Marantz SR7010 kakt in

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 23:42
Ik ben in het bezit van een Marantz SR7010 en had eerst de volgende setup:

- 2x KEF IQ90
- 2x KEF IQ50
- 2x KEF IQ10
- KEF IQ60C
- 2x Elac A4 (Atmos)
- Arendal Sub 1.5

Ondertussen heb ik de volgende Setup:

- 2x Arendal THX Tower Speakers
- 2x Elac A4 (Atmos)
- Arendal Sub 1.5

Het probleem is dat bij heftige Scenes in films de bas flink los gaat, de voeding van de Marantz finaal inkakt.
Het enige dat helpt is de stekker eruit trekken voor 10 minuten(soft reset)om het weer normaal bas te krijgen.

Ik dacht in eerste instantie met de KEF en Elac speakers gewoon teveel power gevraagd werd(9 speakers). De KEF's waren 8 Ohm en de Elac zijn 6 Ohm.

Maar ik heb het ook bij mijn nieuwe setup, dus de Arendal's en de Elac's. Volume is -20 Db. Het komt ook eigenlijk alleen maar voor als ik Blu-ray kijk en niet op Netflix of muziek afspeel met een andere bron.

Wat ik bedoel met Heftige scenes is bij voorbeeld het intro van Spectre. Hier gaat een halve woonwijk naar de klote en dat hoor en voel je ook letterlijk! Dus eigenlijk alleen bij veel Dynamiek in het geluid. Ook het signaal naar de sub wordt beperkt. De sub zelf kakt niet in! Het is echt de receiver.

Wat gegevens van mijn speakers:

Arendal 92 Db 2.83V 1 meter 4 Ohm
Elac 86 Db 1 meter 6 Ohm

Niet echt bijzonder lastig aan te sturen speakers dus.

Wat ik allemaal al geprobeerd heb:

- Software Update en helemaal opnieuw op de receiver gezet via usb
- Fabrieksreset
- Audessy opnieuw uitgevoerd
- Microprocessor gereset
- Speakers kabels gecheckt en opnieuw gestript en bevestigd

Crossovers:

- Arendal 60Hz
- Elac 120 Hz

Eco stand uit, Dynamic EQ aan, Dynamic volume uit.

Vraag ik teveel vermogen van de Marantz? Waar moet ik dit in zoeken? Door middel van de crossover ontlast ik de receiver al. Het geluid vervormd niet!

Hoop niet weer dat er iets kapot is aan de receiver, want hij is al 2x gerepareerd. 1ste keer aan de speaker terminals en 2de keer het HDMI board vervangen.

Tips van harte welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door blueface op 18-05-2019 19:43 ]

Beste antwoord (via blueface op 30-05-2019 17:09)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

blueface schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:28:
Is het tegenwoordig nu echt zo dat je een receiver van 3000 euro en meer moet hebben, om iets fatsoenlijks te hebben?
Nee integendeel. Ik heb jarenlang met een pioneer van 400 piek gedraaid en heb nu al een tijdje de NR1509 van Marantz. Werkt prima, klinkt uitstekend (hoewel ik vanwege complexe setup wel 2 meerkanaals eindversterkers gebruik voor de fronts en subs) en gaat in principe niet stuk.

Ik zou in jouw geval eens een losse stereo (eind)versterker regelen en die op de pre-outs aansluiten. Als het probleem zich dan nog steeds voordoet, weet je dat het niet aan je eindversterkers ligt, maar aan iets in de electronica.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 30-05-2019 16:52 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:36
Om te checken of het door warmte komt:
Kun je de versterker eens helemaal vrij plaatsen en wellicht ook nog geforceerd koelen met ventilator of zo.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
Bedankt voor het mee denken. Het gebeurd ook als de receiver nog koud is zeg maar. De receiver wordt ook niet echt warm. Lauw zeg maar. Dus het ligt niet aan de warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Staat lfe+ main toevallig niet aan?
Dan stuurt hij ook alle bas onder de crossover naar de front speakers.
Al vermoed ik toch dat hij weer stuk is, een paar fronts op large moet hij kunnen hebben.
Al is dyn eq wel een flinke boost voor bas.

