Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanvangelder
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-04 15:55
Welke camera is het meest geschikt om kinderen op de foto te zetten? We hebben nu een Canon G7 X maar zijn bereid een grote en duurder camera aan te schaffen.

Wat is belangrijk:
• Scherpe foto’s maken van bewegende kinderen.
• Foto uit de hand schieten ook binnenshuis
• Portret, actiefoto’s, low light en vakantiefoto’s
• Fotokwaliteit gaat boven video.
• Max budget € 1200

Op dit moment twijfel ik erg tussen twee opties: Sony a7 II en Sony A6400 beide met kit lens. Maar sta ook open voor andere suggesties. Andere lenzen eventueel later kopen.
Mijn gedachten: Van de A7 II, verwacht ik beter prestaties binnenshuis, door beeldstabilisatie en full frame. En in het algemeen een wat betere foto kwaliteit.
Van de A6400 verwacht ik beter foto’s te maken van bewegende kinderen (fanatische autofocus) en iets compacter formaat is ook mooi meegenomen.
Welke keuze zouden jullie maken? Zie ik iets over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-06 19:45
Ik zou een Canon 80D nemen, en dan een kitlens. Voor familie fotografie, huis- tuin en keuken heb je echt geen A7 II nodig (35 mm sensor, fullframe). Een APS-C camera volstaat dan. Eigenlijk is een 80D al meer wat je nodig hebt, een 200D zal bijvoorbeeld al volstaan. Voor vakantiefoto's heb je echt geen fullframe of body van meer dan 500 euro nodig. Je mist met de G7 X waarschijnlijk zoom, vandaar dat je nu over fullframe begint.

Maar fullframe gaat niet over zoom maar over de sensor. Kijk maar eens op internet naar de verschillende sensorformats: https://www.google.nl/sea...969#imgrc=LdSiLJ9I3DTNhM:
Jouw sensor heeft nu 1" (1 inch), crop-factor 2,7x. Een APS-C Canon zal crop 1,6x hebben. Dan heb je al een grotere sensor dan nu. Met die APS-C sensor van Canon is je sensor groot genoeg voor vakantie- en gezinsfoto's. Pas bij bijvoorbeeld landschapsfotografie of fotografie van sportwedstrijden heb je fullframe nodig, als je echt opdrachten gaat doen. Dan heb je echte scherpe foto's nodig, met weinig ruis, in situaties waar je het volledige bereik van een objectief nodig hebt. Maar dan ga je ook naar duurdere body's, dan kom je bij body's aan die 2000-6000 euro kosten (afhankelijk wat je verder allemaal van de body eist).

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
twanvangelder schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:05:

Wat is belangrijk:
• Max budget € 1200
Dus een kamera+lens(zen) die een snelle autofocus bieden, goede lowlight prestaties en niet de beste video hoeven te hebben.
... Sony a7 II en Sony A6400 beide met kit lens...
... Zie ik iets over het hoofd?
Ja, je ziet over het hoofd, dat kamera+lens een eenheid is, waarbij de kracht overwegend door de zwakste schakel wordt bepaald.
Met een lullige lichtzwakke kitlens, die meestal ook geen bijzonder vlotte en nauwkeurige autofocus biedt, ga je de kwaliteit van een hoogwaardige body niet benutten. (Smalle bandjes van een Fiat Panda onder een F1-bolide werkt ook niet.)
Lens + body behoren voorkeurswijze tot dezelfde kwaliteitsklasse, of zelfs de lens tot een hogere.
Beide Sony's zijn te duur om nog goed glas bij aan te schaffen. De smoes "die koop ik er later bij" heb ik gevoeld 1000x gehoord, zelden heb ik die mooie vervolgaankopen gezien, omdat ze nooit gedaan werden.
Beter meteen met goede lenzen beginnen en evt. de eenvoudigere kamera later door een beter model vervangen. (die betere kamera is ondertussen goedkoper, terwijl het mooie glas duurder geworden is!)

