Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• wtkoos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 13:16
Wat heb ik nodig om data van sensoren thuis (temp, drukken, R/V, elec. verbruik) online te visualiseren. Ik verwacht tzt een Loxone Server te installeren met o. a. modbus en 1-wire extensies.

En wat is goed en betaalbaar Visualisatie tool? Is er iets dat open source /gratis is? En waar past Google Charts of Data studio in dit alles?

Ik zit een beetje in 'klok en klepel' stadium wat dit betreft.

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-11 15:00
Ik gebruik Grafana voor de visualisatie van de data van mijn sensoren. De data zelf sla ik op in InfluxDB.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Klok/klepel, dat blijkt ja. Er is zat te vinden in de open source wereld. Sensoren is meestal timeseries data; een timestamp met wat bijbehorende gegevens. Daar zijn genoeg producten voor te vinden als backend. Open source / gratis visualisatietools ook.

Maar als je simpel wilt beginnen: kijk eens naar Domoticz.
Of de ELK stack (elasticsearch, logstash, kibana), daar is ook training zat voor te vinden en wordt ook als service aangeboden (logz.io).

[ Voor 17% gewijzigd door The Eagle op 19-05-2019 11:41 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• wtkoos
Bedankt allebei!

Ik moet inderdaad wat Tuturials induiken maar nu weet ik inderdaad welke.

@-Pieter-471 : draait Grafana en InfluxDB op je eigen server?

@The Eagle logz.io ziet er mooi uit maar als je data langer dan 3 dagen wilt bewaren kost het meteen een fortuin

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik gebruik Node-RED, InfluxDB, Grafana.

Node-RED: Aan elkaar knopen van zaken
InfluxDB: Opslaan van waardes
Grafana: Visualiseren van data uit InfluxDB

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-11 15:00
Ja ik draai ze op een eigen server. Tot voor kort draaiden ze prima samen op 1 Raspberry Pi. Echter had ik ook behoefte om meer software erbij te draaien (o.a. Tomcat, dus Java), waarna InfluxDB dagelijks afgeschoten werd door Linux wegens geheugentekort: de 1 GB van de Raspberry was gewoon niet genoeg.
Nu draait InfluxDB op een oude desktop computer die ik nog had liggen. Niet ideaal (32 Watt continue i.p.v. de 7 Watt van de Raspberry), maar het is niet anders.
Misschien switch ik weer terug als de Rapsberry Pi 4 uitkomt en die 2 GB geheugen heeft :-)

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:30
wtkoos schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:06:
Wat heb ik nodig om data van sensoren thuis (temp, drukken, R/V, elec. verbruik) online te visualiseren. Ik verwacht tzt een Loxone Server te installeren met o. a. modbus en 1-wire extensies.

En wat is goed en betaalbaar Visualisatie tool? Is er iets dat open source /gratis is? En waar past Google Charts of Data studio in dit alles?

Ik zit een beetje in 'klok en klepel' stadium wat dit betreft.
Om even voort te borduren op wat @ThinkPad zei: Als je niet (echt) wil programmeren: Node-RED, InfluxDB & Grafana. Als je meer controle wil en kunt/wil programmeren vervang je Node-RED door Python.

Hardware: ik heb het jaren met een RPI gedaan maar ben uiteindelijk vanwege de hogere performance en betrouwbaarheid overgestapt op een Intel NUC.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• wtkoos
Dank dank dank allen.

Dat NodeRed eens bekeken. Indrukwekkend. Daar kan ik wel mee uit de voeten als ik de nodige filmpjes bekijk op YouTube.

Genoeg huiswerk dus maar met wetenschap dat ik op de goede weg ben.

• wtkoos
Heren,

Ik heb ondertussen het nodige gelezen en Youtube filmpjes bekeken (waaronder the Friendly Swiss guy (Andreas Spiess) :-) ). Maar 1 ding is me nog niet duidelijk:

Stel, ik heb een Intel NUC en daarop InfluxDB, Grafana en NodeRed.

Hoe krijg ik dan de data die een PT100 sensor of de 0-10V output van een druksensor leesbaar voor InfluxDB? Wat voor 'interface' zit daar tussen? Die stap zie ik niet uitgelegd. Ik begrijp dat Raspberry PI daar speciale poorten voor heeft, Arduino ook; maar als ik een IntelNUC heb, hoe dan?

• wtkoos
De ESP32 van Espressif wellicht?

Ik vond net op Youtube de 'IoT workshop: visualizing data from IoT sensors'.....
Pagina: 1