[ Voor 10% gewijzigd door Goofy1978 op 18-05-2019 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-09 16:33
Al geprobeerd met Audessy uitgeschakeld. Misschien worden bepaalde frequenties extreem versterkt door de Marantz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
@Goofy1978

LFE+main staat niet aan. Staat alleen op LFE 120Hz. Dat hij stuk is lijkt mee eerlijk gezegd een beetje sterk. Heb het ondertussen ook op een Marantz sr7005 geprobeerd van een kennis en die heeft het ook!. Het enige wat overblijft is dan de dynamic eq setting. Dynamic eq speelt in principe tot niveau 0 Db mee en je zou zeggen hoe harder het volume, hoe minder die bas geboost hoeft te worden.

@Marcel Br

Heb ik nog niet geprobeerd met audessy uit, maar als ik de grafieken bekijk, haalt hij juist over de speakers de bas weg. De hoge tonen worden juist een beetje omhoog gezet. Dat zou ie toch moeten kunnen hebben.

Wat denken jullie, zou het nog te weinig stroom kunnen zijn? Het stekkerblok is 10 A 2300 Watt. Zit de Marantz, Subwoofer, Samsung UE55JS8000, PS4 PRO en een modem en wat kleine zaken op. Dit zou toch moeten kunnen?

Wat ik gewoon apart vindt, is dat hij dan de lage tonen met zo'n 50% verminderd totdat ik de stekker er weer uithaal voor zo'n 10 minuten. De 7010 ontlaad dan waarschijnlijk, waarna de voeding zich weer herstelt en de lage tonen weer tot maximaal uitstuurt. Dit gebeurd ook over de sub uitgang. Het staat dus los van de speakers.

[ Voor 16% gewijzigd door blueface op 19-05-2019 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
Dan zou ik eens proberen de Marantz met een verlengsnoer op een andere groep te zetten en kijken wat er dan gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blueface
@Goofy1978

Ga ik straks eens proberen. Ik laat jullie het weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
Heb eindelijk kunnen testen! Ik vermoed dat het netsnoer van de marantz niet helemaal goed is. Als ik deze aan de achterkant bevestig zit deze los. Als ik de receiver naar voren haal valt hij er uit. Heb een ander fatsoenlijk netsnoer opgezocht en deze zit een stuk steviger in de achterkant van de marantz. Beide netsnoeren zijn 10 ampere en de betere is dikker. Gok dat Marantz de meest Chinese goedkope exemplaren heeft mee geleverd in de doos. Heb nog geen inkak moment gehoord met het andere netsnoer, maar dit was wel op een andere groep. Ga later proberen om weer alles hetzelfde stekkerblok aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Even voor de goede orde: speakers "vragen" geen vermogen. Dat lees je vaker maar dat klopt dus niet.

Vermoedelijk hebben de nieuwe speakers een lager rendement waardoor je voor de gewenste geluidsdruk de volumeknop meer dan voorheen moet opendraaien. En dan kan het dat je tegen de grenzen van het max. te leveren vermogen oploopt. De versterker gaat zich dan niet-lineair gedragen in het laag (waar immers het meeste vermogen voor nodig is). Ik ken de versterker niet maar gaat hij niet gewoon in de begrenzingsstand omdat er teveel stroom loopt aan de luidsprekeruitgangen in de baspieken?

In de handleiding zien we dit:

Beveiligingscircuit
Dit is een functie om schade te voorkomen aan componenten van de stroomtoevoer bij ongewone omstandigheden zoals een eventuele overbelasting of overspanning.

Ik kan niet vinden of dit ook een indicator heeft zodat je ook kunt zien dat het circuit aangaat. Oplossing met deze spullen lijkt me het volume wat te dempen en/of de bas wat te verminderen.