Voor 1200€ krijg je een betere autofocus en lowlight prestatie met een spiegelreflex, omdat daarvoor goede lenzen goedkoper zijn te verkrijgen. Vooral de 2e handsmarkt voor Canon en Nikonlenzen die goed op Aps-C en niet (goed) op fullframe werken is momenteel een eldorado. Voor systeemkamera's ga je meer geld voor goed glas kwijt zijn, omdat "iedereen" op deze trein opstapt.

Canon moet iemand anders maar een goede tip geven, Nikon zou ik een 2e hands D7100/D7200 + Sigma 17-50/2.8 OS + Afs 35/1.8 + 50/1.8 D adviseren. Lukt makkelijk voor 1200€ 2e hands, deels zelfs nieuw. En dan heb je genoeg autofocus snelheid en lichtsterkte voor alles wat je wilt. Als telezoom voor bijv. de dierentuin nog een Afs 70-300 VR erbij, die kost ook geen rib uit je lijf.
Een dure Sony met een goedkoop kitlensje is iig "een vlag op een strontschuit" oplossing waarmee je niet gelukkig gaat worden.

@stormbreaker Als je ergens niet genoeg van weet, kun je advies beter achterwege laten. Dat je voor sport fullframe nodig hebt, is voor mij iig een nieuwtje. Ikzelf neem er bewust GEEN fullframe voor. In een donkere hal zeker aangenaam, maar buiten waar ik mm'ers nodig heb, helemaal niet zo tof. 8)7
(en fx op dx zetten is als 30 rijden met een Ferrari)

[ Voor 7% gewijzigd door Vanoverdegrens op 19-05-2019 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-06 19:45
Voor sport wordt zeker wel een fullframe camera gebruikt, vanwege de kleinere scherptediepte. Ik zou voor mijn zeilfotografie in de wat verdere toekomst ook wel willen overstappen naar fullframe, dan kan ik het onderwerp van de foto meer losmaken van de achtergrond.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@stormbreaker koop je er dan meteen een 600/4 bij?
En uiteraard wordt voor sport ook fx gebruikt. Met je kamera op een éénbeen langs de lijn met een dikke telelens erop gaat prima. Wil je op een evenement een beetje mobiel zijn om de leuke plekken te bereiken en kom je niet altijd dichtbij de actie, dan is dx best fijn en fx onhandig.
En dat scherptedieptegelul kan ik zo langzaam niet meer lezen. Met een telelens is die sowieso klein, daar is fx niet meer extra voor nodig. Bij korte brandpuntsafstanden heb je gelijk, maar die komen bij sport minder voor, omdat je het wedstrijdterrein doorgaans niet kunt/mag betreden.

Is hier verder volledig offtopic, want de TS wil geen sportfotograaf worden. (en da's goed zo, want er zijn er al veel teveel van)

[ Voor 103% gewijzigd door Vanoverdegrens op 19-05-2019 21:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:13

fdees

Trust me I'm an Engineer

Denk dat zoals eerder vermeld wordt APS-C meer dan genoeg is voor thuis gebruik voor het fotograferen van kinderen. Zelf fotografeer ik met een Fujifilm X-T20 en ben begonnen met de kitlenzen XC16-50 f3.5-5.6 & XC50-230 f4.5-6.7. Heb hier ook best al wat actie mee geschoten, maar ook binnenshuis. Later heb ik hierbij een XF23 f2 gekocht die ik voor alles gebruik.

Dus dat zou ook een interessant ecosysteem zijn persoonlijk van fujifilm. Zeker als begin combinatie de X-T30 met de XC15-45 lens of XF18-55, want een prachtige lens is, budget is wel dan net niet toereikend. De laatste komt qua bereik maar een beetje te kort op de huidige canon. Maar is wel al een stuk lichtgevoeliger dan de Canon. Daarnaast was een reden voor mij om voor de Fujifilm te gaan de prachtige kleuren uitcamera en de bediening, die nogal analoog is. Deze doen ook in gebruik zeker niet onder voor de Sony A6400 qua autofocus, dat is zo marginaal en ligt eerder eraan hoe goed je fotografeer en je weet hoe je alles uit de camera kan halen.

