Game PC - € 1000,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-09 20:49
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen is sowieso prioriteit nummer 1.
Ik wil op 2560x1080 @ 75Hz/fps kunnen gamen op high/ultra settings.

Ook wil ik voor zover mogelijk een futureproof systeem hebben.
Daaronder versta ik dat over bijv. een jaar of vijf met een upgrade van de CPU & GPU (en eventueel meer RAM) een flinke performance boost kan realiseren. Die boost zou dan nodig zijn omdat over een x aantal jaren het me wel mooi lijkt om qua monitor te upgraden naar bijvoorbeeld een 3440x1440 144Hz scherm en ik dan niet wil dat ik qua settings moet terugschroeven van high/ultra naar low/medium.

Ik heb geen heel duidelijke voorkeur qua soort games die ik exclusief/voornamelijk speel.
De laatste tijd speel ik bijv. veel Assetto Corsa en World of Warships, maar ik wil een allround systeem samenstellen waarmee ik ook met de nieuwste triple A games goed uit de voeten kan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De absolute maximumprijs (incl. verzendkosten) voor het systeem is € 1000,-
Daarnaast heb ik nog randapparatuur nodig, het budget daarvoor is max. € 200,-
Qua randapparatuur gaat het om een toetsenbord, muis, muismat, en headset.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, mijn monitor: LG34WK650

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil een gebalanceerd systeem maken.
(dus niet van "eigenlijk wil ik uiteindelijk dit, maar dan doe ik het nu eerst zus en zo, en dan kan ik misschien over een jaar dit of dat onderdeel upgraden, en dan heb ik echt de PC die ik eigenlijk wilde").
Bij mijn vorige en eerste build ever (build uit 2012), waarbij ook de focus lag op gamen, heb ik achteraf spijt gehad dat ik alles goed uitgebalanceerd had qua onderdelen, maar qua GPU voor een tweedehandsje ben gegaan die ik dan later nog wilde upgraden (560Ti was dat toen).
Verder neig ik naar het nodig denken te zijn/graag willen hebben van 32GB RAM (i.p.v. "slechts" 16GB).
Daarbij denk ik aan het spelen van Cities Skylines waar ik ook heel wat uurtjes in heb zitten.
Bij zo'n game, incl. vele custom assets/mods etc. kan 32GB RAM volgens mij wel echt een voordeel zijn, toch?

Verder wil ik eigenlijk een systeem zonder HDD('s).
De prijs van SSD's is momenteel zo dat mij dit mogelijk lijkt.
Ik zou denk ik uit de voeten moeten kunnen met een degelijke 250GB SSD voor 't OS etc., en dan een 1TB SSD voor games & opslag. Bij de laatstgenoemde is wat mindere performance qua schrijfsnelheden niet zo'n probleem.

Mijn grootste punt van twijfel is welk moederbord/chipset te kiezen.
Dit omdat ik uiteindelijk qua CPU bij de i5 9400F ben uitgekomen.
Waar ik tegen aanloop is dat ik voor hetzelfde geld meer features kan krijgen op een H370 bord (betere audio / USB 3.1 Gen2, type C / S/PDIF audio uitgang) dan op een Z390 bord.
Maar dat ik eigenlijk een Z390 bord zou willen i.v.m. in de toekomst nog over kunnen stappen naar Intel 9th Gen. 8c/16t CPU die ik dan ook kan overklokken, geen geklooi met BIOS updates, en het feit dat je qua kosten bij een mooi H370 bord ook al een instap Z390 zou kunnen kopen, waarbij dat laatste dan toch de betere optie zou (moeten) zijn?
Het lijkt me aan de ene kant ook niet verkeerd om anders gewoon voor iets zoals een Gigabyte Z390 Aorus Pro te gaan, dan heb ik én Z390 (voor de toekomstige upgrade), én alle features die ik wil.
Alleen krijg je dan de scheve verhouding qua kosten CPU/moederbord, uitgaande v/d i5 9400F als CPU.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja, mijn voorkeur gaat uit naar Intel (fanboy alert :o ).
Dit i.v.m. mijn vorige systeem (i5 3570K build) wat erg goed bevallen is en omdat ik wil dat mijn nieuwe systeem op alle fronten een echte upgrade is en ik het idee heb dat ik bij AMD er niet in alle (voor mij relevante, lees: gaming) opzichten echt op vooruit ga (single core performance/kloksnelheid i5 3570K versus R5 2600/R7 2700 bijv).

Het liefste zou ik voor een 9th gen. Intel 8c(/16t) CPU gaan, maar dat is niet haalbaar met mijn budget.
(en al helemaal niet als ik voor 32GB RAM zou kiezen).
Ik denk/hoop dat ik met een 6c/6t Intel CPU voorlopig ook wel uit de voeten kan, al is volgens mij de octacore wel de nieuwe quadcore qua wat de nieuwe standaard wordt.
Ik wil met deze build wel een upgrade pad hebben naar een 9th gen. Intel 8c/16t CPU.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja, sowieso heeft performance prioriteit.
Meer dan de looks. Tuurlijk lijkt een mooie compacte build in bijv. een NZXT Manta met hier en daar wat RGB etc. me wel tof, maar vergeleken met een standaard ATX build in een bescheiden behuizing moet ik dan uiteindelijk veel te veel van m'n budget inleveren, wat ten koste gaat v/d performance van het systeem.

Verder wil ik voor zover het budget het toelaat een zo goed mogelijke kwaliteit/specificaties hebben qua onderdelen, en dat heeft dan de voorkeur boven "best bang for the buck" onderdelen.
Bijvoorbeeld niet de goedkoopste reepjes geheugen, maar voor een tientje extra dan liever die reepjes met iets betere latency/snelheid. Of bijv. een 80 plus gold voeding i.p.v. bronze. Of bijv. een betere koeler ook al zou de stock koeler in principe ook (net) toereikend moeten zijn, etc.

Een goede audiochip vind ik ook wel belangrijk, waarbij ik eigenlijk ook wel graag een (S/PDIF) uitgang zou willen.