[ Voor 101% gewijzigd door Bart2005 op 20-05-2019 20:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
Dat kan eigenlijk niet aan de voedingskabel liggen. Als er 2A doorheen gaat is het echt al heel veel, nl goed voor 460 watt opgenomen vermogen. Dat houdt in een impedantie van 115ohm van de receiver op dat moment. De impedantie van een klein stukje koper is vele ordes van grootte kleiner. Bij slecht contact krijg je wel warmte en oxidatie, maar geen relevante spanningsval (iig niet voordat het preterminaal zwartgeblakerd is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
blueface schreef op maandag 20 mei 2019 @ 19:54:
Heb eindelijk kunnen testen! Ik vermoed dat het netsnoer van de marantz niet helemaal goed is. Als ik deze aan de achterkant bevestig zit deze los. Als ik de receiver naar voren haal valt hij er uit.
Dat is sowieso niet wenselijk, of het de oorzaak is daar zal je wat onderzoek naar kunnen doen. De Arendal zijn 4 ohm speakers en met een flink volume kan daar redelijk wat vermogen heen gaan.
Maar je zou verwachten dat de oude netstekker warm wordt bij de slechte verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
Kan het dan aan het stekkerblok liggen? Het is de oehlbach power station 907. Weet dat de meeste tweakers niet gecharmeerd zijn van dit soort fratsen, maar wou er toch wel iets fatsoenlijks tussen hebben qua beveiliging. De marantz en de sub zijn natuurlijk aan gesloten op een ongefilterde uitgang. De rest van de apparaten zijn wel aangesloten op gefilterde aansluitingen. Stekkerblok is10A dus zo'n 2300 watt. De marantz slurpt 710 watt, tv max 230 watt en de subwoofer max 550 watt. Alles bij elkaar nog steeds geen 2300 watt natuurlijk.

Netsnoer wordt niet warm.

Even wat info over de woonkamer. Die is 30 vierkante meter. Zit op 3 meter afstand van de luidsprekers. Volume staat niet echt keihard. Max -20 Db. Gevoeligheid luidsprekers 92 Db 1m 2.83v

Edit: wattage van sub opgezocht en toegevoegd.

[ Voor 22% gewijzigd door blueface op 21-05-2019 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AudioHome
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Mijn ervaring op een SR7008 was ook dat een flinke front speaker met 4 Ohm impedantie te veel belasting is voor de versterker. Op hoger volume en de speaker op het slechtste punt heeft die nog minder dan 4 Ohm impedantie, en dan trekt de Marantz het niet meer.

Een losse eindversterker voor de front kanalen heeft mijn probleem prima opgelost.
p.s: volgens mij is de Marantz officieel 6..8Ohm, en moet je die 6 Ohm in het menu instellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
Die Ohm setting blijf ik liever van af, want dan wordt hoorbaar de dynamiek flink ingekort. De arendal speakers komen in principe volgens hun grafiek op hun website niet onder de 3.2 Ohm. De eigenaar heeft ze getest op een marantz sr7013 en daar hadden ze goede ervaringen mee. Was ook zijn advies om de front speakers af te kappen op 60Hz. Dit ontlast de receiver. Heb zelfs gelezen dat de towers zijn getest op een versterker van 15 watt en dat ging nog prima. Zoals Jan(eigenaar Arendal) de speakers zijn een easy load on the receiver. Het geluid zou toch eerst moeten vervormen voordat de receiver er de brui aan geeft.

@Bart2005

Klopt dat er een beveiliging op zit, maar dan valt de receiver op standby. Het standby lampje knippert dan in een bepaalde snelheid. Dit gebeurd bij mij dus niet! Zelfs op normale volumes 's avonds naar 10 uur, zakt de bas nog wel eens weg. Daarnaast het feit dat het ook op de Kef speakers gebeurde. Die waren 8 Ohm. Vermoed zelf iets met de stroomvoorziening. Dit zal ik uitgebreid moeten testen.

[ Voor 25% gewijzigd door blueface op 20-05-2019 21:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De impedantiekeuze beperkt het volume en voorkomt daarmee dat de receiver overbelast wordt en uitvalt. Als de voeding regelbaar is, wordt dat gedaan door de voedingsspaning(en) wat te verlagen. Hij doet niks met de dynamiek zolang je niet op het maximale volume zit. Wellicht zet hij het volume iets omlaag.