Hou er ook rekening mee dat je zaken als extra batterijen moet kopen, 1 a 2 is gewoon prettig om geen zorgen te hoeven maken bij een dag weg. Daarnaast heb je waarschijnlijk ook een nieuwe fototas nodig ivm de grotere camera. Dit zou ik ook meenemen in je totale prijs overzicht. Dit is beide ook al snel een euro of 70. Tip voor een tas is kijken bij de uitverkopen van Manfrotto of F-Stop (laatste een slingtas voor €20).

https://tweakers.net/pric...0-+-xf-18-55mm-zwart.html

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:03

bobcom

Dedicated dabbler

@twanvangelder Eens met het advies van @fdees: probeer eens te kijken hoe een Fuji camera in de hand ligt en hoe de bediening aanvoelt. Als de X-T20 met alles erop en eraan te duur uitvalt, kun je desnoods terugvallen op de X-T10: een dagje ouder, geen touchscreen LCD maar een prima beeldkwaliteit. Geeft je meer ruimte om die lichtsterkere 18-55mm te kopen en de sensor met minder megapixels is geen doodwond. Wat 3 jaar geleden prima was is niet ineens rotzooi geworden.

(En je niet teveel storen aan de toonzetting van enkele andere adviezen: sommige mensen vinden hun gelijk belangrijker dan een uiteenzetting waar iemand wat aan heeft)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:00
twanvangelder schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:05:
Wat is belangrijk:
• Max budget € 1200
De eerste 3 punten worden vooral door de lens bepaald, punt 4 zit meestal wel goed met een fotocamera.

Scherpe foto's van bewegende kinderen is vooral autofocus snelheid en sluitertijd. Snelle sluitertijd bereik je met een lichtsterke lens (laag f-getal) en de bruikbare ISO (ligt aan camerasensor, maar volgens mij ook sensorgrootte; groter=beter).

Foto's uit de hand schieten wordt bepaald door de lichtsterkte van de lens (meer licht=snellere sluitertijd mogelijk zonder te donkere foto's) en image stabilization. Dit laatste kan zowel in body zijn, of in de lens (oa bij Fuji). Ik heb geen ervaring met andere fsbrikanten, maar fuji hanteert doorgaans een stabilisatie van 3,5 tot 5 stops, wat betekent dat een "benodigde" sluitertijd van 1/160 ineens 1/15 tot 1/5 kan zijn. Let wel, beeldstabilisatie heft enkel beweging van de fotograaf op, je kunt niet ineens actie vastleggen met een langere sluitertijd.

Portret, actiefoto's, low light en vakantiefoto's zijn genres die hoofdzakelijk/puur door de lens bepaald worden. Bij portret is een bepaalde brandpuntsafstand en laag diafragma getal wenselijk, voor actie wil je veelal wat meer tele bereik en snelle autofocus. Low light = laag diafragma getal (en beeldstabilisatie). Vakantiefoto's is afhankelijk van de locatie vooral groothoek, maar ook tele.

Als je weet wat je zoekt in de lenzen, kun je kijken naar het aanbod en prijs en kiest dan een systeem wat binnen het budget valt.

Zelf heb ik fuji (zie mijn sig) en ben er helemaal weg van. Soms is het gewoon moeilijk om geen mooie foto te maken. De foto's zijn bijna altijd mooi qua kleuren en er is doorgaans zeer weinig werk noodzakelijk in Lightroom (lees: meer dan het toepassen van de scène instelling van de camera op de RAW is zelden nodig).