Ga je overklokken?
In eerste instantie niet, omdat een unlocked Intel CPU mijns inziens momenteel niet mogelijk is qua budget.
Ik zou wel graag de optie hebben om over een aantal jaren de CPU te kunnen upgraden naar unlocked Intel K processor die ik dan ook kan overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Heb ik volgens jullie nog dingen over het hoofd gezien?
Zijn alle gekozen onderdelen compatible met elkaar?
Is het zo een goed uitgebalanceerd systeem of zouden jullie toch bepaalde onderdelen veranderen?
Kan ik mijn doelen allicht goedkoper realiseren, of voor hetzelfde geld iets anders samenstellen dat betere prestaties levert?

Mijn build:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9400F Boxed€ 162,64€ 162,64
1MoederbordenASRock Fatal1ty H370 Performance€ 122,-€ 122,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Ti Ventus XS 6G OC€ 295,-€ 295,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox MB511 RGB€ 61,50€ 61,50
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,95€ 25,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 87,50€ 87,50
1VoedingenCorsair CX450M€ 51,90€ 51,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 42,-€ 42,-
1Solid state drivesSamsung 860 QVO 1TB€ 108,84€ 108,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 957,33

De randapparatuur:
1ToetsenbordenCooler Master CK350 (Outemu Brown) Qwerty US€ 54,95€ 54,95
1MuizenLogitech G305 (Zwart)€ 41,84€ 41,84
1MuismattenHyperX S Pro Gaming Mouse Pad (Medium)€ 14,95€ 14,95
1Gaming headsetsLogitech G430 Surround Sound Gaming Headset€ 51,39€ 51,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 163,13

B450 - 5800X - 32GB DDR4 3200 MT/s CL16 - RTX 4070

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Ik zou in dit geval juist voor AMD gaan.

1) een 2600X is single core sneller dan een standaard 3570k en maar 10% trager dan een 9400F: https://www.cpubenchmark....-i5-9400F/828vs3235vs3397

Het is bij de meeste games ook maar de vraag of je hier iets van gaat merken omdat je maar op 75 hz gamet.

Bovendien heeft hij meer threads dan de Intel, dus dingen zoals streaming of meerdere dingen tegelijk zal minder performance-impact hebben.

2) er staat een nieuwe lading AMD's in de startblokken. Je kunt daar op wachten of daar naar upgraden. Volgens de geruchten gaan die ook tot 5.0 Ghz (zelfs 5.1Ghz) en hebben verbeterde snelheid per clocktick, zodat ze per MHz gelijk of net sneller zijn dan een Intel. Bovendien zullen er voor dezelfde prijs er meer cores door AMD aangeboden worden (tot max 16) of hetzelfde aantal voor minder geld.
Bovendien zullen ze stukken zuiniger zijn dan de Intel door een kleiner productie-proces.

3) die Intel blijken continu zo lek als een matje te zijn. Bovendien is het de vraag hoeveel de performance naar beneden gaat als alle fixes er op zitten, wat helemaal het geval is bij een Intel met Hyperthreading (de 9900K bv).

4) Intel is al klaar met socket 1151 versie 2, over 5 jaar een 9900K- processor zoeken op dat platform gaat dus lastig worden. Als je nu nog een 4790k wilt hebben betaal je de hoofdprijs omdat dat de snelste processor is die op socket 1150 kan. Dat zal ook gaan gebeuren met de 9900K.

5) De nieuwe AMD-borden (500-serie) gaan nieuwe technologie als PCI-E 4.0 ondersteunen en AMD ondersteunt AM4 tot in 2020, zelfs de update van de aankomende processors (zen2+) kunnen nog worden gebruikt op deze socket.

Pas Zen 3 gaat een nieuwe socket krijgen en onder andere DDR5 geheugen.

Bovendien hoef je dan geen duur moederbord te kopen waar je de 1e 5 jaar geen gebruik van maakt.

Qua SSD zou ik 1 grote ssd nemen of in ieder geval je Windows SSD 512 GB maken. Het gaat namelijk snel met de spellen van tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Bedankt voor je reactie @White Feather d:)b
White Feather schreef op zondag 19 mei 2019 @ 12:30:
Ik zou in dit geval juist voor AMD gaan.

1) een 2600X is single core sneller dan een standaard 3570k en maar 10% trager dan een 9400F: https://www.cpubenchmark....-i5-9400F/828vs3235vs3397
Ik had het over de 3570K versus de 2600/2700, deze vergelijking dus.
De X versies van beide AMD processors zijn de meerprijs (momenteel) niet waard (qua performance wist t.o.v. de niet X versies) als je het mij vraagt (ongeveer + € 60,- meer bij de R5 2600(X), en + € 80,- bij de R7 2700(X).
Plus het feit dat als je wel v/d 2600X uit zou gaan, dat de i5 9400F dan alsnog sneller is qua single core performance, qua gamen verder min of meer gelijk presteert, én € 30,- goedkoper is.
Waarom zou ik dan de voor de 2600X gaan?
Bovendien heeft hij meer threads dan de Intel, dus dingen zoals streaming of meerdere dingen tegelijk zal minder performance-impact hebben.
True, maar voor mij niet echt relevant denk ik(?). Ik denk dat het als je het puur over gamen hebt (en niet daarnaast streamen etc., wat ik niet van plan ben) dat het voor mij pas interessant wordt als je het over meer échte cores hebt, niet threads (6 core i5 9400f vs. 8core R7 2700 bijv.)
2) er staat een nieuwe lading AMD's in de startblokken. Je kunt daar op wachten of daar naar upgraden. Volgens de geruchten gaan die ook tot 5.0 Ghz (zelfs 5.1Ghz) en hebben verbeterde snelheid per clocktick, zodat ze per MHz gelijk of net sneller zijn dan een Intel. Bovendien zullen er voor dezelfde prijs er meer cores door AMD aangeboden worden (tot max 16) of hetzelfde aantal voor minder geld.
Bovendien zullen ze stukken zuiniger zijn dan de Intel door een kleiner productie-proces.
Als ik voor AMD zou gaan dan zou ik inderdaad nog wachten op nieuws over de specificaties/prijzen van de nieuwe CPU's & GPU's, aangezien dat nu niet lang meer duurt.
Al vraag ik me wel af hoe lang het duurt voordat er een ruim aanbod is qua goede moederborden?
Ik neem aan dat er eerst vooral (de duurdere) high-end borden beschikbaar zullen zijn?