[ Voor 32% gewijzigd door TBTL op 21-05-2019 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
TBTL schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:07:
De impedantiekeuze beperkt het volume en voorkomt daarmee dat de receiver overbelast wordt en uitvalt. Als de voeding regelbaar is, wordt dat gedaan door de voedingsspaning(en) wat te verlagen. Hij doet niks met de dynamiek zolang je niet op het maximale volume zit. Wellicht zet hij het volume iets omlaag.
Niet om je tegen te spreken, maar ik hoor toch echt dat de lagere tonen beperkt worden als ik de Ohm instelling verander. Ook op minder harde volume. Als ik de setting verander dan hoor ik ook een harde klik. Dit zal het relais zijn, lijkt me niet de voeding. Hoor op dat moment ook geen volume verschil. Misschien verschilt dit per receiver. Tot nu toe heb ik verder geen inkak moment meer gehad. Heb alleen muziek geluisterd en netflix gekeken. Sub en luidsprekers gaan flink laag. Alles zoals eerst aangesloten. Heb nog geen blu-ray kunnen kijken. Dat komt de komende week wel goed. Dan heb 1 week vakantie en kan ik het goed onder de loep nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door blueface op 23-05-2019 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Ohm setting moet je op standaard 8 ohm laten staan heb ik wel eens gelezen.
Misschien beter dat de receiver uitvalt, dan dat je de tweeters stuk speelt met te laag vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
Goofy1978 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 17:46:
Ohm setting moet je op standaard 8 ohm laten staan heb ik wel eens gelezen.
Misschien beter dat de receiver uitvalt, dan dat je de tweeters stuk speelt met te laag vermogen.
Hij staat sowieso standaard op8 Ohm bij mij. Staat ook online(audioholics) dat het beste instelling is. De Marantz is nog nooit uitgevallen. Alleen de lage tonen vallen soms weg. Hoge tonen blijven gewoon op gelijk niveau spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
Raar idee dat dat het beste zou zijn. Dan maak je overbelasting van je receiver mogelijk. Bedenk dat een receiver een spanningsbron is waarbij je met de 8 ohm setting de max spanning verhoogt. In combinatie met een lage load geeft dat ofwel inzakken van voedingsspanning bij max belasting of oververhitting van componenten.

Met instelling op 6 ohm of lager, wordt voedingsspanning en daarmee max spanning die amp kan leveren verlaagt. Dan gaat het wellicht eerder clippen, dat hoor je, maar je verwacht dat het minder snel stuk zal gaan.

Veel misverstanden hierover, die in dit bekende artikel besproken worden: why do tweeters blow when amplifiers distort?
Samenvatting: niet omdat er nou zoveel energie zit in de extra harmonischen, maar omdat veel meer power uit een amp haalt door hem maximaal in de clip te duwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
Ben er vandaag mee aan de slag gegaan. Heb het volgende gedaan:

- Alles kabels verwijderd uit de receiver
- Volledige firmware Flash van de eerste versie en laatste versie gedaan, dus geen update, maar echt hele software pakket erop gezet. (Windows clean install)
- Alle randapparatuur en speakers weer aangesloten.
- audessy opnieuw gedraaid en opnieuw naar wens afgesteld.

Daarna film Bumblebee op blu-ray gekeken. (Dolby Atmos). Flink wat momenten met stevige explosies, dus veel bas. Geen inkak moment gehad. Ook viel hiervoor het rechter front kanaal wel eens weg. Dit ook tot nu toe, nog niet gehad. Dit lag niet aan de speaker, maar echt aan het kanaal. Dit was sinds de laatste online update ineens dat dit vaker gebeurde. Daarvoor nooit geen last van.

Ga verder van de week nog meer blu-ray's kijken. Fingers crossed dat het zo blijft en niet meer inkakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
Word steeds gekker. Vanmiddag van de film spectre weer de intro gekeken. Bas zakte snel in, daarna wat muziek geluisterd en de receiver uitgezet (standby). Vanavond film aquaman op 4k bluray gekeken. Mooie volle bas momenten en geen centje pijn. Receiver blijft keurig flinke bassen produceren. Er is sinds vandaag nog wel een firmware update(online) beschikbaar. Changelog is dat de overall werking van de Marantz verbeterd is. Blijf het toch apart vinden, bij de ene film wel en andere totaal geen inkak momenten. Terwijl bij de films waarbij de bas ook vol is, ook de vloer trilt. Volume is gewoon hetzelfde. -20 Db. Schat in dat het geluid totaal ongeveer tussen de 75 en 85 Db is. Denk dat het al overdreven is, aangezien ik 3 meter van de luidsprekers af zit. Schiet mij maar lek 8)7 . Ga morgen nog is even testen met nieuwe firmware erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Geen kortsluiting op de luidsprekerterminals? Heb je de polariteit nagelopen/nagemeten van elk luidsprekerdraad? Bij het meten mag de luidsprekerkabel niet in de terminals zitten van de luidspreker zelf.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
Lip schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:42:
Geen kortsluiting op de luidsprekerterminals? Heb je de polariteit nagelopen/nagemeten van elk luidsprekerdraad? Bij het meten mag de luidsprekerkabel niet in de terminals zitten van de luidspreker zelf.
Wat bedoel je precies met kortsluiting in de speakerterminals? Als je bedoeld dat er kerndraadjes eruit steken of tegen de achterkant aankomen van de receiver, dat is niet het geval. Hier let ik altijd zeer goed op. Polariteit van de luidsprekerkabel zelf kan bijna niet verkeerd zijn. Aan de ene kant staat witte tekst en aan de andere zijde niet. De kant met witte tekst gebruik ik voor de plus. Hoe meet ik dit na? Met een voltmeter? Welke stand en welke waardes moet ie aan geven? Bedankt voor je hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