Ik vind zelf de fotokwaliteit van de xt20 tot ISO 6400 nog acceptabel. Het beetje ruis kun je vaak nog wegpoetsen in Lightroom. Boven de 6400 ga ik eigenlijk nooit.

Ik heb ook de xc50-230 wat zo ongeveer mijn lievelingslens is (/was, heb nu de xf50-140 die het stokje overgenomen heeft), maar voor actiefotografie kan ik die niet echt aanraden, daar is de autofocus aan het tele-eind te traag voor (zie ook mijn review over deze lens). De xf50-140 is wél uitermate geschikt voor actie, maar die lens an sich beslaat al het beschikbare budget. Dat is eigenlijk ook meteen tekenend voor Fuji, het is een mooi systeem, maar echte budgetlenzen zijn er niet. Zelfs de xc lenzen zijn van bovengemiddelde kwaliteit en met een bovengemiddelde prijs. Dat hoeft overigens geen probleem te zijn wanneer je fotografie serieus neemt, dan heb je überhaupt geen behoefte aan budgetlenzen en diens matige kwaliteiten.

[ Voor 25% gewijzigd door LA-384 op 19-05-2019 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:31
Volgens mij moet je voor het fotograferen van bewegende kinderen vooral kijken naar de trackingkwaliteit van de camera. Volgens mij kom je dan vooral uit bij een Nikon D7xxx of een Sony A6300/400/500. De A7II is daar niet zo goed in.
Een A6300 met 18-105 f4 is bijvoorbeeld een mooie combo.
Probeer het vooral uit in een winkel. Als de camera niet lekker in de hand voelt, of hij is te groot en te zwaar, dan laat je hem thuis. En dan heb je er zo weinig aan. 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:29

sapphire

Die-hard pruts0r

Tracking van kinderen, gelijk ook zo'n beetje het meest verschrikkelijke en onvoorspelbare wat er is :+

@bobcom Mijn X-T2 heeft serieus moeite binnenshuis als mijn zoontje op dreef is dus ik zou de X-T10 dan zeker niet aanraden. De X-T30 die @fdees aanraad weer wel ivm. de verbeterde AF.

De post van @stormbreaker bevat zo verschrikkelijk veel aannames die kant noch wal slaan dat ik er niet eens op in ga omdat we dan zeker teveel offtopic gaan :+

Even een vraag aan @twanvangelder, waar loop je nu tegen aan qua beperking met de G7?

Veel dingen die je aangeeft zie ik bij vrienden die een instap dSLR hebben namelijk ook. Vaak ligt het dan maar deels aan de camera maar is het vooral dat ze niet snappen hoe de camera werkt en met een druk op de knop perfecte plaatjes verwachten.

Scherpe foto's willen, goed binnenshuis, lowlight en bewegende kinderen komt vaak neer op bewogen foto's en/of platgeflitste foto's.

Zeg niet dat het bij jou ook gelijk zo is vandaar dat ik het vraag :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanvangelder
Bedankt voor al jullie reacties!

Als eerst begrijp ik het als geen ander dat ik geen full frame nodig heb. Maar de prijs van mijn opties zijn bijna gelijk. Naast full frame krijg ik bij de a7 II ook sensor stabilisatie en dat is handig voor uit de hand schieten (met weinig licht). Maar Aps-c is meest voor de hand liggend.

Waarom heb ik geen DSLR overwogen? Ik heb er nog nooit één gehad. Voor mijn Gx 7 had ik een olympus pen. Vooral vanwege de autofocus heb ik een systeem camera hoger op mij lijstje staan. Maar ik ga het nog eens bekijken. Want lees al even snel dat bijvoorbeeld de Canon EOS 80D dit ook goed kan. Ik begrijp ook de beperking van de kitlens met weinig licht. Maar het is zo lastig om mooi glas te kopen met body met een goede AF met tracking. Maar sta open voor suggesties. Volgens mij werkt de autofocus prima op de kitlens. Ook schiet je vakantiefoto’s vaak in jpg en worden de slechte punten van de lenzen vaak automatische gecorrigeerd.