Heb je bronnen voor dat statement over dat de nieuwe AMD CPU's per Mhz gelijk of net sneller zullen zijn dan Intel? Dat is namelijk wel een dingetje dan aangezien het nu volgens mij nog zo is dat (bij wijze van spreken) een Intel op 3.5Ghz in de praktijk beter kan presteren dan een AMD CPU op 4.5Ghz (allicht iets te gechargeerd geformuleerd, told you; Intel fanboy ;) :) )
En hoeveel zuiniger ze uiteindelijk zijn moet ik ook eerst nog zien, op dat vlak heeft AMD eerst nog wel even wat te bewijzen.

Zou sowieso iets van 16c/32t nu/de komende jaren veel nut hebben als je het hebt over gamen?
Qua prestatiewinst t.o.v. 8c/16t bedoel ik dan.

Ik weet niet wat de namen van de nieuwe AMD CPU's zullen gaan worden, maar een laat ik zeggen R5 3600X die qua prestaties bij een i7 9700K in de buurt zou komen (en dan voor een iets normalere prijs) zou ik nog wel interessant vinden, maar is dat realistisch?
3) die Intel blijken continu zo lek als een matje te zijn. Bovendien is het de vraag hoeveel de performance naar beneden gaat als alle fixes er op zitten, wat helemaal het geval is bij een Intel met Hyperthreading (de 9900K bv).
Ik heb me daar niet heel uitgebreid over in zitten lezen, maar het is toch niet zo (erg) dat je nu voor een game PC voor thuis nou direct Hyperthreading moet uit gaan schakelen bij die Intel CPU's?
En de belangrijkste fixes zijn volgens mij al gewoon beschikbaar.
4) Intel is al klaar met socket 1151 versie 2, over 5 jaar een 9900K- processor zoeken op dat platform gaat dus lastig worden. Als je nu nog een 4790k wilt hebben betaal je de hoofdprijs omdat dat de snelste processor is die op socket 1150 kan. Dat zal ook gaan gebeuren met de 9900K.
Wat betreft over een jaar of vijf upgraden naar een i9 9900K doelde ik op een tweedehands aankoop.
5) De nieuwe AMD-borden (500-serie) gaan nieuwe technologie als PCI-E 4.0 ondersteunen en AMD ondersteunt AM4 tot in 2020, zelfs de update van de aankomende processors (zen2+) kunnen nog worden gebruikt op deze socket.

Bovendien hoef je dan geen duur moederbord te kopen waar je de 1e 5 jaar geen gebruik van maakt.

Qua SSD zou ik 1 grote ssd nemen of in ieder geval je Windows SSD 512 GB maken. Het gaat namelijk snel met de spellen van tegenwoordig.
Correct me if i'm wrong maar volgens mij ga ik in de praktijk/mijn use case geen meerwaarde hebben aan PCIe 4.0 t.o.v. 3.0.
En als je het dan over wachten hebt, kan 'k beter wachten op 5.0 ;) :) (omdat 4.0 zo lang geduurd heeft/5.0 er ook al aan zit te komen).
Dat duurdere (Z390) moederbord is slechts deels voor de toekomst, nu zou het ook gaan om (naast de upgrade route naar een overklokbare Intel CPU open houden) features zoals goede audiochip/audio uitgang/nieuwste USB implementaties etc.)

Qua SSD's snap ik niet helemaal wat je bedoelt. Een 250GB schijf is toch groot zat als OS schijf?
En de 1TB SSD die ik had uitgezocht is volgens mij in eerste instantie ook groot genoeg voor de games die ik momenteel speel, + nog ruimte voor nog een handjevol extra games.

Ik bedacht me trouwens nog het volgende.
Ik had gekozen voor een Samsung 860 QVO 1TB, maar is een Intel 660P 1 TB niet de betere optie?

Nogmaals hartelijk dank voor je uitgebreide reactie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

BeetjeVreemd schreef op zondag 19 mei 2019 @ 14:35:
Bedankt voor je reactie @White Feather d:)b

[...]

Ik had het over de 3570K versus de 2600/2700, deze vergelijking dus.
De X versies van beide AMD processors zijn de meerprijs (momenteel) niet waard (qua performance wist t.o.v. de niet X versies) als je het mij vraagt (ongeveer + € 60,- meer bij de R5 2600(X), en + € 80,- bij de R7 2700(X).
Plus het feit dat als je wel v/d 2600X uit zou gaan, dat de i5 9400F dan alsnog sneller is qua single core performance, qua gamen verder min of meer gelijk presteert, én € 30,- goedkoper is.
Waarom zou ik dan de voor de 2600X gaan?

[...]

True, maar voor mij niet echt relevant denk ik(?). Ik denk dat het als je het puur over gamen hebt (en niet daarnaast streamen etc., wat ik niet van plan ben) dat het voor mij pas interessant wordt als je het over meer échte cores hebt, niet threads (6 core i5 9400f vs. 8core R7 2700 bijv.)

[...]

Als ik voor AMD zou gaan dan zou ik inderdaad nog wachten op nieuws over de specificaties/prijzen van de nieuwe CPU's & GPU's, aangezien dat nu niet lang meer duurt.
Al vraag ik me wel af hoe lang het duurt voordat er een ruim aanbod is qua goede moederborden?
Ik neem aan dat er eerst vooral (de duurdere) high-end borden beschikbaar zullen zijn?