blueface schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 11:28:
[...]

Wat bedoel je precies met kortsluiting in de speakerterminals? Als je bedoeld dat er kerndraadjes eruit steken of tegen de achterkant aankomen van de receiver, dat is niet het geval. Hier let ik altijd zeer goed op.
dat bedoelde ik.
Polariteit van de luidsprekerkabel zelf kan bijna niet verkeerd zijn. Aan de ene kant staat witte tekst en aan de andere zijde niet. De kant met witte tekst gebruik ik voor de plus. Hoe meet ik dit na? Met een voltmeter? Welke stand en welke waardes moet ie aan geven? Bedankt voor je hulp.
U vraagt, wij draaien. :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Kan je nou nog iets nauwkeuriger omschrijven wat er precies gebeurt met het geluid? Want je geeft eigenlijk voornamelijk conclusies en niet zozeer symptomen :).

Vallen er echt speakers uit? Valt het laag echt helemaal weg? Of is alleen de bas soms hard en soms zacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
@Lip

Bij de arendal speakers is het makkelijk te zien of de conussen in beide richtingen op de juiste manier bewegen. Kan het alleen niet goed checken bij de Elac atmos speakers. Heb je daar ook nog een tip voor? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Of niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
@Jag

Zal het proberen om zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Zet bijvoorbeeld de film spectre aan. Begint met flinke bas geluiden. Na 1 minuut of wat, hoor je de bas afnemen. Speakers blijven gewoon doorspelen met de rest van de tonen. Die vervagen of verdwijnen niet, zoals met de bas tonen gebeurd. Dit gebeurd zowel op de speakers zelf als op de subwoofer uitgang. Het lijkt dan net of het volume van de bassen terug worden geschroefd van 8 naar 1 om het zo maar te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
@blueface Hmmm, heel bijzonder probleem. En ik neem aan dat je ook geen sublaag hoort als je hetzelfde stuk nogmaals afspeelt (en er dus wel zeker weten sublaag in het bron materiaal zit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
Jag schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:30:
@blueface Hmmm, heel bijzonder probleem. En ik neem aan dat je ook geen sublaag hoort als je hetzelfde stuk nogmaals afspeelt (en er dus wel zeker weten sublaag in het bron materiaal zit)?
Als ik hetzelfde stuk van de film nog een keer afspeel zit er wel iets van sublaag, maar heel weinig. Alsof de sub groot naar klein is gegaan qua formaat. Er zit zeker sublaag in het bronmateriaal. Er wordt dus minder bas signaal naar de speakers en sub gestuurd.

[ Voor 6% gewijzigd door blueface op 30-05-2019 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

blueface schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:25:
@Lip
Heb je daar ook nog een tip voor? Alvast bedankt!
Gewoon.. doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
blueface schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 15:34:
[...]

Als ik hetzelfde stuk van de film nog een keer afspeel zit er wel iets van sublaag, maar heel weinig. Alsof de sub groot naar klein is gegaan qua formaat. Er zit zeker sublaag in het bronmateriaal. Er wordt dus minder bas signaal naar de speakers en sub gestuurd.
Ja het is altijd een beetje een flauwe conclusie, maar lijkt toch meest waarschijnlijke dat dan je receiver gewoon stuk is. Als je echt wil testen of het iets met voeding te maken heeft, kan je al je luidsprekers los koppen behalve je (actieve) sub en dan de test herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jag schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:03:
[...]