Wat ik vooral mis bij de g7 X is goed tracken van kinderen. Je moet goed kijken waar je op scherp stelt. Vaak zie je een moment en wil je dat snel vast leggen. Dan door het menu in de camera om scherpstel modi te veranderen is vaak geen optie, dan is het moment al voorbij.
Plus mijn vrouw heeft beperkte ervaring met instellen van de camera en zij moet ook gewoon even op automaat een leuk plaatje van kinderen kunnen maken. Een slimme auto focus zoals de A6400 heeft, leek me daarom het beste.

Maar X-T30 vind ik nog wel interessante optie met een 18-55mm f/2.8-4.0. Maar wordt wel te duur eigenlijk.
Jammer dat sapphire melt dat de X-T2 mel al moeite heeft met tracking. Dan ga even van uit de de X-T20 dit ook heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Hoewel Sony's 16-50 kitlens (die wordt geleverd bij de A6400) niet al te best is, is de A6400 wel een heel aantrekkelijke optie voor de foto's van je kids.

De A6400 heeft Sony's nieuwste real-time-tracking autofocus en aan de hand van deze video blijkt deze echt heel goed te werken.

Ik heb zelf een Canon M6 gehad met de goede dual-pixel-autofocus-techniek en daarmee kon ik mijn kids (3 en 6 jaar) ook redelijk goed volgen (ook binnenshuis), maar de eye-af (oog-autofocus) tracking zoals op dat filmpje is gewoon het beste wat mirrorless op dit moment te bieden heeft.

Wellicht kun je de Sony nemen en dan inderdaad zoals je zelf aangeeft: Later een betere lens nemen ter vervanging van de kitlens. Voor vakantie en familiefoto's is het compact formaat van een A6xxx Sony camera een plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StatQ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-05 14:20
Mijn persoonlijk advies koop een sony a6400 of fuji xt30. Mischien dat je het voorlopig bij de kit lens of een 35mm prime moet houden om de kosten te drukken. Die face tracking en Eye-af op het volledige sensor oppervlak zijn een game changer voor ouders die vooral hun kinderen willen vastleggen. Ik zelf heb net een xt30 met 23mm f2 lens gekocht, hiervoor heb ik mijn nikon d7200, en 17-50mm f2.8 en wat andere spullen verkocht. Wat een verademing, eindelijk gedaan met focus en recompose, focus fouten bij kleine scherptediepte, enz. Ook een fantastische formaat en laag gewicht voor uitstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:29

sapphire

Die-hard pruts0r

@twanvangelder Tracking kan prima met een 18-55 op een X-T20 maar in low-light krijgt de AF het moeilijk.
Een rennend kind buiten met het weer van vandaag (bewolkt maar wel veel licht) gaat het prima maar binnen in een speelparadijs of woonkamer vond mijn camera iig erg moeilijk. Kinderen blijft een lastig iets want hardlopers, voetballers en andere sporters gaat prima maar die zijn ook voorspelbaarder :+

De X-T30 schijnt een stuk beter te zijn en eye-AF, waarbij ik me afvraag hoe goed dat werkt zodra het gezicht van de camera afgedraaid is ;) maar erg fijn is het zeker lijkt me.
Qua eye-AF loopt Sony gewoon ver voorop de concurrentie.

In sensor stabilisatie is ook fijn maar houd er rekening mee dat je met kinderen daar niets aan hebt want die bewegen zelf. Landschap, kerkje op vakantie ofzo is het wel weer erg fijn bij :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:03

bobcom

Dedicated dabbler

Om de verwarring nog te vergroten: er is van Fuji ook nog een X-E3, in principe een X-T20 zonder rugzakje en klapschermpje, maar met een verbeterde autofocus en een wat lagere prijs. Hier worden de twee vergeleken.