Heb je bronnen voor dat statement over dat de nieuwe AMD CPU's per Mhz gelijk of net sneller zullen zijn dan Intel? Dat is namelijk wel een dingetje dan aangezien het nu volgens mij nog zo is dat (bij wijze van spreken) een Intel op 3.5Ghz in de praktijk beter kan presteren dan een AMD CPU op 4.5Ghz (allicht iets te gechargeerd geformuleerd, told you; Intel fanboy ;) :) )
En hoeveel zuiniger ze uiteindelijk zijn moet ik ook eerst nog zien, op dat vlak heeft AMD eerst nog wel even wat te bewijzen.

Zou sowieso iets van 16c/32t nu/de komende jaren veel nut hebben als je het hebt over gamen?
Qua prestatiewinst t.o.v. 8c/16t bedoel ik dan.

Ik weet niet wat de namen van de nieuwe AMD CPU's zullen gaan worden, maar een laat ik zeggen R5 3600X die qua prestaties bij een i7 9700K in de buurt zou komen (en dan voor een iets normalere prijs) zou ik nog wel interessant vinden, maar is dat realistisch?

[...]

Ik heb me daar niet heel uitgebreid over in zitten lezen, maar het is toch niet zo (erg) dat je nu voor een game PC voor thuis nou direct Hyperthreading moet uit gaan schakelen bij die Intel CPU's?
En de belangrijkste fixes zijn volgens mij al gewoon beschikbaar.

[...]

Wat betreft over een jaar of vijf upgraden naar een i9 9900K doelde ik op een tweedehands aankoop.

[...]

Correct me if i'm wrong maar volgens mij ga ik in de praktijk/mijn use case geen meerwaarde hebben aan PCIe 4.0 t.o.v. 3.0.
En als je het dan over wachten hebt, kan 'k beter wachten op 5.0 ;) :) (omdat 4.0 zo lang geduurd heeft/5.0 er ook al aan zit te komen).
Dat duurdere (Z390) moederbord is slechts deels voor de toekomst, nu zou het ook gaan om (naast de upgrade route naar een overklokbare Intel CPU open houden) features zoals goede audiochip/audio uitgang/nieuwste USB implementaties etc.)

Qua SSD's snap ik niet helemaal wat je bedoelt. Een 250GB schijf is toch groot zat als OS schijf?
En de 1TB SSD die ik had uitgezocht is volgens mij in eerste instantie ook groot genoeg voor de games die ik momenteel speel, + nog ruimte voor nog een handjevol extra games.

Ik bedacht me trouwens nog het volgende.
Ik had gekozen voor een Samsung 860 QVO 1TB, maar is een Intel 660P 1 TB niet de betere optie?

Nogmaals hartelijk dank voor je uitgebreide reactie _/-\o_
Een 2600X is net zo rap als een 9400F, maar coor die +30 euro krijg je wel meer cores en threads, qua single core prestaties maakt het elkaar niks uit maar wat betreft alles wat gebruik maakt van meerdere cores/threads ben je beter af met de AMD en laten we wel wezen, het 'single core performance is prioriteit #1' fabeltje is lang niet meer van deze tijd, je zal met die AMD met goed rap geheugen niks merken van die halve % t.o.v. intel, maar als je ze side bij side zou gebruiken ben je erg blij dat de multicore speed van AMD een goeie 40% hoger ligt, bij bestanden overzetten, veel streamen (netflix o.i.d.) en zip files unpacken.

Daarnaast staat de X bij AMD voor unlocked multiplier, als je dus wat meer winst wil behalen schroef je die gewoon omhoog, dan valt die 9400F al dood in de water.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Wintervacht OC is niet gelijk meer fps, daar verkijken velen zich op.

@BeetjeVreemd
qua voeding zou ik voor Formula Gold gaan 450w. qua toekomst bestendig zit je met 2600X beter, dan nu de 9400F(veredelde i5-8400)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
https://www.forbes.com/si...-than-intel-core-i9-9900k
Even snel als de 9900k (terwijl dit een engineeringsample is, dus de definitieve is misschien nog iets sneller), en 30% minder verbruik. Bovendien is de 9900k € 520 en is de verwachte prijs van de 8 core 3600X (de hooggeclockte 8-core) zou $ 229 zijn, zeg € 250. (Het is immer maar een mid-range chip op het platform, want dat platform gaat ineens tot 16 cores.)
( https://www.techradar.com/news/amd-ryzen-3rd-generation en https://nl.hardware.info/...nkels-16-cores-tot-51-ghz)

De referentie naar de 4970k gaat over een 2e hands processor. Die gaat nog steeds voor € 190 weg, voor een 5 jaar oude cpu. En was € 400 toen hij courant was (€ 300 bij release). De i9 9900k was al duurder toen hij op de markt kwam, en is ook schaarser (ivm productieproblemen).

Dus dan koop je over 5 jaar voor € 250,- een 5 jaar oude processor (9900k) (plus de € 200 nu voor de i5) en het resultaat is een chip die even snel is als de komende 3600X voor € 250 en meer verbruikt? Plus dat je dat duurdere moederbord hebt.

Ik zou het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Hmm...toch AMD dan misschien...?? :?
Ik vind het een lastige keuze.
Bij m'n vorige build (in 2012) was het vrij snel duidelijk dat Intel the way to go was en die build is verder erg goed bevallen.
En ik heb al met al gewoon (nog?) niet zo'n goed gevoel bij AMD, misschien wel veroorzaakt door m'n 7870 XT jokercard waarbij je als die ook maar half aan stond de kachel in huis direct uit kon doen en oordopjes in kon doen zeg maar :X

Als ik voor AMD ga moet ik wel wat meer doen om het écht goed draaiend/het meeste er uit te zien te krijgen qua performance als ik het goed begrijp, dus dan kan ik beter voor een goed moederbord zorgen (en ook i.v.m. de eerder genoemde features qua audio chip/aansluitingen, USB implementaties etc. etc.) en voor goed (beter//sneller/duurder dan bij de i5 9400f build) geheugen gaan.
De stock koeler v/d 2600X is een stuk beter als de stock Intel koeler, maar goed genoeg?
Of kom ik er niet onderuit om los een betere koeler er bij te moeten kopen?

