafondspeakers welke ik ga aansluiten op de Sonos Amp. Kwaliteit vind ik meer dan prima, maar ik ben dan ook geen audiofiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Homey klinkt goed!

Ik ben erg benieuwd naar je multiroom ervaringen met Sonos. Is het draaien van verschillende bronnen op verschillende speakers lastig? Ik wil de speakers ook als PA systeem gebruiken, ergo een broadcast kunnen doen over alle speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deDenDen
  • Nu online
Skyrunner schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:11:
Homey klinkt goed!

Ik ben erg benieuwd naar je multiroom ervaringen met Sonos. Is het draaien van verschillende bronnen op verschillende speakers lastig? Ik wil de speakers ook als PA systeem gebruiken, ergo een broadcast kunnen doen over alle speakers.
Multiroom met Sonos werkt erg lekker. Je kunt je speakers groeperen per ruimte en deze groepen kun je eventueel ook weer (tijdelijk) groeperen zodat ze dezelfde playlist afspelen. Elke groep een afzonderlijke playlist kan ook.

Wat betreft je intercom idee zijn er wel wat apps ontwikkeld, reviews daarover zijn gemengd.. een aantal beweren dat het perfect werkt, andere spreken dat tegen. Zelf heb ik er geen ervaring mee.

https://sonofy.co/ lijkt een mooie app te zijn, momenteel alleen nog voor Android, iOS zou in de maak zijn.
iOS alternatief: https://itunes.apple.com/...or-sonos/id689673100?mt=8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Dennisvw schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:31:
[...]

Multiroom met Sonos werkt erg lekker. Je kunt je speakers groeperen per ruimte en deze groepen kun je eventueel ook weer (tijdelijk) groeperen zodat ze dezelfde playlist afspelen. Elke groep een afzonderlijke playlist kan ook.
Klinkt goed, prijzige speakers, maar zo te horen de investering waard.

Ik zie dat Homey compatible is met de Ikea smart verlichting, maar werkt dat ook een beetje lekker? Prijsverschil met Hue is aanzienlijk nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deDenDen
  • Nu online
Skyrunner schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 07:59:
[...]

Klinkt goed, prijzige speakers, maar zo te horen de investering waard.

Ik zie dat Homey compatible is met de Ikea smart verlichting, maar werkt dat ook een beetje lekker? Prijsverschil met Hue is aanzienlijk nl.
Er zijn inmiddels goedkopere alternatieven voor multiroom speakers, ook in de prijsrange van Sonos zijn alternatieven te vinden. Kwestie van smaak en budget. In de pricewatch kun je mooi filteren op multiroom speakers.

Ikea lampen met Homey heb ik niet getest, heb zelf "gewone" led- en halogeenlampen aangesloten op z-wave schakelaars, aangezien de meeste lampen in mijn woning nog geen 'slimme verlichting' alternatief hebben. Daarnaast kan ik nu met één Fibaro dimmer 8 spots tegelijk dimmen, wat een stuk goedkoper is dan allemaal losse Hue, Tradfri of Innr lampen. Nog een bijkomend voordeel is dat ik dan zowel via de Homey app als ook middels de wandschakelaar de lichten kan dimmen. Ik kan dan uiteraard niet schakelen tussen kleuren, maar dat hoeft bij die lampen ook niet.

Wat betreft de compatibiliteit van de Ikea lampen met Homey kun je de reviews van anderen checken: https://apps.athom.com/app/com.ikea.tradfri

Sowieso handig om vooraf te checken of de Homey apps jou kunnen bieden wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
TheDudez schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:31:
Je wilt niet merk gebonden zijn.
Waarom niet eigenlijk?
Hoe langer ik nu bezig ben, hoe minder problemen ik hiermee heb.

Ik ben van een open (alles toe te voegen) systeem naar een gesloten systeem gegaan.

En natuurlijk heeft het nadelen, maar het knutselen en hobbyen ben ik wel een beetje klaar mee.

Ik heb nu liever een beperkter systeem dat gewoon goed werkt zonder veel gedoe, dan een open systeem waar de mogelijkheden eindeloos zijn en waarmee ik weer moet stripten en veel gedoe bij komt kijken.

En ja dan loop ik wel eens tegen zaken aan, die ik (nog) niet kan oplossen of ik betaal iets meer voor de producten. Maar uiteindelijk scheelt het mij veel tijd, gerommel en echtelijke ruzies omdat er weer eens iets niet werkt 😉

Zo heb ik zelf een HomeWizard Link met Alexa...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:35

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Heel simpel.
1 Niet elk merk heeft alles. Meer keuze vrijheid.
2 Prijs
3 fabrikant stopt ondersteuning.
4 fabrikant gaat naar de cloud of andere gekke dingen

Maar ik kan jou ook geen ongelijk geven.
dfrenner schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 11:34:
[...]

Waarom niet eigenlijk?
Hoe langer ik nu bezig ben, hoe minder problemen ik hiermee heb.

Ik ben van een open (alles toe te voegen) systeem naar een gesloten systeem gegaan.

En natuurlijk heeft het nadelen, maar het knutselen en hobbyen ben ik wel een beetje klaar mee.

Ik heb nu liever een beperkter systeem dat gewoon goed werkt zonder veel gedoe, dan een open systeem waar de mogelijkheden eindeloos zijn en waarmee ik weer moet stripten en veel gedoe bij komt kijken.

En ja dan loop ik wel eens tegen zaken aan, die ik (nog) niet kan oplossen of ik betaal iets meer voor de producten. Maar uiteindelijk scheelt het mij veel tijd, gerommel en echtelijke ruzies omdat er weer eens iets niet werkt 😉

Zo heb ik zelf een HomeWizard Link met Alexa...

Usenet handleidingen

Pagina: 1