Nek aan nek race tussen Sony (betere autofocus, mindere lenzen) en Fuji (mindere autofcus, betere lenzen)? Benieuwd wie het gaat winnen.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanvangelder
Opties op het moment: Fujifilm X-T30 + XF 18-55mm of de Sony a6400 + 16-50mm f/3.5-5.6 PZ OSS. Budget dus beetje moet verhogen.

Een upgrade voor de Sony zoom lens kom uit op de Sony Vario Tessar T* E 16-70mm f/4 ZA OSS. Deze is optisch beter en sneller. Maar dit gaat ver over budget. Zelfs met een A6300. Maar wellicht mis ik een goede optie.

Ik kom toch volgende voor mij relevante vergelijkingspunten:

Voordelen : Fujifilm X-T30 + XF 18-55mm
• Optisch beter en sneller
• Kleuren jpg vind mooier (persoonlijk)
• Denk betere beeld stabilisatie als reviews lees

Voordelen a6400 + 16-50mm f/3.5-5.6 PZ OSS
• Betere tracking en autofocus
• Prijs (200 minder)
• Beter voor video maar niet heel belangrijk voor mij

Na praktijk filmpjes te bekijken van de AF met tracking verwacht ik dat de X-T30 goed genoeg presteert. Dus mijn voorkeur ligt dit moment bij de Fujifilm

Maar als ik zie wat de X-T20 al kan. Dan is €400 meer voor de X-T30 erg veel.
Auto focus en tracking doen het goed met voldoende licht:

voorbeeld: YouTube: Fujifilm X-T30 vs X-T20: Playing with Continuous AF and Skateboards

maar heb nog niet geheel duidelijk hoe het is met weinig ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@twanvangelder Met weinig licht wordt de autofocus van alle kamera's altijd slechter. Ik adviseer je om naar een grote fotozaak te gaan, een "bewegend testkind" mee te nemen, en de exacte kamera+lens combinaties daar uit te proberen. Bij voorkeur binnen en buiten. Dan zie/merk je meteen het verschil. (geheugenkaartje niet vergeten, voor controle thuis op PC)
Bij het Sony A6400-filmpje hierboven heeft de filmer een lens gemonteerd die duurder is dan de kamera. Dat resultaat gaat het kitlensje niet opleveren. Die laat namelijk te weinig licht door en beinvloed zodoende de AF negatief. In de glaspui kun je de fotograaf zien, maar helaas niet echt goed. Dit soort filmpjes hebben vaak een zeker "fake-gehalte". ZELF PROBEREN is het enig juiste!

[ Voor 4% gewijzigd door Vanoverdegrens op 21-05-2019 13:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:52
Voor Sony zou je ook de 18-135 kunnen overwegen ipv de kitlens. Wordt het geheel ook niet goedkoper van maar is wel lekker veelzijdig. Overigens is het ook de vraag in hoeverre 'optisch beter' voor jou belangrijk is. Als fotografie je hobby is en / of je bent een pixelpeeker, ja, dan kan de 16-50 tegenvallen. Maar als je gewoon mooie plaatjes wilt in je familiealbum en voor fb, dan kan dat natuurlijk prima met die lens.

En als je een X-T20 overweegt dan zou ik ook zeker de A6300 meenemen in de afweging. Heeft niet de revolutionaire AF van de A6400, maar nog steeds een prima AF systeem.