Wordt al met al wel krap binnen m'n budget dan. Het lijkt in principe nog net binnen budget, maar incl. verzendkosten ga ik wel over budget.

+ dus het feit dat de nieuwe AMD processors er aan zitten te komen en het wachten wel waard lijken.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 191,08€ 191,08
1MoederbordenGigabyte X470 Aorus Ultra Gaming€ 130,-€ 130,-
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX433C16PB3K2/16€ 105,37€ 105,37
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,-€ 65,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 110,-€ 110,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 999,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Verwachten jullie trouwens dat de 2600(X) / 2700(X) en bijv. B450 moederborden (aanzienlijk) goedkoper zullen zijn wanneer de nieuwe AMD CPU's en moederborden verkrijgbaar worden?
(ik neem aan dat dan voor korte tijd zal zijn, maar misschien een kans voor een goede deal?)

Ik heb nog een AMD build gemaakt, die vind ik nog wel beter dan die in m'n vorige bericht denk ik.
Zo heb ik een octacore, snel RAM, moederbord met de features die ik wil, en al met al zou ik toch genoeg moeten hebben aan 1660Ti?

1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700 Wraith Boxed€ 223,50€ 223,50
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0)€ 108,90€ 108,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 997,85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
De 2700 is met gaming niets sneller dan de veel goedkopere 2600. Die laatste zou ik dan ook nemen en als die tekort gaat komen upgraden naar een Ryzen 3xxx/4xxx.
Gigabyte en AM4 is geen stabiel huwelijk. Problemen te over. Kan je beter naar Asrock, Asus of MSI kijken.
Werp eens een blik in Game PC voor een vriend tot 1000 euro 1000 piek met een RTX 2070! Wat minder opslag maar een extra ssd kan je later toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Een 2700(X) heb je niet echt nodig, zeker niet voor huidig budget. FX was bagger en geen argument waarom Intel perse beter is en ik zou nu een week wachten en kijken wat AMD gaat aankondigen bij Computex. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-05-2019 09:44 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Uszka schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:42:
De 2700 is met gaming niets sneller dan de veel goedkopere 2600. Die laatste zou ik dan ook nemen en als die tekort gaat komen upgraden naar een Ryzen 3xxx/4xxx.
Gigabyte en AM4 is geen stabiel huwelijk. Problemen te over. Kan je beter naar Asrock, Asus of MSI kijken.
Werp eens een blik in Game PC voor een vriend tot 1000 euro 1000 piek met een RTX 2070! Wat minder opslag maar een extra ssd kan je later toevoegen.
Netjes gedaan dat systeem voor die vriend van je, een 2070 met dat budget.
Voor mijn systeem wil ik niet zoveel concessies doen op andere vlakken, ook al wordt een 2070 dan mogelijk.
En de opslag in dat systeem is ook echt te krap, de 1.25 TB die ik in mijn build heb vind ik al krap eigenlijk.
DaniëlWW2 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:43:
Een 2700(X) heb je niet echt nodig, zeker niet voor huidig budget. FX was bagger en geen argument waarom Intel perse beter is en ik zou nu een week wachten en kijken wat AMD gaat aankondigen bij Computex. ;)
Wat bedoel je met "FX"?

De build nog weer wat aangepast, is het zo beter (in balans)?
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 130,95€ 130,95
1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 124,-€ 124,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 Ventus 6G OC€ 366,-€ 366,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 991,40

De combo R5 2600 + RTX 2060 is beter dan R7 2700 + GTX 1660Ti?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Bulldozer a.k.a de reden waarom een 3570K zoveel beter was. ;)
De build nog weer wat aangepast, is het zo beter (in balans)?
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 130,95€ 130,95
1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 124,-€ 124,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 Ventus 6G OC€ 366,-€ 366,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 991,40

De combo R5 2600 + RTX 2060 is beter dan R7 2700 + GTX 1660Ti?
2600 + RTX2060 is zeker beter dan het alternatief. Ik zou alleen toch aanraden om even te wachten wat Ryzen 3000 gaat bieden. Je kan altijd nog een 2600 halen, maar waarschijnlijk heb je binnenkort gewoon iets veel beters. Je zit met je resolutie en videokaart ook net op het wel/niet punt qua CPU. Je kan ook nu al een RTX2060 halen aangezien AMD Navi waarschijnlijk pas over enkele maanden is. Kan ook redelijk goed met een 3570K buiten een aantal CPU intensieve games.

Ga je een stap hoger naar 2560x1440p dan maakt de CPU eigenlijk al weinig meer uit waardoor je beter een 2600 kan halen voor de SMT, AM4 upgradepad en omdat de CPU's niet zo lek als een mandje zijn. Voor 1920x1080p is het belangrijker om een betere CPU te hebben en daar is de 9400F voorlopig de betere in de meeste games. Je zit er qua resolutie precies tussen. Een 9400F loopt alleen ook al tegen de limiet aan in een aantal games. Het is voor nu misschien net de betere keuze, maar je zit op een socket dat na Coffee Lake EOL zal gaan. De 8700K, 9700K en 9900K zijn eigenlijk ook niet de meest indrukwekkende CPU's. Snel zeker, maar ook heethoofden. Op AM4 heb je nog minstens een (en hopelijk twee) generatie(s) en laat Ryzen 3000 waarschijnlijk nu meer en snellere cores gaan bieden dan Ryzen 2000 al deed voor een vergelijkbaar prijspunt. Dan kom je waarschijnlijk in de situatie terecht dat Ryzen altijd beter is. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsiblik
  • Laatst online: 11-08 10:54
@BeetjeVreemd Ik zit in een vergelijkbare situatie: 1440p en een Intel 3570K. Ik ga mijn systeem in de herfst updaten. Ik ga nog niet eens naar Intel kijken. Het wordt 2 x AMD of het wordt AMD en nVidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
DaniëlWW2 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:17:
Je zit met je resolutie en videokaart ook net op het wel/niet punt qua CPU. Je kan ook nu al een RTX2060 halen aangezien AMD Navi waarschijnlijk pas over enkele maanden is. Kan ook redelijk goed met een 3570K buiten een aantal CPU intensieve games.