Ja het is altijd een beetje een flauwe conclusie, maar lijkt toch meest waarschijnlijke dat dan je receiver gewoon stuk is. Als je echt wil testen of het iets met voeding te maken heeft, kan je al je luidsprekers los koppen behalve je (actieve) sub en dan de test herhalen.
Ja hier is weinig anders aan te concluderen.

Ook het feit dat je met de schakeling van 8 naar 6 ohm het geluid anders gaat klinken, is gewoon niet normaal gedrag. Dat het maximale spanning en daarmee het (maximale) volume wat naar beneden gaat hoort erbij (dat is precies wat-ie moet doen om zichzelf te beschermen) , maar dat het anders gaat klinken is niet normaal en dat zou ik "kapot" klasseren.

Niets spanningskabel, kortsluiting, te weinig voeding door een extern stekkerblokprobleem of wat dan ook. Dit is veel te complex gedrag. De electronica of eindversterking is niet ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
Wat zouden jullie aanraden? Receiver is natuurlijk buiten de garantie. Nieuwe kopen of laten repareren? Reparatie zal niet goedkoop zijn en daarbij is dit toestel al 2x gerepareerd. Ze zullen bij audio service in Elst wel denken, daar komt die zeikerd weer! Hij wordt namelijk bij meerdere reparaties door dezelfde persoon gerepareerd. Dat is een regel daar. Vindt het eigenlijk onacceptabel dat deze receiver binnen ruim 2,5 jaar nu weer niet goed blijkt te zijn. Is het tegenwoordig nu echt zo dat je een receiver van 3000 euro en meer moet hebben, om iets fatsoenlijks te hebben?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

blueface schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:28:
Is het tegenwoordig nu echt zo dat je een receiver van 3000 euro en meer moet hebben, om iets fatsoenlijks te hebben?
Nee integendeel. Ik heb jarenlang met een pioneer van 400 piek gedraaid en heb nu al een tijdje de NR1509 van Marantz. Werkt prima, klinkt uitstekend (hoewel ik vanwege complexe setup wel 2 meerkanaals eindversterkers gebruik voor de fronts en subs) en gaat in principe niet stuk.

Ik zou in jouw geval eens een losse stereo (eind)versterker regelen en die op de pre-outs aansluiten. Als het probleem zich dan nog steeds voordoet, weet je dat het niet aan je eindversterkers ligt, maar aan iets in de electronica.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 30-05-2019 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
@JvS Ja, maar wat heeft dat voor consequenties dan? Het betekent beiden kapot

Verder helemaal eens natuurlijk, dure receivers hebben meestal weinig meerwaarde. Ik wilde zelf graag preouts voor alle kanalen en 2 hdmi outputs + een zuinige receiver, daarom was mijn receiver wat duurder. Verder maakt het allemaal weinig uit, het belangrijkste is naar de features kijken die je wenst.

Ook wel leuk met een nieuwe receiver is dat je ook netwerk functionaliteit krijgt en moderne hdmi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jag schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 17:20:
@JvS Ja, maar wat heeft dat voor consequenties dan? Het betekent beiden kapot
Kapot, maar je kan dan met een ouwe (eind)versterker of een 2ehands stereo eindversterker heb je dan mogelijk weer een goed werkend systeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
@Jag

De hdmi die op deze receiver zit is nog wel vrij modern. Hij zou dolby vision en hlg moeten ondersteunen. Kan dit alleen niet testen omdat ik geen dolby vision en hlg apparatuur heb. Netwerk ondersteuning ondersteund ie ook al. Die heos meuk interesseert me echt niet. Heb liever dat die zooi er allemaal uitgehaald wordt en betere componenten worden gebruikt in de receivers. Ik zal is kijken wat ik kan regelen. Eerst maar is naar de winkel waar ik hem gekocht heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Sja, nog een dure reparatie is wel een risico natuurlijk. Als het euvel al gevonden wordt. Het heeft wel iets charmants om te repareren ipv weg te gooien, maar een nieuwe is wel veiliger. Maar qua features zit je nu wel goed dus zo te horen :)

@JvS ja da's waar, dat zou dan nog een optie zijn. Moet je wel trek in hebben in een losse amp. Persoonlijk vind ik dat niet zo erg :+
Pagina: 1