Nog een wat algemenere toevoeging: zoals hier boven al is aangegeven is het tracken van bewegende kinderen geen makkelijke taak voor een camera (plus fotograaf). Zeker niet als dat in een gemiddelde woonkamer met slecht licht moet gebeuren. Misschien nog geen worst case scenario, maar het komt er wel in de buurt. Je wilt dan eigenlijk een camera met goede tracking bij weinig licht, een lichtsterke lens en redelijke / behoorlijke skills van de fotograaf. De vraag is natuurlijk of je daarop je keuze moet baseren. Ik heb nog nooit een camera gehad die fatsoenlijk kon tracken en toch heb ik in de loop van de tijd genoeg leuke foto's van de kinderen. Enerzijds kun je anticiperen leren, maar anderzijds zitten kinderen natuurlijk ook best vaak stil. Hoe essentieel is het dat je ze precies tijdens een actiemoment binnenshuis kunt vastleggen? Ga je dat soort foto's later missen? In plaats van al je geld te stoppen in een body die dat kan zou je ook de nadruk kunnen leggen op veelzijdigheid en een lens kopen die daarbij aansluit.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:16
Het ligt eraan wat je belangrijk vind, voor het budget van de TS kan je zeker niet voor alles een perfecte camera/lens combinatie kiezen. Maar als het fotograferen van (bewegende) kinderen 1 van de belangrijkste dingen is, wat ik toch een beetje uit de TS haal, dan zou ik toch zeker heel hard die A6400 overwegen. Je schrijft het zelf al hoe moeilijk het is om bewegende kinderen fatsoenlijk op de foto te krijgen, ook voor de fotograaf. Dan is de real-time tracking met eye-af van de A6400 toch echt een fantastische oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
Ik heb onlangs in een ander topic een A6400 geadviseerd voor het fotograferen van kinderen, dus ik begrijp wat je bedoelt @Hielko , maar ik wilde het volgende duidelijk maken: voor het specifieke geval van het fotograferen van bewegende kinderen binnen heb je bij voorkeur de volgende 3 dingen nodig: een goede camera, een lichtsterke lens en skills. Haal je 1 of meer van die onderdelen weg dan wordt het lastiger. Miscchien wel heel lastig.

Als TS bij de A6400 enkel een standaardzoom koopt (16-50/16-70/18-135 of iets in die geest) dan is de kans groot dat het niet gaat lukken vanwege te lange sluitertijden (in combinatie met erg hoge iso's) en dus of bewogen of hele ruizige foto's. Heeft TS een A6400 met lichtsterke lens maar geen skills, dan is de kans op mislukking ook levensgroot aanwezig. Dat de camera je de focus uit handen neemt is mooi, maar als je niet weet wat iso, diafragma en sluitertijd doen dan betwijfel ik of het lukt om er (met enige regelmaat) goede foto's uit te krijgen (in dit specifieke scenario). Je zou in zekere zin kunnen stellen dat die goede camera nog het minst noodzakelijk is. Alleen moet je dan je momenten kiezen en niet tijdens het bewegen fotograferen. Dus niet het kind dat door de kamer naar opa en oma huppelt, maar het kind dat bij trotse opa en oma op schoot geklauterd is. Dat soort (mooie) momenten kun je prima vastleggen als je camera in S-AF snel focust bij weinig licht.

Ik kan niet voor TS beslissen of hij voldoende skills heeft of welke concessies hij wil doen. Het lijkt me echter wel zinvol om aan te geven dat ook een camera met supergoede AF geen magic bullet is voor de foto's in dit specifieke scenario. Verder is het natuurlijk een hele mooie camera. Voor het genoemde gebruik lijkt me een set met A6400, een 18-135 en een lichtsterke prime erbij ideaal. Maar dat gaat ruim over het budget van TS dus dan moeten er ergens concessies gedaan worden...

Edit: voor het vastleggen van bewegende beelden hebben ze video uitgevonden. Ik zou daar zeker gebruik van maken. Smartphones zijn ook ideaal. Als ze die hebben bewegen ze gegarandeerd niet meer. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door klaaas op 21-05-2019 23:06 ]

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twanvangelder
Ik heb via via geregeld dat ik aankomend weekend een Tx-20 kan lenen. Dan ga ik veel schieten binnen en buiten en gaan bekijken wat ik met een dergelijk camera er op vooruit ga.