Op AM4 heb je nog minstens een (en hopelijk twee) generatie(s) en laat Ryzen 3000 waarschijnlijk nu meer en snellere cores gaan bieden dan Ryzen 2000 al deed voor een vergelijkbaar prijspunt. Dan kom je waarschijnlijk in de situatie terecht dat Ryzen altijd beter is. :)
Wat bedoel je precies met "Je zit met je resolutie en videokaart ook net op het wel//niet punt qua CPU."?

Ik wacht de Ryzen launch sowieso nog even af hoor(ik heb de financiën voor de nieuwe build ook nog niet 100% rond op dit moment), maar ik ben bang dat een R5 3600 eerder iets van € 200,- gaat kosten dan de € 130,- waar je nu een 2600 voor kan krijgen.
Dat zou dan toch wel een aardig verschil zijn, + dat er eerst alleen de duurdere moederborden verkrijgbaar zullen zijn ben ik bang, of zou dat mee vallen?

Nu alvast een 2060 kopen is geen optie want ik heb m'n 3570K systeem in principe verkocht.
De koper moest alleen nog een weekje op z'n vakantiegeld wachten.
Die PC staat dus schoongemaakt, en met een clean W10 install klaar voor de verkoop.

Momenteel game ik op een HP Z420 workstation (Xeon 1620 V2 / 16GB DDR3) met een GTX 1050 (die moet dan ook nog verkocht worden om het budget compleet te krijgen).

Owja, nog een ander vraagje.
M'n monitor heeft Freesync, en dat werkt goed met de GTX 1050 om de tearing tegen te gaan.
Dan kan ik er toch gewoon van uit gaan dat Freesync net zo goed gaat werken op m'n monitor i.c.m. een 1660Ti / 2060?
M'n monitor(/GPU combi) is niet officieel gecertificeerd wat betreft dat Freesync zou moeten werken, maar als het werkt met een GTX 1050, kan ik er dan 100% van uitgaan dat het ook met een 1660Ti of 2060 werkt?
Of kan ik beter op safe spelen wat betreft de Freesync en een AMD GPU gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
pepsiblik schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:56:
@BeetjeVreemd Ik zit in een vergelijkbare situatie: 1440p en een Intel 3570K. Ik ga mijn systeem in de herfst updaten. Ik ga nog niet eens naar Intel kijken. Het wordt 2 x AMD of het wordt AMD en nVidia.
Verstandig (op Navi release wachten bedoelde je neem ik aan?), maar ik denk niet dat ik zoveel geduld kan opbrengen tot de herfst :o :)

[ Voor 5% gewijzigd door BeetjeVreemd op 20-05-2019 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

BeetjeVreemd schreef op maandag 20 mei 2019 @ 16:51:
[...]

Wat bedoel je precies met "Je zit met je resolutie en videokaart ook net op het wel//niet punt qua CPU."?
Je probeert altijd een GPU bottleneck te creëren voor gaming PC's. Hoe hoger de resolutie, hoe sneller je dat bereikt. Het probleem is dat zodra je het punt bereikt, je beter voor de goedkopere Ryzen kan gaan met de betere ondersteuning voor later. Zit je er net onder, dan merk je prestatieverlies. Je hebt nu een 75Hz scherm dus het zal wel meevallen, maar er zullen waarschijnlijk wel titels zijn waar het verschil tussen een 9400F en een 2600 op zal gaan lopen. Daarom dus ook Ryzen 3000 want hopelijk lost dit het probleem op. :)
Ik wacht de Ryzen launch sowieso nog even af hoor(ik heb de financiën voor de nieuwe build ook nog niet 100% rond op dit moment), maar ik ben bang dat een R5 3600 eerder iets van € 200,- gaat kosten dan de € 130,- waar je nu een 2600 voor kan krijgen.
Dat zou dan toch wel een aardig verschil zijn, + dat er eerst alleen de duurdere moederborden verkrijgbaar zullen zijn ben ik bang, of zou dat mee vallen?

Nu alvast een 2060 kopen is geen optie want ik heb m'n 3570K in principe verkocht.
De koper moest alleen nog een weekje op z'n vakantiegeld wachten.
Die PC staat dus schoongemaakt, en met een clean W10 install klaar voor de verkoop.

Momenteel game ik op een HP Z420 workstation (Xeon 1620 V2 / 16GB DDR3) met een GTX 1050 (die moet dan ook nog verkocht worden om het budget compleet te krijgen).

Owja, nog een ander vraagje.
M'n monitor heeft Freesync, en dat werkt goed met de GTX 1050 om de tearing tegen te gaan.
Dan kan ik er toch gewoon van uit gaan dat Freesync net zo goed gaat werken op m'n monitor i.c.m. een 1660Ti / 2060?
M'n monitor(/GPU combi) is niet officieel gecertificeerd wat betreft dat Freesync zou moeten werken, maar als het werkt met een GTX 1050, kan ik er dan 100% van uitgaan dat het ook met een 1660Ti of 2060 werkt?
Of kan ik beter op safe spelen wat betreft de Freesync en een AMD GPU gebruiken?
Sinds Nvidia Freesync eindelijk ondersteunt zou het gewoon moeten werken. Nvidia heeft haar eigen lijst met validatie, maar in principe zou elk scherm moeten werken. Freesync is ook maar een AMD stempel op een VESA standaard. Het gaat om het ondersteunen van die standaard en beide kampen doen dat nu eindelijk. Als het niet werkt op Nvidia, dan komt dat omdat Nvidia het zelf heeft verprutst in hun drivers. :)

Qua CPU is enkele tientjes het waarschijnlijk wel waard als het fors sneller is. Je kan ook altijd een B450 bordje gebruiken. Dat MSI bordje ondersteund ook bios flashing met een USB stick. Je hebt dus geen CPU nodig om te flashen. Kan je dus gewoon kopen, flashen en dan je Ryzen 3000 erin stoppen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsiblik
  • Laatst online: 11-08 10:54
BeetjeVreemd schreef op maandag 20 mei 2019 @ 17:01:
[...]

Verstandig (op Navi release wachten bedoelde je neem ik aan?), maar ik denk niet dat ik zoveel geduld kan opbrengen tot de herfst :o :)
Voordat alles van Ryzen 3xxx echt beschikbaar is, dan hebben we het over september of october. De x570 chipset schijnt in Juni aangekondigd te worden, maar de B5xx en A5xx worden pas in Augustus aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Ik ben benieuwd naar wat de uiteindelijk tijdlijn gaat worden qua release CPU's/Moederborden etc.
Nog een paar dagen geduld tot er meer nieuws komt...
The hype is real iig :o :)
#NothingWillEverBeTheSameAgain

Beetje afhankelijk van hoe snel het lukt om m'n huidige PC te verkopen en de meerprijs van een R5 3600 t.o.v. de huidige R5 2600 ga ik dan denk ik voor R5 3600 op een MSI B450 Gaming Pro Carbon AC aangezien ik die zelf (zonder Zen+ CPU )met een USB stick kan flashen (goede tip @DaniëlWW2 :) ) .
Ik zie niet echt de meerwaarde van de nieuwe moederborden/chipset in t.o.v. dit goede B450 bordje (en al helemaal niet als ik daar nog een maand of vier op moet wachten.

[ Voor 5% gewijzigd door BeetjeVreemd op 22-05-2019 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BeetjeVreemd schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:46:
Ik ben benieuwd naar wat de uiteindelijk tijdlijn gaat worden qua release CPU's/Moederborden etc.
Nog een paar dagen geduld tot er meer nieuws komt...
The hype is real iig :o :)
#NothingWillEverBeTheSameAgain

Beetje afhankelijk van hoe snel het lukt om m'n huidige PC te verkopen en de meerprijs van een R5 3600 t.o.v. de huidige R5 2600 ga ik dan denk ik voor R5 3600 op een MSI B450 Gaming Pro Carbon AC aangezien ik die zelf (zonder Zen+ CPU )met een USB stick kan flashen (goede tip @DaniëlWW2 :) ) .
Ik zie niet echt de meerwaarde van de nieuwe moederborden/chipset in t.o.v. dit goede B450 bordje.
Ik zie niet echt een meerwaarde om nu een Ryzen 2600 te kopen, als je zeker wilt upgraden. Ryzen 2600 is +- vergelijkbaar met 3300X die ook rond de €150,- gaat kosten. 3600 gaat richting Ryzen 2700/X van nu.
Met een 1080p scherm en 1660Ti lijkt me dat niet nodig. Heb je haast, koop je nu een R5 2600 set, en anders wacht je met kopen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Goede tip @Hackus van die 3300X, dat is (net als de 2600) ook een 6C/12T CPU, maar dan met wat hogere kloksnelheden, en zal volgens de geruchten inderdaad niet gek veel duurder worden dan wat je momenteel voor een 2600 betaald.
Scherm is trouwens 2560x1080 (toch 700K meer pixels die aangestuurd moeten worden vergeleken met 1920x1080) en de GPU gaat een RTX 2060 worden, daar ben ik denk ik al wel uit.

[ Voor 5% gewijzigd door BeetjeVreemd op 22-05-2019 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BeetjeVreemd schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:05:
Goede tip @Hackus van die 3300X, dat is (net als de 2600) ook een 6C/12T CPU, en zal volgens de geruchten inderdaad niet gek veel duurder worden dan wat je momenteel voor een 2600 betaald.
Scherm is trouwens 2560x1080 (toch 700K meer pixels die aangestuurd moeten worden vergeleken met 1920x1080) en de GPU gaat een RTX 2060 worden, daar ben ik denk ik al wel uit.
Afgelopen Nov. nog build gemaakt met Ryzen5 2600 en RTX2080, dat draait prima. Dus je keuze naar RTX2060 kan ie prima aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Na het eerste nieuws denk ik dat ik het wel de moeite waard om te wachten op de R5 3600.
Net wat hogere kloksnelheid, +15% ipc, grotere cache, en zoals het nu lijkt 70 euro duurder dan de R5 2600.
Wachten op de nieuwe moederborden hoef ik dan toch niet?
De nieuwe B serie moederborden krijgen als ik het goed begrijp toch niet PCIe 4.0, + dat ik voor een Nvidia GPU ga. (bij navi gpu's voegt de PCIe 4.0 wel echt iets toe als ik het goed begrijp).

Klopt mijn redenatie zo? Dat ik met een B450 moederbord i.c.m. een R5 3600 zo wel de voordelen van de nieuwe CPU heb, maar niet hoef te wachten op de nieuwe (B serie) moederborden omdat die niet noodzakelijk zijn/geen echte voordelen bieden t.o.v. B450 chipset (vanuit gaming als referentiekader hebben geredeneerd).
En dat ik dan een goede build heb zo, die laatste die ik had gepost (R5 2600 +RTX 2060), met als enigste wijziging dan de CPU (R5 3600 i.p.v. R5 2600).

Owja, kan ik trouwens niet beter toch een voeding doen die wat meer vermogen kan leveren als ik voor de RTX 2060 ga? Voor die GPU wordt her en der een voeding van tenminste 500 Watt geadviseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

BeetjeVreemd schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:00:
Na het eerste nieuws denk ik dat ik het wel de moeite waard om te wachten op de R5 3600.
Net wat hogere kloksnelheid, +15% ipc, grotere cache, en zoals het nu lijkt 70 euro duurder dan de R5 2600.
Wachten op de nieuwe moederborden hoef ik dan toch niet?
De nieuwe B serie moederborden krijgen als ik het goed begrijp toch niet PCIe 4.0, + dat ik voor een Nvidia GPU ga. (bij navi gpu's voegt de PCIe 4.0 wel echt iets toe als ik het goed begrijp).