Want ik heb eigenlijk geen idee hoeveel ik met een dergelijke camera er al op vooruit ga. Van tracking is nauwelijks spraken op mijn huidige camera. Met deze ervaring kan ik betere afweging gaan maken.

Ik ken mijn huidige camera goed en ken alle instel mogelijkheden wel. Maar als je foto’s niet beter worden ligt het aan de fotograaf! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Goed geregeld. Ben benieuwd naar de bevindingen. Welke lens heb je er bij?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanvangelder
@klaaas Fujifilm X-T20 + 18-55mm F2.8 -F4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Je zou dan eigenlijk nog een snelle prime er bij moeten regelen. Dan kun je helemaal goed testen.

Hij wil.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twanvangelder
Aller eerst indruk met de T-X20: Hoe werkt dat ding??? :?

Waar is de diafragma en sluitertijd voorkeur? Dat werd dus lezen, ik doe altijd eerst proberen. Twee uurtje investeren in lezen en ik begon de andere aanpak van Fuij al meer te waarderen.

De camera voldoet eigenlijk ruim aan wat ik nodig heb. Met de continu’s focus is het bijna moeilijk een onscherpe foto te maken van de kinderen bij voldoende licht. Wat een vooruitgang zeg.
Weinig licht en auto focus viel me nog wel wat tegen. Maar had door de lange dagen ook weinig tijd om het goed te proberen. Moest de situaties beetje creëren.

Even mijn eerst ervaring met de T-X20 en mijn eisen:
• Scherpe foto’s maken van bewegende kinderen. Check!
• Foto uit de hand schieten ook binnenshuis Check, sluiter tijd kan echt langzaam zijn
• Portret check, actiefoto’s, check low light matig en vakantiefoto’s check
• Fotokwaliteit gaat boven video. Fotokwaliteit goed
• Max budget € 1200 Ruim er onder €900

Eind wekende ontdekten ik de Quick menu en dat werkt echt perfect voor mij en mijn vrouw. Eigenlijk wil ik de camera niet meer terug geven… :)

Dus heb de t-x20 gekocht. Ik denk dat ik mijzelf met deze camera nog wel wat meer kan bekwamen met weinig licht. En ik houd ik behoorlijk geld over. Een goed compromis.
Iedereen bedankt voor het mee denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:13

fdees

Trust me I'm an Engineer

@twanvangelder Top om te horen. Misschien nog wel even een tip, check de firmware van de camera zodat deze de nieuwste versie is.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Wil je ook videos maken met je camera? Zo nee, Waarom persé foto's ipv video? Misschien iets om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:00
@Anoniem: 882605 Een video hang je niet in de hal aan de muur en je maakt er geen boek van. Dat zijn toch wel dingen die je met mooie foto's doet. Video's kijk je (althans ik) aanzienlijk minder vaak terug.

@twanvangelder Welkom bij de Fuji-club. Nu kan het azen op nieuwe lenzen beginnen :p
In welk opzicht vond je de low-light kwaliteit tegenvallen? Voor een kitlens is de 18-55 best lichtsterk, maar er zijn natuurlijk betere alternatieven, denk hierbij aan primes.

[ Voor 41% gewijzigd door LA-384 op 28-05-2019 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 882605

LA-384 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:10:
@Anoniem: 882605 Een video hang je niet in de hal aan de muur en je maakt er geen boek van.
Nog niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twanvangelder
@LA-384 Bedankt! De licht sterkte zeker niet het probleem. In de eerst paar dagen heb ik binnen veel onscherpe foto's gemaakt. Sluitertijd is niet het probleem is vooral de focus. De auto focus had moeite en de fotograaf ook ;)

Dus ik moet meer oefenen, maar buiten lijkt autofocus altijd wel te werken dus het verschil is nogal groot.

@fdees had ik al gecontroleerd. Uit de doos laatste versie.

[ Voor 8% gewijzigd door twanvangelder op 29-05-2019 11:07 ]

Pagina: 1