Klopt mijn redenatie zo? Dat ik met een B450 moederbord i.c.m. een R5 3600 zo wel de voordelen van de nieuwe CPU heb, maar niet hoef te wachten op de nieuwe (B serie) moederborden omdat die niet noodzakelijk zijn/geen echte voordelen bieden t.o.v. B450 chipset (vanuit gaming als referentiekader hebben geredeneerd).
En dat ik dan een goede build heb zo, die laatste die ik had gepost (R5 2600 +RTX 2060), met als enigste wijziging dan de CPU (R5 3600 i.p.v. R5 2600).

Owja, kan ik trouwens niet beter toch een voeding doen die wat meer vermogen kan leveren als ik voor de RTX 2060 ga? Voor die GPU wordt her en der een voeding van tenminste 500 Watt geadviseerd.
Alles klopt behalve dat je voor Navi ook geen PCI-E 4.0 nodig zal hebben. Verder lijkt Navi ook 7 juli te gaan worden. Ik zou er zeker naar kijken wat het is een nieuwe architectuur, geen GCN meer. Eindelijk een nieuwe architectuur van AMD. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Nog een paar dagen totdat er meer Navi nieuws naar buiten komt.
Daarna zou ik alle info moeten hebben om een de laatste paar knopen door te hakken.

Nog één dingetje though; ik heb gisteren bij een kameraad voor het eerst VR geprobeerd met een Oculus Rift en dat lijkt me toch ook wel heel tof om te gaan gebruiken bij race- en flighsims.
Wordt eerst weer even sparen na aanschaf PC, maar nu de nieuwe Rift S uit is, is er op de 2e hands markt voor ongeveer € 300,- wel het één en ander beschikbaar.
Het zou dan dus een 2e hands Rift (niet de S dus, maar het vorige model) zijn die ik later nog hoop aan te schaffen.

Zijn er, met nu een Oculus rift in gedachten hebben, nog dingen die ik aan m'n build moet veranderen, of is het gekozen systeem zoals nu samengesteld ook een goede basis voor VR?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

BeetjeVreemd schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 09:08:
Nog een paar dagen totdat er meer Navi nieuws naar buiten komt.
Daarna zou ik alle info moeten hebben om een de laatste paar knopen door te hakken.

Nog één dingetje though; ik heb gisteren bij een kameraad voor het eerst VR geprobeerd met een Oculus Rift en dat lijkt me toch ook wel heel tof om te gaan gebruiken bij race- en flighsims.
Wordt eerst weer even sparen na aanschaf PC, maar nu de nieuwe Rift S uit is, is er op de 2e hands markt voor ongeveer € 300,- wel het één en ander beschikbaar.
Het zou dan dus een 2e hands Rift (niet de S dus, maar het vorige model) zijn die ik later nog hoop aan te schaffen.

Zijn er, met nu een Oculus rift in gedachten hebben, nog dingen die ik aan m'n build moet veranderen, of is het gekozen systeem zoals nu samengesteld ook een goede basis voor VR?
VR is in de regel zeer zwaar. Lijkt me een goede reden om te wachten wat Navi gaat bieden op prijs/prestaties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Kan ik trouwens niet beter gewoon een R7 2700 nemen dan een R5 3600? Die zijn qua prijs ongeveer gelijk, plus volgens mij ook een betere koeler voor de R7 2700.
8 cores is toch meer futureproof? Helemaal met gaming (omdat de nieuwe xbox en PS5 ook 8 cores krijgen, dus games worden dan meer en meer ontworpen voor 8 core cpu's toch?).
Ik wil echt sowieso iets van 6 jaar vooruit kunnen voor ik dit systeem weer ga upgraden/vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Een 3600 zal voor gaming veel beter zijn, veel betere single core performance en hij heeft al 12 threads om mee te werken, lijkt me voorlopig voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
mitsumark schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:10:
Een 3600 zal voor gaming veel beter zijn, veel betere single core performance en hij heeft al 12 threads om mee te werken, lijkt me voorlopig voldoende.
Ok, thanks voor de reply.
Toch nog maar effe geduld hebben dan (= best lastig O-) :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Is deze vega 64 niet een veel betere optie dan de RTX 2060?
https://www.amazon.de/Sap...60103679&s=gateway&sr=8-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Ik heb de trekker overgehaald en de Sapphire Nitro+ Vega 64 besteld voor € 375,56 (incl. verzenden).

De R5 3600 is een mooie CPU maar ook aanzienlijk duurder dan de R5 2600 (130,- vs. (minimaal) 200,-), aangezien ik wel onder m'n budget van € 1000,- moet blijven ga ik toch voor de R5 2600.

Ik was nog even bezig met de laatste details checken en het geheugen dat ik van plan was te gaan kopen blijkt niet op de compatibility lijst te staan van 't gekozen moederbord.
Dit zou een alternatief 16GB 3200Mhz setje kunnen zijn, maar ook die kan ik niet op de betreffende compatibility lijst terugvinden.
Het eerste (goedkoopste) setje 16GB 3200Mhz setje die ik wel terug kan vinden op de compatibility lijst is deze:
https://tweakers.net/pric...tor-hx432c16pb3k2-16.html
Dan kan ik die maar 't beste doen toch?

En gezien de gekozen videokaart kan ik nu volgens mij het beste voor deze voeding gaan:
https://tweakers.net/pricewatch/532661/gigabyte-g750h.html

Edit: Hmm, bij nader inzien is de GPU nu zo goed dat 'k misschien nu in de situatie ben gekomen dat een R5 2600 betekend dat 'k nu een CPU bottleneck heb? (en nu wel "moet" doorsparen voor R5 3600)
Als dat zo is levert dat dan echt problemen op?
Of valt het qua CPU bottleneck nog wel mee met een Zen+ R5 2600 op 2560x1080 75Hz (en VR oculus rift) i.c.m. een Sapphire Nitro+ Vega 64?

[ Voor 12% gewijzigd door BeetjeVreemd op 11-06-2019 10:23 ]

Pagina: 1